Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:05

Oké. Jullie doen het super.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:10

Danique_G schreef:
Je denkt niet dat gezien er gewenning ontstaat bij lactose in de darmflora dat jullie wellicht degene zijn die onterechte claims maken over jullie (in)tolerantie?
Iedereen kan intolerant worden omdat we ook niet gemaakt zijn het te verteren. We tolereren het hier goed omdat het overal inzit. Wat het overigens geen basisbehoefte maakt.
Dat is net zoiets zeggen als dat toevoegen van synthetische geur- en kleurstoffen een basisbehoefte is want het zit overal in.

Heb niets tegen gesynthetiseerde E-nummers overigens. Maar dat is wat anders, ik duid enkel aan dat het een drogreden is.

https://www.zuivelengezondheid.nl/in-de ... olerantie/

Als 2% er last van zou hebben heb ik t idee dat ik dit nu inderdaad vaker hoor dan 2%

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:43

Balko schreef:
Danique_G schreef:
Je denkt niet dat gezien er gewenning ontstaat bij lactose in de darmflora dat jullie wellicht degene zijn die onterechte claims maken over jullie (in)tolerantie?
Iedereen kan intolerant worden omdat we ook niet gemaakt zijn het te verteren. We tolereren het hier goed omdat het overal inzit. Wat het overigens geen basisbehoefte maakt.
Dat is net zoiets zeggen als dat toevoegen van synthetische geur- en kleurstoffen een basisbehoefte is want het zit overal in.

Heb niets tegen gesynthetiseerde E-nummers overigens. Maar dat is wat anders, ik duid enkel aan dat het een drogreden is.

https://www.zuivelengezondheid.nl/in-de ... olerantie/

Als 2% er last van zou hebben heb ik t idee dat ik dit nu inderdaad vaker hoor dan 2%

Nice, the milk lobby has entered the chat

Bron: Friesland Campina

Hierbij:
https://www.npr.org/sections/thesalt/20 ... -tolerance

Today, however, 35 percent of the global population — mostly people with European ancestry — can digest lactose in adulthood without a hitch.

Tevens, link dropping is niet chill. Geef even een samenvatting of een introductie

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:01

Nouja, ik vind de discussie eigen niet zo relevant in deze en heb er te weinig kennis van om een goede mening over te kunnen vormen.

Ik googlede uit oprechte interesse en kwam deze link als eerste tegen dus goede research was het niet ;).

Nogmaals, ik wil niemands klachten bagatelliseren. Alleen ik vind de stempel cultuur jammer tegenwoordig.

Elk kind heeft wel wat. Is het niet allergisch dan heeft t ADHD of autisme. Of wat je kan bedenken.
Is het dan zo of denken we gewoon graag in hokjes?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:22

Elke dag krom van de pijn liggen, uitslag/exceem hebben, allerlei vage gezondheidsklachten hebben, is niet iets wat een hype of hokje is.

Zelf vind ik deze site fijn voor alternatieven: https://www.dierenrecht.nl/stoppen-met- ... lproducten

Op zich zijn er veel alternatieven, het is een beetje uittesten wat lekker is.

Het negatief afdoen van stempels is ook een beetje een vervelend verschijnsel. Juist doordat er goede oorzaken te vinden zijn, kun je voor mensen die problemen hebben de wereld net iets makkelijker maken. Het is echt niet tof om elke dag pijn te hebben en/of te worstelen met jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:41

Maar mensen doen graag geloven dat we afhankelijk van melk zijn wat natuurlijk dikke onzin is dat zijn we helemaal niet. Genoeg alternatieven die vaak nog een stuk gezonder zijn ook.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:57

8nnemiek schreef:
Bullebeest schreef:
Neem de uitdaging aan en ga eens boodschappen doen waar geen melk in welke vorm dan ook in zit. Het zit in heel veel producten. Ook in producten waarvan je het niet verwacht. Die producten zijn dan ook vaak gelijk een stuk duurder.

