Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:18

Het is verschrikkelijk.. kben er vanacht nog geweest, goh ik vond het zo spannend met die plantonnen .. wij maar wachten totdat die ging varen , maar helaas kwam vast te liggen! Oh het is zo erg... De eigenaar wou de paarden naar huis hebben!! Nou voor mijn part zetten ze hem achter de trallies.. Ik heb er geen woorden voor! Er zijn gewoon geen excuses! Maar wat een mensen gister en vanacht geweldig hoe die zich in hebben gezet (brandweer/politie/duikers/militairen) noem maar op!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:19

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:19

Op waldnet via deze link kun je duidelijk zien hoe de paarden erbij staan, in een soort rand dus, aan beide kanten door water omringd.

http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/15520/R ... rden_.html

Nickyu, zie mijn eerdere bericht met plaatje; de kwelders die op de luchtfoto staan zijn niet de kwelders waar de paarden op staan.

Emilia, wachten tot het peil zodanig gezakt is dat de paarden op eigen krachten naar de dijk gedreven kunnen worden, geeft het minste paniek en gekkigheid voor ze.
Ze kunnen nu op krachten komen op het droge, elkaar warm houden en voldoende voer eten om aan te sterken

Pexluvah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:21

Hoe ze daar ook staan..
't Is niet best.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:23

Ja het is gewoon een dobbe, dus binnen in is het water (waar ze normaal uit drinken).. Ze staan echt op het hoogste stuk de rand erom heen. .Vreselijk he!!

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:24

ik hoop ook het beste voor de paardjes die er nog staan.......en dat de eigenaar aangepakt word

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:24

weetje hoe erg hoe sommige mensen dit nog durven aan te richten Verdrietig Ik hoop dat de paarden snel gered worden!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:25

SANEX schreef:
Op waldnet via deze link kun je duidelijk zien hoe de paarden erbij staan, in een soort rand dus, aan beide kanten door water omringd.

Nickyu, zie mijn eerdere bericht met plaatje; de kwelders die op de luchtfoto staan zijn niet de kwelders waar de paarden op staan.

Emilia, wachten tot het peil zodanig gezakt is dat de paarden op eigen krachten naar de dijk gedreven kunnen worden, geeft het minste paniek en gekkigheid voor ze.
Ze kunnen nu op krachten komen op het droge, elkaar warm houden en voldoende voer eten om aan te sterken

dan is het nog schandaliger
daar alle weides afgzet zijn al is het maar dmv slootjes

als de achterste ver ver weg nog droog ligt en de boer had ze daar gebracht is het eigenlijk te erg voor woorden daar ieder wel denken d mens dan weet dat je der nooit meer bij komt

aan de andere kant als dat net zo hoog zou liggen als de dijk iig nog droog en dus meer dan 7 meter hoger dan standaard zeespiegel (daar het water 5 a 7 meter zou kunnen stijgen..)

waarom dan niet bruggetje afgezet ? ...

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:26

Emilia schreef:
Lokpaarden van de baan? Hoe gaan het ze nu doen dan?

daar gaan ze morgenvroeg om 9 uur over vergaderen, ik ben in ieder geval van de partij met 1 van onze paarden, ze zoeken er nog meer, je kan Raffel erover een pb sturen, zij helpt je verder.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:27

Niet aanvallend bedoeld richting wie dan ook. Maar ik zie dat enkele bokkers er al meerder malen zijn geweest om te kijken, terwijl nadrukkelijk wordt verzocht dat NIET te doen.
Waarom wordt het dan toch gedaan ?! ( bokkers die zijn gevraagd hulp te bieden daargelaten )
Wat heb je nou aan kijken alleen ? Kijken hoe triest de paarden erbij staan ? Dat kun je ook wel op tv en internet/kranten zien..
De hulpdiensten voor de voeten lopen en de paarden stress opleveren... ramptoerisme/sensatiezoekerij...
Gewoon een vraag hoor, ik snap het nut er niet van en zou me alleen maar hinderlijk voelen als er gewaarschuwd is dat je NIET moet komen, vind ik een beetje hetzelfde als dat er gewaarschuwd is dat er een storm aan zou komen en de eigenaar de paarden heeft laten staan...

