Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:02

Kijkt iemand toevallig Koffietijd? Daar is Adelinde nu, niks geen getrek en gehang

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:39

[/quote]
Citaat:

Kunnen we dan stellen, dat men met LDR hele zachte teugelhulpen gebruikt, als men de foto's van het LDR ziet?[/quote]
http://www.scandinavian-dressage.com/im ... ur.gal.jpg

Zover als ik kan zien op deze foto heeft de stang niet veel inwerking dus ja, een zachte teugelhulp.[/quote]
Citaat:

Jejtje! Wat een onzin!! _O- _O- _O- _O-

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:13

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:44

Het plaatje(of Bild zo je wilt) begint er steeds meer militaristisch uit te zien

ooit was de Grand Prix een schoon toonbeeld van klassieke kunsten
waar pijn ook een plaats kreeg in de training zoals bij de balletdansers

maar wordt die rek en strek toegepast zonder de hoog benodigde kundigheid
leidt dat uiteindelijk tot onherstelbaar blessure leed.

Angeline1990

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:58

Ik snap niet dat mensen een paard zo los kunnen rijden op deze manier. Ik vind het verschrikkelijk om te zien. Als je daarna de proef weer bekijkt ziet het er allemaal weer heel anders uit. Kan hij toch ook op deze manier losrijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:00

Ik snap ook nog steeds de logica van deze methode niet, lijkt mij dat het paard hier alleen maar nekpijn van krijgt en de rug wegdrukken kan nog prima (dat zie je ook op sommige foto's).
Met de neus tussen de voorbenen lijkt me dan meer rek en strek voor het paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:42

purkie schreef:
Het plaatje(of Bild zo je wilt) begint er steeds meer militaristisch uit te zien

Geef even een voorbeeld van een bekend paard dat een nekblessure hiervan gekregen heeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:43

purkie schreef:

Jij bent de eerste die toegeeft dat de klassieke rijkunst wel degelijk pijn veroorzaakt bij een paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:57

purkie schreef:

De oorsprong van het FEI wedstrijdgedoe is de militaire rijproef.
Om te kijken of een combinatie klaar was voor het eggei was er een veldtest en een wat geformaliseerde proef. Vergelijkbaar met je motorrijbewijs halen. Bijzondere verrichtingen en verkeersrit.

In de loop der jaren is de geformaliseerde proef verworden tot een iets op zich in wedstrijdverband.

Door de tijd heen is het volstrekt van het paardrijden losgekoppeld en si het toptaalbeeld tot een gedetailleerd ideaalplaatje verwrongen waarbij het hoe en wat, eigenlijk verder alles, ondergeschikt is geraakt.

Wás het nog maar militaristisch voor het eggie.
Dan waren alle plofpaarden gelijk al kansloos *\o/* en was er weer een basis van betrouwbaar veilig *\o/*
Verder mogen we niet vergeten dat de militaire rijproef inzet onder oorlogsomstandigheden als perspectief had.
Vandaag is het een lol-doel.
De eventule rechtvaardiging voor dwang is verdwenen en ook heeft de bio-ethiek zich ontwikkeld.
Het is een beschámende situatie dat de ruiterij 19de eeuwse praktijken en prioriteiten blijft handhaven voor een wedstrijdje op zich, los van énig praktisch doel.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:09

@janderegelaa:

let wel:
ik ben geen tegenstander van laag, diep en rond maar zie wel net als bij andere training methodes de onjuiste toepassing ervan.

het lijkt me overigens duidelijk dat spier-pijn in het algemeen 'onlosmakelijk' verbonden is met krachttraining en zonder degelijke warming-up kan het buig, rek en strek ook voor spier en pees problemen cq. pijn zorgen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:12

@Huertecilla:
ik keek achteruit (moet je nooit doen te paard), dank voor jouw reply.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:10

janderegelaa schreef:
purkie schreef:

Geef even een voorbeeld van een bekend paard dat een nekblessure hiervan gekregen heeft.

Osmium

moija

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:22

de rollkur nog daargelaten. iedereen roept wel maar zoals een dressuurpaard moet lopen is al niet paardvriendelijk. dat is geen natuurlijke houding van een paard. paarden worden steeds "opgekropter" gereden. ga zo zelf maar eens een rondje rennen. val je wel van je graad!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:25

Ik denk dat het rijtje van paarden dat het topsportniveau niet aan hebben gekund, enorm lang is.... Het gros is al vroegtijdig naar de knoppen. Alleen het sterkste van het sterkte kan het niveau aan, zoals dat voor alle (imo ongezonde) topsporten geldt.
Maar het aantonen van een causaal verband tussen de blessure en een specifieke trainingsmethode is om verschillende redenen moeilijk... Allereerst omdat zoveel verschillende factoren een rol spelen bij het krijgen van een blessure. Toon maar eens aan dat het door LDR komt, en 100% zeker niet door iets anders. Ten tweede omdat ik vermoed dat men helemaal niet op zoek is naar het aantonen van een causaal verband, omdat dat wel eens het eind van een trainingsmethode zou kunnen betekenen (waarmee ik niet wil zeggen dat het DUS door de trainingsmethode komt).

