Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:25

Chaos schreef:
mika11 schreef:
Als het over paardenmishandeling gaat vind ik de drafsport er trouwens ook bij horen. Met de 1 jarige veulens wordt al begonnen met trainen. Een stalgenoot van mij werkt op een draverscentrum en ik ben er wel eens geweest. Er zijn daar ongeveer 60 paarden waarvan er ongeveer 10 een blessure hadden. Dat was normaal, hoorde ik. De meeste dravers zijn niet snel genoeg en die eindigen bij de slacht of komen in de handel terecht. Een enkele draver heeft geluk en vindt een goed huis. Het is namelijk ontzettend moeilijk om een draver om te turnen tot rijpaard, omdat het vanaf veulen af al helemaal is getraind voor de sulky.

Denk niet dat dit alleen voor de dravers geldt hoor. ;)

Ik heb gewerkt op een dressuur/springstal met 100 paarden, dan zijn er altijd wel zo'n 10 geblessuurd. En dat hoeven niet alleen sportblessures te zijn. Heb op een Friezenstal gewerkt met zo'n 40 paarden en dan hadden we er altijd gem. 5 met een blessure/ziekte. Op onze eigen stal ook altijd wel 1 of 2 van de 25. Dat heb je nu eenmaal. Nu praat ik het niet goed hoor, maar om alles over 1 kam te scheren gaat niet op.

Oke dat is misschien wel zo. Dat drafcentrum stond me nog zo bij omdat ik daar pas ben geweest en het me toen opviel dat er zoveel paarden in verhouding geblesseerd waren. Maar als dat op spring/dressuurstallen ook die verhouding is, is het inderdaad geen goed voorbeeld. Dat is natuurlijk het risico dat je neemt als je paarden gebruikt voor de sport.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:21

mika11 schreef:
Als het over paardenmishandeling gaat vind ik de drafsport er trouwens ook bij horen. Met de 1 jarige veulens wordt al begonnen met trainen. Een stalgenoot van mij werkt op een draverscentrum en ik ben er wel eens geweest. Er zijn daar ongeveer 60 paarden waarvan er ongeveer 10 een blessure hadden. Dat was normaal, hoorde ik. De meeste dravers zijn niet snel genoeg en die eindigen bij de slacht of komen in de handel terecht. Een enkele draver heeft geluk en vindt een goed huis. Het is namelijk ontzettend moeilijk om een draver om te turnen tot rijpaard, omdat het vanaf veulen af al helemaal is getraind voor de sulky.

Ik denk dat je je eerst eens goed in de sport zou moeten verdiepen voor je zulke dingen roept.
ja ze worden met 1 jaar beleerd. Ze leren een tuigje om en een karretje trekken, en zodra ze dat kunnen gaan ze vaak weer een jaar het land op en worden ze daarna pas echt opgepakt.
En een paard kan altijd een blessure oplopen, dat hoeft neit door de drafsport te komenn Kunnen ze ook gewoon in het land oplopen.
Ik heb op ee drafstal geweerkt, deze had 20 paarden, maar zelden tot nooit paarden met een blessure hoor.
Er zijn overigens zat dravers die een nieuwe thuis vinden, en met wat geduld zijn ze niet zo moeilijk om te toveren in een rijpaard. heb er zelf al meerdere omgeschoold, en stuk voor stuk brave paardjes om mee te rijden.
Denk als we zo gaan beginnen, dat elke tak van de paardensport wel een soort van dierenmishandeling is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:47

Maar blue_Kim, ik ben er ook geen voorstander van om zulke jonge dieren al op te gaan pakken op die leeftijd. Waarom kan het niet gewoon wat jaartjes later??? Waarom al zo vroeg moeten 'pieken'??? Ik sta daar totaal niet achter....... :n

In de sport lijken velen het geduld gewoon niet te hebben. Alles moet snel en vroeg en ik snap niet waarom men niet gewoon wacht tot zo'n beestje volwassen is en wat meer uitgegroeid.

Veulen84

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:29

Ik heb eens gemaild met onze vrinden van de Dierenbescherming.

Met aan het hoofd vastzetten word inderdaad een stand bedoeld.

