Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:57

Heb even teruggezocht wat de toelichting was, maar die Q&A is verwijderd.
Lijkt me prima oplossing Rocamor :))

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:00

Betalende bijrijder mag niet volgens hun. Daar is een paard om terug gehaald. Want ze zagen het als commercieel gebruik.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:04

_lauraaa_ schreef:
Betalende bijrijder mag niet volgens hun. Daar is een paard om terug gehaald. Want ze zagen het als commercieel gebruik.

Ik denk dat ze er dan nog heel veel zouden moeten ophalen :+ maar even serieus: het gaat toch om dat ze een goed forever huisje hebben? Hoe jij dan als adoptant die zorg verder regelt hebben zij geen zaken mee naar mijn mening.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:15

Wat ik me dan afvraag: hoe gaat dat überhaupt met eindverantwoordelijkheid van een bijrijder oid? Want pzb is de eigenaar van het paard. Stel dat het paard schade maakt bij andere paarden of mensen, wie is dan aansprakelijk?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:23

da's ook een leuke vraag Myrsky

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:29

Myrsky schreef:
Wat ik me dan afvraag: hoe gaat dat überhaupt met eindverantwoordelijkheid van een bijrijder oid? Want pzb is de eigenaar van het paard. Stel dat het paard schade maakt bij andere paarden of mensen, wie is dan aansprakelijk?

Wat als je een hond adopteert uit een asiel,je wordt dan ook geen eigenaar,mag er bijv. niet mee fokken.Maar je bent wel verantwoordelijk voor de medische kosten en naar ik vernomen heb ook voor door de hond veroorzaakte schade.Eigenlijk ook een vreemde constructie maar bij de officiele Nederlandse asielen gaat het meestal goed.Alleen bij particuliere organisaties hoor je wel van misstanden,ook hier op Bokt af en toe een topic.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:41

Maar het is toch te gek voor woorden dat je geen betalende bijrijder mag hebben? Stel, je adopteerd een paard en jaren later is je situatie zo veranderd dat je het financieel niet meer op kan brengen. Je hebt inmiddels een band opgebouwd met het dier en wilt het dus niet kwijt. Dan is de oplossing een betalende bijrijder. Maar in principe moet je het dier, waar je aan gehecht bent, dus terug naar pzb waar het weer naar een nieuwe adoptant gaat. Is voor het beestje toch ook niet fijn?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:48

Dreamboy schreef:
Maar het is toch te gek voor woorden dat je geen betalende bijrijder mag hebben? Stel, je adopteerd een paard en jaren later is je situatie zo veranderd dat je het financieel niet meer op kan brengen. Je hebt inmiddels een band opgebouwd met het dier en wilt het dus niet kwijt. Dan is de oplossing een betalende bijrijder. Maar in principe moet je het dier, waar je aan gehecht bent, dus terug naar pzb waar het weer naar een nieuwe adoptant gaat. Is voor het beestje toch ook niet fijn?

Nee dan gebruik je het paard commercieel en daar kun je niets tegen inbrengen...
Been there done that..
En alleen omdat iemand uit narigheid dit verteld aan PZB

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:53

anjali schreef:
Wat als je een hond adopteert uit een asiel,je wordt dan ook geen eigenaar,mag er bijv. niet mee fokken.Maar je bent wel verantwoordelijk voor de medische kosten en naar ik vernomen heb ook voor door de hond veroorzaakte schade.Eigenlijk ook een vreemde constructie maar bij de officiele Nederlandse asielen gaat het meestal goed.Alleen bij particuliere organisaties hoor je wel van misstanden,ook hier op Bokt af en toe een topic.

Ik weet niet wat jij onder officiële asielen verstaat, vaak worden daar de asielen van de dierenbescherming mee bedoeld. Die hebben nadrukkelijk op hun site staan:

Citaat:
Over de term adoptie
Als Dierenbescherming gebruiken wij de term adoptie om de verplichtingen die een eigenaar voor een dier heeft uit te drukken. Wettelijk gezien kan een dier echter niet worden geadopteerd en dient er te worden gesproken van een koop. De Dierenbescherming volgt bij het aanschaffen van een dier alle wettelijke bepalingen die van toepassing zijn bij een (consumenten)koop.

https://www.dierenbescherming.nl/dieren ... ptieuitleg

En https://cms.dierenbescherming.nl/assets ... nkomst.pdf

Ik weet dat het off topic is, maar ik denk dat het wel goed is om een beetje bij de feiten te blijven. Dat verklaart ook meteen waarom je die misstanden daar niet vaak hoort. Je wordt daadwerkelijk eigenaar van een dier :-)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:23

Ik heb verschillende dieren bij de dierenbescherming vandaan gehaald en ik ben inderdaad eigenaar geworden van deze dieren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:24

@Beert: De door jou gelinkte teksten zijn van 2022. Vroeger werd het wel adoptie genoemd maar dat mag kennelijk niet meer en volgens deze teksten word je inderdaad eigenaar.Dat is dan wel recent want ik heb wel anders gehoord,bijv. dat je hem niet zonder toestemming mocht laten inslapen en al helemaal niet zelf verkopen of herplaatsen.Als je hem niet meer wilde moest hij terug naar het asiel en dan wederom afstandsgeld betalen.Eigenlijk net zo als PZB het nu doet.Maar goed,die dierenasielen zijn enigszins offtopic alhoewel het principe hetzelfde is nl. dieren opvangen en herplaatsen.Ik vind het idee heel goed maar bij de uitvoering gaat er kennelijk bij PZB nogal wat fout.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:27

Tazzey schreef:
Ik heb verschillende dieren bij de dierenbescherming vandaan gehaald en ik ben inderdaad eigenaar geworden van deze dieren.

