Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:32

Git, ik ken in mijn directe omgeving diverse donkere stalletjes, waar paarden te lang instaan. Helaas weet dus niet iedereen dat dat niet hoort. :\
Ik zou blij zijn als daar regelgeving/wetten voor komen, want dan kan ik er concreet achteraan om die bedrijven aan te melden in de hoop dat daar nu voor eens en altijd iets aan gedaan wordt!!!!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:33

Ik denk dat mensen dat wel weten, maar het goed praten om zo te kunnen verantwoorden( naar anderen, maar ook zeker naar zichzelf) dat ze toch een paard kunnen houden, desnoods in de garage of het tuinhuisje.
Ze weten het wel, ze willen het alleen niet toegeven, omdat dat dan zou betekenen dat er voor hen geen eigen paard mogelijk is.
Ik denk dat je dit soort dingen niet tegen gaat door een wet of cursus. Mensen die hun paard in een te kleine ruimte willen zetten doen dit toch wel. Desnoods wordt er over de verblijfplaats van het paard gelogen. ( Hij staat bij de buurman, normaal, de heeft 3 ha land)

Eigenlijk komt het er op neer, dat ik het gevoel heb, en misschien ben ik daarin de enige, dat door de regering ons langzaam maar zeker de strot wordt dicht geknepen. Je plichten worden steeds groter, en je rechten steeds kleiner. En daar heb ik het een beetje moeilijk mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:40

Git, met dat laatste ben ik het eens, hoor, maar dan echt niet alleen qua paarden. Ik denk dan even aan andere zaken, maar goed, dat is een andere discussie.

Maar wat jij zegt, dat die mensen dat wel weten.... Helaas, die mensen beseffen dat helemaal niet!! Ze zijn overtuigd dat ze goed doen. Dan heb ik het over pensionstallingen, waar ik zelf ervaring mee heb gehad. Geloof me, ze hebben geen enkel benul. Ook hebben ze vaak al meer dan 100 jaar paarden. Ze lezen niets meer, denken alles te weten, zijn ubertraditioneel en willen ook niet open staan voor nieuwe inzichten. Daar heb ik het over, en die zie ik in grote mate om me heen. En DAAR moet nu eens wat aan gebeuren, want het kan gewoon niet meer anno 2010/2011 met alles wat we nu weten. Zo zie ik het.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:50

Ik denk ook niet dat een cursus dit soort toestanden tegen gaat. Ik ben het met Git eens dat mensen best wel weten wat wel en niet goed is voor een paard. De basis dan. Over de details verschillen mensen van mening, maar opleidingen ook. Dus dat schiet ook al niet zo op.

Maar in de regel weten mensen heel erg goed dat 24/7 opsluiting niet goed, dat paarden sociale dieren zijn etc etc, maar wordt het eigen geweten gesust met het roepen dat hij niet ongelukkig is en dat hij er goed uit ziet.
Informatie over welzijn van paarden is vrij toegankelijk voor iedereen die het WIL weten.
We weten ook allemaal dat een tweejarig paard te jong is om in te rijden, dat je van een driejarige niet mag verlangen dat het met de kin op de borst loopt. Maar ook dat gebeurt.
We weten ook best dat die karbonade bij de stappot van een jong varkentje komt, wat drie tot zes maanden in een krappe groepsstal werd gehouden, klaargestoomd voor de slacht. En dat het transport erheen ook geen vakantiereis is.
We weten het wel.
Maar veranderingen te weeg brengen is iets anders.

In dat opzicht ben ik het dan weer niet helemaal met Git eens dat een wetverandering daar geen verandering in gaat brengen. Ik denk dat een verandering in de wet om het welzijn van dieren te bevorderen altijd goed is, omdat je dan iets in handen hebt waarmee de eigenaar van het betreffende dier aangepakt kan worden. De welbekende stok achter de deur. Maar dan moet je wel ook de mankracht hebben om controles uit te oefenen. Geen vrijwilligers maar kundig personeel van de overheid.

