Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:56

Huertecilla schreef:
Even de kernen van basisbegrippen.

1. Ethisch verantwoorde dressuur:
- op basis van R+ (belonen) en P- (niet geven van beloning)
- met signaalcontact naderend tot nul tussen aanleuning en nageven

2. Klassiek = aan de teugel aan het bit.

3. FEI klassieke ringdresuur:
- met bit dus inherent op basis van P+ (onprettig toevoegen) en R- (onprettig weghalen)
- met signaalcontact naderend tot nul tussen aanleuning en nageven

HC: Wie bepaald wat ethisch verantwoord is? Is dit vastgelegd in een reglement?

Wie heeft bepaald dat R+ en P- ethisch verantwoord is en R- en P+ niet?

Ik zou graag een naam van een commissie horen die dit heeft vastgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:22

*NIEUWSFLASH*

KNHS streeft naar integratie bitloos rijden in 2010
16/07/2009 15:39
De KNHS werkgroep bitloos rijden heeft de eerste resultaten van de proefwedstrijd die afgelopen vrijdag in Ermelo werd verreden, in in april 2010 de reglementen dressuur, zoals iedere drie jaar gebeurt, aan te passen. Bitloos rijden in de dressuursport zal deel uitmaken van die vernieuwingen.

Meer op deze link:

http://www.horses.nl/disciplines/nieuws ... uli%202009

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:25

JoviBan schreef:
*NIEUWSFLASH*

De KNHS werkgroep bitloos rijden heeft de eerste resultaten van de proefwedstrijd die afgelopen vrijdag in Ermelo werd verreden, in in april 2010 de reglementen dressuur, zoals iedere drie jaar gebeurt, aan te passen. Bitloos rijden in de dressuursport zal deel uitmaken van die vernieuwingen.

Meer op deze link:

Er is ook al een bokt topic.
[VN] Bitloos wedstrijd rijden mogelijk van start in 2010

grappig zet net thuis mijn compu aan vond deze meteen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:30

Sjolvir schreef:
JoviBan schreef:
*NIEUWSFLASH*

Meer op deze link:

Er is ook al een bokt topic.
[VN] Bitloos wedstrijd rijden mogelijk van start in 2010

grappig zet net thuis mijn compu aan vond deze meteen.

Weer on topic, de KNHS gaat me mijn protocollen opsturen (da's pas aardig)
Kan dan vertellen wat men vond van de punten die het hem doen.
(dus niet of ik netjes op de X stond, maar de aanleuning etc etc.)

En er is nog een filmpje van Sjol galop gedeelte opgedoken, maar ik heb de link zo niet.
Gok het erop dat als je op youtube bij zoekvraag Sjolvir in tikt je hem vind.
(Sjol met Arabesk voor het eers op youtube, met testzadel, vandaar dat dit filmpje nu te voorschijn komt)
Ik geef hierbij al eerlijk toe, dat het niet genoeg verzameld is, ze niet genoeg door de kaak is etc.
Echter zoals al eerder gezegd, zo loopt ze ook met S&T met deze huidige trainingsstatus als ik zou starten.
(heb het niet over les)

gevonden!! http://www.youtube.com/watch?v=3qkbqBKq_FA
Man wat een flapvoeten. _O-

Have fun. Opbouwende kritiek is welkom.
(en ja, ik weet figuren waren rijkelijk laat, maar ahum deze sufkees had verkeerde proef uit het hoofd geleerd)

Oh en nog even terug naar CB, ik had dat al eerder geschreven, een official (en geloof me, die waren er zat)
van de KNHS had haar terug moeten fluiten wat betreft optoming. Netzoals dat op reguliere wedstrijd zou zijn gebeurt.
Denk dat de KNHS dat achteraf ook wel bedacht heeft. Van onze fouten moeten we leren. Iedereen....
Ach en flamboyante figuren, geven het leven kleur, maar moet af en toe wat van gezegd worden, als het de spuigaten uit loopt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:57

@ slov. prima proef! Wat tegen de hand hier een daar. Soms bleef hij wat teveel met de achterhand naar binnen galoppperen, maar who cares??? ( ja de jury's....) Je lost alles keurig op! En je zit ook netjes.

