Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:33

Zoethoudertje...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:37

NESCAFE schreef:
Op de facebook pagina van Staatbosbeheer staat dat de provincie Flevoland besloten hebben bij te gaan voeren.

Dit is nu echt al meerdere keren gemeld.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:44

Wijslander schreef:
Zoethoudertje...

Correct. De zwakste grazers gaan het nog steeds begeven omdat de sterkeren alle voer gaan opeten.
Van de sterkeren gaat een deel het (mogelijk) begeven a.g.v. koliek.
Over een paar maanden zijn er nog steeds duizenden grote grazers te veel in dat gebied.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:44

Amyyy schreef:
Er staat in verschillende artikelen van SBB dat ze werken aan een toekomstig ander beleid, wat juni dit jaar klaar moet zijn. Ik heb al aan ze gevraagd of die ontwikkeling ergens te volgen is, of dat ze anders misschien meer informatie hebben. Maar ik heb nog geen antwoord

tja daar geloof ik niet meer in; dat riepen ze ook begin 2017, 2016 en 2015 (en wie weet nog tig jaren daarvoor ook, maar dat weet ik zo ff niet uit mn hoofd) en vervolgens treed het voorjaar in en groeit alles weer en de provincie en SBB leunen weer achterover in hun stoel en denken; zo dit is weer opgelost tot volgende winter en dan roepen we gewoon weer dat we nu echt naar een oplossing gaan zoeken zodat volgende winter dit soort taferelen niet weer gebeuren, maar we doen gewoon niks, want zo is de natuur..........althans, dat lijken ze toch te denken. Aangedragen oplossingen worden aan de kant geveegd als zijnde zogenaamd te moeilijk, te duur en te stressvol voor de dieren of anders wel dat de gezondheid in het geding zou komen van de dieren. Zelf met een oplossing komen is er in elk geval niet bij.
Dat bepaalde oplossingen, zoals geboortebeperking+ daarnaast selecteren van dieren voor verkoop etc om overpopulatie te voorkomen, zich allang bewezen hebben in gebieden buiten Nederland wordt voor het gemak maar even genegeerd door de provincie en SBB, want dat past niet in hun zienswijze dat de OVP echte natuur zou zijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:47

Janneke2 schreef:
Ik citeer met instemming
Citaat:
De oplossing is dat alle natuurgebieden, zoals voorheen de bedoeling was, met elkaar verbonden worden om migratie mogelijk te maken.
Dit idee is wegbezuinigd.
Voor nu zul je deze dieren deels moeten schieten, en deels moeten voeren. Dat geeft wat tijd om naar de tekentafel te gaan.

Het is voor de mensheid tijd om in te zien dat natuur de toekomst is. Men is druk met 'oppervlakkige zaken' en we stevenen op grote problemen af.

Dus meer ruimte voor natuur, meer focus op duurzaamheid ipv bezit, milieu en natuur hoofdzaak maken voor toekomstige generaties.

Kabinet Rutte I heeft de corridor van de OVP naar andere gebieden in Flevoland geschrapt.
Stem dus voortaan niet meer vvd of pvv, want dit komt er nou van.

Gelukkig wel, dat is democratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:58

xxCYNNxx schreef:
Amyyy schreef:
Er staat in verschillende artikelen van SBB dat ze werken aan een toekomstig ander beleid, wat juni dit jaar klaar moet zijn. Ik heb al aan ze gevraagd of die ontwikkeling ergens te volgen is, of dat ze anders misschien meer informatie hebben. Maar ik heb nog geen antwoord

tja daar geloof ik niet meer in; dat riepen ze ook begin 2017, 2016 en 2015 (en wie weet nog tig jaren daarvoor ook, maar dat weet ik zo ff niet uit mn hoofd) en vervolgens treed het voorjaar in en groeit alles weer en de provincie en SBB leunen weer achterover in hun stoel en denken; zo dit is weer opgelost tot volgende winter en dan roepen we gewoon weer dat we nu echt naar een oplossing gaan zoeken zodat volgende winter dit soort taferelen niet weer gebeuren, maar we doen gewoon niks, want zo is de natuur..........althans, dat lijken ze toch te denken. Aangedragen oplossingen worden aan de kant geveegd als zijnde zogenaamd te moeilijk, te duur en te stressvol voor de dieren of anders wel dat de gezondheid in het geding zou komen van de dieren. Zelf met een oplossing komen is er in elk geval niet bij.
Dat bepaalde oplossingen, zoals geboortebeperking+ daarnaast selecteren van dieren voor verkoop etc om overpopulatie te voorkomen, zich allang bewezen hebben in gebieden buiten Nederland wordt voor het gemak maar even genegeerd door de provincie en SBB, want dat past niet in hun zienswijze dat de OVP echte natuur zou zijn.

