Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:47

piezze schreef:
Iemand met hart voor haar paard, iemand die volgens mij lak heeft aan regels en gezag. (iemand die met Croques te paard gaat op wedstrijd enzo).

Misschien vind jij het geweldig dat iemand lak heeft aan gezag en regels, maar ik vind het vrij respectloos als je mee gaat doen aan een evenement dat veelal wordt georganiseerd door vrijwilligers (ook de jury's op de proefwedstrijd zitten daar in hun vrije tijd tegen een schamele reiskostenvergoeding) en dan de reglementen die daarvoor opgesteld zijn (om het welzijn van mens en dier en een eerlijke competitie te waarborgen) aan je laars gaat lappen en daar dan nog een beetje stoer over gaat doen ook...

Als je toch geen zin hebt om je aan de geldende regels te conformeren, wees dan tenminste zo fatsoenlijk om niet andermans tijd te gaan zitten verdoen en laat dan ruimte over voor deelnemers die het WEL serieus menen.

Het spijt mij zeer, maar zo iemand kan ik geen topwijf noemen.

piezze schreef:
Ze is gewoon enthousiast en heeft plezier met haar paard. Goh dat ze dan in haar enthousiasme een keer een slidingstop doet (en met halsring he). Wat is daar in vredesnaam erg aan? Ik had daar geen last van.

Als je slidingstops wil doen dan moet je naar een westernwedstrijd gaan. Als je vooral veel aandacht wilt, meldt je dan aan bij Circus Renz met een shownummer te paard of zo. (of meldt je met je paard aan bij Holland got Talent :+ Dan is directe kritiek waar de persoon in kwestie dus kennelijk behoefte aan heeft gegarandeert )

piezze schreef:
Namelijk als je vindt dat iemand ongewenst gedrag heeft dan moet je die persoon daar op dat moment op aanspreken.

Sorry, maar een eerste uitgangspunt lijkt mij dat je je uberhaupt niet ongewenst moet willen gedragen opdat andere mensen daarvan wat moeten gaan zeggen.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 16-07-09 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:48

@huertecilla kom eens gewoon met je voeten op de grond. Als jij zo de man was, dan had je echt wel wat beters te doen dan op bokt te zitten...
Het lijkt wel alsof in elk topic waar je in reageert gewoon altijd alles wil verzieken, met jouw theorien, die je dan als dé waarheid beschouwt. Ingevingen die indruisen tegen wat jij verkondigt worden meestal gewoon genegeerd.

Ieder mag zijn mening hebben, maar jij lijkt duidelijk op zoek naar bevestiging. Want je spreekt enkel maar over jouw wereldje en spreekt negatief over de sport terwijl je er zelf niet eens inzit. De beste stuurlui staan aan wal :-)
Kritiek geven is makkelijk, oplossingen bieden veel moeilijker. Als ik dan kijk naar jouw eerder post zijn deze altijd destructief afbrekend ipv opbouwend. Dat zegt veel over de persoon.

Dit is een forum, dus iedereen mag zijn mening verkondigen, dus jij ook. Maar jij verkondigt altijd hetzelfde, kan je duidelijk niet inleven in wat er speelt onder het gros van de ruiters.
Jouw manier en ervaringen kan je niet claimen als de nieuwe wending, noch opleggen aan anderen.

Tot dusver zie ik dus altijd egocentristische posts, want wat hebben jouw posts die je hier nu plaatst te maken met de opening van dit topic?
En als het te heet word voor je, dan stop je meestal in het topic.
Maar bon, dat is je recht. Maar mss kan je iets breder worden meedenken, want uiteindelijk zijn het hier allemaal paardenliefhebbers en daarvoor dient Bokt als forum, dat je soms je eigen principes eens moet kunnen loslaten en gewoon openstaan voor hoe anderen hun sport, hobby en passie beleven

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:51

Met alle respect HC, kan het niet vinden :D
En dit is J&J taal... zijn vaste formules die je niet kunt veranderen...
F= Kracht
M= Massa
G= valversnelling en 9.81 m/s²
Maar ben de F=MXG vergeten...
M = 2.26 KG
G = 9.81 m/s²
F = 2.26 X 9.81 => 22.17 N
wat dus geeft in de eerste berekening:
p=F/A
A=totaal: 240 mm² echter willen we de druk per 1mm² weten
F= 22.17 NP= 2.26 kg / 240 mm² => 0.094 kg/mm²=0.094N
p= 0.094n/1 mm²=> 0.094n/mm² =>94N/m² => 94 Pa

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:53

Voor een helder begríp over het topic weer naar boven gehaald.

