Chaos schreef:mika11 schreef:Als het over paardenmishandeling gaat vind ik de drafsport er trouwens ook bij horen. Met de 1 jarige veulens wordt al begonnen met trainen. Een stalgenoot van mij werkt op een draverscentrum en ik ben er wel eens geweest. Er zijn daar ongeveer 60 paarden waarvan er ongeveer 10 een blessure hadden. Dat was normaal, hoorde ik. De meeste dravers zijn niet snel genoeg en die eindigen bij de slacht of komen in de handel terecht. Een enkele draver heeft geluk en vindt een goed huis. Het is namelijk ontzettend moeilijk om een draver om te turnen tot rijpaard, omdat het vanaf veulen af al helemaal is getraind voor de sulky.
Denk niet dat dit alleen voor de dravers geldt hoor.
Ik heb gewerkt op een dressuur/springstal met 100 paarden, dan zijn er altijd wel zo'n 10 geblessuurd. En dat hoeven niet alleen sportblessures te zijn. Heb op een Friezenstal gewerkt met zo'n 40 paarden en dan hadden we er altijd gem. 5 met een blessure/ziekte. Op onze eigen stal ook altijd wel 1 of 2 van de 25. Dat heb je nu eenmaal. Nu praat ik het niet goed hoor, maar om alles over 1 kam te scheren gaat niet op.
Oke dat is misschien wel zo. Dat drafcentrum stond me nog zo bij omdat ik daar pas ben geweest en het me toen opviel dat er zoveel paarden in verhouding geblesseerd waren. Maar als dat op spring/dressuurstallen ook die verhouding is, is het inderdaad geen goed voorbeeld. Dat is natuurlijk het risico dat je neemt als je paarden gebruikt voor de sport.