Zou jij er eventueel ook mee mogen fokken dan?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:30

Maar wie gaat er aan pzb vertellen dat jou bijrijder jou een maandelijkse bijdrage geeft? Ze zijn niet van de fbi…

Ook snap ik sowieso niet waarom er paarden ter adoptie komen die nog prima een wedstrijd kunnen lopen… die verkoop je dan toch gewoon? Tenzij ze zwaar afgedankt en vermagerd zijn maar dan is de vraag of ze nog een wedstrijd kunnen lopen. Ik kan gewoon niet zo goed bij de constructie van duizenden euro’s betalen maar het paard is niet van jou.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:38

Ze noemen het op de site adoptie, echter als je het paard wil "adopteren" dan moet je een bruikleenovereenkomst tekenen met de BV Hulplot. Bruikleen mag dus wel, ze zijn best wel slim. Je adopteert het paard dus niet, maar hebt hem in bruikleen met alle eisen en voorwaarden die zij daaraan stellen. Je wordt dus geen eigenaar.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 17:56

anjali schreef:
Tazzey schreef:

Over het algemeen zijn honden en katten uit het asiel gesterriliseerd of gecastreerd.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:02

PZB beweert zelf maar een enkel paard teruggehaald te hebben maar ik lees hier al meerdere verhalen van mensen die (in)direct ervaring hebben met het gegeven dat een paard teruggehaald is.

Dus dat klopt dan ook niet helemaal....

The plot thickens. :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:04

volgens mij is dat bijrijder verhaal bullshit. Commercieel gebruik betekent met als doel winst maken

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:08

Het klopt wel. Voor de verzekering speelt het wel mee.

Betaald bijrijder betekent een dienst afnemen, de 'aanbieder' is dan verantwoordelijk. Daarom moet je op maneges soms ook een formulier voor eigen risico ondertekenen als je met een van hun paarden op buitenrit gaat bijvoorbeeld.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:09

Dreamboy schreef:
anjali schreef:

Over het algemeen zijn honden en katten uit het asiel gesterriliseerd of gecastreerd.

Mijn dieren waren niet gecastreerd maar ik ben ook niet van plan met ze te fokken. Ze mogen hier gewoon lekker lui en blij hun leventje slijten na zo'n enorm slechte start.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:15

Stalling 300pm bijdrage 150
Nee dat is commercieel
Beticht worden van zaken die Carlijn ook deed, maar.heeeeee

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:19

upendo schreef:

Betaald bijrijder betekent een dienst afnemen, de 'aanbieder' is dan verantwoordelijk. Daarom moet je op maneges soms ook een formulier voor eigen risico ondertekenen als je met een van hun paarden op buitenrit gaat bijvoorbeeld.

Ja, maar dat neemt de risicoaansprakelijkheid van de eigenaar, dus de manege, niet weg.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:25

_San87_ schreef:
upendo schreef:

Ja, maar dat neemt de risicoaansprakelijkheid van de eigenaar, dus de manege, niet weg.

Klopt, maar er is een reden dat ze het wel proberen natuurlijk. :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:27

Ik begrijp echt niet waarom mensen met zo'n constructie in zee gaan. In het slechtste geval betaal je de volle mep voor een ziek paard waar je geen eigenaar van wordt, maar wel alle kosten voor moet dragen en dat ten alle tijden teruggehaald mag worden. Jij een lege portemonnee en geen paard. En paard wordt gewoon opnieuw geplaatst/verkocht/geadopteerd of hoe je het ook noemen wilt, dus pzb ontvangt twee keer de verkoopprijs.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:28

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:31

Maar waar ligt dan het verschil tussen

Bijrijder commercieel
Bijrijder die soms kosten deelt
Bijrijder die niets betaalt

Voor het paard maakt het niets uit in principe, behalve dat als kosten gedeeld worden er wellicht iets meer gedaan kan worden voor het paard

Qua wettelijke verantwoordelijkheid maakt het volgens mij ook niet uit.
Is een leuke vraag voor FloortjeM hier op bokt, met haar hippisch-juridische achtergrond.

Maar bij mijn weten is de eigenaar in principe in eerste instantie áltijd verantwoordelijk wanneer een paard ergens schade veroorzaakt.

Hoe dat zit als het paard schade aan bijrijder maakt (ongeluk, val, iets gebroken met langdurige restschade bv) weet ik niet, maar volgens mij is ook dan formeel de eigenaar aansprakelijk.
En doet het er weinig toe of die bijrijder al dan niet betalend was. (Of bruiklener, wat dat aangaat)

Dus ik snap niet zo goed waarom PZB er verschil in ziet.

Maar wellicht is dat toch ergens een juridisch iets dat ik niet doorzie.

Zijn wel echt interessante vragen voor bv Floortje.