Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 17:19

Nexus schreef:
Nikass schreef:
Waarom vraag je mij: "waarom zou koste wat kost de sport zoals hij nu is bewaard moeten blijven"?
Waarom vraag je mij dat dan als je niet denkt dat ik dat vind?
Vind je dat dan een relevante vraag aan mij?

Ik vind het op zijn minst een suggestieve vraag. In elk geval geen vraag waar ik antwoord op kan geven, want ik deel dat uitgangspunt niet. Dus misschien aan iemand stellen die wèl van mening is dat de paardensport koste wat kost zoals hij nu is bewaard moet blijven. Wel even zoeken, want ik ben nog niemand in dit topic tegen gekomen die daar zo over denkt.

Ik stelde de vraag niet direct aan jou maar in het algemeen.
Misschien dat vanwege de quote ik de verkeerde indruk heb gewekt, sorry daarvoor.

Dus in het algemeen: Waarom zou de sport zoals hij nu is, koste wat kost is bewaard moeten blijven?
Maar misschien is dit teveel of topic.

Ik denk overigens wel dat ooit (over 10, 30, 50 jaar?) maneges en dergelijke zeker zoals de meeste in de huidige vorm zijn ingericht verdwijnen. Wil niet zeggen dat paardrijden verdwijnt, maar anders wordt.

Okee, ik vatte het inderdaad op als een vraag aan mij. Maar als dat niet de bedoeling was, dan no hard feelings.
Maar zoals ik zei kan ik geen antwoord geven op de vraag. Wat mij betreft niet persé off topic, maar van mij hoeft de paardensport niet koste wat kost bewaard te blijven zoals hij nu is.
Maar dat is wat anders dan dat er geen geld meer zou mogen worden verdient met de paardensport.

Ik vraag me ook af hoe ver je dat door wil trekken? Geen pensionstallen meer? Want ook daar zijn over het algemeen de inkomsten meer prioriteit dan het welzijn van het paard (niet altijd omdat men dat wil, maar ook omdat het maar net moet kúnnen)
En je wilde ook de faam verbieden of stoppen. Weet je ook hoe? Want kinderen onder elkaar hebben al competitie, daar komt niet persé geld bij kijken.
En competitie kan imo heel gezond zijn, en bijdragen aan het beste uit jezelf halen.

"Ik denk dat er minder paarden kapot gaan van bossloffen op de voorhand dan menig trainingsbeleid voor de sport, maar kan dit niet onderbouwen".
Deze veronderstelling van jou deel ik overigens ook absoluut niet. In elk geval niet als je op de top doelt.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-08-23 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 17:30

Ayasha schreef:
Nikass schreef:
Ayasha jij zegt "het maximale uit een paard halen zonder harmonie" maar dat kan niet, dat is in tegenspraak met elkaar.

Hoezo spreekt dat elkaar tegen?
Ik zie het genoeg gebeuren nogthans. Prestaties vragen die ten koste van harmonie gaan maar die wel punten op leveren.

Ja dat zie ik ook, maar dan heb je imo niet het maximale uit een paard gehaald. Daarvoor is juist harmonie noodzakelijk.
Maar ik begrijp denk ik wel wat je wil zeggen; ik zie ook dat paarden gepusht worden tot prestaties, die buiten hun kunnen liggen of die te veel van hun gezondheid vergen of die veel stress opleveren.
Maar ik zie dit nou juist niet met name in de topsport. WEL in de regionale wedstrijdsport. Bijvoorbeeld bij de springwedstrijden t/m Z, waar 98% van de ruiters hun paard dressuurmatig niet voor elkaar heeft, en ze zonder die basis en die controle wel het parcours doorsturen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:44

Nikass schreef:
fransje23 schreef:

Het gros van de mensen met een paard/,paardenmens start nooit of zeer zelden een wedstrijd.
Uiteraard zal het hippische landschap veranderen als de wedstrijdsport verdwijnt maar dat alles verdwijnt is tekort door de bocht.

Dan moet je het gaan hebben van de hobby-fok. Nou hou dan helemaal je hart maar vast over de gezondheid van de paarden.

Dat sportfok stuk voor stuk zo gezond mogelijke paarden voortbrengt, vind ik eigenlijk ook een illusie.

nikkel

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:02

Sportfok is hooguit de basis voor paarden die prestaties moeten leveren, heeft niets maar dan ook niets te maken met gezonde paarden. Het zou hooguit zo kunnen zijn, dat paarden die in de top lopen, meer veterinaire begeleiding krijgen, dan paarden die in de basisport lopen. Je zou zelfs kunnen denken, dat daardoor de gezondheid wordt weg gemoffeld. Spuitje hier, prikje daar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:03

Nikass schreef:
fransje23 schreef:

Het gros van de mensen met een paard/,paardenmens start nooit of zeer zelden een wedstrijd.
Uiteraard zal het hippische landschap veranderen als de wedstrijdsport verdwijnt maar dat alles verdwijnt is tekort door de bocht.

