Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:01

@Westex, Ik vind helemaal niet dat reining hier in de beklaagdenbank wordt gezet. De ruiter wordt in de beklaagdenbang gezet en verdiend.
Als zijn methoden vallen binnen de regelgeving van de FEI, dan mag de FEI zich wel eens achter de oren krabben.
En iedereen zal idd wel eens zijn paard bewust of onbewust in het leerproces of daarbuiten pijn gedaan hebben. Maar van een topruiter verwacht ik niet dat dit op deze manier gebeurt. Dit wordt willens en wetens uitgevoerd en persoonlijk vind ik dat wel iets anders dat wanneer een beginnend ruiter uit onwetendheid een paard te hard in de mond trekt (niet dat dat voor een paard minder is hoor).
Meneer weet zelf waarschijnlijk ook wel dat dit filmpje hem niet ten goede komt, maar als hij zo achter zijn methodes staat, snap ik niet waarom hij er moeite mee heeft dat het wordt geplaatst. Als dit DE manier is, dan maakt hem dat toch niet uit.

Maar om de filmpjes goed te praten door andere situaties er bij te halen, dat begrijp ik niet. Het maakt het gebeurde er niet minder om.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:08

Westex ik zie hier eigenlijk relatief weinig mensen reageren die hierdoor alle reiners over 1 kam scheren? Laat staan dat het over de westernsport gaat.

Dat je fouten in je opleiding maakt is niet raar en niet erg, een dier is gelukkig erg vergevingsgezind.
Alleen dit kan je geen foutjes noemen, dit zijn hele bewuste keuze's wat hij daar uit voert en hij weet dondersgoed dat hij daarmee zijn paard pijn doet.

Van mij zou je absoluut niet zo'n filmpje kunnen maken. En ik corrigeer heus. Maar dit is geen corrigeren meer :n
Je kind in elkaar slaan is ook geen corrigerende tik.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:12

verkeerde qoute

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:17

@ Air
Misschien is dat wel een goede vergelijking. Bij het opvoeden van kinderen gaat er ook wel eens wat verkeerd. Maar als je willens en wetens je kind steeds aan het haar gaat trekken om zijn aandacht erbij te houden dan gaat dat toch richting kindermishandeling.

En ik kraak helemaal geen reining af, maar een methode. Maar als iedereen deze methode toepast dan wel natuurlijk. Zelf had ik altijd een heel positief idee van western rijden. Ontspanning en met minimaal aan hulpen in harmonie de oefeningen doen. Maar als daar deze trainingen voor nodig zijn...no thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:30

Westex schreef:
Beste Bokkers,

Ik ga er van uit dat jullie allemaal paard rijden. Dat betekent dat je hoogstwaarschijnlijk direct of indirect (mede) verantwoordelijk bent voor een of meer van de volgende handelingen: Het opsluiten van een dier. Het zadelmak maken van een dier. Het bestijgen en berijden van een dier. Het jouw wil opleggen aan een dier. Het houden van een (vlucht) dier in een cel van circa 3 x 3 meter. Het vervoeren van een (vlucht) dier in een cel op wielen. Het scheiden en soms isoleren van een (kudde) dier. Het castreren van een dier. Bij het berijden je eigen evenwicht corrigeren met de teugels. Bij het berijden inconsequente commando's geven (door onwetendheid of onkunde, om het even). Eenzijdig voeren. Natte bodembedekking. 23 uur per dag op stal. Etc......

Al deze handelingen (Hoe goed bedoeld vaak ook, en meestal in combinatie met oprechte liefde voor het dier) kun je ook als mishandeling benoemen. Als ik ieder van jullie een paar rijsessies met een camera volg kan ik van 95% een niet zo lekker filmpje van 3 minuten maken. De andere 5% die nooit corrigeren zijn hoogstwaarschijnlijk een gevaar voor zich zelf en het paard.

Uhh belachelijk :\
Er zijn ook mensen die wel weten hoe je een paard moet houden op zo natuurlijk mogelijke wijze, en dit ook nastreven. Ook als dit veel geld kost ipv opleverd.
En in ruil voor die liefde en verzorging die ik mijn paarden bied willen ze graag wat terugdoen. Dat merk ik o.a. aan dat ze op elkaar gaan staan voordringen als ik in mijn rijkleding de weide inloop. 'Neem mij, neem mij'..., zo ziet dat er dan uit.
En dan hebben ze blije oogjes en lopen me achterna naar de inloopstal waar hun halster hangt en steken ze zelf hun hoofd erin.