Verder hebben ze me me nog niet kunnen vertellen waar die 200.000 vandaan komen. Ze verwijzen wel naar de jaarverslagen, daar staan in de categorie landbouwhuisdieren 2950 gevallen waarbij de Db of lid is gaan kijken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:34

blue_kim schreef:
mika11 schreef:

Ik denk dat je je eerst eens goed in de sport zou moeten verdiepen voor je zulke dingen roept.
ja ze worden met 1 jaar beleerd. Ze leren een tuigje om en een karretje trekken, en zodra ze dat kunnen gaan ze vaak weer een jaar het land op en worden ze daarna pas echt opgepakt.
En een paard kan altijd een blessure oplopen, dat hoeft neit door de drafsport te komenn Kunnen ze ook gewoon in het land oplopen.
Ik heb op ee drafstal geweerkt, deze had 20 paarden, maar zelden tot nooit paarden met een blessure hoor.
Er zijn overigens zat dravers die een nieuwe thuis vinden, en met wat geduld zijn ze niet zo moeilijk om te toveren in een rijpaard. heb er zelf al meerdere omgeschoold, en stuk voor stuk brave paardjes om mee te rijden.
Denk als we zo gaan beginnen, dat elke tak van de paardensport wel een soort van dierenmishandeling is.

Ik heb het vanmiddag nog eens nagevraagd aan mijn stalgenoot die op een draversstal werkt. Zij hebben een soort contract met een vrouw, die de dravers die niet goed genoeg zijn opkoopt voor een klein prijsje. Zij gaat ze dan omturnen tot rijpaard (is wel een bekende vrouw waar je dravers kunt kopen). Maar er zijn ook genoeg eigenaren die hun draver, die niet goed genoeg is, meteen naar de slacht brengen om de handel te voorkomen. Zelfs dravers die goed zijn omgeturnd tot rijpaard brengen niet meer op dan zo'n 1000 euro. Maar dat kan ook komen doordat de dravers misschien een slechte naam hebben.
De draverij op zich is dan inderdaad geen ' dierenmishandeling'. Maar er zijn slechts enkele dravers die echt toppers worden. De rest wacht de slacht of ze hebben geluk dat ze worden omgeturnd als rijpaard.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:57

mika11 schreef:
Ik heb het vanmiddag nog eens nagevraagd aan mijn stalgenoot die op een draversstal werkt. Zij hebben een soort contract met een vrouw, die de dravers die niet goed genoeg zijn opkoopt voor een klein prijsje. Zij gaat ze dan omturnen tot rijpaard (is wel een bekende vrouw waar je dravers kunt kopen). Maar er zijn ook genoeg eigenaren die hun draver, die niet goed genoeg is, meteen naar de slacht brengen om de handel te voorkomen. Zelfs dravers die goed zijn omgeturnd tot rijpaard brengen niet meer op dan zo'n 1000 euro. Maar dat kan ook komen doordat de dravers misschien een slechte naam hebben.
De draverij op zich is dan inderdaad geen ' dierenmishandeling'. Maar er zijn slechts enkele dravers die echt toppers worden. De rest wacht de slacht of ze hebben geluk dat ze worden omgeturnd als rijpaard.

Hoeveel dressuur- en springpaarden zijn belanden niet in handen van verzekeringsmaatschappijen omdat ze ongeschikt zijn geworden voor de sport. De draf- en rensport is niet zo groot in Nederland. Over hoeveel dieren zullen we het hebben op jaarbasis? Een eigenaar van een draver die de baan niet gaat halen heeft de keuze. Het gaat die mensen niet om het individuele dier, maar om de sport. Net als mensen die hun dier via de verzekering laten verdwijnen, het uitvoeren van de sport is belangrijker dan het dier op zich. Slacht is beter dan een ongeschikt dier laten leven, in mijn ogen. Als zo iemand kiest voor de slacht neemt iemand in ieder geval z'n verantwoordelijkheid voor het dier.

Toch spannend dat de DB een aantal noemt in een persbericht en dat bij navraag niet kan onderbouwen :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:38

Wicky schreef:
mika11 schreef:

Hoeveel dressuur- en springpaarden zijn belanden niet in handen van verzekeringsmaatschappijen omdat ze ongeschikt zijn geworden voor de sport. De draf- en rensport is niet zo groot in Nederland. Over hoeveel dieren zullen we het hebben op jaarbasis? Een eigenaar van een draver die de baan niet gaat halen heeft de keuze. Het gaat die mensen niet om het individuele dier, maar om de sport. Net als mensen die hun dier via de verzekering laten verdwijnen, het uitvoeren van de sport is belangrijker dan het dier op zich. Slacht is beter dan een ongeschikt dier laten leven, in mijn ogen. Als zo iemand kiest voor de slacht neemt iemand in ieder geval z'n verantwoordelijkheid voor het dier.