Amen

Wanneer ze van meet af aan beter beheer hadden gevoerd dan was dit probleem er nu niet. Het beheer werkt nog steeds niet, anders hadden ze hier niet elke winter weer last van. Dus dieren van de honger dood laten gaan heeft tot nu toe het probleem niet verholpen.
Ze moeten gaan selecteren, deel van de herten uitzetten op de Veluwe op in het Drents-Friese wold of het dwingelderveld, noem maar iets. En selectie van de paarden en koeien. Houd een paar kuddes aan, castreer de heren voor het grootste gedeelte. Schiet de rest of plaats ze in een andere natuurgebied.
Maar niet gewoon maar toekijken en geen flikker doen inderdaad, want dat gebeurt er nu, met het gevolg dat het elke winter het zelfde drama is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:01

NESCAFE schreef:
Op de facebook pagina van Staatbosbeheer staat dat de provincie Flevoland besloten hebben bij te gaan voeren.

Gedurende deze vorstperiode, dus wanneer is deze periode over, volgende week ergens. Idd zoals iemand anders hier al zei, zoethoudertje om de publieke opinie te sussen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:02

Ik lees hier veel over schieten voor consumptie van de grote grazers.

Dit is helaas niet mogelijk, omdat de dieren 'wild' zijn en dus geen registratie hebben wat ze bijv. Bij het Utrechts landschap wel doen. Dit zorgt ervoor dat het dier niet naar de slacht mag vervoerd worden, en dus na afschot in het gebied gevilt zou moeten worden en het vlees vanaf daar verwerkt zou moeten worden voor consumptie en in Nederland mag dit niet en wordt het dus al afgekeurd voor menselijke consumptie. Helaas al willen ze de kuddes gaan uitdunnen om zo minder vlees vanuit de bio-industrie te verkrijgen zullen ze eerst de dieren moeten registreren net zoals boerenbedrijven. :(

Overigens vind ik net zoals velen hier dat het concept van 'wilde' natuur in Nederland volledig in het niets is gevallen het slaat nergens op. Ik studeer zelf bos en natuurbeheer en wij discussiëren veel over dit gebied, maar dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk en hoop ik dat er snel zoden aan de dijk worden gezet om een langertermijn oplossing in werking te zetten. Want eerlijk in geen enkel deel van Nederland komt nog echte natuur voor zonder dat het beheert wordt door mensen mede door de intensieve landbouw van flink wat jaren geleden.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:13

NESCAFE schreef:

Nu provincie Utrecht nog, en waar t nog meer nodig is.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:16

onpaard schreef:
NESCAFE schreef:

Nu provincie Utrecht nog, en waar t nog meer nodig is.

Utrechts landschap is in meerdere gebieden al overgegaan tot bijvoeren. In de blauwe kamer en de palmerswaard/ plantage sowieso al. Dit kan ik beamen, omdat ik gids ben in deze gebieden en dus weet dat ze bijgevoerd zijn.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:21

Bommeltje_ schreef:

Dit is helaas niet mogelijk, omdat de dieren 'wild' zijn en dus geen registratie hebben wat ze bijv. Bij het Utrechts landschap wel doen. Dit zorgt ervoor dat het dier niet naar de slacht mag vervoerd worden, en dus na afschot in het gebied gevilt zou moeten worden en het vlees vanaf daar verwerkt zou moeten worden voor consumptie en in Nederland mag dit niet en wordt het dus al afgekeurd voor menselijke consumptie. Helaas al willen ze de kuddes gaan uitdunnen om zo minder vlees vanuit de bio-industrie te verkrijgen zullen ze eerst de dieren moeten registreren net zoals boerenbedrijven. :(

Overigens vind ik net zoals velen hier dat het concept van 'wilde' natuur in Nederland volledig in het niets is gevallen het slaat nergens op. Ik studeer zelf bos en natuurbeheer en wij discussiëren veel over dit gebied, maar dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk en hoop ik dat er snel zoden aan de dijk worden gezet om een langertermijn oplossing in werking te zetten. Want eerlijk in geen enkel deel van Nederland komt nog echte natuur voor zonder dat het beheert wordt door mensen mede door de intensieve landbouw van flink wat jaren geleden.

Als ze toch lokaal schieten hoeven ze toch ook niet naar de slacht vervoerd te worden? Naar een slager misschien om uit te benen, maar de gemiddelde ree die geschoten wordt en geconsumeerd is toch ook niet geregistreerd of elk everzwijn? Of wel, dat weet ik eigenlijk helemaal niet. De reeen hier niet geloof ik.