Mijn oudste paard stond er net zo apathisch bij toen ik hem kreeg als die westernpaarden in de filmpjes. Nu heeft hij weer humor, kijkt hij lekker de wereld rond en is hij aanhankelijk en doet hij ook alles voor me...
Hij werd voor mijn tijd afgeranselt met een zweep en met een bokkebit met harde hand in de mond getrokken.

Als je een vriendschap en partnerschap met een paard aangaat dan zien ze het berijden helemaal niet als een last.. aan de filmpjes te zien weet die Graig niet wat vriendschap/partnerschap is. Geen wonder dat zijn paarden bereden worden dus ook wél als mishandeling zien.

Komeet_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:32

ik heb zoiezo al best een hekel aan western (niet verkeerd opvatten)
ik vind het afschuwelijk hoe hij aan de mond van die merrie rukt!!!
waarvoor is dat nou weer nodig :( :( :( :( :(

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:47

Komeet_lover schreef:
Dan zou je toch een hekel moeten hebben aan de hele paardensport, denk je dat dit alleen in de westernsport gebeurt?
Lekker snugger antwoord weer...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:11

Zack schreef:
Komeet_lover schreef:
Dan zou je toch een hekel moeten hebben aan de hele paardensport, denk je dat dit alleen in de westernsport gebeurt?
Lekker snugger antwoord weer...

mijn gedachte idd.........

wat heeft western er nou weer mee te maken
in elke tak van paardensport gebeuren (helaas) dit soort dingen.....
kortzichtig antwoord zonder doel......

het zijn de ruiters die ze aan moeten pakken....niet de tak van sport

Pauline

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:15

Helemaal eens met de laatste zin. Westex ik vind je antwoord verbazingwekkend omdat het aangeeft dat je ergens wel begrip kunt hebben voor die filmpjes? Of is je blik zo vertroebeld door je liefde voor reining?
Ik kan heel veel waardering hebben voor welke ruiter dan ook. Recreant of professional eender wie, als ik zie dat diegene op een eerlijke manier het paard opleidt. Als daar een klap bij valt kan die heel terecht zijn.
En zelfs een ruk in de mond kan ik me nog wel voorstellen. Maar dit stelselmatige gedrag van deze ruiter vind ik geen goede ruiter. Ongeacht zijn tak van sport, status of wat ook, vind ik het gewoon grof om te zien. Is het geen manier van eerlijk zijn naar een paard en dús ben ik verontwaardigd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:51

Westex schreef:
Ieder van ons maakt een paard ondergeschikt aan zijn eigen behoefte aan genoegen. Of je nu recreant of wedstrijdgericht bent, maakt niet uit. Je hebt allemaal moeten leren rijden. Daarbij heb je ongewild het paard waarop je de fouten maakte die nu eenmaal bij het leren horen pijn gedaan. En het voor het paard extra moeilijk gemaakt omdat die pijn ook nog willekeurig was, namelijk afhankelijk van jouw (on)balans.

Ik ben het grotendeels met je eens - maar het maakt wel degelijk uit of je aan de top staat of alleen thuis af en toe je rondjes draait. Niet voor het paard, maar wel voor de omgeving. 'Adel verplicht', als je aan de top staat heb je een voorbeeldfunctie. Mensen kijken naar jou en denken: als ik het zo doe, word ik ook kampioen....
Bovendien weet ik zeker dat deze man heel goed weet waar hij mee bezig is, dus van ongewild pijn doen is vrees ik geen sprake.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:56

Paintlinger schreef:
vibabu schreef:
Er was iemand die iets zei dat je maar eens op een echte show moet gaan kijken hoe het daar aan toe gaat..... Dat is wel leuk gezegd, maar daar zit juist het probleem, daar gebeuren dit soort dingen niet. Deze manier van rijden wordt alleen toegepast tijdens de training. Bij de shows ziet het er allemaal heel vredig uit..

In de showarena ja :j
Moet je voor de gein es in de inrijbak gaan kijken wanneer er warmgereden wordt voor de reining.

Heb ik ook gezien :) Al moet ik wel zeggen dat de inrijbak minder erg is dan de training :)

Edit: het is niet dat ik een hekel heb aan reining of de westernsport. Ik vind het een hele mooie en leuke tak van de sport. Ik vind het alleen jammer dat sommige het op zo'n manier doen dat het niet meer een "teamsport" is tussen mens en paard maar dat de mens dwingt wat het paard MOET doen op dat moment.

