Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:32

Elisa2 schreef:
Ja en wat mij betreft ook mond controle na de proeven op wondjes en er als er wondjes zijn gewoon diskwalificatie. Mag trouwens ook voor spoor gebruik gelden en zweep gebruik.

Sporen en zwepen kunnen ook gewoon in zijn geheel achterwegen blijven tijdens een proef.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:37

Nexus schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat de vraag die hier gesteld mag worden is: hoeveel leed wil je accepteren om prestaties te krijgen? Met hoeveel leed wil je als paardenliefhebber in verband gebracht worden want de leken kijken naar de professionals. In dit geval Helgstrand maar het had ongetwijfeld ook één van vele andere stallen kunnen zijn.

Hoeveel willen we wegwuiven in het kader van de sport? En welke reputatie en welk resultaat geeft ons dat op lange termijn?
Want vergis je niet…. Het afschaffen van de sport wordt een top-down proces. Dat gaat niet beginnen bij de recreatie-ruiter los van of dat terecht is of niet. Dat gaat beginnen met de grote namen. Is al begonnen.

Dus hoeveel wil je naar de buitenwereld goed keuren?
Rollkur? Striemen van de zweep? Kapotte monden? Spoorplekken? Slof er strak aan voor het geval dat……

Goede post!
Waar er wat te winnen, verliezen en vooral te verdienen valt, kunnen maar weinig mensen zich inhouden en een eerlijke keuze maken in het voordeel van het dier.

Wat mij betreft wordt alle pro/betaalde/wed sport met (alle) dieren afgeschaft. Want zodra er geld/gewin/faam bij komt kijken corrumpeert de mens helaas.

Dan doen we het gewoon weer tm het Z voor alleen een rozetje, springen tot max 1m en endurance tot max 25km etcetera. Het steeds betere, hogere, snellere, complexere, meer technische prestaties vragen van onze dieren is een race naar de top ten koste van de dieren.

Ik snap heel goed dat de maatschappij zeer kritisch is/wordt hierover. Ik ben daar zelf ook steeds meer in aan het veranderen en vind veel van de top-paardensport niet meer om aan te zien. En dan ben ik nog liefhebber.

Als er zoveel argumenten en nuancering nodig is om een simpele stelling - of in dit geval vermeend dierenleed - te weerleggen, dan heeft 'de sport' heel snel zijn langste tijd gehad denk ik.

Super jammer, want met paarden leven, rijden, omgaan is een van de leukste dingen in het leven vind ik.

Wat is in het voordeel van het dier? Daar zullen de meningen ook nog aardig over uiteenlopen.
Als er geen geld meer mag worden verdient in de paardensport dan zal het niveau ervan snel achteruit gaan. Dan kunnen de paarden niet meer gefaciliteerd worden en moeten de topruiters ze voor de hobby gaan rijden. Met alle gevolgen voor de fokkerij etc etc.
De topsport is niet alleen maar hoger, sneller, beter te koste van. Jammer dat je zo generaliseert.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:38

pol013 schreef:
Nexus schreef:
Dan doen we het gewoon weer tm het Z voor alleen een rozetje, springen tot max 1m en endurance tot max 25km etcetera. Het steeds betere, hogere, snellere, complexere, meer technische prestaties vragen van onze dieren is een race naar de top ten koste van de dieren.

Grapje zeker? Dat is alsof je tegen een mens zegt, je mag nog maar 3 km per dag wandelen.
Dat is wel erug ver weg blijven bij wat een paard met 2 vingers in zijn neus kan.

Daarbij zie ik dat hand in hand gaan van moeilijkere prestaties leveren en het welzijn wat in het gedrang komt niet zo.
Soms is het juist omdat iets moeilijker wordt dat je er achter komt dat je nog harder mag werken aan de basis en de randvoorwaarden. Het daagt je óók uit om de rest steeds beter voor elkaar te hebben.
Zo kán het tenminste ook werken.
Dus ik zie geen linear verband tussen dierwelzijn en hoogte van de hindernissen. (binnen de marges van wat een dier van nature kan)

_/-\o_

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:38

DuoPenotti schreef:
Dat Z stelt niks voor idd voor een paard.
Maar nu kun je dat wel verbieden. Maar hoe zeg je dan tegen truusje die in het bos rijd. Dat ze haar paard helemaal scheef op de voorhand laat sloffen?