Toch spannend dat de DB een aantal noemt in een persbericht en dat bij navraag niet kan onderbouwen :D

Het verschil is dat de meeste rijpaarden (KWPN) ook geen toppers zijn. Maar die zijn wel goed genoeg voor de basissport en kunnen daarvoor prima gebruikt worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:14

git schreef:
Dat ieder paard minimaal 5000 vierkante meter tot zijn beschikking moet hebben ? enz

Wat gaat er op ons afkomen ? Wat gaat het kosten, en wie mag het betalen ?

Dat lijkt me overdreven...
Misschien niet bij dag en nacht buiten op de wei, maar bijvoorbeeld Hit-actief stallen/bewegingsstallen worden overal gepromoot als diervriendelijk en daar lopen vaak enkele tientallen paarden op 5000m2. Geen weide weliswaar, maar een ruime paddock met allerlei "gadgets" er in....

Verwacht dus niet dat men zo eenvoudig kan stellen dat een paardenhouder per paard 5000m2 moet hebben.
De norm voor de landbouw is overigens ook minder m2/paard, ik meende 3 paarden per ha.
Mocht men het wel als norm stellen, dan zullen veel professionele stallen in stedelijk gebied wel de deuren moeten sluiten...

Niet het aantal m2 moet de norm zijn, maar het totaal pakket aan bewegingsmogelijkheden...

Ik heb bijv. 3ha voor nu 2 pony's en een paard, maar denk niet dat ze nu in die 3ha kunnen lopen. Daar is de bodem te slecht voor in de winter, dus lopen ze veel in de paddock en evt. de bak, maar nu met deze gladheid is dat ook al lastiger en als de paddock en bak een ijsbaan zijn omdat het een hele middag regent met vorst in de grond en dan 's nachts weer vorst, dan blijft er een veilig gestrooid stukje straat over van zo'n 120m2, en dan zijn er genoeg paarden die het met minder moeten doen...
en als ik ze te grote stukken land geef in de zomer ploffen ze uit hun vel...

Dit geldt natuurlijk niet alleen hier bij ons, dit speelt in grote delen van Nederland Paardenland...
Voor de paarden is ook het totaalpakket van belang. Niet alleen de m2 stal of paddock of weiland, of het aantal uren of de wijze van trainen...
Maar richtlijnen en een minimum zou handhaven wel makkelijker maken...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:18

NatasjavE schreef:
daffie1986 schreef:
Uh??

Ik doelde erop dat de voorstanders van de Oostvaardersplassen zeggen dat door te kort aan voedsel paarden zich minder gaan voortplanten.. maar dat zal niet gebeuren, kijk maar naar de paarden in Namibië.
In Nederland zal het dus zeker niet gaan gebeuren daar ze in de lente en zomer weer eten te over hebben.

Dat bedoelde ik er mee...

Dat zeg ik dus ook. Daarom snapte ik je niet helemaal, ik had echt zoiets van dat zei ik toch.

Het belachelijkste vindt ik dus dat het huisdier paard wat van een persoon is en in wei of een pensionstal staat aan deze regels moeten worden gehouden en dat er in die natuurgebieden niet naar ze omgekeken wordt en daar mogen ze verpieteren.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:47

mika11 schreef:

De dravers die naar de slacht gaan die mankeren vaak lichamelijk wel iets, longen niet goed, benen niet goed etc. Dus dan vind ik het tegenover het paard eerlijker om hem naar de slacht te brengen dan om hem weer te verkopen.
Veel dravers die kern gezond zijn, maar simpelweg niet aan de verwachtingen voldoen, die proberen ze echt nog wel te verkopen, ze geven ze soms zelfs weg, maar als niemand het beestje wilt, ja dan is de laatste optie de slacht. Maar ik denk dat er in verhouding net zoveel dravers als dressuur of spring paarden naar de slacht gaan.
Maar goed dit is behoorlijk off topic.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:33

Veulen84 schreef:
Ik heb eens gemaild met onze vrinden van de Dierenbescherming.

Met aan het hoofd vastzetten word inderdaad een stand bedoeld.

Verder hebben ze me me nog niet kunnen vertellen waar die 200.000 vandaan komen. Ze verwijzen wel naar de jaarverslagen, daar staan in de categorie landbouwhuisdieren 2950 gevallen waarbij de Db of lid is gaan kijken.

