Ik zou blij zijn als daar regelgeving/wetten voor komen, want dan kan ik er concreet achteraan om die bedrijven aan te melden in de hoop dat daar nu voor eens en altijd iets aan gedaan wordt!!!!
Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Twiggy2008 schreef:G Geloof me, ze hebben geen enkel benul. Ook hebben ze vaak al meer dan 100 jaar paarden. Ze lezen niets meer, denken alles te weten, zijn ubertraditioneel en willen ook niet open staan voor nieuwe inzichten. Da
casperzot schreef:Als de paarden s'winters nooodgedwongen in de stal moeten kunnen ze die van mij maar beter meteen laten inslapen. Die schiet compleet door lint zodra hij in een stal wordt gezet. Daarbij mag hij niet op een weiland met gras staan (ivm hoefbevangenheid. Krijgt hij gras binnen dan houden we hem niet meer levend. Hij heeft tot 4x toe al hoefbevangenheid gehad.) en zo kan ik nog veel meer dingen verzinnen die ik volgens de DB 'fout' doe.
Twiggy2008 schreef:Git, ik ken in mijn directe omgeving diverse donkere stalletjes, waar paarden te lang instaan. Helaas weet dus niet iedereen dat dat niet hoort.
Twiggy2008 schreef:Maar wat jij zegt, dat die mensen dat wel weten.... Helaas, die mensen beseffen dat helemaal niet!! Ze zijn overtuigd dat ze goed doen. Dan heb ik het over pensionstallingen, waar ik zelf ervaring mee heb gehad. Geloof me, ze hebben geen enkel benul. Ook hebben ze vaak al meer dan 100 jaar paarden. Ze lezen niets meer, denken alles te weten, zijn ubertraditioneel en willen ook niet open staan voor nieuwe inzichten. Daar heb ik het over, en die zie ik in grote mate om me heen. En DAAR moet nu eens wat aan gebeuren, want het kan gewoon niet meer anno 2010/2011 met alles wat we nu weten. Zo zie ik het.
Citaat:Dan heb ik het over pensionstallingen, waar ik zelf ervaring mee heb gehad.
Twiggy2008 schreef:Git, met dat laatste ben ik het eens, hoor, maar dan echt niet alleen qua paarden. Ik denk dan even aan andere zaken, maar goed, dat is een andere discussie.
Maar wat jij zegt, dat die mensen dat wel weten.... Helaas, die mensen beseffen dat helemaal niet!! Ze zijn overtuigd dat ze goed doen. Dan heb ik het over pensionstallingen, waar ik zelf ervaring mee heb gehad. Geloof me, ze hebben geen enkel benul. Ook hebben ze vaak al meer dan 100 jaar paarden. Ze lezen niets meer, denken alles te weten, zijn ubertraditioneel en willen ook niet open staan voor nieuwe inzichten. Daar heb ik het over, en die zie ik in grote mate om me heen. En DAAR moet nu eens wat aan gebeuren, want het kan gewoon niet meer anno 2010/2011 met alles wat we nu weten. Zo zie ik het.
mika11 schreef:Mijn paard en de andere twee paarden die ook een buitenstal hebben, staan nu ook tijdelijk in het donker. Het sneeuwde namelijk in, nu zitten er tijdelijk houten platen aan de voorkant. Er is 10 cm opengelaten voor frisse lucht.
Amalarab schreef:Toch vraag ik me af waarom je je dochter er dan überhaupt nog laat rijden? Als je er zo op tegen bent, dan zou ik tegen mijn dochter zeggen, sorry schat, maar tot de tijd dat we een betere manege hebben gevonden, kan je even neit paardrijden. Als je uitlegd dat de paarden en pony's er neit goed bij staan en er niet goed met ze omgegaan wordt, dan snapt ze dat denk ik zelf ook wel.Maar wat jij zegt, dat die mensen dat wel weten.... Helaas, die mensen beseffen dat helemaal niet!! Ze
Mee eens, ik baal van de stands op de manege en de weinige vrijheid voor de paarden/pony's + het geruk in de mond en het gemep met de zweep.
Die manege is nog precies zo als toen ik er reed en nu rijdt mijn dochter er. Die mensen verdiepen zich er ECHT niet meer in en gaan absoluut niet met de tijd mee...