Huertecilla schreef:
Even de kernen van basisbegrippen.

1. Ethisch verantwoorde dressuur:
- op basis van R+ (belonen) en P- (niet geven van beloning)
- met signaalcontact naderend tot nul tussen aanleuning en nageven

2. Klassiek = aan de teugel aan het bit.

3. FEI klassieke ringdresuur:
- met bit dus inherent op basis van P+ (onprettig toevoegen) en R- (onprettig weghalen)

Druk dit af, lijst het in.

Goede literatuur is:
- Bem Cavalgar, Dom Duarte: een juweel in de hippische literatuur omdat het de ruíter adresseert. Is via amazon in een goede engelstalige versie beschikbaar.
- The Caprilli Papers: wat Federico Caprilli zélf over goed paardrijden schreef. Is antiquarisch makkelijk en goedkoop te vinden.
- Te Paard van Müseler; dat is een compleet referentiewerk over (FEI) klassiek paardrijden. Hoe ouder de druk hoe minder erosie. Is antiquarisch heel makkelijke en spotgoedkoop te vinden.
- Biomechanical Riding& Dresaage van Dr.Nicholson; de huidige staat van begrip en kennis mbt paardrijden. Het is de wetenschappelijk onderbouwde theothische en praktisch ingevulde versie van het boek van Müsler. Die twee sluiten naadloos op elkaar. Is onder de vingertoppen on line beschikbaar.

Wat je niet begrijpt zoek je op.
Dat is de meest effectieve manier van studeren; zélf het antwoord vinden op je vraag.
Waar een wil is, is een weg. Hierboven staat een wegenkaart.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:54

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:
Wil je dan een wedstrijdsituatie creëren zonder publiek, fotocamera's, filmcamera's, bloemen, vlaggen, juryhokjes, etc.etc.

Juist NIET. Hoe meer ´verstoring´ hoe beter. Het gaat toch om hoog opgeleide paarden?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBDGZEBM.jpg
...en op de hsm lees ik thuis af hoe en wat, waar ik nog aan moet werken :)*

Ik heb drie hsm-setjes, waarvan 1 registrerend met interface. De twee normale zijn voor de conditietraining, de registrerende voor dressuur.
Perfect hulpmiddel en eerlijke scherprechter: laat zien wat je doet, hoe ver jij en jouw paard zijn.
Echt geweldig om uit te kunnen lezen dat je hengst niet meer toerekeningsvatbaar was bij het passeren van een knipogende merrie, of een paard van ontwormen compleet hyper is, of dat de probleemmerrie op split last van de voeten heeft en dús teveel stress heeft voor een laag signaalniveau. Etcetera.
Je kan exact analyseren wát er onderweg allemaal gebeurt. Meten = weten en op basis van weten kan je verbeteren.
Ik heb een aantal verschillende normroutes uitgemeten en uitgeschreven. Ik kan aan de tijdregistratie ook zien waar we op de route zaten bij welke hartslag.
Dat is voor het beleren zo´n fijn hulpmiddel; het geeft de staat van dressuur aan :D

Idem spoortikkenteller en teugelkrachtmeter.
Heb je veel tikken en veel kracht nodig? Dan heb je nog wat te doen.

De dressuurwereld wil toch objectivereing? Kan. Kan per direct en wel met héél eerlijk, objectieve meetcriteria. De basiswaarde van een paard kan je invoeren en wordt automatisch doorgerekend. Doen de conditietrainings-programmas ook. Dat is geen argument, alleen een ´Ja,maar...´.