Misschien moet SSB dan maar zorgen voor registratie van iig de runderen en paarden.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:21

onpaard schreef:

Dat deel hoort niet meer bij mijn gebied al weet ik dat het nog wel bij het UL Hoort. Ik weet dus niet zeker of het hier zo is, maar UL heeft zijn voerbeleid goed op orde. Ik ga eens even kijken of ik er iets over kan vinden.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:23

Mindim schreef:
Bommeltje_ schreef:

Als ze toch lokaal schieten hoeven ze toch ook niet naar de slacht vervoerd te worden? Naar een slager misschien om uit te benen, maar de gemiddelde ree die geschoten wordt en geconsumeerd is toch ook niet geregistreerd of elk everzwijn? Of wel, dat weet ik eigenlijk helemaal niet. De reeen hier niet geloof ik.

Misschien moet SSB dan maar zorgen voor registratie van iig de runderen en paarden.

Dat zou ik eerlijk gezegd ook niet weten van de zwijnen etc. Ik ben best benieuwd hoe dit zit. Van de runderen en paarden weet ik zeker. Ik ben ook zeker een enorme voorstander van het registeren net zoals gewoon vee en paarden en dat SBB gewoon werkt met een UBN nummer. Dat scheelt al een hoop Elende.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:27

Over dat de zwakkere geen voedsel krijgen, ik heb al verschillende filmpjes gezien van kuddes die zijn gevoerd (door actievoerders) waar in er helemaal niet gevecht wordt. Ze zijn allemaal heel rustig en kalm.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:27

Best wel wreed zo'n openlucht gevangenis... Ik vindt het ook een goed idee om de aantallen dieren in het najaar te verminderen en ze als bio vlees te verkopen. Scheelt inderdaad weer leed in de bio industrie en de resterende dieren zullen het makkelijker hebben. Uit het gegeven dat het nu niet mag en de nood zo hoog is, blijkt weer de hopeloze Nederlandse politiek. Ieder jaar speelt dit probleem en de oplossing is best wel duidelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:29

Edelherten zouden in principe voor het vlees geschoten kunnen worden, runderen en paarden kan dat niet bij (omdat ze ontheffing hebben voor de I&R regeling inderdaad).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:32

Bommeltje_ schreef:
Dat zou ik eerlijk gezegd ook niet weten van de zwijnen etc. Ik ben best benieuwd hoe dit zit. Van de runderen en paarden weet ik zeker. Ik ben ook zeker een enorme voorstander van het registeren net zoals gewoon vee en paarden en dat SBB gewoon werkt met een UBN nummer. Dat scheelt al een hoop Elende.

Is dat niet verplicht dan bij vee? Want in principe vallen ze toch gewoon onder vee, je hebt overal in nederland gebieden met konik paarden en allerlei soorten runderen, vaak voor consumptie echter.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:35

Mindim schreef:
Bommeltje_ schreef:

Is dat niet verplicht dan bij vee? Want in principe vallen ze toch gewoon onder vee, je hebt overal in nederland gebieden met konik paarden en allerlei soorten runderen, vaak voor consumptie echter.

Dat is verplicht maar daar hebben ze dus vrijstelling van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:37

Mizora schreef:
Edelherten zouden in principe voor het vlees geschoten kunnen worden, runderen en paarden kan dat niet bij (omdat ze ontheffing hebben voor de I&R regeling inderdaad).

Zijn zij niet verplicht deze dieren te registreren dan, de koeien en paarden bedoel ik, ook wanneer in het wild.

De dode dieren in het gebied worden ook opgehaald door het destructiebedrijf, dus ik neem aan dat er wel iets van registratie is?

http://edepot.wur.nl/161962
regel en wetgeving voor vee in natuurgebieden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:38

Polly schreef:

-O- belachelijk

en ook gevaarlijk, met de tegenwoordige dierziekten bij vee in nederland. Fijne organisatie die SBB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:42

Mindim schreef:
Polly schreef:

-O- belachelijk

en ook gevaarlijk, met de tegenwoordige dierziekten bij vee in nederland. Fijne organisatie die SBB

Hmm daar heb je een goeie. Wat nou als daar in de buurt MKZ uitbreekt?
Gaan ze dan alle runderen ruimen? Of hoeft SBB zich dan ook niet aan de regels te houden?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:42

Mindim schreef:
Bommeltje_ schreef:

Dat is dus juist heel krom ;) de meeste runderen en wilde paarden komen van andere organisaties zoals FREE etc. Deze registreren de dieren zoals iedere andere koe of paard van een bedrijf. De Oostvaardersplassen is dan net weer een project wat hier buiten valt en die dus wel de dieren als zijnde 'wild' mogen houden zonder enige registratie als in de vorm van een UBN nummer of dergelijke, waardoor het levende dier en het vlees niet voor consumptie vervoerd mag worden. Dus ja dat is heel vreemd en dat is dus één van de grote problemen :)

wijsneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:45

lees vooral allemaal eens het opiniestuk in de volkskrant van Martijn de Jonge.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:47

wijsneus schreef:
lees vooral allemaal eens het opiniestuk in de volkskrant van Martijn de Jonge.

Oh van welke dag is deze krant? Ik ben benieuwd!