Ayasha schreef:Ik denk dat de vraag die hier gesteld mag worden is: hoeveel leed wil je accepteren om prestaties te krijgen? Met hoeveel leed wil je als paardenliefhebber in verband gebracht worden want de leken kijken naar de professionals. In dit geval Helgstrand maar het had ongetwijfeld ook één van vele andere stallen kunnen zijn.
Hoeveel willen we wegwuiven in het kader van de sport? En welke reputatie en welk resultaat geeft ons dat op lange termijn?
Want vergis je niet…. Het afschaffen van de sport wordt een top-down proces. Dat gaat niet beginnen bij de recreatie-ruiter los van of dat terecht is of niet. Dat gaat beginnen met de grote namen. Is al begonnen.
Dus hoeveel wil je naar de buitenwereld goed keuren?
Rollkur? Striemen van de zweep? Kapotte monden? Spoorplekken? Slof er strak aan voor het geval dat……
Goede post!
Waar er wat te winnen, verliezen en vooral te verdienen valt, kunnen maar weinig mensen zich inhouden en een eerlijke keuze maken in het voordeel van het dier.
Wat mij betreft wordt alle pro/betaalde/wed sport met (alle) dieren afgeschaft. Want zodra er geld/gewin/faam bij komt kijken corrumpeert de mens helaas.
Dan doen we het gewoon weer tm het Z voor alleen een rozetje, springen tot max 1m en endurance tot max 25km etcetera. Het steeds betere, hogere, snellere, complexere, meer technische prestaties vragen van onze dieren is een race naar de top ten koste van de dieren.
Ik snap heel goed dat de maatschappij zeer kritisch is/wordt hierover. Ik ben daar zelf ook steeds meer in aan het veranderen en vind veel van de top-paardensport niet meer om aan te zien. En dan ben ik nog liefhebber.
Als er zoveel argumenten en nuancering nodig is om een simpele stelling - of in dit geval vermeend dierenleed - te weerleggen, dan heeft 'de sport' heel snel zijn langste tijd gehad denk ik.
Super jammer, want met paarden leven, rijden, omgaan is een van de leukste dingen in het leven vind ik.