Juist op wedstrijd kan men een ruiter die verkeerd rijd aanpakken.
Oké eens dat dit te vaak niet gebeurt. Bang voor diens naam oid.
Maar zou men daar dan niet beter de verandering willen zien.

Serieus, dus omdat Truusje haar paard door het bos laat sloffen, moet de huidige wedstrijdsport en de perverse prikkels die dat met zich meebrengt blijven bestaan? Ik denk dat er minder paarden kapot gaan van bossloffen op de voorhand dan menig trainingsbeleid voor de sport, maar kan dit niet onderbouwen.

Ik ben zelf dressuurjury en kan je vertellen, ik kan er helemaal niets mee met wat er achter gesloten deuren gebeurd. Ik beoordeel alleen wat ik in de ring zie een hoe harmonieus de gereden oefeningen er daar uitzien. Hoe een ruiter met het paard daar gekomen is weet ik niets van en mag ik ook niet meenemen in de beoordeling. Alleen bij het losrijden kijkt tegenwoordig een collega mee en je moet eens horen hoe er met hen omgegaan wordt als ze iemand aanspreken. En ook daar lijkt in de top een andere maatstaf te worden gehanteerd. Wat in de basis wordt afgekeurd lijkt in de top soms gemeengoed.

@Fransje: Ik had 25km alleen als voorbeeld. Al rijd je dagelijks 100km, helemaal goed. Maar niet voor winst, geld, faam of punten.

Sport met dieren voor geld en gewin is een hellend vlak en gaat bij menig mens ten koste van compassie en redelijkheid.

Goed dat deze praktijken aan het licht/ter discussie worden gesteld. Als je niets te verbergen hebt is er niets te vrezen.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 25-08-23 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:40

@nexus
Als jij dat uit mijn bericht haalt ga ik niet eens op je post in. Dat is dan toch verspilde energie...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:41

Ayasha jij zegt "het maximale uit een paard halen zonder harmonie" maar dat kan niet, dat is in tegenspraak met elkaar.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:43

Nikass schreef:
Als er geen geld meer mag worden verdient in de paardensport dan zal het niveau ervan snel achteruit gaan. Dan kunnen de paarden niet meer gefaciliteerd worden en moeten de topruiters ze voor de hobby gaan rijden. Met alle gevolgen voor de fokkerij etc etc.
De topsport is niet alleen maar hoger, sneller, beter te koste van. Jammer dat je zo generaliseert.

Ja, nou en?
De sport is er puur voor de mens, niet voor het dier.
Waarom zou koste wat het kost 'de sport' zoals deze nu is bewaard moeten blijven? Ik geloof echt dat dit heel erg eindig is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:44

Elisa2 schreef:
Z is niks natuurlijk..gewoon basis.

Wat voor een mens een prestatie is, is heel anders dan voor een atletisch dier als een paard. Maar het management, alles valt of staat daarmee. Dat bepaald ook of er wel niet binnen de comfortzone van een paard gebleven wordt.

Precies. Tegenover het aantal paarden dat overvraagd wordt staat het aantal paarden dat zich nooit hoeft in te spannen en zich wel de hele dag mag volvreten, met alle gevolgen vandien.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:44

Nikass schreef:
Ayasha jij zegt "het maximale uit een paard halen zonder harmonie" maar dat kan niet, dat is in tegenspraak met elkaar.

Ook zonder harmonie is er een max :j Dat zal echter minder zijn dan als er wel een harmonie is :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:49

Nexus schreef:
Nikass schreef:

Ja, nou en?
De sport is er puur voor de mens, niet voor het dier.
Waarom zou koste wat het kost 'de sport' zoals deze nu is bewaard moeten blijven? Ik geloof echt dat dit heel erg eindig is.

Dat kon je nog wel eens verkeerd hebben. De sport is er niet alleen voor de mens. Het paard heeft zijn werk-functie tegenwoordig nagenoeg niet meer. Als jij liever wil dat de paarden helemaal verdwijnen, dan moet je misschien de sport maar helemaal afschaffen. Maar dat kost je ook de bossloffer, want maneges gaan er dan ook uit, en de fokkerij ook. Dus dan houdt het paard gewoon op te bestaan.

