Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Danique_G schreef:Je denkt niet dat gezien er gewenning ontstaat bij lactose in de darmflora dat jullie wellicht degene zijn die onterechte claims maken over jullie (in)tolerantie?
Iedereen kan intolerant worden omdat we ook niet gemaakt zijn het te verteren. We tolereren het hier goed omdat het overal inzit. Wat het overigens geen basisbehoefte maakt.
Dat is net zoiets zeggen als dat toevoegen van synthetische geur- en kleurstoffen een basisbehoefte is want het zit overal in.
Heb niets tegen gesynthetiseerde E-nummers overigens. Maar dat is wat anders, ik duid enkel aan dat het een drogreden is.
Balko schreef:Danique_G schreef:Je denkt niet dat gezien er gewenning ontstaat bij lactose in de darmflora dat jullie wellicht degene zijn die onterechte claims maken over jullie (in)tolerantie?
Iedereen kan intolerant worden omdat we ook niet gemaakt zijn het te verteren. We tolereren het hier goed omdat het overal inzit. Wat het overigens geen basisbehoefte maakt.
Dat is net zoiets zeggen als dat toevoegen van synthetische geur- en kleurstoffen een basisbehoefte is want het zit overal in.
Heb niets tegen gesynthetiseerde E-nummers overigens. Maar dat is wat anders, ik duid enkel aan dat het een drogreden is.
https://www.zuivelengezondheid.nl/in-de ... olerantie/
Als 2% er last van zou hebben heb ik t idee dat ik dit nu inderdaad vaker hoor dan 2%
8nnemiek schreef:Bullebeest schreef:Neem de uitdaging aan en ga eens boodschappen doen waar geen melk in welke vorm dan ook in zit. Het zit in heel veel producten. Ook in producten waarvan je het niet verwacht. Die producten zijn dan ook vaak gelijk een stuk duurder.
Ik eet voor een groot deel plantaardig en ben wel gewend om labels te lezenBijna overal is wel een lactosevrij of vegan product van te vinden. Bij de AH staan zelfs op veel plekken groene kaartjes die aangeven welke producten vegan zijn. Ideaal! Maar het zit inderdaad in producten waarin je het niet verwacht, en waar het ook geen of nauwelijks toegevoegde waarde heeft.
Wijn bijvoorbeeld, wordt soms met lactose aangezoet, terwijl er ook sorbitol in kan.
Spenk schreef:Maar mensen doen graag geloven dat we afhankelijk van melk zijn wat natuurlijk dikke onzin is dat zijn we helemaal niet. Genoeg alternatieven die vaak nog een stuk gezonder zijn ook.
Bullebeest schreef:8nnemiek schreef:
Neem de uitdaging aan en ga eens boodschappen doen waar geen melk in welke vorm dan ook in zit. Het zit in heel veel producten. Ook in producten waarvan je het niet verwacht. Die producten zijn dan ook vaak gelijk een stuk duurder.
Ik eet voor een groot deel plantaardig en ben wel gewend om labels te lezenBijna overal is wel een lactosevrij of vegan product van te vinden. Bij de AH staan zelfs op veel plekken groene kaartjes die aangeven welke producten vegan zijn. Ideaal! Maar het zit inderdaad in producten waarin je het niet verwacht, en waar het ook geen of nauwelijks toegevoegde waarde heeft.
Wijn bijvoorbeeld, wordt soms met lactose aangezoet, terwijl er ook sorbitol in kan.
Het is de afgelopen jaren ook beter zichtbaar geworden. Ik moest het 18 jaar geleden zelf uitzoeken. Wat heb ik toen bij de eerste ronde boodschappen lang moeten zoeken. Dat iemand vegetarisch of vegan is, vind ik prima. Ik krijg nu alleen het idee dat het door iedereen z’n strot heen wordt geduwd. Dat vind ik niet akkoord.
elnienjo schreef:Het stoort me vooral dat al die veganmeuk tussen de normale producten ligt. Maak gewoon een aparte sectie zodat het goed vindbaar is voor de vegan en goed te vermijden voor de liefhebber van echt voedsel.
elnienjo schreef:Het stoort me vooral dat al die veganmeuk tussen de normale producten ligt. Maak gewoon een aparte sectie zodat het goed vindbaar is voor de vegan en goed te vermijden voor de liefhebber van echt voedsel.
8nnemiek schreef:elnienjo schreef:Het stoort me vooral dat al die veganmeuk tussen de normale producten ligt. Maak gewoon een aparte sectie zodat het goed vindbaar is voor de vegan en goed te vermijden voor de liefhebber van echt voedsel.
Je zou voor de grap eens een vega rookworst met een vlees rookworst moeten vergelijken.
In vega producten zitten veelal meer natuurlijke ingrediënten dan in bewerkt vlees. Heel gezond ja, dat 'echte' voedsel met ongezonde conserveermiddelen om te voorkomen dat vlees grijs kleurt
En jij eet nooit Oreo koekjes? Of Katja drop? Er zijn behoorlijk veel bekende merken die al deels of volledig vegan zijn.
elnienjo schreef:Ik heb per ongeluk wel 'ns een vega-saucijzenbroodje meegenomen. Was echt niet te vreten.
Ik eet idd geen drop en geen oreokoekjes, als ik koekjes koop koop ik bewust roomboterkoekjes.
Cer schreef:Qua voedingswaarde zou ik toch eerder voor een magere hamburger kiezen dan voor een plant based burger... denk ik. (of echte kip ipv vega kipstukjes..)
maar goed, ik kies dan gewoon voor groenten en niet voor een 'vegetarisch' product..
(ik dacht even dat ik in een dieet topic zat)
8nnemiek schreef:elnienjo schreef:Ik heb per ongeluk wel 'ns een vega-saucijzenbroodje meegenomen. Was echt niet te vreten.
Ik eet idd geen drop en geen oreokoekjes, als ik koekjes koop koop ik bewust roomboterkoekjes.
Dat zit toch echt tussen je oren. Die saucijzenbroodjes zijn bijna niet van de vlees-variant te onderscheiden.
En vind je het zelf niet ook wat extreem om labels te gaan lezen om zeker te weten dat er ergens iets van zuivel in zit?
8nnemiek schreef:Cer schreef:Qua voedingswaarde zou ik toch eerder voor een magere hamburger kiezen dan voor een plant based burger... denk ik. (of echte kip ipv vega kipstukjes..)
maar goed, ik kies dan gewoon voor groenten en niet voor een 'vegetarisch' product..
(ik dacht even dat ik in een dieet topic zat)
Het voordeel aan vleesvervangers is dat er veel minder (verzadigd) vet in zit, en veel meer vezels, dan in vlees. Qua eiwitten, B12 en IJzer zijn de meeste merken redelijk gelijk. Maar vervangers hebben dan weer wat meer zout en suiker. Dus beide soorten hebben voor- en nadelen.
Maar het gaat wel redelijk offtopic inderdaad.