Ook als ik het er wel eens over heb met andere ouders, ze zien het probleem niet.
(Ik voel me schuldig naar de pony's toe en wil graag naar een andere manege btw)
Amalarab schreef:Mee eens, ik baal van de stands op de manege en de weinige vrijheid voor de paarden/pony's + het geruk in de mond en het gemep met de zweep.
Die manege is nog precies zo als toen ik er reed en nu rijdt mijn dochter er. Die mensen verdiepen zich er ECHT niet meer in en gaan absoluut niet met de tijd mee...
Ook als ik het er wel eens over heb met andere ouders, ze zien het probleem niet.
(Ik voel me schuldig naar de pony's toe en wil graag naar een andere manege btw)
Twiggy2008 schreef:mika11 schreef:Mijn paard en de andere twee paarden die ook een buitenstal hebben, staan nu ook tijdelijk in het donker. Het sneeuwde namelijk in, nu zitten er tijdelijk houten platen aan de voorkant. Er is 10 cm opengelaten voor frisse lucht.
En daarom heb ik ook gezegd dat het bij bepaalde weersomstandigheden natuurlijk altijd anders is.![]()
Ik heb het echt over het structureel houden van paarden op die manier. Ik neem aan dat jij daar ook geen goed woord voor over hebt, toch?
Lovely schreef:casperzot schreef:Als de paarden s'winters nooodgedwongen in de stal moeten kunnen ze die van mij maar beter meteen laten inslapen. Die schiet compleet door lint zodra hij in een stal wordt gezet. Daarbij mag hij niet op een weiland met gras staan (ivm hoefbevangenheid. Krijgt hij gras binnen dan houden we hem niet meer levend. Hij heeft tot 4x toe al hoefbevangenheid gehad.) en zo kan ik nog veel meer dingen verzinnen die ik volgens de DB 'fout' doe.
Niet om het een of ander hoor, maar hier straalt de paardwaardigheid van het leven ook niet echt vanaf. Hij kan niet in een stal, hij kan niet op de wei, is 4 (!) keer hoefbevangen geweest, ik heb echt medelijden met dat dier. En let wel, deze informatie geef je zelf he.
Twiggy, het is natuurlijk altijd makkelijk om alles en iedereen die een paard op stal zet over 1 kam te scheren en ik weet zeker dat je dergelijke conclusies graag trekt over iedereen die zijn paard niet alsmaar buiten heeft staan. Je zou best een kunnen proberen om wat meer nuance te zien en niet zo krampachtig vast te houden aan je eigen overtuiging. Jij zorgt op jouw manier voor je paard, andere mensen doen dat liever anders en zo is het nu eenmaal.
De DB heeft helemaal geen invloed op nieuw te vormen wetten.
mika11 schreef:Als het over paardenmishandeling gaat vind ik de drafsport er trouwens ook bij horen. Met de 1 jarige veulens wordt al begonnen met trainen. Een stalgenoot van mij werkt op een draverscentrum en ik ben er wel eens geweest. Er zijn daar ongeveer 60 paarden waarvan er ongeveer 10 een blessure hadden. Dat was normaal, hoorde ik. De meeste dravers zijn niet snel genoeg en die eindigen bij de slacht of komen in de handel terecht. Een enkele draver heeft geluk en vindt een goed huis. Het is namelijk ontzettend moeilijk om een draver om te turnen tot rijpaard, omdat het vanaf veulen af al helemaal is getraind voor de sulky.
mika11 schreef:Als het over paardenmishandeling gaat vind ik de drafsport er trouwens ook bij horen. Met de 1 jarige veulens wordt al begonnen met trainen. Een stalgenoot van mij werkt op een draverscentrum en ik ben er wel eens geweest. Er zijn daar ongeveer 60 paarden waarvan er ongeveer 10 een blessure hadden. Dat was normaal, hoorde ik. De meeste dravers zijn niet snel genoeg en die eindigen bij de slacht of komen in de handel terecht. Een enkele draver heeft geluk en vindt een goed huis. Het is namelijk ontzettend moeilijk om een draver om te turnen tot rijpaard, omdat het vanaf veulen af al helemaal is getraind voor de sulky.