Het is waar dat je daarmee echt niet alle dierenleed voorkomt. Dat kun je op geen enkele wijze. Maar je kunt er dan wel voor zorgen dat het aangepakt kan worden.
Mits er regels worden opgesteld die haalbaar zijn. Dus geen loze emotionele uitspraken, maar gewoon een nuchtere kijk op dierenwelzijn en de huidige situatie en de vraag hoe je daar in de toekomst beetje voor beetje veranderingen in kunt aanbrengen

En dan niet dit aangrijpen om de kas te spekken, dus nee... geen belastingen en andere flauwekul. Chippen en registreren, prima. Maar voor het doel waar het voor bedoeld is; illegale handel en dergelijke bestrijden.

Overigens is het waar dat nederland bij uitstek goed is in het dichtknijpen van de strot. Dat gebeurt echter niet door gewoon goede regels die een duidelijk begrijpelijk doel voor ogen hebben, maar met het opstellen van belachelijke regeltjes, waar niet zelden geld mee wordt verdiend door overheid en consorten om iedereen in het gareel te houden (wat wellicht voortvloeit uit de overbevolking in nederland) en dat die regels voor een groot deel nergens over gaan.

Verbod op schuilstallen in de wei is een van de vele idiote regels.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:52

Twiggy2008 schreef:
G Geloof me, ze hebben geen enkel benul. Ook hebben ze vaak al meer dan 100 jaar paarden. Ze lezen niets meer, denken alles te weten, zijn ubertraditioneel en willen ook niet open staan voor nieuwe inzichten. Da

Dat is wat ik bedoel en wat je volgens mij niet oplost met een cursus. Mensen willen het niet weten. Want veranderen is vermoeiend (en misschien beetje bedreigend)
Het is dan m.i. geen onwetendheid, maar onwil
Informatie genoeg beschikbaar op internet. Gratis.

git

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:13

Ik ben het er helemaal mee eens dat foute zaken aangepakt moeten kunnen worden. Misschien dat daar een wet wel wat kan betekenen.
Nu zie je dagelijks dat de dierenbescherming niets kan doen, terwijl het eigenlijk wel nodig is, of pas veel te laat iets kan doen.
Door dan allerlei wetje, in allerlei richtingen, worden de dossiers op de bureau's weer dikker, de regels weer moeilijker te begrijpen.
Laten we eerlijk zijn, wie hier op bokt kent de wet ? Wie begrijpt het wetboek als je het leest ? Ik wil niet beweren dat ik hoog intelligent ben, maar domme gans toch ook niet precies. Kan je wel vertellen dat de taal gebruikt in onze wetgeving zo moeilijk in elkaar zit dat het niet te begrijpen is voor de meeste burgers.
Mijn voorstel, begin daar eens mee. Vertaal de wet naar Jip en Janneke taal. Dat je dan een duidelijke wet toevoegd voor huisvesting van dier, kan ik alleen maar voor zijn.

Sowiezo kan ik alleen maar blij worden van het feit dat er eens naar het welzijn van onze dieren wordt gekeken, ik ben alleen bang dat deze cursus/wet daar niet voor gebruikt gaat worden. Ik ben bang dat het gewoon weer een manier is om de kas te spekken. Zoveel duizenden paarden in Nederland, wie gaat dat controleren ? En wie gaat dat betalen dan ?
Ik voel het stropdasje al weer een beetje aantrekken.
Daarnaast vind ik het ook een beetje hypocriet dat ze het ene jaar honderden paarden de hongerdood laten sterven in een "natuurgebied", en het jaar daarop tegen ons eens gaan vertellen hoe het moet ?
Dat er nog steeds vergunningen uitgegeven worden voor mega stallen( waar de dieren toch ook niet echt gelukkig zijn) en dat dan de paardenhouder eens uitgelegd gaat worden hoe het moet ?
Het is allemaal zo krom en scheef, en dat zit me dwars.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:18

Ja, en ik kan me ook weer vinden in jullie beide verhalen, Liljebo en Git. Het is lastig allemaal.........
En ja, Liljebo, het is inderdaad onwil bij die mensen. Ik heb er helaas veel mee te maken en dat is moeilijk. Het maakt me soms echt gek. Ik snap het ook niet, je wilt toch het beste voor je paarden????