Dan moet je het gaan hebben van de hobby-fok. Nou hou dan helemaal je hart maar vast over de gezondheid van de paarden.

Ik zou niet weten waarom je dan helemaal je hart vast moet houden.

Wat zie je als reden daarvoor?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:50

nikkel schreef:
Sportfok is hooguit de basis voor paarden die prestaties moeten leveren, heeft niets maar dan ook niets te maken met gezonde paarden. Het zou hooguit zo kunnen zijn, dat paarden die in de top lopen, meer veterinaire begeleiding krijgen, dan paarden die in de basisport lopen. Je zou zelfs kunnen denken, dat daardoor de gezondheid wordt weg gemoffeld. Spuitje hier, prikje daar.

Hier ben ik het niet mee eens, het KWPN heeft als enige stamboek HKO uit de fokkerij gekregen en doet als enige stamboek aan een actief preventiebeleid dmv prok en OC/OCD keuringen. Het is niet waterdicht, maar het is meer dan andere stamboeken doen.

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:28451

Hobbyfok is vaak op kleur bij een geblesseerde merrie waar helemaal niet naar gezondheid gekeken wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:56

Elisa2 schreef:
Hier ben ik het niet mee eens, het KWPN heeft als enige stamboek HKO uit de fokkerij gekregen en doet als enige stamboek aan een actief preventiebeleid dmv prok en OC/OCD keuringen. Het is niet waterdicht, maar het is meer dan andere stamboeken doen.

Hobbyfok is vaak op kleur bij een geblesseerde merrie waar helemaal niet naar gezondheid gekeken wordt.

Nou dat is wel erg kort door de bocht. Hangt misschien ook wel van je definitie van hobbyfok af.

In mijn ogen zijn metname draf- en renpaarden geen hobbyfok.
In die tak van sport is het altijd menens.
Verder worden paarden gefokt met de hoop op een sportcarrière maar dat is relatief vaak op amateurniveau, dus hobby.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:56

En toch denk ik dat er ook hobby fok is waar wel naar gezondheid gekeken wordt. En als paard koper kun je daar natuurlijk gewoon op selecteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:57

Hoe dan?

Dravers en renpaarden zie ik niet als hobbyfok, die worden geselecteerd op hardheid en sportprestaties.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:07

Maar wat definieer je dan als hobbyfok? Ik denk dat daar de verwarring over bestaat?

Hobbyfok zie ik namelijk gewoon als een willekeurige particulier die voor de hobby paarden fokt. Of dit nu voor de sport is of wat dan ook. Er zijn ook vele hobbyfokkers (per mijn definitie dan) die hoge kwaliteit sportpaarden fokken, maar dat puur voor de hobby doen, op kleine schaal. Dus dat kan inderdaad iemand zijn die op leuke kleurtjes fokt, met weinig oog voor gezondheid, kwaliteit of prestatie. Als je met één of twee merries regelmatig een goed sportpaard fokt, ben je dan automatisch geen hobbyist meer?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:08

Elisa2 schreef:
Hoe dan?

Dravers en renpaarden zie ik niet als hobbyfok, die worden geselecteerd op hardheid en sportprestaties.

Wanneer is iets hobbyfok?

Je hebt in mijn ogen amateur fok en professionele fok of beroesfok. Fok door mensen die hun merrie hebben laten dekken of mensen die voor hun beroep paarden fokken en dit kunnen sportpaarden zijn maar ook recreatie paarden.

In beide cattegorie kun je hebben dat er op gezondheid geselecteerd wordt of niet.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 26-08-23 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:09

Ahja, daar ligt de verwarring inderdaad.

Ik zie hobbyfokkers als mensen die er niet serieus mee bezig zijn, bezig met vermeerderen. Bijvoorbeeld fokken met een kreupele merrie, hengst met leuk kleurtje en verder nergens naar kijken. Maar misschien is hobbyfokkers niet het goede woord daarvoor.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:10

Nee dat noem ik mallefiede fokker.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:11

Daar hebben ze in het Engels een heel mooi woord voor. Backyard breeders. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:17

Nu, het ging over een wereld waarin geen paardensport meer bestond en iedereen dus in principe hobbyfokker is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:34

Nee.
Je kunt nog steeds beroepsfokkers hebben. Die ook op gezondheid selecteren want ook als je geen topsport wil beoefenen is het zo dat als je een paard zoekt je gewoon het liefst een gezond paard wilt.