Overigens is mijn paard beter opgevoed dan het westernpaard op stal :) dus wat betreft ongelukken en gevaarlijk......

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:03

@Westex, sommige van die handelingen zul je toch bij sommige mensen niet kunnen vinden, zoals in een 3x3 box.. afzondering van andere paarden.. 23 uur per dag op stal.. opsluiten.. natte bodembedekking.. eenzijdig voeren.. Mijn paard staat 24/7 buiten in kuddeverband, rij bitloos met hem en sta er evengoed veel naast als dat ik er op zit, en als mijn paard iets weigert ga ik vanuit alle kanten proberen hem uit vrije wil het wél te laten doen. Als hij niet wil, op geen enkele manier, dan is t klaar.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:07

Ik heb liefde voor dressuur, maar ik ben niet meer zo blind dat ik denk dat het overal goed en vriendelijk wordt uitgevoerd. En het maakt mij niet uit bij welke tak van sport, het gebeurt inderdaad overal. Maar, dat maakt het nog niet ok! En idd als dit binnen de grenzen van de FEI valt, dan hebben die nog een hoop te doen.

Dit soort gedrag is nooit goed te praten, dit soort methodes heeft niets meer te maken met een training, een paard iets leren of iets bereiken te maken. Tuurlijk houdt paardrijden in dat je je wil oplegt aan het paard, zelfs als je helemaal Natural gaat. Maar dan nog heb je als mens het fatsoen in je te hebben om dat zo fatsoenlijk mogelijk te doen tegenover een paard.

Ik ken ook tuigermensen die een paard bijzetten en zo in de stal of paddock zetten. Of in een stal houden zonder daglicht. Dat maakt de tuigersport niet verrot, maar de mensen die dit doen zijn wel flink verrot, in hun hoofd. En ik denk dat wij met zijn allen als paardenliefhebbers er wel tegen moeten blijven ageren. DIt soort dingen zijn niet normaal en zeker niet nodig. En nooit goed te praten. En als we er allemaal maar wat van blijven zeggen als we dit zien, dan zal het toch wel een keer stoppen?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:18

Ik heb dan wel nooit western gereden, maar de man die mijn eerste pony zadelmak heeft gemaakt reed ook western en hoe met zijn paarden omging... Nou dat waren zijn kinderen... Ik heb eens 1x op zijn 3-jarige hengst mogen rijden, nou zoon brave hengst (die toen net 1 maand ohz was).

Achteraf heb ik hem zonder zadel en hoofdstel gereden ik moest alleen maar zitten en mijn stem gebruiken.

Niks geen getrek of geschop (deed die man overigens ook niet)

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:23

Gatver... walgelijke filmpjes!!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:43

Kendra schreef:
Westex schreef:
Ieder van ons maakt een paard ondergeschikt aan zijn eigen behoefte aan genoegen. Of je nu recreant of wedstrijdgericht bent, maakt niet uit. Je hebt allemaal moeten leren rijden. Daarbij heb je ongewild het paard waarop je de fouten maakte die nu eenmaal bij het leren horen pijn gedaan. En het voor het paard extra moeilijk gemaakt omdat die pijn ook nog willekeurig was, namelijk afhankelijk van jouw (on)balans.

Ik ben het grotendeels met je eens - maar het maakt wel degelijk uit of je aan de top staat of alleen thuis af en toe je rondjes draait. Niet voor het paard, maar wel voor de omgeving. 'Adel verplicht', als je aan de top staat heb je een voorbeeldfunctie. Mensen kijken naar jou en denken: als ik het zo doe, word ik ook kampioen....
Bovendien weet ik zeker dat deze man heel goed weet waar hij mee bezig is, dus van ongewild pijn doen is vrees ik geen sprake.

Die laatste zin klopt helemaal, zoals die ruiter nog even uitdagend in de camera kijkt en expres nog een paar flikte rukken in de mond geeft. Dit heeft niks meer met correctie te maken en ongewild pijn doen, hij doet dit heel bewust.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:02

Ow bah, vreselijk!!
Ik kan die man niet meer zien zeg, wat een &^%$#

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:55

Air schreef:
Westex

Dat je fouten in je opleiding maakt is niet raar en niet erg, een dier is gelukkig erg vergevingsgezind.
Alleen dit kan je geen foutjes noemen, dit zijn hele bewuste keuze's wat hij daar uit voert en hij weet dondersgoed dat hij daarmee zijn paard pijn doet.