Git, ja, ik heb ook het gevoel van kas spekken bij dat diploma gedoe. Daar zie ik ook het nut niet van in. Maar enige veranderingen in de wetgeving, daar kan ik nog wel het nut van inzien. Heb ooit eens gebeld naar de DB, vanwege een stalling waar paarden wekenlang er niet uit kwamen (het was periode april/mei!!! Dus goed weer!!!). Ze konden niets doen vanwege de wetgeving (bewijzen e.d.). God, wat was ik KWAAD op de regeltjes hier in NL op dat moment!!!

Maar goed....... Liljebo, ik zou ook willen dat er bij ons een schuilstal mocht staan. Gelukkig hebben ze nog bomen en struiken, maar vooral voor mijn gemoedsrust (en ja, dat geef ik eerlijk toe, haha), zou ik graag willen dat onze kudde buiten de keuze had. Maar goed, ze staan er nu, ondanks dat het aardig sneeuwt, relaxt bij hoor. :D
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-12-10 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:26

Iedereen weet ook dat een hond een sociaal dier is en dat je dat niet van 9 tot 5 alleen thuis moet laten, maar dat doen mensen ook , en daar zegt de DB ook niks van, dus het zal mij benieuwen of er met de paarden wel iets verandert, en zo ja, dan is dat alleen om het geld te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:44

casperzot schreef:
Als de paarden s'winters nooodgedwongen in de stal moeten kunnen ze die van mij maar beter meteen laten inslapen. Die schiet compleet door lint zodra hij in een stal wordt gezet. Daarbij mag hij niet op een weiland met gras staan (ivm hoefbevangenheid. Krijgt hij gras binnen dan houden we hem niet meer levend. Hij heeft tot 4x toe al hoefbevangenheid gehad.) en zo kan ik nog veel meer dingen verzinnen die ik volgens de DB 'fout' doe. :')

Niet om het een of ander hoor, maar hier straalt de paardwaardigheid van het leven ook niet echt vanaf :n. Hij kan niet in een stal, hij kan niet op de wei, is 4 (!) keer hoefbevangen geweest, ik heb echt medelijden met dat dier. En let wel, deze informatie geef je zelf he.

Twiggy, het is natuurlijk altijd makkelijk om alles en iedereen die een paard op stal zet over 1 kam te scheren en ik weet zeker dat je dergelijke conclusies graag trekt over iedereen die zijn paard niet alsmaar buiten heeft staan. Je zou best een kunnen proberen om wat meer nuance te zien en niet zo krampachtig vast te houden aan je eigen overtuiging. Jij zorgt op jouw manier voor je paard, andere mensen doen dat liever anders en zo is het nu eenmaal.

De DB heeft helemaal geen invloed op nieuw te vormen wetten :n.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:52

Eh Lovely..... ik denk dat jij erg suggestief leest, wat me wel vaker opvalt ;) , want ik heb al meerdere keren heel duidelijk aangegeven dat ik geen problemen heb met paarden die op stal staan, mits ze er maar vaak en lang genoeg uitkomen. Lees eerst eens goed, lees eens wat terug bijvoorbeeld, voordat je iets roept, wat niet waar is. Want dat vind ik stemmingmakerij. ;)

Ik heb het hier over paarden die wekenlang opgesloten staan of die er dagelijks hooguit 1 uurtje er uit komen. Vind het beide zeer paardonwaardig namelijk. En ik heb ook al aangegeven dat bij extreme weersomstandigheden zaken ook anders kunnen zijn, mocht je daar (of iemand anders) weer over vallen. Goed lezen, is mijn advies. :)*

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:56

Lovely, ik moet je gelijk geven dat iedereen zijn/haar paard op eigen manier verzorgd, maar wat als er nu een wet komt dat je paard buiten MOET.
Het ene paard is het andere niet, de ene eigenaar/verzorger is de andere niet.
Daar gaat dus eigenlijk deze discussie over. Moet/mag de overheid ons opleggen hoe wij onze paarden verzorgen ?
Zoals men vanuit de overheid meldt, paarden die staan te verpieteren, alleen in een donkere stal. Mag men daaruit dan de conclusie trekken dat alle paarden in een stal verpieteren ? Ik denk van niet, maar ze zullen straks wel allemaal over een kam geschoren worden.