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:29

om de triestigheid moet je inderdaad niet heengaan, ik kom er alleen als ze me nodig hebben, andersa heb ik er niks te zoeken

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:31

Ik ben het met je eens sanex, het heeft geen zin, je wordt er echt neit beter van om die dode dieren te zien en de reddingswerkers worden er al helemaal neit blij van...

En de dieren staan niet op de weilanden meteen achter de dijk, maar veel verderop, en daar zijn de weilanden veel groter, die vlak achter de dijk hebben een normale grote.Op die fotos zie je geen diepte, ik moest zelfs lang zoeken naar de dijk:P

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:32

ik zag een foto in de leeuwarden courant. jeetje. daar zie je hoe een dood paard aan 1 van zijn achterpoten door een hijskraan uit het water wordt gehaald. ik vind het zo erg voor die beesten Scheve mond maar dit plaatje deed me er nog eens extra bij stilstaan. echt vreselijk!

SANEX: sommige mensen willen het toch met eigen ogen zien denk ik. in de krant en op het nieuws enx. kan je wel van alles lezen maar sommige willen het toch met eigen ogen zien en meemaken. misschien kunnen ze nog wat betekenen. maar je hebt voor een deel gelijk. je moet er nog heengaan om in de weg te staan. er zullen wel genoeg mensen zijn die helpen en je zou alleen maar in de weg staan.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:35

Raffel schreef:
Ik heb deze post gezet een paar pagina's geleden.....

Citaat:
HEB JE EEN BRAAF EN ERVAREN PAARD DIE MAKKELIJK HET WATER IN GAAT? BEN JE WOONACHTIG IN DE BUURT VAN MARRUM?
PB MIJ DAN! WE ZIJN OP ZOEK NAAR RUITERS MET PAARDEN DIE EVENTUEEL MORGENMIDDAG EEN REDDINGSACTIE WILLEN DOEN OM DE KUDDE WEG TE KRIJGEN VAN DE KWELDER.

PB ME, PB ME!!!

(IN SAMENWERKING MET 'T FRIESKE GEA)

Er gaat waarschijnlijk morgen echt wat gebeuren met de mensen die kunnen helpen. Wat weet ik niet precies, maar daar wordt ik van op de hoogte gebracht. Er heeft toch dusver nog maar 1 iemand een PB gestuurd.

niemand meer die in de buurt woont en eventueel wil helpen??
je kan ook mij een pb sturen, met je telnr, die geef ik dan door.

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:36

SANEX schreef:
Niet aanvallend bedoeld richting wie dan ook. Maar ik zie dat enkele bokkers er al meerder malen zijn geweest om te kijken, terwijl nadrukkelijk wordt verzocht dat NIET te doen.
Waarom wordt het dan toch gedaan ?! ( bokkers die zijn gevraagd hulp te bieden daargelaten )
Wat heb je nou aan kijken alleen ? Kijken hoe triest de paarden erbij staan ? Dat kun je ook wel op tv en internet/kranten zien..
De hulpdiensten voor de voeten lopen en de paarden stress opleveren... ramptoerisme/sensatiezoekerij...
Gewoon een vraag hoor, ik snap het nut er niet van en zou me alleen maar hinderlijk voelen als er gewaarschuwd is dat je NIET moet komen, vind ik een beetje hetzelfde als dat er gewaarschuwd is dat er een storm aan zou komen en de eigenaar de paarden heeft laten staan...

Misschien omdat ze gaan kijken in de hoop toch iets te kunnen doen........ Tenminste dat zou ik doen

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:37

Een intervieuw op de frieze omroep maar kan het niet vertalen ben der niet zo best in haha vang af en toe wat woorden op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:38

katiavl schreef:
op de belgische tv zeiden ze dat de reddingsactie van het leger gestaakt is omdat de boeren zeggen dat de paarden het gewoon waren. En wel aan land zouden zwemmen als de heisa minder was nu zijn ze maar opgeschrikt.