Ik eet voor een groot deel plantaardig en ben wel gewend om labels te lezen :j Bijna overal is wel een lactosevrij of vegan product van te vinden. Bij de AH staan zelfs op veel plekken groene kaartjes die aangeven welke producten vegan zijn. Ideaal! Maar het zit inderdaad in producten waarin je het niet verwacht, en waar het ook geen of nauwelijks toegevoegde waarde heeft.
Wijn bijvoorbeeld, wordt soms met lactose aangezoet, terwijl er ook sorbitol in kan.

Het is de afgelopen jaren ook beter zichtbaar geworden. Ik moest het 18 jaar geleden zelf uitzoeken. Wat heb ik toen bij de eerste ronde boodschappen lang moeten zoeken. Dat iemand vegetarisch of vegan is, vind ik prima. Ik krijg nu alleen het idee dat het door iedereen z’n strot heen wordt geduwd. Dat vind ik niet akkoord.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:11

Ik heb juist al mijn hele leven het idee dat vlees en melk eten door iedereen zijn strot wordt geduwd.. het wordt overal in gestopt.. Vroeger had je vaak gewoon geen keus en werd lactose dus letterlijk door je strot geduwd :=
Ik ben juist blij dat dat wat minder wordt. Niemand verplicht je om vleesvervangers te kopen, en over een kaassouflé is ook nooit iemand kwaad geworden maar als het ineens van Valess is, o jee :') Als die paar extra advertenties gelijk staan aan 'door de strot duwen'.. Ik snap echt niet dat mensen boos worden als er ineens wat meer vleesvervangers en melkvervangers op de markt komen := Ben blij dat er meer innovaties zijn in milieuvriendelijker en diervriendelijker voedsel produceren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:43

Wel grappig dat vroeger juist het grootste deel van de bevolking geitenmelk gebruikte, geitenmelk schijnt vanuit de Chinese geneeskunde veel beter te zijn voor een mens. Beter te verteren en verwarmend ipv verkoelend.

Daarnaast heeft ieder voedingsmiddel zijn voor en nadelen, ik kom dus uit een famillie met ernstige koemelk allergie..erfelijk. In de oorlog zijn er twee broertjes van mijn oma gestorven omdat ze alleen nog maar koemelk hadden. Mijn broertje is ook een paar keer bijna gestorven als baby omdat het toen allemaal nog niet zo bekend was. De hele famillie heeft problemen met koemelk en lactose, de ene erger dan de ander en iedere generatie. Dan is het inderdaad lastig dat het overal in zit, vooral ook bij medicatie.

Aan de andere kant, de bacterieen in melk en yoghurt zijn geweldige probiotica voor de darm en belangrijk om de darmflora gezond te houden. Als ik er goed tegen kon had ik er echt wel gebruik van gemaakt, met mate. Dat dan weer wel.

Vleesvervangers vind ik ook allemaal prima, denk alleen dat soja niet zo'n goed alternatief is. Maar gelukkig blijven ze ook innoveren op dat gebied.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-07-22 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:46

Spenk schreef:
Maar mensen doen graag geloven dat we afhankelijk van melk zijn wat natuurlijk dikke onzin is dat zijn we helemaal niet. Genoeg alternatieven die vaak nog een stuk gezonder zijn ook.

De smaak is doorslaggevend. Een koekje, cake of taart met roomboter smaakt vele malen lekkerder. Kaas is de smaakmaker in veel hartige bereidingen zoals op groente. Ik kijk juist bij de ingrediënten of er met echte producten is gewerkt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:49

Bullebeest schreef:
8nnemiek schreef:

Neem de uitdaging aan en ga eens boodschappen doen waar geen melk in welke vorm dan ook in zit. Het zit in heel veel producten. Ook in producten waarvan je het niet verwacht. Die producten zijn dan ook vaak gelijk een stuk duurder.