Stel je voor dat er WEL een causaal verband zou worden aangetoond (lijkt moeilijk, want denk dat voorstanders van een methode, die er goede resultaten in de sport mee behalen, niet graag zullen meewerken aan een onafhankelijk onderzoek omdat ze er zelf geen baat bij hebben), dan zou dat de hele topsport op z'n gat trekken... Scores van 88% zijn dan verleden tijd, en een stap terug in prestaties, dat wil men ongetwijfeld niet.
Laatst bijgewerkt door gummie op 04-05-12 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

moija

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:26

het is allemaal voor het mooie plaatje het diervriendelijk wordt helemaal buiten beschouwing gelaten.
it's all about the money!!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:57

Hoeveel dikke mensen rijden er niet op een (te klein/smal) paard?! Dat geeft pas blessures, pijn en paardenleed! En weet je wat nog meer blessures geeft?...een jaarling in een kudde neerzetten en dan al die klappen en beten die hij moet incasseren, maar dat gebeurd niet door de mens , dus dat is natuurlijk en normaal!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:01

Dat hoort in het rijtje van: "ik heb net mijn dochter met een riem op haar reet geslagen, onder het mom van ik duld geen tegenspraak... Maar aangezien de buurman zijn hond aan een boom heeft opgeknoopt en zijn vrouw met een koekenpan het ziekenhuis heeft geramd, hoef ik er niet op aangesproken te worden."

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:05

gummie schreef:
Dat hoort in het rijtje van: "ik heb net mijn dochter met een riem op haar reet geslagen, onder het mom van ik duld geen tegenspraak... Maar aangezien de buurman zijn hond aan een boom heeft opgeknoopt en zijn vrouw met een koekenpan het ziekenhuis heeft geramd, hoef ik er niet op aangesproken te worden."

Inderdaad, jij snapt het!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:42

Maar dat de buurman zijn hond opknoopt en zijn vrouw het ziekenhuis inramt, is dat een reden om de vrouw die haar kind met een riem slaat onbesproken te laten?

En wat nu als die vrouw een zeer bekend pedagoog zou zijn die wekelijks trainingen geeft aan ouders?

(het is een metafoor, ik zeg het er maar weer bij)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:10

Electra63 schreef:
Kijkt iemand toevallig Koffietijd? Daar is Adelinde nu, niks geen getrek en gehang

Zo zag het er in Den Bosch echt niet uit vond ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:21

manubres schreef:
gummie schreef:

Inderdaad, jij snapt het!

Jij blijkbaar niet ....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:28

manubres schreef:
En weet je wat nog meer blessures geeft?...een jaarling in een kudde neerzetten en dan al die klappen en beten die hij moet incasseren, maar dat gebeurd niet door de mens , dus dat is natuurlijk en normaal!

Dat een onzin.
Een normale jaarling in een groep normale, onbeslagen, paarden gaat paardnormaal.
Daar loopt geen jaarling een blessure op.
Sterker nog; levend in een groep op de wei loopt het als het met 6-7 onder het zadel belast wordt ook geen blessures op.

Normaal = http://books.google.es/books/about/The_ ... edir_esc=y

Wat niet normaal is dat mensen paarden houden en rijden zonder kennis van wat normaal is voor een paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:45

manubres schreef:
Hoeveel dikke mensen rijden er niet op een (te klein/smal) paard?! Dat geeft pas blessures, pijn en paardenleed! En weet je wat nog meer blessures geeft?...een jaarling in een kudde neerzetten en dan al die klappen en beten die hij moet incasseren, maar dat gebeurd niet door de mens , dus dat is natuurlijk en normaal!

Zoals Gummie het ook al aangeeft in een iets andere bewoording.

Het één is nooit goed te praten omdat er ergens anders en op een andere manier ook iets fout gaat.

Zoals Gummie ook al aangeeft, een echt onderzoek naar deze "rij"methode is nog niet gedaan.