Ik weet niet waar jij "koste wat kost" vandaan haalt!?
Je krijgt heel snel ruzie met mij als je mij woorden in de mond gaat leggen. Ik hou daar niet zo van.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:51

Dat maak jij er van, maar blijkbaar raak ik hier bij meerdere mensen een zeer punt, dus ik zal mij terugtrekken. Jammer want de discussie is relevant en actueel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:52

BeFunny schreef:
Nikass schreef:

Ook zonder harmonie is er een max :j Dat zal echter minder zijn dan als er wel een harmonie is :j

Nee zo zie ik dat niet. Dan heb je er niet het maximale uitgehaald. Ik zie maximaal overigens niet per definitie als slecht; in harmonie kun je het beste in elkaar naar boven halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:55

Zo zie ik het ook, en er zijn ook een paar ruiters/ amazones die daar in het goede voorbeeld geven gelukkig. (Carl Hester en Charlotte, Jessica van Werndle)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:56

Nexus schreef:
Dat maak jij er van, maar blijkbaar raak ik hier bij meerdere mensen een zeer punt, dus ik zal mij terugtrekken. Jammer want de discussie is relevant en actueel.

Waarom vraag je mij: "waarom zou koste wat kost de sport zoals hij nu is bewaard moeten blijven"?
Waarom vraag je mij dat dan als je niet denkt dat ik dat vind?
Vind je dat dan een relevante vraag aan mij?
Ik vind het op zijn minst een suggestieve vraag. In elk geval geen vraag waar ik antwoord op kan geven, want ik deel dat uitgangspunt niet. Dus misschien aan iemand stellen die wèl van mening is dat de paardensport koste wat kost zoals hij nu is bewaard moet blijven. Wel even zoeken, want ik ben nog niemand in dit topic tegen gekomen die daar zo over denkt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:57

Nikass schreef:
Dat kon je nog wel eens verkeerd hebben. De sport is er niet alleen voor de mens. Het paard heeft zijn werk-functie tegenwoordig nagenoeg niet meer. Als jij liever wil dat de paarden helemaal verdwijnen, dan moet je misschien de sport maar helemaal afschaffen. Maar dat kost je ook de bossloffer, want maneges gaan er dan ook uit, en de fokkerij ook. Dus dan houdt het paard gewoon op te bestaan.

Het gros van de mensen met een paard/,paardenmens start nooit of zeer zelden een wedstrijd.
Uiteraard zal het hippische landschap veranderen als de wedstrijdsport verdwijnt maar dat alles verdwijnt is tekort door de bocht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:00

Maar dan verdwijnt er ook een stuk controle...

Ik pleit niet voor wedstrijden hoor, maar andere ogen kunnen soms wel dwingen en dat is ook niet onbelangrijk.

Mijn inziens zou dus gewoon de hele opzet van het wedstrijd rijden moeten veranderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:01

Elisa2 schreef:
Maar dan verdwijnt er ook een stuk controle...

Ik pleit niet voor wedstrijden hoor, maar andere ogen kunnen soms wel dwingen en dat is ook niet onbelangrijk.

Mijn inziens zou dus gewoon de hele opzet van het wedstrijd rijden moeten veranderen.

Maar ook met wedstrijden is er geen controle op de training thuis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:03

Klopt, dat zou meer aangewezen moeten zijn op sociale controle en instructeurs..helaas is dat in deze tijd nog best lastig want je krijgt al snel een grote bek.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:03

Nikass schreef:
Waarom vraag je mij: "waarom zou koste wat kost de sport zoals hij nu is bewaard moeten blijven"?
Waarom vraag je mij dat dan als je niet denkt dat ik dat vind?
Vind je dat dan een relevante vraag aan mij?

Ik vind het op zijn minst een suggestieve vraag. In elk geval geen vraag waar ik antwoord op kan geven, want ik deel dat uitgangspunt niet. Dus misschien aan iemand stellen die wèl van mening is dat de paardensport koste wat kost zoals hij nu is bewaard moet blijven. Wel even zoeken, want ik ben nog niemand in dit topic tegen gekomen die daar zo over denkt.

Ik stelde de vraag niet direct aan jou maar in het algemeen.
Misschien dat vanwege de quote ik de verkeerde indruk heb gewekt, sorry daarvoor.

Dus in het algemeen: Waarom zou de sport zoals hij nu is, koste wat kost is bewaard moeten blijven?
Maar misschien is dit teveel of topic.