Is een dressuurproef nu een toéts of een zelfbevredigingsoefening?

hc

Ja jij geeft in die foto echt het goede voorbeeld HC, heeeel indrukwekkend.. Hoe jij je paard zo intensief aan het trainen bent terwijl hij word afgeleid... :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:59

HC wat heb je aan een wegenkaart als je hem niet begrijpt? Of zelfs op z'n kop houdt...
Wat ik uit jouw postst begrijpt is dat je wel een wegenkaart hebt maar probeerd om met een auto voetgangersroutes te volgen en dan niet snappen waarom je telkens om moet rijden... omdat je er met je auto niet langs kunt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:00

Ja Jasmijn ik hou niet van meelopers maar van mensen die hun eigen gevoel durven uiten. Dat heb je goed begrepen.
En Bulck, wat is er mis mee om op Bokt te zitten? Ben je dan ineens geen echte man meer?
Laatst bijgewerkt door piezze op 16-07-09 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:01

bulck schreef:

Meestal word ik persoonlijk beledigd of wordt mij opgedrongen wat ik wel en niet mag schrijven, zelfs hoé ik dat moet schrijven :P
Vind dat ik erg veel gratis les geef hier 8-)

Bokt is voor mij geestelijke ontspanning bij een kop kofiie. Even memopauze.
Is voor míj zinvol omdat het andere perspectieven aan mijn perspectief toevoegt. Help met ordenen. Bedankt daarvoor :D
Ik ga nu weer naar mijn paarden.

hc

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:02

VivaLaVida schreef:
Ja jij geeft in die foto echt het goede voorbeeld HC, heeeel indrukwekkend.. Hoe jij je paard zo intensief aan het trainen bent terwijl hij word afgeleid... :+

even of topic sorry, zo'n foto had ik gisteren ook van mijn paard kunnen maken. Ze stond in de wei te grazen en 2 meter van haar neus vandaan scheurt een motor met een asociale snelheid en bijbehorend geluid voorbij. Madam kijkt op, knippert met haar ogen en duikt weer naar het "meer interessante" gras.

Ja je hebt ze erbij...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:05

Het punt is dat als iedereen zo overtuigd is het zelf al goed te doen leerzame lessen niet aankomen. Typisch gevalletje van dat iedereen denkt de meester te zijn en niemand wil het kind wezen. Kan je de discussie niet winnen, ga je toch gewoon harder schreeuwen? Dat doet men dan te paard hoogstwaarschijnlijk ook.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:08

Huertecilla schreef:
Voor een helder begríp over het topic weer naar boven gehaald.

Huertecilla schreef:
Even de kernen van basisbegrippen.

1. Ethisch verantwoorde dressuur:
- op basis van R+ (belonen) en P- (niet geven van beloning)

2. Klassiek = aan de teugel aan het bit.

3. FEI klassieke ringdresuur:
- met bit dus inherent op basis van P+ (onprettig toevoegen) en R- (onprettig weghalen)

Deze begrippen worden als zodanig NIET omschreven in het disciplinereglement dressuur. (de term RING dressuur komt al niet eens terug in het reglement) Ten eerste is dit reglement een afgeleide van het FEI reglement (dus verschilt op een aantal punten van het FEI reglement) Het is gebaseerd op het skala en daarin is aanleuning MEER dan aan de teugel en aan het bit, en verder hebben ze het ook nergens over signaalcontact etc. Dus als dit jouw interpretatie is van wat wedstrijddressuur is in Nederland? Dan wijkt dat in ieder geval af van wat het volgens de reglementen van de KNHS moet zijn.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:12

Heb gisteren nog eens "dressuur onder vuur " doorgenomen met het oog op wel of geen druk/teugelcontact/aanleuning (whatever) bij een bitloze wedstrijd. Was toch ook weer héél verhelderend, daarin worden namelijk de verschillende methodes naast elkaar gelegd en krijg je een mooi vergelijk.

e_horse

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:13

Kun je daar wat meer over vertellen, Whinnylando? Is het een boek om aan te schaffen?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:15

Het is geen rijtechnisch boek, als dat is wat je zoekt e_horse. Het is een boek van een dierenarts die heeft onderzocht wat de gevolgen zijn van verschillende rijmethodes cq houdingen van het paard tijdens dressuur.

