Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:24

easygoing schreef:
Overigens leek hij idd te struikelen in de zizag.
Wat mij opviel maar had er slecht beeld op mn mobiel dus kan aan mij liggen dat hij vlak voor de pirouette naar rechts links achter heel vreemd neer zet/buigt.

Ik zag ook wat je bedoelt, alleen weet ik niet of hij daadwerkelijk vreemd zijn been wegzet, of dat het aan de kwaliteit van het filmpje ligt... In groot beeld is deze behoorlijk pixelig.

Ik vond het een hele fijne proef om te zien :D. Ik moest wel even gniffelen toen Rath Toot bij z'n oren pakte, hihi.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:28

Dat heeft ie altijd gedaan, denk dat hij ook 'moet' om zijn eigen beweging bij te houden. Vind hem er fijn uit zien, meer ruimte in die hals vind ik mooier. :)

Hij struikeld of schrikt in de galopappuyementen maar wordt rustig op gevangen. :) Rath zit ook relaxter in deze proef en dat zie je meteen in Totilas terug.

Miste hij nu een wissel op de diagonaal of zie ik dat mis? (Ik zit m ook mobiel te kijken dus kan het mis zien)..

Jep, er is ruimte voor verbetering maar toch vind ik dit een erg fijne proef. :)

En idd, dat oor-grijp-moment! _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Totilas maakt rentree in Kapellen *update: video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:36

Ik vind die ruimte in de hals ook fijn om te zien :). Ik kreeg het altijd benauwd als ik Totilas zag lopen, nu eigenlijk helemaal niet en zag ik gewoon een lekker ontspannen en relaxed paard. En sja, welk paard schrikt of struikelt nooit :D?

Ruimte voor verbetering is er altijd, anders zouden we al meermalen 100% hebben zien verschijnen op de borden. Ik ben wel benieuwd of ze dat voorbeen gelijkmatiger kunnen krijgen... Wat ik overigens ook heel positief vond, is dat ik geen gezwiep met de staart heb gezien, dat is bij een aantal combinaties wel anders. En volgens mij miste hij idd een wissel in de eners :)).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:43

San: helemaal met je eens, daarom was ik nooit echt fan van Totilas. Kreeg het er idd zelf benauwd van. :) nu heb ik dat niet meer . Jep, ik kan wel wennen aan dit beeld.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:44

Dat gezwiep viel mij in dit filmpje dan weer meer op dan in het filmpje gisteren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:47

Ik vind het ook prettiger om hem meer als paard te zien dan als machine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:51

We zijn allen gewend aan de gouden combinatie die totilas en edward waren. Die twee waren magisch samen - toch zeker voor het menselijk oog.

Maar als ik eerlijk mag zijn, misschien heeft totilas wel nood gehad aan deze hele rustperiode. Ik vind dat hij er nu rustiger, volwassener en zelfs wijzer uitziet, helemaal "geen schaduw van zichzelf", maar gewoon meer paard. Misschien is Rath dan geen Edward, maar ik weet zeker dat Totilas wel een heel fijn leven heeft bij hem. En hoe getalenteerd een paard ook mag zijn, het blijft een paard, en die vinden maar één ding belangrijk: een zo goed mogelijk leven, met een zo hoog mogelijke overlevingskans. Wat de dressuur betreft: hij reageert gewoon heel to the point op de hulpen van de ruiter, net zoals menig ander paard. En Rath is volop aan het oefenen en werken om zijn techniek te verbeteren, net zoals wij allen proberen.

Het was leuk om zien hoe die beentjes zo hoog de lucht in vlogen vroeger, maar is dat nu echt nodig?
Hij is nu een dagje ouder, en ik vraag mij af, als hij bij edward was gebleven, hoelang had hij dat niveau nog volgehouden? En hoe had iedereen dan gereageerd, als de punten en de show plots minder spectaculair werden?

Elk atleet, muzikant, profvoetballer, model,... gaat na zijn/haar hoogtepunt weer achteruit. Denk niet dat dat voor een paard anders is.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:52

Easygoing waarom zo gefrustreerd joh? Ik zeik volgens mij niemand af, of wel dan? Ik zag alleen zijn score en was heel blij voor hem na alle sh*t die hij over zich heen heeft gehad en daar zaten veel negatieve mensen bij (zoals ik ze noem beroepz*kerds). Dat was in het algemeen genomen hoor, niet specifiek de mensen in dit topic. Maar alle mensen die alleen maar over de combinatie van meer dan 4 jaar geleden kunnen praten en constant lopen te vergelijken. Het was echt niet de bedoeling je zo op te naaien hoor, sorry dan!

Filmpje gezien en vind het er goed uit zien. Vind nergens dat Totilas zijn benen raar neer zet. In het appuyement struikelde hij over zijn eigen benen leek het wel. Ik denk dat ze vanaf nu alleen maar beter worden door het vertrouwen dat ze in elkaar krijgen op wedstrijd en dat Rath dit alleen nog maar meer kan uitbouwen door er meer aan te durven gaan rijden (denk ik hè!).