Met andere woorden: de Dierenbescherming roept maar wat en heel bokt is nu bezig om elkaar zwarte pieten toe te spelen. :Y)

De DB kan dat weer met rode oortjes lezen en heeft een onderbouwing voor de eerder ongefundeerde geroeptoeterde cijfers.
Voila. :+

JoyceeFlush

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:51

als ze zo nodig iets willen verbeteren ga dan eerst kijken naar de ECHT verwaarloosde paarden waarvan hun ribben te zien zijn ofzo en ga dan eerst Langs de maege in Schellinkhout ofzo maar nee daar zijn ze al een aantal keer voor gebeld maar doen ze niks want ze hebben eten maar ondertussen staan er tich paarden waarvan hun ribben zo goed te zien zijn.. ik heb 1 paard verzorgd die daar staan en zijn ichamelijke conditie is van top naar heel slecht gegaan sinds die bij hun staat! ga eerst naar de echt belangrijke dingen kijken ipv men meot een diploma hebben bla bla en een paard mag neit aan z'n hoofd vast vind ik een beetje ver gezocht.. wees ook een beetje reeël weetje...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:57

JoyceeFlush schreef:
als ze zo nodig iets willen verbeteren ga dan eerst kijken naar de ECHT verwaarloosde paarden waarvan hun ribben te zien zijn ofzo en ga dan eerst Langs de maege in Schellinkhout ofzo maar nee daar zijn ze al een aantal keer voor gebeld maar doen ze niks want ze hebben eten maar ondertussen staan er tich paarden waarvan hun ribben zo goed te zien zijn.. ik heb 1 paard verzorgd die daar staan en zijn ichamelijke conditie is van top naar heel slecht gegaan sinds die bij hun staat! ga eerst naar de echt belangrijke dingen kijken ipv men meot een diploma hebben bla bla en een paard mag neit aan z'n hoofd vast vind ik een beetje ver gezocht.. wees ook een beetje reeël weetje...

De DB wil ongetwijfeld dit soort manege's uitbannen.... maar zolang de dieren drinkwater, hooi en een dak boven hun hoofd hebben mogen/ kunnen ze niets doen.
De wetgeving op dit gebied moet veranderen, paarden hebben vrijwel GEEN rechten. Ik zou, als ik jou, aangifte blijven doen tegen deze manege. Zo kan er een flink dossier ontstaan en staat de DB uiteindelijk sterker.

Dat jij het 'ver gezocht' vind dat paarden niet aan hun hoofd vast mogen staan vind ik vreemd. Ze bedoelen hier 'stands' mee, en stands zouden allang verboden moeten zijn.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:10

De DB wil aandacht voor de manier waarop paarden gehouden worden. Ik heb dit hele topic doorgelezen: aandacht krijgen ze hier in ieder geval!

Ik vind dat je als paardeneigenaar de plicht hebt om je paard lichamelijk én geestelijk gezond te houden.
Wat daar voor nodig is, is voor ieder paard verschillend. Er zijn echter wel een aantal basisbehoeftes, die ik hier al veel genoemd heb zien worden: frisse lucht, beweging, aandacht, sociale contacten, goed en voldoende voer.

De invoering van een diploma lijkt mij praktisch gezien onhaalbaar.

Een bewustwordingscampagne lijkt me een goed begin. Er zijn zoveel mensen met paarden die echt geen flauw idee hebben wat voor een dier een paard in wezen is.
Een deel daarvan heeft hun paard in (vol)pension en gaan er van uit dat de pensionhouder het allemaal wel weet.

Ik weet niet wat de bevoegdheden van de DB op dit moment zijn. Het lijkt mij dat zij mogelijkheden moeten hebben om daadkrachtig op te kunnen treden.
Maar het vaststellen van ‘regels’ voor het houden van paarden is erg lastig, want een stal die krap is voor een trekpaard, is wel groot genoeg voor een Shetlander.
Voor de beoordeling of een paard op een acceptabele manier gehouden wordt, heb je dus mensen nodig met verstand van zaken en niet iemand die alleen maar een stal kan opmeten.

Welzijn is een moeilijk meetbaar begrip….maar ik vind het heel goed dat de DB een poging doet om er iets aan te doen.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:02

Ik zie al enkele dagen een vrij mager beestje in de wei lopen als ik naar stal ga. Vol in de sneeuw, in zijn eentje en het dier staat iedere dag op zowel heen als terugweg op het zelfde plekje voor zich uit te staren.

Hardstikke leuk hoor, dat 24/7 buiten, maar bovenstaand plaatje vind ik dagelijks toch maar niets.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:09

bastiano680 schreef:
Ik zie al enkele dagen een vrij mager beestje in de wei lopen als ik naar stal ga. Vol in de sneeuw, in zijn eentje en het dier staat iedere dag op zowel heen als terugweg op het zelfde plekje voor zich uit te staren.

