Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Westex schreef:Beste Bokkers,
Ik ga er van uit dat jullie allemaal paard rijden. Dat betekent dat je hoogstwaarschijnlijk direct of indirect (mede) verantwoordelijk bent voor een of meer van de volgende handelingen: Het opsluiten van een dier. Het zadelmak maken van een dier. Het bestijgen en berijden van een dier. Het jouw wil opleggen aan een dier. Het houden van een (vlucht) dier in een cel van circa 3 x 3 meter. Het vervoeren van een (vlucht) dier in een cel op wielen. Het scheiden en soms isoleren van een (kudde) dier. Het castreren van een dier. Bij het berijden je eigen evenwicht corrigeren met de teugels. Bij het berijden inconsequente commando's geven (door onwetendheid of onkunde, om het even). Eenzijdig voeren. Natte bodembedekking. 23 uur per dag op stal. Etc......
Al deze handelingen (Hoe goed bedoeld vaak ook, en meestal in combinatie met oprechte liefde voor het dier) kun je ook als mishandeling benoemen. Als ik ieder van jullie een paar rijsessies met een camera volg kan ik van 95% een niet zo lekker filmpje van 3 minuten maken. De andere 5% die nooit corrigeren zijn hoogstwaarschijnlijk een gevaar voor zich zelf en het paard.
Komeet_lover schreef:Dan zou je toch een hekel moeten hebben aan de hele paardensport, denk je dat dit alleen in de westernsport gebeurt?ik heb zoiezo al best een hekel aan western (niet verkeerd opvatten)
ik vind het afschuwelijk hoe hij aan de mond van die merrie rukt!!!
waarvoor is dat nou weer nodig![]()
![]()
![]()
![]()
Zack schreef:Komeet_lover schreef:Dan zou je toch een hekel moeten hebben aan de hele paardensport, denk je dat dit alleen in de westernsport gebeurt?ik heb zoiezo al best een hekel aan western (niet verkeerd opvatten)
ik vind het afschuwelijk hoe hij aan de mond van die merrie rukt!!!
waarvoor is dat nou weer nodig![]()
![]()
![]()
![]()
Lekker snugger antwoord weer...
Westex schreef:Ieder van ons maakt een paard ondergeschikt aan zijn eigen behoefte aan genoegen. Of je nu recreant of wedstrijdgericht bent, maakt niet uit. Je hebt allemaal moeten leren rijden. Daarbij heb je ongewild het paard waarop je de fouten maakte die nu eenmaal bij het leren horen pijn gedaan. En het voor het paard extra moeilijk gemaakt omdat die pijn ook nog willekeurig was, namelijk afhankelijk van jouw (on)balans.
Paintlinger schreef:vibabu schreef:Er was iemand die iets zei dat je maar eens op een echte show moet gaan kijken hoe het daar aan toe gaat..... Dat is wel leuk gezegd, maar daar zit juist het probleem, daar gebeuren dit soort dingen niet. Deze manier van rijden wordt alleen toegepast tijdens de training. Bij de shows ziet het er allemaal heel vredig uit..
In de showarena ja
Moet je voor de gein es in de inrijbak gaan kijken wanneer er warmgereden wordt voor de reining.
Kendra schreef:Westex schreef:Ieder van ons maakt een paard ondergeschikt aan zijn eigen behoefte aan genoegen. Of je nu recreant of wedstrijdgericht bent, maakt niet uit. Je hebt allemaal moeten leren rijden. Daarbij heb je ongewild het paard waarop je de fouten maakte die nu eenmaal bij het leren horen pijn gedaan. En het voor het paard extra moeilijk gemaakt omdat die pijn ook nog willekeurig was, namelijk afhankelijk van jouw (on)balans.
Ik ben het grotendeels met je eens - maar het maakt wel degelijk uit of je aan de top staat of alleen thuis af en toe je rondjes draait. Niet voor het paard, maar wel voor de omgeving. 'Adel verplicht', als je aan de top staat heb je een voorbeeldfunctie. Mensen kijken naar jou en denken: als ik het zo doe, word ik ook kampioen....
Bovendien weet ik zeker dat deze man heel goed weet waar hij mee bezig is, dus van ongewild pijn doen is vrees ik geen sprake.
Air schreef:Westex
Dat je fouten in je opleiding maakt is niet raar en niet erg, een dier is gelukkig erg vergevingsgezind.
Alleen dit kan je geen foutjes noemen, dit zijn hele bewuste keuze's wat hij daar uit voert en hij weet dondersgoed dat hij daarmee zijn paard pijn doet.
Van mij zou je absoluut niet zo'n filmpje kunnen maken. En ik corrigeer heus. Maar dit is geen corrigeren meer
Je kind in elkaar slaan is ook geen corrigerende tik.
anneliesdj schreef:Air schreef:Westex
Dat je fouten in je opleiding maakt is niet raar en niet erg, een dier is gelukkig erg vergevingsgezind.
Alleen dit kan je geen foutjes noemen, dit zijn hele bewuste keuze's wat hij daar uit voert en hij weet dondersgoed dat hij daarmee zijn paard pijn doet.
Van mij zou je absoluut niet zo'n filmpje kunnen maken. En ik corrigeer heus. Maar dit is geen corrigeren meer
Je kind in elkaar slaan is ook geen corrigerende tik.
Helemaal mee eens.
Daarbij is het 23 uur per dag opsluiten, alleen houden van een paard ed allang achterhaald en tegenwoordig probeert iedereen het zijn paard zoveel mogelijk naar de zin te maken. Mn de genoemde punten kom je nu nog weinig meer tegen.
johnnyrider schreef:aerdenhout1 schreef:Jhonnyrider...al slaan ze elkaar de hersens in met voetbal, donderen ze van 10 meter hoogte het ravijn in met wiel rennen, zal mij een worst schelen!
Euh, dat was Wim van Est in de Tour op 18/07/1951 in het ravijn..
Je hebt volkomen gelijk, alleen door dit soort berichten zal er niets veranderen.
Tsja, behalve dat de reiningsport er weer slecht mee komt.
Dat vind ik jammer, had hier 4 reiners staan, nu nog 3, en vertelde altijd vol passie en met een filmpje op de Blackberry wat het was en waarom ik deze tak van western had uitgekozen.
Ik denk dat ik nu weer heel veel moet gaan uitleggen