Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:36

Konik/Oostvaardersplassen

De Oostvaardersplassen zijn van oorsprong een water en moeras gebied voor vogels. Daar is absoluut niets mis mee. Prachtig zelfs.
Helaas zijn er hoefdieren uitgezet die niet geschrikt zijn als “wild” en in verkeerde leefomstandigheden moeten leven.
Hoefdieren zijn steppen dieren.
Ik blijf nu wel even bij mijn expertise , het paard.
Het type paardje in de Oostvaardersplassen is het konik paard.
Dit is op zijn minst een vreemde keuze van de deskundigen van Staatsbosbeheer. Dit paard is namelijk een poging van het terug fokken van een zo goed als wild uitziend paard. Maar is terug gefokt en daardoor is het metabolisme van het dier en haar overleving technieken, anders en verzwakt ten opzichte van een echt “wild”paard.
Biologen van het beheer van de oostvaarderseplassen zouden dat toch moeten weten lijkt mij.
Hun keuze was logischer geweest wanneer zij het Mongools paard hadden uitgezet.
Dit dier is regelrecht afkomstig van het prezewalsky paard ( oerpaard) en heeft zich door de eeuwen heen gesplitst in het Mongoolse bos paard en het Mongoolse steppen paard.
Beide dieren zijn geëvolueeld naar de leefgebieden en hun ontberingen en dus ook anders qua bouw en overleving technieken in barre tijden.
Een wild Mongools paard kan bijvoorbeeld 100 kilometer lopen naar voedsel. Een bos paard heeft weer andere lichamelijke condities. Terwijl het naaste familie is.
Er zijn geen steppen en geen bossen aanwezig in de Oostvaardersplassen.
Dus is zelfs het kei harde Mongoolse paardje ongeschikt om in moerasgronden en watergebieden te kunnen leven en overleven.
Dieren moeten wel
en eerlijke overleving kans krijgen wanneer zij uitgezet worden.
Grof uitgelegd, het zou vreemd zijn als ik een zoet watervis in een zoutwater aquarium zou plaatsen.
Deze actie zou ondoordacht, geen kennis van zaken en verdieping tonen.
Ik kan beheren wat ik wil maar de vis zal sterven omdat het leefgebied, voer en de omstandigheden niet passen bij het diertje.
Jammer voor de vis, al zou ik bijvoeren, het diertje heeft geen kans van overleven en zal uiteindelijk sterven.
Ik hoop dat u mijn standpunt en uitleg kan waarderen.

Graag delen.

StalNollie

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:36

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:37

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:38

Ik ben nog steeds echt heel benieuwd hoe de hoeven van deze paarden eruit zien, hoe moeten deze op natuurlijke wijze slijten?
Zijn er wel voldoende harde ondergronden in de OVP?

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:39

Citaat:
Dit beleid is niet vrij van leed - en daar ook niet voor bedoeld.

Janneke2, Volgens mij wijs jij zelf hier precies aan waar het probleem zit. Snap niet waarom je tegenwoordig nog een beleid zou willen voeren wat niet vrij is van leed. Zou helemaal niet meer nodig hoeven zijn met de kennis die we nu hebben en de zorg die we de dieren kunnen bieden
Laatst bijgewerkt door Salou op 01-03-18 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:40

Afbeelding

Echt weer een vent met een bord voor zijn kop

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:42

Ik citeer met instemming
Citaat:
De oplossing is dat alle natuurgebieden, zoals voorheen de bedoeling was, met elkaar verbonden worden om migratie mogelijk te maken.
Dit idee is wegbezuinigd.
Voor nu zul je deze dieren deels moeten schieten, en deels moeten voeren. Dat geeft wat tijd om naar de tekentafel te gaan.

Het is voor de mensheid tijd om in te zien dat natuur de toekomst is. Men is druk met 'oppervlakkige zaken' en we stevenen op grote problemen af.

Dus meer ruimte voor natuur, meer focus op duurzaamheid ipv bezit, milieu en natuur hoofdzaak maken voor toekomstige generaties.

Kabinet Rutte I heeft de corridor van de OVP naar andere gebieden in Flevoland geschrapt.

Stem dus voortaan niet meer vvd of pvv, want dit komt er nou van.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:45

Citaat:
Ha Annaloes, goede vraag, daar weet ik inhoudelijk niets van helaas. Ik ga je vraag doorsturen naar iemand die het wel kan beantwoorden. Komen we bij je op terug!