Hardstikke leuk hoor, dat 24/7 buiten, maar bovenstaand plaatje vind ik dagelijks toch maar niets.

ja in z'n eentje op stal voor zich uitstaren is natuurlijk veel beter :?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:21

Odessa1 schreef:
En op je hakken in de pauze doe je dat natuurlijk niet :=

Ik ken iemand die dat heel lang voor onze paarden gedaan heeft <3 ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:24

bastiano680 schreef:

En wat doe je eraan?

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:29

Arabesk schreef:
bastiano680 schreef:

ja in z'n eentje op stal voor zich uitstaren is natuurlijk veel beter :?

Oei bij jou is de wereld wel heel zwart wit he!
Buiten vind ik prima, maar met meerderen en een grote bult hooi.

Overdag buiten en snachts binnen vind ik ook prima. En ook dit.............met meerdere paarden.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:29

Amalarab schreef:
[

En wat doe je eraan?

Dat weet ik nog niet

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:23

bastiano680 schreef:

Zo'n fjordje staat hier ook vlakbij, alleen in een weiland, staat altijd bij het hek. Ik weet ook niet van wie die pony is. Het is een stukje grond van de gemeente.
Dan nog liever inderdaad op stal met andere paarden om zich heen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:35

Ik vind een paard alleen buiten, of het nou in deze sneeuw is of in een lekker warm voorjaarszonnetje, ook niets, hoor. :n

Paard hoort gewoon niet alleen te staan, niet urenlang in een stal en niet in zijn uppie buiten op een landje. Je snapt toch niet dat er mensen zijn die dit hun dieren aan doen, he? ;(

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:37

Twiggy2008 schreef:
Ik vind een paard alleen buiten, of het nou in deze sneeuw is of in een lekker warm voorjaarszonnetje, ook niets, hoor. :n

Paard hoort gewoon niet alleen te staan, niet urenlang in een stal en niet in zijn uppie buiten op een landje. Je snapt toch niet dat er mensen zijn die dit hun dieren aan doen, he? ;(

Inderdaad, ik heb er ook geen begrip voor...!

Ik moest mijn merrie ooit eens verplicht isoleren door ziekte, bijna twee maand lang....het was een heel ander paard, en dat bedoel ik niet positief.... :n

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:46

En op stal heeft een mager paard het in elk geval niet zo koud en verliest dan dus niet teveel energie aan het zich warm houden en zal dus niet zo snel nog meer vermageren, wat in een wei wel zal gebeuren (als er niet gemieg bijvoer is).... Want magere paarden hebben WEL te lijden met koud en nattigheid in de wei. Alleen goeddoorvoedde paarden hebben geen last van de kou.
Dus dat in de wei zetten moet dan wel altijd samengaan met goed bijvoeren waar nodig of bij te dikke paarden (of paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid) maaien en ruimte beperken of geen gras en voer onder controle. En waar blijf je dan met je halve hectare per paard?

Ik zit hier nieteen stalleven te promoten, maar er zijn zo individuele omstandigheden die maken dat je niet kunt zeggen dat elk paard maar 24/7 buiten moet en daar per definitie beter af is.

Ik blijf er op hameren dat richtlijnen leuk en aardig zijn, maar niet meer dan dat. Er moet plek zijn voor aanpassingen en uitzonderingen waar nodig/gewenst.

Daarom zouden wetten ook niet echt kunnen. Stel je hebt dan een wet van een paard moet zoveel uur buiten met andere paarden. Waar zet je dan de hengsten? Of paarden die toevallig bang zijn voor andere paarden, of andersom, andere paarden het leven zuur maken? Of ziek, besmettelijk, of zwaar geblesseerd, onderweg, op concours, etc?

Maar goed, er zijn gewoon te veel leken die maar wat doen, maar dat zijn vaak juist ook de mensen die je niet bereikt met dingen opleggen, want daar gaan ze juist tegen in.
We kunnen daar het beste hulp en raad bieden zonder betweterig over te komen.

urnaque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:26

mijn paarden lopen heel de dag buiten, zomer EN winter, al jaren, in kudde, 2 paarden en 2 shetters, ze zijn supergezond, met genoeg eten is dat geen probleem, ze hebben een stal, maar daar gaan ze bijna nooit in, geestelijk is dit perfect voor paarden.
<3 *D