Maar voor mij valt ook het bezig zijn met je eigen paard of verzorgpaard onder paardensport.

Volgens mij wordt bedoeld dat de topsport waarbij extreem veel gevraagd wordt van paarden afgeschaft zou mogen worden en dan blijft er nog heel veel over.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:34

Elisa2 schreef:

Ik zie hobbyfokkers als mensen die er niet serieus mee bezig zijn, bezig met vermeerderen. Bijvoorbeeld fokken met een kreupele merrie, hengst met leuk kleurtje en verder nergens naar kijken. Maar misschien is hobbyfokkers niet het goede woord daarvoor.

Nogal generaliserende opmerking. In mijn omgeving toch verschillende hobbyfokkers die het zeer serieus nemen wat betreft hengsten keuze etc. Hobby staat hier voor: we hebben geen bedrijf op fok gebied, 1 soms 2 veulens per jaar. Het kost meer dan het oplevert, als we uit de kosten komen en kleine winst zijn we gelukkig met onze hobby.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:44

Ja daar hadden we het hier boven al over, verkeerde benaming/ woordkeuze van mijn kant. Excuse moi.

Wilde geen groep serieuze hobbyfokkers vervelend weg zetten..bedoel meer eendagsvlieg fokkers, backyard breeders idd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:41

Gini schreef:
Nikass schreef:

Dat sportfok stuk voor stuk zo gezond mogelijke paarden voortbrengt, vind ik eigenlijk ook een illusie.

Wie beweert dat dan?
Want je doet een beetje alsof je het zo kunt omdraaien, maar dat is totaal niet wat ik zeg -O-

Fransje: ondoordachte, niet passende en ongeteste combinaties. (Dat gaat niet altijd fout natuurlijk).
Merries die niet gezond zijn worden maar al te vaak nog ingezet om er dan maar een leuk veulentje mee te fokken.
Verder ondeskundige opfok (maar dit zie je ook bij handelaren) met als gevolg onnodige ocdtjes en andere bemerkingen.
En dat dan nog los van de manier van huisvesten. Ik kan er in mijn omgeving nog wel eentje achter prikkeldraad aanwijzen, en achter schapengaas.

Elisa2 precies :j

Nikkel: als je 1,60 wil springen moet je wel gezond zijn hoor. En met een spuitje hier en een spuitje daar (?) verkrijg jij geen goede foto's en ook geen goed sportpaard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:54

BeFunny schreef:
En toch denk ik dat er ook hobby fok is waar wel naar gezondheid gekeken wordt. En als paard koper kun je daar natuurlijk gewoon op selecteren.

Ja uiteraard, en klopt dat ik geen duidelijk onderscheid heb gemaakt tussen wat hobby-fok is. Maar als er geen sport meer als doel is, omdat bijna niemand meer bezig is met hoger niveau prestaties, en er dus ook nauwelijks nog handel is, dan denk ik dat dat zeker invloed heeft op de fokkerij.
Kijk bijvoorbeeld naar de Spaanse rijschool in Wenen, die een lange traditie hebben van het zorgvuldig fokken en selecteren van hun paarden.
Als er geen geld meer verdient mag worden, zal het toch einde Spaanse rijschool zijn. En ook die fokkerij houdt dan op te bestaan.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 26-08-23 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:58

princequillo schreef:
Maar wat definieer je dan als hobbyfok? Ik denk dat daar de verwarring over bestaat?

Hobbyfok zie ik namelijk gewoon als een willekeurige particulier die voor de hobby paarden fokt. Of dit nu voor de sport is of wat dan ook. Er zijn ook vele hobbyfokkers (per mijn definitie dan) die hoge kwaliteit sportpaarden fokken, maar dat puur voor de hobby doen, op kleine schaal. Dus dat kan inderdaad iemand zijn die op leuke kleurtjes fokt, met weinig oog voor gezondheid, kwaliteit of prestatie. Als je met één of twee merries regelmatig een goed sportpaard fokt, ben je dan automatisch geen hobbyist meer?