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:53

Thnx voor het filmpje!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:55

Wauw wat ziet dat er veelbelovend uit! Wat heeft die gozer een enorme fijne vriendelijke hand.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:12

LBLGypsyCobs schreef:
Ik vind het ook prettiger om hem meer als paard te zien dan als machine.

precies en het was zo ontspannen gereden vond ik. het zag er zo mooi vloeiend en zacht (ja misschien niet het beste woord :')) uit. En ik ben blij dat Rath nu niet met z'n handen werkt. Toen voor deze 2 jaar zag je continu hoe die met z'n handen bezig was wanneer totilas de piaff weer in moest en sowieso wanneer totilas terug werd gereden. maar dat is nu helemaal niet.

jammer dat ze de kur niet reden. die vond ik vanaf het begin al ontzettend prachtig, of die toen nou goed reed of niet. de aller eerste keer dat ik de kur hoorde kreeg ik kippenvel. <3

Ben overigens wel benieuwd wat Charlotte nu denkt haha.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:13

Mooie overgang stap naar piaf, alsof het spelenderwijs is. De oefeningen gaan totilas zo gemakkelijk af. Simpel gereden.
Fijn, kan aleen maar verbeteren op weg naar teamverband

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:15

Ik hoop dat ie niet gaat streven naar hoe het er bij Gal uit zag, maar dat ie hiermee de weg naar meer ontspanning in slaat en het paard, paard laat zijn.
Maar zolang de machine achtige dressuur nog beloond wordt, zie ik het niet gebeuren :n

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:16

Ik heb het idee dat de rechter knie aan het voorbeen stijver in de beweging is als de linker. Is iemand meer dat ook opgevallen? Voor in begin van de eerste proef. Met de uitgestrekte draf zie je ook heel iets zijn hoofd vallen bij het maken van de pas. Ik weer niet welke blesure Hij gehad heeft en of dit nog een overblijfsel er van is of dat ik het niet goed zie..

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:21

Espoir_ schreef:
Easygoing waarom zo gefrustreerd joh? Ik zeik volgens mij niemand af, of wel dan? Ik zag alleen zijn score en was heel blij voor hem na alle sh*t die hij over zich heen heeft gehad en daar zaten veel negatieve mensen bij (zoals ik ze noem beroepz*kerds). Dat was in het algemeen genomen hoor, niet specifiek de mensen in dit topic. Maar alle mensen die alleen maar over de combinatie van meer dan 4 jaar geleden kunnen praten en constant lopen te vergelijken. Het was echt niet de bedoeling je zo op te naaien hoor, sorry dan!

Filmpje gezien en vind het er goed uit zien. Vind nergens dat Totilas zijn benen raar neer zet. In het appuyement struikelde hij over zijn eigen benen leek het wel. Ik denk dat ze vanaf nu alleen maar beter worden door het vertrouwen dat ze in elkaar krijgen op wedstrijd en dat Rath dit alleen nog maar meer kan uitbouwen door er meer aan te durven gaan rijden (denk ik hè!).

En daar heb je een mooi punt! Wat was dat was, vind het ook vreselijk jammer dat 'ie destijds verkocht is maar dat eeuwige moddergooien moet een keer afgelopen zijn.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:34

Espoir_ schreef:

Nee ben niet gefrustreerd maar vind het gewoon zo zonde dat elk Toot topic verziekt word door dit soort geharrewar. Door mensen oa beroepszeikers te noemen ben je denigrerend en beledigend bezig wellicht dat je dat niet zo bedoeld maar het zet wel een bepaalde toon en dat is jammer.

Nog over het linkerachterbeen, dat is hetzelfde been als wat hij in het filmpje van gisteren zo raar draaide.
Vind hem met dat been in zn algeheelheid net niet lekker meekomen en misschien dat de onzuiverheid in zijn rechtervoorbeen daar vandaan komt.
Iemand enig idee wat de blessures van Toot waren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:37

Goedenavond, dressuursport liefhebbers(ja toch?). Beide proeven bekeken, alle emotie en discussie gevolgd.Als dressuurjury hoop ik dat ik dit seizoen een aantal proeven voor mijn neus krijg die mij het zelfde gevoel geven als de beide proeven van Totilas en Mathias.
Verder blijft het fascinerend(en soms verontrustend) om te zien dat over eenvoudig waar te nemen zaken als een wel/niet zwiepende staart de een een rustig beeld waar neemt en de ander juist niet. Dit als voorbeeld, dus verder niet om over door te gaan. Is dat nu het magische van dressuur? Hoog oplopende emoties soms, pittige discussies etc.
De sport Leeft dus wel enorm, iig hier op Bokt. En voor mij als official een opsteker om te blijven geloven in eigen kunnen, want basis of top, je doet het nooit 100% goed, net als de combinatie in de ring. Dat schept een band:)