Ik denk overigens wel dat ooit (over 10, 30, 50 jaar?) maneges en dergelijke zeker zoals de meeste in de huidige vorm zijn ingericht verdwijnen. Wil niet zeggen dat paardrijden verdwijnt, maar anders wordt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:29

Ik moet steeds zo gniffelen om die 'ter meerdere glorie van de mens. Want voor de meeste mensen is wedstrijd rijden eerder een oefening in nederigheid. Er 'verliezen' er altijd meer dan dat er 'winnen'.
Om je te meten met een ander is ook kwetsbaar. Want er kunnen er maar een paar winnen, zeg de nummer 1,2 en 3? en de rest van het deelnemersveld 'wint' niks.
Dus die gaan naar huis met de boodschap: je zult het nog beter moeten doen.

Sometimes you win
somtimes you learn

Ik ga in ieder geval altijd voor een goed gevoel en een verbeterde prestatie van mezelf. Niks meer, niks minder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:45

DuoPenotti schreef:
Maar nu kun je dat wel verbieden. Maar hoe zeg je dan tegen truusje die in het bos rijd. Dat ze haar paard helemaal scheef op de voorhand laat sloffen?

Dat zou IMO al een mooi begin zijn en een mooi standpunt om in te nemen ook naar de toekomst toe. "Nee, wij willen niet dat dieren over vraagt worden en wij geven een duidelijk signaal dat dat niet de bedoeling is."

Of de naam nu Dujardin, Hester, Helgstrand, Gal, Kittel, Minderhoudt of een boertje an om de hoek is maakt niet uit: Als we zien dat een paard of een ruiter consequent paarden over vraagt dan moeten daar gevolgen aan zitten en die zitten er nu niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:46

Nikass schreef:

Hoezo spreekt dat elkaar tegen?
Ik zie het genoeg gebeuren nogthans. Prestaties vragen die ten koste van harmonie gaan maar die wel punten op leveren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:51

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat zou IMO al een mooi begin zijn en een mooi standpunt om in te nemen ook naar de toekomst toe. "Nee, wij willen niet dat dieren over vraagt worden en wij geven een duidelijk signaal dat dat niet de bedoeling is."

Of de naam nu Dujardin, Hester, Helgstrand, Gal, Kittel, Minderhoudt of een boertje an om de hoek is maakt niet uit: Als we zien dat een paard of een ruiter consequent paarden over vraagt dan moeten daar gevolgen aan zitten en die zitten er nu niet.
Om nu Dujardin en Hester in dit rijtje te (be)noemen, lijkt me niet juist. Al snap ik je punt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 17:05

Ailill schreef:
Ayasha schreef:

Om nu Dujardin en Hester in dit rijtje te (be)noemen, lijkt me niet juist. Al snap ik je punt.

Ik noem ze bewust om duidelijk te maken dat het me geen jota uit maakt wíe aangesproken wordt.
Als ze maar aangesproken worden indien ze over de grens gaan. Gezien het over heel bokt bekend is dat ik Gal liever zie stoppen dan verder doen. :+ Los van mijn persoonlijke voorkeuren zou ik willen zien dat er verandering komt in het feit dat je kan starten met een paard dat niet rad is zonder daar zelfs op aangesproken te worden. Of dat we beelden op social media kunnen zien waar een paard het hele parcours omlaag springt nadat ze hem eerst hebben staan uitlachen omdat ie totaal uitgeput was bij het zadelen. Mijn vermoeden is dat Dujardin en Carl inderdaad niet zo snel aangesproken zullen worden maar als zij iets doen dat niet netjes is moeten ze ook gewoon gecorrigeerd worden ongeacht hun goede reputatie.

Of je nu wel of geen (goede) reputatie hebt: Zodra het welzijn in het gedrang is moet er actie ondernomen worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 17:13

fransje23 schreef:
Nikass schreef:

Het gros van de mensen met een paard/,paardenmens start nooit of zeer zelden een wedstrijd.
Uiteraard zal het hippische landschap veranderen als de wedstrijdsport verdwijnt maar dat alles verdwijnt is tekort door de bocht.

Dan moet je het gaan hebben van de hobby-fok. Nou hou dan helemaal je hart maar vast over de gezondheid van de paarden.