Je hebt gelijk, maar de opmerking komt voort uit de wens die geuit werd om geen geld meer te mogen verdienen aan de paardensport. Ook deze serieuze hobbyfokkers verdwijnen dan, want wie koopt hun paarden dan nog?
Het is toch een illusie om te denken dat de paardensport in de vele variaties blijft bestaan als er geen geld meer mee verdient mag worden?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 26-08-23 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:58

Elisa2 schreef:

Gelukkig ken ik geen subtop-ruiters die dat gedaan hebben en er een kapotte wpn’er uit gehaald hebben. Gefokt met oog op de sport. :+ wordt hier op bokt flink op gehemeld elk topic. :=

Nee. Áls je echt denkt dat dat niet gebeurt met de sportpaarden ben je naief. Matine werd ook niet gedekt omdat ze genoeg gewonnen had. Nee…. IMO is het KWPN geen bron van gezonde paarden.

Er mag geld verdient worden met paarden. Niet ten koste van paarden. Da’s een wezenlijk verschil.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:07

Maar Ayasha, het is naar aanleiding van deze opmerking van Nexus: (en dat is dus iets anders dan wat jij nu zegt, en wat ik als uitgangspunt onderschrijf, maar waar je ook nog een hele ethische discussie aan kunt wijden, want wat is "ten koste van"?) )

Wat mij betreft wordt alle pro/betaalde/wed sport met (alle) dieren afgeschaft. Want zodra er geld/gewin/faam bij komt kijken corrumpeert de mens helaas.

Sorry dat ik het woord "hobby-fok" er vervolgens ingegooid heb, dat zorgt voor verwarring.
Maar probeer je eens voor te stellen als bovenstaande opmerking praktijk zou zijn, hoe de fokkerij er dan uit zou zien.

En daarmee beweer ik helemaal niet dat het kwpn of álle sportpaarden op een gezonde basis gefokt zijn. Het ligt wel iets genuanceerder.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:26

Nikass schreef:
princequillo schreef:

Je hebt gelijk, maar de opmerking komt voort uit de wens die geuit werd om geen geld meer te mogen verdienen aan de paardensport. Ook deze serieuze hobbyfokkers verdwijnen dan, want wie koopt hun paarden dan nog?
Het is toch een illusie om te denken dat de paardensport in de vele variaties blijft bestaan als er geen geld meer mee verdient mag worden?
Excuses, mijn reactie was een reactie op Elisa2. Wat uiteindelijk ook duidelijk opgelost is. Het was verder geen inhoudelijke reactie op de discussie wel of geen geld in omgang rondom paarden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:28

Nikass schreef:
BeFunny schreef:

Ja uiteraard, en klopt dat ik geen duidelijk onderscheid heb gemaakt tussen wat hobby-fok is. Maar als er geen sport meer als doel is, omdat bijna niemand meer bezig is met hoger niveau prestaties, en er dus ook nauwelijks nog handel is, dan denk ik dat dat zeker invloed heeft op de fokkerij.
Kijk bijvoorbeeld naar de Spaanse rijschool in Wenen, die een lange traditie hebben van het zorgvuldig fokken en selecteren van hun paarden.
Als er geen geld meer verdient mag worden, zal het toch einde Spaanse rijschool zijn. En ook die fokkerij houdt dan op te bestaan.

Hoezo denk je dat?
Ik denk dat juist als er in het belang van paarden gedacht gaat worden. En dat zou op de eerste plaats moeten komen ipv "geld verdienen. Geld mag gewoon verdient als het paard maar voorop staat. Mensen die juist de gezondheid voorop stellen die eissen ook geen belachelijke prestaties, schoppen en slaan hun paard niet kapot. Maar willen vooral wel een gezond paard waarmee ze wat kunnen.

En naar mijn idee moeten we daarheen als we het voor de paarden Iig beter willen doen.

Ik denk dus niet dat we moeten naar geen sport. Maar naar verantwoord met je paard sporten en ook verantwoord omgaan met paarden in het algemeen.

Ik denk wel dat we daarmee harder moeten zijn maar stallen waar ze Willens en aetens middelen inzetten die alles behalve vriendelijk zijn. Als die nu nog niet hebben begrepen dat het echt not done is om kinderen te leren slaan en schoppen dan gaat het daar niet veranderen ook niet als een top ruiter spoorwondjes veroorzaakt dan is er iets structureel mis en die mag een mij een rij verbod of iets in die trend. Laat die maar verdwijnen. En kijk in de topsport naar hoe ze hun doel bereiken. Vaak is het zo dat als ze wat langer geduld hebben het zelfde Nico bereikt kan worden maar dan op een paard vriendelijkere manier. Dus kijk ook naar de leeftijdsgrens voor paarden bijv zodat ze ook goed kunnen uitgroeien etc.