Heeft de man nog meer gefilmpt? :Y)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:02

Dat met die achter hand is 1 van onze problemen, hebben we met bit ook :Y) :D
Maar als ik probeer voorhand ervoor te zetten (ahum ja dus) dan denkt Sjol nog wel eens !
YES, appyementje!! En voor je het weet zit je 2 m van de hoefslag, dat heb ik in de proef dus even gelaten :+ .

Nee, hebben verder niet gefilmd, waren het zadel aan het filmen. Verder mij geholpen met opzadelen etc.
(van hun geleend voor de gelegenheid, hadden ze net binnen, was boomloos, alleen maat te klein voor mij _O- ,
mijn bips is iets groter dan zij gedacht hadden 8-) )

Maar ehhhh, Arabesk had toch nog wat filmpjes (die nog gebrand moeten worden, maar ik meld me aan voor copy
als er ook nog stukken Sjol op staan, tegen kostprijs uiteraard, want wij zijn gewillige figuranten in de speelfilm:
"Bitloos, mag't wel of mag't niet??")

ps. moet me even van het hart, kwam net HAW commentaar topic tegen.
Moet zeggen, mogen we hier toch niet klagen, zijn er zeer genadig van afgekomen.
Bij nader inzien heb ik aantal opmerkingen die ik standaard daar bij mijn posts tegen kom hier niet gezien :D
(grinnikt inwendig verder, niveau hier dus blijkbaar toch hoger en snuggerder dan in gemiddelde HAW topic)

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:20

Sjolvir schreef:
Oh en nog even terug naar CB, ik had dat al eerder geschreven, een official (en geloof me, die waren er zat)
van de KNHS had haar terug moeten fluiten wat betreft optoming. Netzoals dat op reguliere wedstrijd zou zijn gebeurt.
Denk dat de KNHS dat achteraf ook wel bedacht heeft. Van onze fouten moeten we leren. Iedereen....
Ach en flamboyante figuren, geven het leven kleur, maar moet af en toe wat van gezegd worden, als het de spuigaten uit loopt.

De KNHS wist ervan en omdat ik het was, vonden het niet erg... Ze zijn namelijk wel wat van me gewend.

Als we toch weer moeilijk doen... ik snap ook niet dat ze jou hebben laten starten met zo'n bult op je paard zijn neus. Ik dacht dat ze je vriendelijk zouden vragen om een dierenartsverklaring en als je die niet had, of je dat een ander, minder net boven die bult drukkende optoming zou kunnen kiezen.
Hoe komt ie eigenlijk aan die bult en hoe kom je erbij om dan met een hackemore te starten??

Kijk, zo snappen we allemaal wel iets niet natuurlijk...

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:22

KNHS cq BIT:
,,We hebben een onderscheid kunnen maken tussen optomingen met of zonder hefboomwerking. De hefboomwerking, zoals bij een hackamore, is duidelijk niet gewenst in de dressuur. Ook een in de westernsport gebruikte, scherp inwerkende neusriem van gevlochten koord is niet wenselijk omdat bij deze optoming in deze discipline de teugel normaal gesproken los hangt. Paarden reageren heel gevoelig op het scherpe koord en komen er bij de minste druk meteen op terug”, legt Naber uit. De diverse soorten ‘side pulls’ die voorbijkwamen, bleken meer geschikt voor de dressuursport.