Ik eet voor een groot deel plantaardig en ben wel gewend om labels te lezen :j Bijna overal is wel een lactosevrij of vegan product van te vinden. Bij de AH staan zelfs op veel plekken groene kaartjes die aangeven welke producten vegan zijn. Ideaal! Maar het zit inderdaad in producten waarin je het niet verwacht, en waar het ook geen of nauwelijks toegevoegde waarde heeft.
Wijn bijvoorbeeld, wordt soms met lactose aangezoet, terwijl er ook sorbitol in kan.

Het is de afgelopen jaren ook beter zichtbaar geworden. Ik moest het 18 jaar geleden zelf uitzoeken. Wat heb ik toen bij de eerste ronde boodschappen lang moeten zoeken. Dat iemand vegetarisch of vegan is, vind ik prima. Ik krijg nu alleen het idee dat het door iedereen z’n strot heen wordt geduwd. Dat vind ik niet akkoord.

Het stoort me vooral dat al die veganmeuk tussen de normale producten ligt. Maak gewoon een aparte sectie zodat het goed vindbaar is voor de vegan en goed te vermijden voor de liefhebber van echt voedsel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:54

In Drenthe wordt de huidige stikstofkaart terzijde gelegd *\o/*
Je moet goed zoeken om het nieuws te vinden, maar het staat er.
Afbeelding

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:55

elnienjo schreef:
Het stoort me vooral dat al die veganmeuk tussen de normale producten ligt. Maak gewoon een aparte sectie zodat het goed vindbaar is voor de vegan en goed te vermijden voor de liefhebber van echt voedsel.

Wen er maar aan want zelfs de grote zuivelbedrijven stappen in plantaardige alternatieven en bv ook geitenmelk. En dat is ook goed want dat is de toekomst, dat moet ook steeds meer komen. Technisch gezien zijn er nog wat uitdagingen maar ook die worden steeds meer weggenomen. Grappig genoeg vaak met kennis uit de zuivelindustrie :D

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:56

Veranderingen zijn altijd ingewikkeld.

Voor de leuk kijk ik wel eens de kortrle filmpjes van Andere Tijden. Toevallig gisteren eentje over de winkeltijdenwet. Toen werden er ook al poppen van politici in bomen gehangen omdat met het onzin vond dat winkels na 18 uur of op zondag open waren.

Een paar generaties later en niemand kijkt er meer van op.

Net als de berichten van een 3d geprinte biefstuk bij Loetje. Woedende reacties. Maar wat maakt het uit? Als het je cup of tea niet is, dan laat je het toch lekker staan?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:59

Haha ja dat was toen zo onnozel met die biefstuk. Waar maken mensen zich druk om?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:17

elnienjo schreef:

Je zou voor de grap eens een vega rookworst met een vlees rookworst moeten vergelijken.
In vega producten zitten veelal meer natuurlijke ingrediënten dan in bewerkt vlees. Heel gezond ja, dat 'echte' voedsel met ongezonde conserveermiddelen om te voorkomen dat vlees grijs kleurt :+

En jij eet nooit Oreo koekjes? Of Katja drop? Er zijn behoorlijk veel bekende merken die al deels of volledig vegan zijn. En ik zou ook maar geen groente kopen als ik jouw was, bah, helemaal vegan :')
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-07-22 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:22

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:

Je zou voor de grap eens een vega rookworst met een vlees rookworst moeten vergelijken.
In vega producten zitten veelal meer natuurlijke ingrediënten dan in bewerkt vlees. Heel gezond ja, dat 'echte' voedsel met ongezonde conserveermiddelen om te voorkomen dat vlees grijs kleurt :+

En jij eet nooit Oreo koekjes? Of Katja drop? Er zijn behoorlijk veel bekende merken die al deels of volledig vegan zijn.

Ik heb per ongeluk wel 'ns een vega-saucijzenbroodje meegenomen. Was echt niet te vreten.