Voor zo'n cursus/vergunning/wet gaat men eerst bedenken wat volgens hen wenselijk is voor onze paarden, ik ben echter van mening dat ieder dier anders is, en dus ook anders behandeld dient te worden. Hoe wil je dat in zo'n cursus gaan verwerken ? Hoe gaat iemand die nu zijn paarden op stal heeft staan om met deze wet/cursus als de paarden zometeen( ik zeg maar wat) 10 uur per dag op de wei moeten ? Hoe gaat iemand die zijn paarden nu 24/7 buiten heeft staan om met deze wet, als ze zometeen 12 uur naar binnen moeten ?
Dat ieder paard minimaal 5000 vierkante meter tot zijn beschikking moet hebben ? enz

Wat gaat er op ons afkomen ? Wat gaat het kosten, en wie mag het betalen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:59

Twiggy2008 schreef:
Git, ik ken in mijn directe omgeving diverse donkere stalletjes, waar paarden te lang instaan. Helaas weet dus niet iedereen dat dat niet hoort.

Twiggy2008 schreef:
Maar wat jij zegt, dat die mensen dat wel weten.... Helaas, die mensen beseffen dat helemaal niet!! Ze zijn overtuigd dat ze goed doen. Dan heb ik het over pensionstallingen, waar ik zelf ervaring mee heb gehad. Geloof me, ze hebben geen enkel benul. Ook hebben ze vaak al meer dan 100 jaar paarden. Ze lezen niets meer, denken alles te weten, zijn ubertraditioneel en willen ook niet open staan voor nieuwe inzichten. Daar heb ik het over, en die zie ik in grote mate om me heen. En DAAR moet nu eens wat aan gebeuren, want het kan gewoon niet meer anno 2010/2011 met alles wat we nu weten. Zo zie ik het.

Aha, ik lees suggestief en jij scheert hier niet pensionstallingen over een kam dat die na 100 jaar paarden nog niks weten? Ow, nou ja, het leek natuurlijk maar een heel klein beetje dat je dat schreef :).

Git, er komt geen wet dat paarden buiten MOETEN.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:10

Twiggy schreef:
Citaat:
Dan heb ik het over pensionstallingen, waar ik zelf ervaring mee heb gehad.

Lovely, Twiggy baseert zich op die pensionstallingen waar ze zelf ervaringen mee heeft.

Ik heb overigens ook ervaringen met een aantal pensionstallingen waar bovenstaande speelde... Eigen paarden die amper buiten kwamen, soms wel een week aaneengesloten op stal stonden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:31

Randalinpony, dank je, jij snapt 'm. Hoe wrang ook, want ik zou heel graag willen dat ik het niet mee had gemaakt. ;(
Ik zeg dit niet omdat ik het leuk vind, ik geef het aan, omdat het me nog steeds pijn doet dat er mensen zijn die blijkbaar normaal vinden om paarden dagen- of zelfs wekenlang op te sluiten (ik heb zelfs gezien met de bovenluiken afgesloten, gewoon in het donker, dagenlang :( ). En ja, ze kregen wel eten, en gelukkig maar, dat is nog iets. Maar een paard zo houden, nee, daar moet toch eens echt iets aan gebeuren!!!! Het zou fijn zijn als er concreet iets aan kan gebeuren, want nu sta je met je rug tegen de muur. ;(

mika11

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:40

Mijn paard en de andere twee paarden die ook een buitenstal hebben, staan nu ook tijdelijk in het donker. Het sneeuwde namelijk in, nu zitten er tijdelijk houten platen aan de voorkant. Er is 10 cm opengelaten voor frisse lucht.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:46

Twiggy2008 schreef:
Git, met dat laatste ben ik het eens, hoor, maar dan echt niet alleen qua paarden. Ik denk dan even aan andere zaken, maar goed, dat is een andere discussie.