Van mij zou je absoluut niet zo'n filmpje kunnen maken. En ik corrigeer heus. Maar dit is geen corrigeren meer :n

Helemaal mee eens.

Daarbij is het 23 uur per dag opsluiten, alleen houden van een paard ed allang achterhaald en tegenwoordig probeert iedereen het zijn paard zoveel mogelijk naar de zin te maken. Mn de genoemde punten kom je nu nog weinig meer tegen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:58

Hmm in de randstad wel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:58

anneliesdj schreef:
Air schreef:
Westex

Helemaal mee eens.

Daarbij is het 23 uur per dag opsluiten, alleen houden van een paard ed allang achterhaald en tegenwoordig probeert iedereen het zijn paard zoveel mogelijk naar de zin te maken. Mn de genoemde punten kom je nu nog weinig meer tegen.

Mag dan achterhaalt zijn, maar ik ben blij dat er aandacht voor is, want nog veel paarden worden op die manier gehouden hoor, dus dat je genoemde punten weinig meer tegen komt, daar ben ik het niet helemaal mee eens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:09

In de randstad zit je vaak vast aan een pensionstal die weinig eigen land hebben maar daar staan dan nog wel meerdere paarden op stal dus sociaal contact is er wel en tegenwoordig heeft iedereen wel het benul om zijn paard nog een uurtje los te gooien voor het rijden.
Maar dat is de discussie ook niet, het ging mij erom dat daar aandacht voor is en dat vrijwel iedereen dat wel anders wil/doet/probeert.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:19

Heb de hele tijd braaf meegelezen. Het grootste gevaar van dit soort filmpjes (ongeacht welke disipline) is dat er mensen zijn die het na gaan doen. Alleen hebben die mensen er vaak minder over nagedacht. Wat de motivatie/reden ook is, als prof/wereldkampioen heb je nu eenmaal een (ongewilde) voorbeeldfunctie en al weet de prof misschien waar hij mee bezig is, een leek ziet alleen het getrek/geschop of iets anders wat verkeerd geïnterpreteerd kan worden en gaat het thuis nadoen.

Als westernleek vind ik dit een onaangenaam beeld en helaas loopt er bij ons op stal ook een quarter rond die ze niet netjes hebben ingereden. Hij heeft het nu super, maar soms merk je het en hij is altijd wat behoedzaam naar vreemden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:20

johnnyrider schreef:
aerdenhout1 schreef:
Jhonnyrider...al slaan ze elkaar de hersens in met voetbal, donderen ze van 10 meter hoogte het ravijn in met wiel rennen, zal mij een worst schelen!

Euh, dat was Wim van Est in de Tour op 18/07/1951 in het ravijn..

Je hebt volkomen gelijk, alleen door dit soort berichten zal er niets veranderen.
Tsja, behalve dat de reiningsport er weer slecht mee komt.
Dat vind ik jammer, had hier 4 reiners staan, nu nog 3, en vertelde altijd vol passie en met een filmpje op de Blackberry wat het was en waarom ik deze tak van western had uitgekozen.

Ik denk dat ik nu weer heel veel moet gaan uitleggen |(

Je vergeet een stuk over te nemen van het bericht!Wat ik probeer te zeggen is dat je als mens kan doen wat je wil met je leven, maar als je bezig bent met dieren, moet je 100 keer nadenken of je juist bezig bent!
Zo'n dier heeft geen keus, die moet maar doen wat wij mensen zo nodig willen!
En als ik dan dit soort filmpjes zie...en geloof mij, ik ben ook echt niet de makkelijkste voor mijn paarden...dan draait mijn maag om!

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:28

Als de paarden door deze ruiters bitloos worden gereden , zou 't een stuk lastiger voor ze zijn . Al dat getrek en gerek aan die paardenmond , bah!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:34

Bitloos is ook niet alles en zeker niet altijd diervriendelijker. Als mijn paard erg lastig is dan kan ik bij mijn bitloze hoofdstel de neusriem iets laten zakken waardoor de inwerking al weer sterker wordt. Meestal gooi ik hem na 5 minuten weer wat losser/ hoger, maar ik merk dat ze dan nog beter luistert dan met bit. Ik voel me daar niet prettig bij en daarom gaat hij zo snel mogelijk weer terug naar de oude stand.