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:43

In vergelijking met donderdag vind ik dit een stuk fijner ogen! :j Wel blijf ik erbij dat MAR soms wat heftige/onrustige hulpen heeft..daardoor bijv. de zigzag ook iet wat haastig. Kleine dingetjes, maar wordt wel gezien. Verder prima om naar te kijken.

edit: weer een typfoutje..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:48

CharleyT schreef:
Goedenavond, dressuursport liefhebbers(ja toch?). Beide proeven bekeken, alle emotie en discussie gevolgd.Als dressuurjury hoop ik dat ik dit seizoen een aantal proeven voor mijn neus krijg die mij het zelfde gevoel geven als de beide proeven van Totilas en Mathias.
Verder blijft het fascinerend(en soms verontrustend) om te zien dat over eenvoudig waar te nemen zaken als een wel/niet zwiepende staart de een een rustig beeld waar neemt en de ander juist niet. Dit als voorbeeld, dus verder niet om over door te gaan. Is dat nu het magische van dressuur? Hoog oplopende emoties soms, pittige discussies etc.
De sport Leeft dus wel enorm, iig hier op Bokt. En voor mij als official een opsteker om te blijven geloven in eigen kunnen, want basis of top, je doet het nooit 100% goed, net als de combinatie in de ring. Dat schept een band:)

:D :D
Jammer dat er geen vind ik leuk knop op bokt zit!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 00:50

Ik vind dit een heerlijk filmpje, zo lekker relaxd, alsof hij thuis ff zijn proef oefent.
Die beide piaffe's ook en de overgang er naartoe, erg mooi.
Helaas loopt hij bij mij wel vast op het moment dat hij de pirouette inzet.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 06:14

easygoing schreef:
[

Nee ben niet gefrustreerd maar vind het gewoon zo zonde dat elk Toot topic verziekt wordt.....

Nog over het linkerachterbeen, dat is hetzelfde been als wat hij in het filmpje van gisteren zo raar draaide.

Iemand enig idee wat de blessures van Toot waren.

:(:) :(:)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 06:30

Het was absoluut een goede proef. Maar wat ik wel apart vind is dat veel mensen liever niet het extreme van Totilas zien. En dat, terwijl hij dat van nature wel heeft. In de Pavo Cup werd hij door die extra beweging zelfs laag geplaatst omdat die beweging ook niet als natuurlijk werd gezien. Jiska van de Akker wist niet wat haar overkwam toen ze hem bij de training iets meer sloot en de hoeven bij wijze van spreken bijna voor haar neus voorbijkwamen. Nu wordt er veel gesproken over de ontspanning, zelfs relaxt wordt genoemd. En bij goede training ga je natuurlijk ook naar ontspanning, en vanuit die ontspanning naar de aanspanning. Op dit nivo zijn de dressuurpaarden echte atleten, en geen een atleet doet relaxt zijn oefening op een kampioenschap. Bij de 100 meter sprint kan een atleet ook niet relaxt of ontspannen op de startlijn klaar staan, dan kan je er wel van uitgaan dat je als laatste zal eindigen, je hebt adrenaline nodig om die uiterste prestatie/krachtsinspanning te kunnen leveren. Bij Totilas werd dat met Edward dan al gauw als stress/spanning/druk gezien. Als dat echt stress/verkeerde spanning was geweest was de overgang naar de uitgestrekte stap met daarbij totale ontspanning, wat nu en ook bij Edward zo mooi te zien is/was, zeker niet gelukt. Uitgestrekte draf ben ik bij Edward dan weer nooit zo van gecharmeerd geweest. Ik noem het altijd 'de molenwiek'. Veel gezwaai met de voorbenen en daardoor geen bodem pakken en niet verlengen in het frame. Wat wel de bedoeling is volgens de FEI regels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:15

No offence maar ik heb Totilas bij Edward niet vaak ontspannen zien stappen eigenlijk. :) trippelde die vaak genoeg aan.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:21

wat een fijne proef, zo knap van Rath na al die karren stront die over hem uit zijn gereden om toch nog zo ontspannen te kunnen rijden.
Ik vond het heel knap gereden, jammer van de misser in de eners, maar het zag er gewoon goed uit.

Zwartkijken is een kunst, wrm dat gedoe over een achterbeen wat wat raar gezet wordt bij een inzet van een pirouette enz, of een staart die soms wel zwiept en soms ook niet, gedoe allemaal, nergens voor nodig!

Knap gedaan, en erg leuk voor die jongen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:53

Ik benoemde juist dat ik het positief vind dat er geen gezwiep te zien :).

Toegegeven, er was wat staartbeweging, maar echt minimaal, ik vind dat er fijn uitzien.