Mee eens, ik baal van de stands op de manege en de weinige vrijheid voor de paarden/pony's + het geruk in de mond en het gemep met de zweep.
Die manege is nog precies zo als toen ik er reed en nu rijdt mijn dochter er. Die mensen verdiepen zich er ECHT niet meer in en gaan absoluut niet met de tijd mee...
Ook als ik het er wel eens over heb met andere ouders, ze zien het probleem niet.
(Ik voel me schuldig naar de pony's toe en wil graag naar een andere manege btw)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:48

mika11 schreef:
Mijn paard en de andere twee paarden die ook een buitenstal hebben, staan nu ook tijdelijk in het donker. Het sneeuwde namelijk in, nu zitten er tijdelijk houten platen aan de voorkant. Er is 10 cm opengelaten voor frisse lucht.

En daarom heb ik ook gezegd dat het bij bepaalde weersomstandigheden natuurlijk altijd anders is. ;)
Ik heb het echt over het structureel houden van paarden op die manier. Ik neem aan dat jij daar ook geen goed woord voor over hebt, toch?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:48

Amalarab schreef:
Maar wat jij zegt, dat die mensen dat wel weten.... Helaas, die mensen beseffen dat helemaal niet!! Ze
Mee eens, ik baal van de stands op de manege en de weinige vrijheid voor de paarden/pony's + het geruk in de mond en het gemep met de zweep.
Die manege is nog precies zo als toen ik er reed en nu rijdt mijn dochter er. Die mensen verdiepen zich er ECHT niet meer in en gaan absoluut niet met de tijd mee...
Ook als ik het er wel eens over heb met andere ouders, ze zien het probleem niet.
(Ik voel me schuldig naar de pony's toe en wil graag naar een andere manege btw)
Toch vraag ik me af waarom je je dochter er dan überhaupt nog laat rijden? Als je er zo op tegen bent, dan zou ik tegen mijn dochter zeggen, sorry schat, maar tot de tijd dat we een betere manege hebben gevonden, kan je even neit paardrijden. Als je uitlegd dat de paarden en pony's er neit goed bij staan en er niet goed met ze omgegaan wordt, dan snapt ze dat denk ik zelf ook wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:51

Amalarab schreef:

Yep, ben ik ook helemaal met je eens, is helaas ook mijn persoonlijke ervaring. Ik ben dus al hard aan het rondkijken naar een fijn plekje waar mijn dochter straks paardvriendelijk kan leren rijden en met besef dat paarden bepaalde behoeftes hebben. Is verrekt lastig te vinden trouwens. :(

No way dat ze op de maneges hier in de omgeving gaat en ook niet bij de particulieren die niet ok met hun pony's omgaan (daar barst het ook van namelijk...... Ook al ervaring mee, met kinderfeestjes die daar gehouden werden. Ik werd er kotsmisselijk van, wat ze kinderen daar meegeven over paarden. En de onwetende ouders hebben geen enkel benul). :r

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:59

Twiggy2008 schreef:
mika11 schreef:

En daarom heb ik ook gezegd dat het bij bepaalde weersomstandigheden natuurlijk altijd anders is. ;)
Ik heb het echt over het structureel houden van paarden op die manier. Ik neem aan dat jij daar ook geen goed woord voor over hebt, toch?

Nee, dat zou ik zelf ook niet willen, mijn paard staat overdag gelukkig wel de hele dag buiten. Ik heb tien jaar geleden op een pensionstalling gestaan waar de paarden 24/7 op stal stonden. Toch waren de paarden braaf. Achteraf zie ik wel dat de paarden vaak (pees)blessures hadden en ook vaak hoefzweren. Maar ik denk dat zulke stallen er al veel minder zijn dan toen. (hoewel die stal nog wel bestaat en de paarden er nog steeds op stal staan).

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:28

Lovely schreef:
casperzot schreef:
Als de paarden s'winters nooodgedwongen in de stal moeten kunnen ze die van mij maar beter meteen laten inslapen. Die schiet compleet door lint zodra hij in een stal wordt gezet. Daarbij mag hij niet op een weiland met gras staan (ivm hoefbevangenheid. Krijgt hij gras binnen dan houden we hem niet meer levend. Hij heeft tot 4x toe al hoefbevangenheid gehad.) en zo kan ik nog veel meer dingen verzinnen die ik volgens de DB 'fout' doe. :')

Niet om het een of ander hoor, maar hier straalt de paardwaardigheid van het leven ook niet echt vanaf :n. Hij kan niet in een stal, hij kan niet op de wei, is 4 (!) keer hoefbevangen geweest, ik heb echt medelijden met dat dier. En let wel, deze informatie geef je zelf he.