Zou die Belg een Fries geinterviewd hebben, logisch dat ie dan zelf een verhaal verzonnen heeft dat is niet te verstaan Clown

ThePast03 daar schrok ik dus ook van ik dacht dat ze op een eiland stonden vandaar dat ik veronderstelde dat het grootste deel niet afgekoeld was, maar ze staan op een soort dijk, vreselijk.

damnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:38

oosterhoff schreef:
IK snap niet waarom die paarden niet gewoon kunnen zwemmen. Ik kan die link gewoon niet vatten. elk jaar zwemmen er honderden rendieren van de noordkaap naar het vaste land en die paarden krijgen ze niet te water.
Kan iemand mij misschien vertellen waarom het niet lukt die paarden te laten zwemmen?

zou k vertellen waarom dat niet kan.......
ten 1e de meeste zijn merrie's en merrie's kunnen niet te lang zwemmen want dan loopt de baarmoeder vol,... dus heb je kans dat er nog meer dood gaan.
ten 2e het water is te koud om die paarden te laten zwemmen.
ten 3e het is veelste lang stuk om die paarden te laten zwemmen,... ze zijn snel uitgeput omdat ze al met zo velen op zo'n klein stukje staan.

K vind het echt vreselijk dat die paarden er nu zo bij staan.....
K heb op het nieuws gehoord dat de eigenaar de paarden wat langer liet grazen omdat ands de ganzen (of iets anders) het land gingen op eten.
ma toch de eigenaar moet beter naar die mensen luisteren en hij moest gewoon beter de weersverwachtingen luisteren.
k hoop dat die paarden het zo snel mogelijk halen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:39

Ik zou heel graag willen, ik woon vlakbij 3km, maar ik kan helaas niet en met mijn minishetje gaat het ook niet echt lukken:p

Btw, ik hoorde dat de eigenaar als ze zeggen dat hij alles moet betalen, dat hij zegt van: 'Ik heb niet om een reddingsploeg gevraagd, Ik heb neit om eten en drinken voor de paarden gevraagd'. Dit is echt zo achterlijk.. Boos!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:41

Niemand kan iets doen, zolang je er niet om gevraagd wordt hoef je niet te verwachten dat je iets kan uitrichten. Mochten ze je nodig hebben dan vragen ze je wel, op eigen houtje heengaan is in mijn ogen alleen maar sensatie zoeken en mensen die echt wat kunnen betekenen voor de voeten lopen. Natuurlijk wil iedereen helpen, dat wil elke paardenliefhebber, maar ga bij jezelf na of je daadwerkelijk tot hulp of juist alleen maar tot last bent als je erheen gaat.
Dat vind ik net zo vervelend als er bv een paard niet te laden is op wedstrijd o.i.d. Eerst staat er 1 persoon bij, dan 5, dan 10 en vervolgens staat er een hele horde paardenmensen te kijken/helpen/bemoeien waardoor het paard nog beroerder op de trailer gaat. Ik hou me liever afzijdig, als ze me nodig hebben hoor ik het wel

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:46

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:47

SANEX!! Ik snap het helemaal wat je hier neerzet. Ik woon er zelf vlakbij, mijn eerste reactie was ook: daar ga ik niet heen dat kan ik niet zien hoor, en ikvind het ook verscchrikkelijk ''ramptoeristen''!!.. Maar toen ik hoorde dat je de paarden verder niet zag, en dat ze bezig waren met die plantonnen... Dus ben ik er 12u snachts even geweest om te kijken of die plantonnen al aan het varen waren want ik vond het erg spannend!! En nee we liepen absoluut niet in de weg want wij stonden op de zeedijk en waar de mannen bezig waren was onderaan... Ik heb verder geen dode paarden gezien en dat wou ik ook niet!!
En het is absoluut niet dat ik erom de sensatie heen ging... zeker niet, want als ik de foto's zie word ik al raar!..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:49

is dit geen opfokbedrijf? ik zag op de belgische Tv enkel veulens.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:50

Nee, merrise en hengsten staan bij elkaar en fokken maar!!!
dus er zitten ook erg jonge veulens bij die nog bij de merrie drinken...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:51

Chrystal-gek schreef:
Wie kan de foto's bekijken op waldnet?
De site zegt dat ik geen tegoed meer heb (welk tegoed, had ik dan tegoed?) en kan dus die foto's niet bekijken...

Waarschijnlijk omdat je via de link gaat, je hebt bij waldnet elke dag zoveel punten nieuwstegoed en bij het bekijken van fotonieuws gaan die erg snel op. Iedereen kijkt via die link dus ik vermoed dat het via mijn tegoed gaat.
Dus zelf even www.waldnet.nl intypen en dan staat het wel bovenaan het fotonieuws.

Marus, de woorden 'spannend om te zien' en ' geen sensatie zoeken' gaan bij mij niet samen geloof ik...