(even heel sumier samengevat hoor)

e_horse

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:17

Ja, dat snap ik. Wat is je conclusie na het lezen van het boek?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:17

Ik geloof er niets van dat HC probeert ons hier te zieken. Hij heeft een heel andere kijk op dingen die vaak meer geïnformeerd is maar niet altijd gestoeld is op dezelfde wensen en dromen en ook niet per definitie waar is.

Wel is de manier van info overbrengen soms wat moeilijk en ongenuanceerd. Ja het klopt dat 1+1 2 is maar eenmaal te paard zijn er andere dingen die weer een rol spelen.
Ik vind de info op zich interessant en probeer de toon soms gewoon niet te lezen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:44

e_horse schreef:
Ja, dat snap ik. Wat is je conclusie na het lezen van het boek?

Dat als je de weg kwijtraakt in dit topic je altijd nog dat boek aan kan schaffen :D Ik vind het een verhelderend boek wat je een beter begrip over paardenlichaam geeft en zeker wat het allemaal doet als je je paard traint. Welk effect welke houding heeft. Wanneer draagt een rug, wanneer drukt hij zijn rug weg en wanneer is hij hol. Dat soort zaken. Veel duidelijke foto's erbij met aanwijzingen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:48

jasmijn78 schreef:
Motje11 schreef:
NK zonder hoofdstel, leuk ik doe mee! (of moet ik eerst selectiewedstrijden rijden? ;) )

Wordt niet onder de vlag van de KNHS verreden, nog is het disciplinereglement van de dressuur dan van toepassing... Dus leuk dat je daar aan mee wil doen, maar wat is nu de toegevoegde waarde van jou post in dit topic? (Sorry hoor, maar ik probeer de discussie weer een beetje on-topic te krijgen ;) )

Ik vind dat ik toch nog redelijk on-topic blijf.
Gaat over de eerste bitloze proefwedstrijd, iemand stelt voor ook een hoofdstelloze wedstrijd te houden en ik vind dat wel een leuk idee.
Bovendien wou ik wat imo paardvriendelijke halsriemplaatjes (en zonder) plaatsen, gezien de eerdere opmerkingen over de halsriem.

Ik reageer misschien wel een beetje laat, maar ik lees geen 33 pagina's in een dag... :-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:00

Ik heb absoluut niets persoonlijk tegen HC. Tuurlijk zit ik ook op bokt als ontspanning en break.

Het enige wat ik vaak mis is gewoon, de bereidheid van HC om gewoon constructief mee te denken ipv altijd terug te komen op zijn principes.
Iedereen heeft uiteraard zijn meningen en ervaringen en daar is dit forum ook voor. Maar in elk topic blijf ik het van HC zijn kant vnl destructief naar alles, behalve voor zijn manier.

Ik heb je site gelezen en kan me absoluut in die vele punten (benaderingen) vinden, dus begrijp en kan zijn insteek wel volgen.
Omdat dat vnl neerkomt op correct aangeleerd geconditioneerd gedrag, maar dat is niet nieuw, of alleszins niet voor mij.
Het is verder duidelijk dat hij niet openstaat voor de wedstrijdsport, dat toegegeven echt wel onder de loep genomen mag worden, maar als je dan zelf niet in de sport zit, vind ik het vreemd om zo'n anti-propaganda (zie topic boycot etc) te willen nastreven en zo bevestigd wil zien hebben.

UIt mijn beleving als sportruiter met sportpaarden. Blijft bij mij het paard centraal, maar rijd ik graag wedstrijden. De paarden zijn ervoor gefokt, krijgen een heel management errond (training, huisvesting, alle zorgen), en ja dan ben ik idd de egoist om voor mijn bevrediging dit te willen doen.
Maar doet niet elke eigenaar van een paard dat dan? Vanaf het ogenblik dat je een paard koopt, kan je eigenlijk al stellen dat je het onderwerpt aan jouw egoistische 'ik'
En verder is het idd vaak de toon waarmee alles neergezet word dat dus door meerdere mensen verkeerd geinterpreteerd wordt, niet gepast op een forum als dit en zeker niet als je dan als ontspanning ff rustig over een onderwerp wil spreken.

