Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:11

Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Bovenstaande is het onderwerp van dit topic volgens mij en niet specifiek de dekvoorwaarden van deze hengst toch?

Neem vooral je medefokkers het niet kwalijk dat er vergelijkingen getrokken worden met andere hengsten, dat is m.i. fokkerij.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:22

krackertje schreef:
Als ik een dekking van Totilas zou overwegen, zou ik als aandachtspunt zeker hebben de lengte en de bovenlijn.

Sport is 1 ding maar fokkerij een heel ander verhaal.

Als je de bloedvoering goed bekijkt is dat helemaal geen aandachtspunt. Met je tweede punt ben ik het overigens wel eens, we moeten nog afwachten hoe hij fokt. Als hij net zo geweldig fokt als hij presteert.... *D

Totilasfore

Re: Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:22

Totilas won again in Neumuenster ! Wow, what a breathtaking Horse !

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:42

Het is voor totilas toch al onmogelijk om te voldoen aan de verwachtingen van de veulens. Als ze goed zijn, zijn ze niet goed genoeg. Als je minder goed zijn zegt iedereen: "zie je wel het is geen vaderpaard".
Uiteindelijk zijn de verwachtingen toch absurd en onhaalbaar hoog. Ook totilas brengt maar de helft van de genen van een nakomeling in.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:46

Jasmijn1989 schreef:
Het is voor totilas toch al onmogelijk om te voldoen aan de verwachtingen van de veulens. Als ze goed zijn, zijn ze niet goed genoeg. Als je minder goed zijn zegt iedereen: "zie je wel het is geen vaderpaard".
Uiteindelijk zijn de verwachtingen toch absurd en onhaalbaar hoog. Ook totilas brengt maar de helft van de genen van een nakomeling in.

mij is altijd geleerd dat een veulen 80% van de merrie meekrijgt dus ik vraag me af waarom iedereen zo hoog opspringt voor deze hengst :D
naar mijn mening betekend hij nog niet voor de fokkerij, deze mening pas ik miss aan over een paar jaar als er nakomelingen onder het zadel zijn maar voor mij part is hij nu niet meer dat een jonge, onbewezen goedgekeurde hengst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:58

ze geven allebei de helft van het materiaal dus ik denk dat je met 50% wat dichter in de buurt zit. :)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:40

Ik heb hem gezien in Neumünster bij het losrijden en bij de Kür op muziek en het is een fenomeen!

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:36

Ayasha schreef:
ze geven allebei de helft van het materiaal dus ik denk dat je met 50% wat dichter in de buurt zit. :)

Ieder geven ze de helft van het genetische materiaal, dus ieder 1 chromosoom per chromosomenpaar -:)
Het is wel zo dat een deel van de cel, en niet de kern waar het genetisch materiaal in zit, wat zorgt voor de energielevering altijd door de moeder wordt doorgegeven. (ik hoop dat ik het nu goed heb verwoord). Dus het klopt ook wel dat de moeder meer doorgeeft dan de vader. Maar 80% is wel een beetje veel :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:38

Daarbij doet de moeder de opvoeding van het veulen en heeft daar dus alweer meer invloed dan de vader. Dan heb je nog de kwaliteit van de opfok en de ruiter die invloed uit oefent op het talent van een paard natuurlijk. :)
Ik denk dat het daarom nooit exact aan te geven is in percentages wat een veulen aan eigenschappen meekrijgt vanuit de hengst of de merrie en of dat dan nature of nurture is...
Het is ook niet relevant eigenlijk
Het gaat om de samenhang van factoren.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:27

Hoop voor de gene die zulk duur sperma kopen, dat er een goed veulen uit komt. Totilas heeft zich toch op nakomeling helemaal niet bewezen. Straks vererft hij zijn te grote voorbeen helemaal niet.
Voor een erg goed veulen, kan je beter laten insemineren met Gribaldi. Er is nog steeds sperma van hem. Gribaldi heeft ook bewezen zonen rondlopen. Daar door laten dekken is veeeel logischer.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:30

Te grote voorbeen..? :?