Twiggy, het is natuurlijk altijd makkelijk om alles en iedereen die een paard op stal zet over 1 kam te scheren en ik weet zeker dat je dergelijke conclusies graag trekt over iedereen die zijn paard niet alsmaar buiten heeft staan. Je zou best een kunnen proberen om wat meer nuance te zien en niet zo krampachtig vast te houden aan je eigen overtuiging. Jij zorgt op jouw manier voor je paard, andere mensen doen dat liever anders en zo is het nu eenmaal.

De DB heeft helemaal geen invloed op nieuw te vormen wetten :n.

Hij kan wel in zijn stal (Lees: Uitloop stal) maar hij staat er nooit in, hij houdt gewoon niet van de stal. Wat zal er gebeuren als hij dadelijk verplicht in de stal moet staan?

Klopt, hij is vier keer hoefbevangen geweest. 1x door onwetenheid van onze kant, de rest omdat hij er voor koos het hek te mollestreren en maar vrolijk van het kniehoge gras te eten. Dáárom kan hij nu niet meer op wei, niet omdat wij tot 4x toe zo dom zijn geweest om hem maar lekker te laten grazen. Hij staat nu vrolijk op een behoorlijk stuk. Paddock, steen en houtsnippers. Alleen geen gras. :) Hooi genoeg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:48

Als het over paardenmishandeling gaat vind ik de drafsport er trouwens ook bij horen. Met de 1 jarige veulens wordt al begonnen met trainen. Een stalgenoot van mij werkt op een draverscentrum en ik ben er wel eens geweest. Er zijn daar ongeveer 60 paarden waarvan er ongeveer 10 een blessure hadden. Dat was normaal, hoorde ik. De meeste dravers zijn niet snel genoeg en die eindigen bij de slacht of komen in de handel terecht. Een enkele draver heeft geluk en vindt een goed huis. Het is namelijk ontzettend moeilijk om een draver om te turnen tot rijpaard, omdat het vanaf veulen af al helemaal is getraind voor de sulky.

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:05

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt...
ze mogen wel wat strenger worden inderdaad.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:11

mika11 schreef:
Als het over paardenmishandeling gaat vind ik de drafsport er trouwens ook bij horen. Met de 1 jarige veulens wordt al begonnen met trainen. Een stalgenoot van mij werkt op een draverscentrum en ik ben er wel eens geweest. Er zijn daar ongeveer 60 paarden waarvan er ongeveer 10 een blessure hadden. Dat was normaal, hoorde ik. De meeste dravers zijn niet snel genoeg en die eindigen bij de slacht of komen in de handel terecht. Een enkele draver heeft geluk en vindt een goed huis. Het is namelijk ontzettend moeilijk om een draver om te turnen tot rijpaard, omdat het vanaf veulen af al helemaal is getraind voor de sulky.

de kan dat niet over een sport scheren. in de reining sport worden paarden soms ook met 2 ingereden. blessure's komen ook veel voor bijde dressuur en springsport, want daar worden paarden ook soms met de 2 ingereden.
't gebeurt overal, gelukkig hebben sommige mensen wel het geduld om te wachten.
Laatst bijgewerkt door Illusion op 17-12-10 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:14

mika11 schreef:

Denk niet dat dit alleen voor de dravers geldt hoor. ;)

Ik heb gewerkt op een dressuur/springstal met 100 paarden, dan zijn er altijd wel zo'n 10 geblessuurd. En dat hoeven niet alleen sportblessures te zijn. Heb op een Friezenstal gewerkt met zo'n 40 paarden en dan hadden we er altijd gem. 5 met een blessure/ziekte. Op onze eigen stal ook altijd wel 1 of 2 van de 25. Dat heb je nu eenmaal. Nu praat ik het niet goed hoor, maar om alles over 1 kam te scheren gaat niet op.