Huertecilla schreef:
bulck schreef:

Meestal word ik persoonlijk beledigd of wordt mij opgedrongen wat ik wel en niet mag schrijven, zelfs hoé ik dat moet schrijven :P
Vind dat ik erg veel gratis les geef hier 8-)

Bokt is voor mij geestelijke ontspanning bij een kop kofiie. Even memopauze.
Is voor míj zinvol omdat het andere perspectieven aan mijn perspectief toevoegt. Help met ordenen. Bedankt daarvoor :D
Ik ga nu weer naar mijn paarden.

hc

kweetniemir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:29

Dat vraag ik me ook al 32 pagina,s af :D
[/quote][/quote]

Dan had je erbij moeten zijn.

Vanaf het moment dat ze de inrij baan betrat heb ik geen moment het idee gehad dat deze mevrouw serieus was. Haar outfit, optoming en de manier van paardgebruik sloegen helemaal nergens op. Bedenkt daarbij dat er iedere keer luidruchtig naar de vrinden werd geschreewd( "appuyementen, ik kan het niet uitspreken maar gelukkig kan mijn paard ze beter hahahah, bv") en ze zich bepaald niet bekommerde om de andere ruiters die wilden inrijden( en maar jakkeren en sleuren en een soort slidin stops maken)

Je snapt dat dit de laatste persoon was met wie ik eens een praatje zou willen maken......[/quote]

============================================================================================
Ik was erbij , de hele avond ( fotograaf o.a voor KNHS ) en ging als laatste weg.
Ach , achter de pc is het allemaal makkelijker....

kweetniemir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:36

Haha, afzeiken zijn ze hier allemaal goed in. Nu is ze weer te dik? Voor degenen die op de wedstrijd zijn geweest en kritiek hebben, vind ik het jammer dat ze niet een praatje hebben gemaakt met CB. Dan hadden ze namelijk geweten dat het een topwijf is. Iemand met hart voor haar paard, iemand die volgens mij lak heeft aan regels en gezag. (iemand die met Croques te paard gaat op wedstrijd enzo). Ze is gewoon enthousiast en heeft plezier met haar paard. Goh dat ze dan in haar enthousiasme een keer een slidingstop doet (en met halsring he). Wat is daar in vredesnaam erg aan? Ik had daar geen last van.
Ze heeft zelfs een punt. Namelijk als je vindt dat iemand ongewenst gedrag heeft dan moet je die persoon daar op dat moment op aanspreken. Vond ik ook met de kritiek op mijn zg. "slecht passende springzadel" dat te ver naar voren lag. Iemand zegt hier dat op km's afstand gezien te hebben. Dan denk ik, wat ben jij voor mens dan dat jij dat daar ziet en niets zegt. Spreek je irritaties gewoon uit, daar help je mensen mee. Niet achteraf op een anoniem forum want dan heet het afzeiken.

edits: spelvautjes eruit }>[/quote]

========================================
AMEN +:)+ +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:01

Piezze, de pot, de ketel niet verwijten. Heel wat mopperberichten achter elkaar... *D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:14

kweetniemir schreef:
AMEN

Het is echt heel hollands om je te willen identificeren met de underdog... Wat dat betreft kunnen veel hollanders wel wat leren van Amerikanen. :+ ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:20

Moet ik me nu de underdog voelen (slaat zich hier op de knieën van pret). Hollanders vind ik overigens sympathieker dan de meeste Amerikanen, maar das een mening en niet on-topic.

Sorry voor het mopperen (komt door teveel werken in te warm weer). Ik wil eigenlijk liever een koud zwembad. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:38

Een halsring oogt mij paardvriendelijk, waarom is de halsriem uitgevonden? Moet die niet halverwege de hals zitten?