Wel is in 2006 een onderzoek geweest [ON] Wetenschappelijke goedkeuring trainingsmethode Van Grunsven

Maar ook zijn er negatieve onderzoeken te vinden

Een (gedeelte) van dit rapport stond in het februai-nummer van Cavall een paar jaar geleden.
Citaat:
Onder de kop "Nu wordt het eng" plaatsen de collega's Cavallo, in haar februari gedrukte uitgave resultaten over het onderzoek over Rollkur. Een kleine nieuw ontwikkelde endoscoop maakt het mogelijk om de luchtwegen van het paard in de beweging te meten, waar dit voorheen alleen mogelijk was in stand. Onderzoekers van het Graf-Lehndorff Instituut, hebben op deze manier het effect van de Rollkur methode kunnen testen. De wetenschappers hebben 16 paarden gelongeerd: Eerst met lange bijzetteugels, daarna met extreem korte, waardoor de paarden dus in Rollkur houding liepen. Ontnuchterende conclusie: De ronde hals is letterlijk en figuurlijk adembenemend. De luchtwegen vernauwen en de hartslag verhoogt. Tegelijkertijd gebruikte men een warmtebeeld camera, de onderzoekers vonden op die manier ook uit dat bij de gespannen Rollkur paarden, de doorbloeding verandert en de paarden duwen de rug weg. Al met al hoort deze physiologische belasting in geen enkel geval bij de opleiding van een paard", besluit de directeur van de Graf-Lehndorff Instituut, Professor Christian Aurich. Conclusie: Voor de voorstanders van Rollkur of hyperflexie, wordt de lucht steeds dunner, want nu worden ook vanuit een wetenschappelijk standpunt argumenten aangedragen die de schadelijkheid van de Rollkur duidelijk aantonen .

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:00

gummie schreef:
Ik denk dat het rijtje van paarden dat het topsportniveau niet aan hebben gekund, enorm lang is.... Het gros is al vroegtijdig naar de knoppen. Alleen het sterkste van het sterkte kan het niveau aan, zoals dat voor alle (imo ongezonde) topsporten geldt.
Maar het aantonen van een causaal verband tussen de blessure en een specifieke trainingsmethode is om verschillende redenen moeilijk... Allereerst omdat zoveel verschillende factoren een rol spelen bij het krijgen van een blessure. Toon maar eens aan dat het door LDR komt, en 100% zeker niet door iets anders. Ten tweede omdat ik vermoed dat men helemaal niet op zoek is naar het aantonen van een causaal verband, omdat dat wel eens het eind van een trainingsmethode zou kunnen betekenen (waarmee ik niet wil zeggen dat het DUS door de trainingsmethode komt).

Stel je voor dat er WEL een causaal verband zou worden aangetoond (lijkt moeilijk, want denk dat voorstanders van een methode, die er goede resultaten in de sport mee behalen, niet graag zullen meewerken aan een onafhankelijk onderzoek omdat ze er zelf geen baat bij hebben), dan zou dat de hele topsport op z'n gat trekken... Scores van 88% zijn dan verleden tijd, en een stap terug in prestaties, dat wil men ongetwijfeld niet.

Vooralsnog is er ook nog geen vergelijkend onderzoek gepleegd naar de scores van dhr. Rainer Klimke met zijn paard Ahlerich in de Grand Prix met die van Mathias Rath en zijn paard van Troje Totilas.

Wetenschappelijk Onderzoek is überhaupt -not done- als het om jurering van prestaties die de dimensie van meetbaar overstijgt gaat. Dat wil niet zeggen dat een passage slechts een kwestie van goede smaak definieert... hoewel een kür gebaseerd op popmuziek van Michael Jackson weer het begrip klassieke dressuur erg op de proef stelt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:09

Waar ik me over verbaas is dat onderzoekers paarden die niet getraind zijn op hoog niveau en volgens de LDR/Rollkur methode in die houding vastbinden en dat men dan daaruit concludeert dat de methode extra stress oplevert, terwijl heel duidelijk gesteld wordt dat je deze methode niet zomaar toe kunt passen bij huis- tuin en keukenpaarden die niet de juiste opbouw en training hebben gehad.

Als je een ongetrainde stijve hark in de spagaat duwt, dan scheuren er spieren, als je een goed getrainde lenige ritmische gymnaste in de spagaat duwt, dan vraagt ze om een verhoging want ze voelt nog niets...

Of te wel, deze methode kun je niet wetenschappelijk testen om zomaar wat testpaarden die je in verschillende houdingen dwingt en kijkt welke houding meer of minder stress oplevert.
Wil je een goed en eerlijk onderzoek doen, dan moet je dan doen met paarden die op een LDR manier opgeleid en getraind zijn en op voldoende niveau lopen om die mate van doorvragen lichamelijk aan te kunnen volgens goede LDR trainers, voor die duur die die trainers aangeven, gereden door ruiters die die methode correct kunnen toepassen. Daarbij is aan de longe de methode volgens mij niet goed te onderzoeken omdat je dan een paard vast moet binden, terwijl je al rijdende je als ruiter continue lucht kunt geven en kunt wisselen van tempo, gang, druk en halshouding naar gelang je paard nodig heeft op dat moment. Bijzetten aan de longe mist dat voelen en flexibel in kunnen stellen van de ruiter.

Het lijkt mij inmiddels wel mogelijk om een groep van zulke paarden aan zo'n onderzoek te laten meedoen gezien het stijgende aantal ervaren en succesvolle leerlingen van de LDR ruiters, zeker in Nederland...