Ik eet idd geen drop en geen oreokoekjes, als ik koekjes koop koop ik bewust roomboterkoekjes.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:25

Qua voedingswaarde zou ik toch eerder voor een magere hamburger kiezen dan voor een plant based burger... denk ik. (of echte kip ipv vega kipstukjes..)
maar goed, ik kies dan gewoon voor groenten en niet voor een 'vegetarisch' product..
(ik dacht even dat ik in een dieet topic zat :+ )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:26

elnienjo schreef:
Ik heb per ongeluk wel 'ns een vega-saucijzenbroodje meegenomen. Was echt niet te vreten.

Ik eet idd geen drop en geen oreokoekjes, als ik koekjes koop koop ik bewust roomboterkoekjes.

Dat zit toch echt tussen je oren. Die saucijzenbroodjes zijn bijna niet van de vlees-variant te onderscheiden.
En vind je het zelf niet ook wat extreem om labels te gaan lezen om zeker te weten dat er ergens iets van zuivel in zit? :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:31

Cer schreef:
Qua voedingswaarde zou ik toch eerder voor een magere hamburger kiezen dan voor een plant based burger... denk ik. (of echte kip ipv vega kipstukjes..)
maar goed, ik kies dan gewoon voor groenten en niet voor een 'vegetarisch' product..

Het voordeel aan vleesvervangers is dat er veel minder (verzadigd) vet in zit, en veel meer vezels, dan in vlees. Qua eiwitten, B12 en IJzer zijn de meeste merken redelijk gelijk. Maar vervangers hebben dan weer wat meer zout en suiker. Dus beide soorten hebben voor- en nadelen.

Maar het gaat wel redelijk offtopic inderdaad.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:32

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:

Dat zit toch echt tussen je oren. Die saucijzenbroodjes zijn bijna niet van de vlees-variant te onderscheiden.
En vind je het zelf niet ook wat extreem om labels te gaan lezen om zeker te weten dat er ergens iets van zuivel in zit? :')

Het zat 'm in de bite dat ik het niet lekker vond. Bovendien had ik niet gezien dat het vega was voor ik er van gegeten had, dus dat zat niet tussen m'n oren.

Waarschijnlijk net zo extreem als al die vegans die labels lezen om te zien dat het er niet in zit? Ik kies liever voor smaak, dus voor roomboterkoekjes ipv met margarine of olie. Dat is mijn goed recht. Net zoals het de vegans goed recht is om labeltjes te lezen om dierlijke producten te vermijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:33

.... en ik ben als gezegd van de oude stempel.
Ik eet al 40+ jaar vegetarisch.

Ik heb zo'n tien jaar wat geëxperimenteerd met vleesvervangers.
Ik ben er niet principieel op tegen (ik heb ooit overwogen om aandelen in 'dr vegetarische slager' te kopen - dat ging zo hard dat ik achter het net viste)
maar nodig is het niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:34

8nnemiek schreef:
Cer schreef:

Het voordeel aan vleesvervangers is dat er veel minder (verzadigd) vet in zit, en veel meer vezels, dan in vlees. Qua eiwitten, B12 en IJzer zijn de meeste merken redelijk gelijk. Maar vervangers hebben dan weer wat meer zout en suiker. Dus beide soorten hebben voor- en nadelen.

Maar het gaat wel redelijk offtopic inderdaad.

Vleesvervangers bevatten vaak toegevoegde suikers en koolhydraten en in verhouding veel meer calorieeen terwijl het veel minder verzadigend is dan een goed stuk vlees of vis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:37

Suiker = koolhydraten :+
Calorieën zijn juist een stuk lager dan in vlees. En het verzadigd net zo goed.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:42

8nnemiek schreef:
Suiker = koolhydraten :+
Calorieën zijn juist een stuk lager dan in vlees. En het verzadigd net zo goed.

Per 100 gram:
Kaasschnitzel 239 kcal
Kipfilet 158
Biefstuk 108
Pangasius 89