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:37

@Johanna59
Grote voorbeen? Lang voorbeen bedoelt u (99 jaar vandaar u)?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:39

Zo'n lang voorbeen heeft ie eigenlijk ook niet, niet extreem; bedoel je dat het voorbeen groot beweegt! :)*
Laatst bijgewerkt door Lante op 24-02-10 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:39

Johanna59 schreef:
Hoop voor de gene die zulk duur sperma kopen, dat er een goed veulen uit komt. Totilas heeft zich toch op nakomeling helemaal niet bewezen. Straks vererft hij zijn te grote voorbeen helemaal niet.
Voor een erg goed veulen, kan je beter laten insemineren met Gribaldi. Er is nog steeds sperma van hem. Gribaldi heeft ook bewezen zonen rondlopen. Daar door laten dekken is veeeel logischer.

Buiten dat ik denk dat het sperma van Gribaldi niet voor iedereen is en men naar zijn zonen verwezen zal worden, zou ik graag weten wat we bij een te groot voorbeen moeten voorstellen, of heb je het over de beweging????

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:46

sarabande schreef:
Johanna59 schreef:

Buiten dat ik denk dat het sperma van Gribaldi niet voor iedereen is en men naar zijn zonen verwezen zal worden, zou ik graag weten wat we bij een te groot voorbeen moeten voorstellen, of heb je het over de beweging????

Ik denk dat je wel weet wat ik daar mee bedoel. Ja een te grote beweging van het voorbeen ten opzicht van het achterbeen.
Edward Gal rijdt hierdoor in stoelzit. Dat kan ook niet anders, door het extreme hoog optillen van dus het voorbeen.
Hij hangt dus eigenlijk daardoor achterover. Maar dat is niet relevant aan de vraag, al hoewel ik het wel eventjes wilde toelichten.
Hoop niet dat het mode gaat worden. Eerder werd door de echte dressuur cracks de Spaanse pas, als kunstje betiteld.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:56

O mijn god, aan de ene kant Anky tot over de maan tillen en aan de andere kant Edward de grond instampen...

Yeah, ik weet weer dat ik in Nederland woon. Zonder Edward was er geen Totilas, dat is hopelijk toch wel duidelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:58

Zonder Totilas was er ook geen Edward voor een groot deel dat nu achter hem aan trippelt. :)

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:02

Adriana schreef:
Zonder Edward was er geen Totilas, dat is hopelijk toch wel duidelijk.

Dat valt te bezien.. Ik denk eerder dat Totilas Edward heeft groot gemaakt dan Edward Totilas. :')

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:03

Feit is dat de fokker alleen Edward op Totilas wou hebben, dat zegt ook al heel wat. Dat weet ik nog uit de tijd dat ik de fokker als veearts vaak meemaakte en dat is al meer dan 5 jaar geleden.
Of nog anders gezegd dat was zijn wens!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:06

Anky heeft hem toch ook een tijd gereden en hem daarna doorgegeven aan Edward? Of herinner ik me dat fout?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:09

1+1=2, en als je de beide enen omdraait is dat nog steeds zo.
Kip-ei verhaal is niet relevant wat mij betreft.

En ik vind het onzin dat Edward is stoelzit zit en dat Totilas TE grote stappen met de voorbenen maakt en dat blabla daarachter aan. Dat paard is in de tact loepzuiver, dus ik vind het nergens maar dan ook echt helemaal nergens op slaan, sorry. :D

En Jiska vd Akker heeft hem gereden voor Edward, niet Anky. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:14

Weet ik, maar ik meen in een topic gelezen te hebben dat Anky en Sjef hem ook op het oog hadden, maar dat Anky het niet zag zitten en vond dat Edward beter op hem zou passen dan haar. Kan alleen niet meer vinden in welk :x

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:24

Adriana schreef:
O mijn god, aan de ene kant Anky tot over de maan tillen en aan de andere kant Edward de grond instampen...

Yeah, ik weet weer dat ik in Nederland woon. Zonder Edward was er geen Totilas, dat is hopelijk toch wel duidelijk.

wees blij dat niet iedereen meedoet met de totilas hype...

@lante zo loepzuiver vindt niet iedereen hem hoor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:53

Michael1104 schreef:
@lante zo loepzuiver vindt niet iedereen hem hoor.

Nou de diverse jury's toch wel gezien de punten.
Ayasha, zonder Totilas geen Ed :? dan ben je zeker dit jaar geboren en je kan nog niet lezen of video's bekijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:56

zo sarabande kom jij weer schattig uit de hoek. :)

Edward Gal reed op top niveau maar hij werd niet zo vereerd als nu. ;)