Billy

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:39

Zoals ik het op de foto's zie heeft het dier bij de bult geen last van de hack...
Maar weer een niet chique actie CattleBitch....
Ik vraag me trouwens af hoe ze tegenover de bloem staan, of die gelijk staat aan en scharenhack zeg maar...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:43

@Sjolvir, je fjord galoppeert niet eens maar heeft een 4-taktgalopje.
Ik weet niet of je winst had maar dat is het zeker niet waard. Ik vind bitloos rijden geen enkel probleem maar de meeste proeven die ik heb gezien hadden weinig met paardrijden te maken.
CB, je bent niet echt een voorbeeld voor bitloosrijden. Je doet je paard en de toeschouwers er geen plezier mee.
Heel jammer dat je hier op BOkt zo nadrukkelijk aanwezig bent, je doet er geen goed aan.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:44

Billy schreef:
Zoals ik het op de foto's zie heeft het dier bij de bult geen last van de hack...
Maar weer een niet chique actie CattleBitch....
Ik vraag me trouwens af hoe ze tegenover de bloem staan, of die gelijk staat aan en scharenhack zeg maar...

Leuke term, chique actie... Ik reageer uitsluitend in de zelfde stijl... Wie de bal kaatst?

Bloem schaart nauwelijks en is meer een versterkte neusriem die iets kantelt en wat meer druk op de neus zet. Met de langere scharen eraan, zoals de twee extra ringen, wordt het wel een grovere hefboomwerking.
Het geheel is te vergelijken met een pessoa bit, maar dan zonder mondstuk.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:49

hopla schreef:
@Sjolvir, je fjord galoppeert niet eens maar heeft een 4-taktgalopje.
Ik weet niet of je winst had maar dat is het zeker niet waard. Ik vind bitloos rijden geen enkel probleem maar de meeste proeven die ik heb gezien hadden weinig met paardrijden te maken.
CB, je bent niet echt een voorbeeld voor bitloosrijden. Je doet je paard en de toeschouwers er geen plezier mee.
Heel jammer dat je hier op BOkt zo nadrukkelijk aanwezig bent, je doet er geen goed aan.

Nou dan ga ik toch gewoon weg? Zo leuk vind ik het ook niet hier hoor. Ik wordt zo ongeveer de hele tijd afgezeken. Ik denk niet dat ik nadrukkelijk aanwezig ben, maar dat de afkaffers mij zo nadrukkelijk aanwezig maken... Denk je, dat als ik hier niet meer kom, er niet meer over mij geroddeld en gezeken wordt? Als we dat kunnen afspreken, zie je mij niet meer... Want Bokt is een forum van mensen die liever achter de pc zitten als op het paard.

Als iemand lelijk doet, doe ik lelijk terug en geloof me, wat sommigen doen, kan ik niet eens zo grof (Hè Amondi) En tegelijk geef ik ook normaal antwoord aan mensen die een normale discussie proberen te voeren...

Neem liever een voorbeeld aan de KNHS, die spreken met geen woord over mij. Die zijn een heel stuk slimmer als jullie :Z

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:30

CattleBitch schreef:
Bloem schaart nauwelijks en is meer een versterkte neusriem die iets kantelt en wat meer druk op de neus zet. Met de langere scharen eraan, zoals de twee extra ringen, wordt het wel een grovere hefboomwerking.
Het geheel is te vergelijken met een pessoa bit, maar dan zonder mondstuk.

Als ik bitloos zou overwegen zou het of een bloem zijn zonder extra ringen denk ik of een sidepull....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:03

hopla schreef:
Ik vind bitloos rijden geen enkel probleem maar de meeste proeven die ik heb gezien hadden weinig met paardrijden te maken.

Dank u wel voor het fijne compliment :( .

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:24

Moderatoropmerking:
Na 35 pagina's is alles wel geschreven wat men kwijt wilde. Het topic wordt daarom definitief gesloten. In dit topic kan er weer verder gediscusieerd worden; [VN] Bitloos wedstrijd rijden mogelijk van start in 2010 . Maar hou het netjes en wees respectvol naar elkaar toe.