Klinkt alsof er naar het idee van bachelorkuddes gekeken gaat worden. Ik ben heel nieuwsgierig.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:49

Rebecca schreef:
[ [url=m/gSrkuU.png]Afbeelding[/url] ]

Echt weer een vent met een bord voor zijn kop

Ze bedoelen: om het volk te sussen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:50

Mizora schreef:
Citaat:
Ha Annaloes, goede vraag, daar weet ik inhoudelijk niets van helaas. Ik ga je vraag doorsturen naar iemand die het wel kan beantwoorden. Komen we bij je op terug!

Klinkt alsof er naar het idee van bachelorkuddes gekeken gaat worden. Ik ben heel nieuwsgierig.

Ik hoop vooral dat ze alle grote grazers weghalen en er een vogeltjesland o.i.d. van maken. Wat mij betreft hebben ze hun kansen om natuurtje te spelen, verspeeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:51

Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:57

Wat wil je nu zeggen, zuchtende Janneke?

Wijslander schreef:
Citaat:
Ik hoop vooral dat ze alle grote grazers weghalen en er een vogeltjesland o.i.d. van maken. Wat mij betreft hebben ze hun kansen om natuurtje te spelen, verspeeld.

weet je wat zo lullig is, Wijslander? Het is vogeltjesland. Het is juist een naturagebied geworden om een aantal vogelsoorten te beschermen.
De grazers zorgen voor een veel te hoge druk op het gebied waardoor juist de doelstellingen om zeldzame soorten te behouden niet gehaald worden.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:01

Ja dus demonstreren om de runderen en paarden weg te halen uit de OVP. Dat is in mijn ogen de enige juiste oplossing, voor de herten moet er een een goed beleid komen waardoor de aantallen beperkt worden en blijven. Lijkt me een geschikt stukje vlees in het wildseizoen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:01

randalinpony schreef:
Wijslander schreef:
Citaat:

weet je wat zo lullig is, Wijslander? Het is vogeltjesland. Het is juist een naturagebied geworden om een aantal vogelsoorten te beschermen.
De grazers zorgen voor een veel te hoge druk op het gebied waardoor juist de doelstellingen om zeldzame soorten te behouden niet gehaald worden.

Precies, de grote grazers zijn geïntroduceerd omdat het gebied te dicht groeide, hierdoor trokken de volgels naar andere gebieden. Door het gebied kaal te laten eten door grazers bleef het gebied open, aantrekkelijk voor weidevogels. Toen is er een Natura2000 gebied van gemaakt, de grazers slaan door en eten juist té veel, waardoor het eigenlijk helemaal geen aantrekkelijk gebied meer is voor weidevogels. Maar de regels vanuit Natura2000 zijn zó streng, dat ze klem zitten tussen allerlei regeltjes.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:10

Als je alle stukken doorploegt zie je dat het hele proces enorm gejuridiseerd is en dat de werkelijkheid plaats heeft gemaakt voor ellenlange pagina's tekst waar veel organisaties zich mee bemoeien en waar verschillende standpunten en belangen spelen. Hoe erg ook, daar kom je niet in een dag uit.
Er komt dus echt niet vandaag of morgen een definitief besluit over: hoe nu verder?

Je kunt ook niet de waanzin van jaren in een dag goedmaken. Wat je ook gaat doen, het kost tijd en er moet goed over worden nagedacht. Daarom is deze actie ook erg belangrijk om de beslissers de ogen te openen. Zo kan het niet verder!

Voor nu is bijvoeren denk ik de minst slechte keus. Hoeveel, hoelang en met welke consequenties zal de komende dagen duidelijk worden. Ik hoop dat deze stap er in ieder geval ook toe leidt dat er een kleine opening ontstaat om het gesprek weer aan te gaan op basis van de echte werkelijkheid in plaats van op papieren. Maar dat vraagt een constructieve opstelling van iedereen en helaas zie ik dat nog niet direct.

SBB die morrend akkoord gaat en 'anti's' die alle vertrouwen kwijt zijn - jammer!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:10

Ik wil toch even een heads up geven jongens. Dit hooi als zoethoudertje zien, daarmee doen jullie jezelf tekort. Dit is een signaal waarbij SBB heeft moeten toegeven aan de druk. De gemeente heeft in deze dus de macht in handen en de gemeente is gevoelig voor de maatschappelijke druk dus.
Het hooi op zichzelf is misschien niks, maar het feit dat er beweging komt dankzij demonstraties en acties is wel super. De volgende stap is om nu door te gaan en aan te zetten tot druk om de OVP een langdurige oplossing te geven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:12

Amyyy schreef:
Precies, de grote grazers zijn geïntroduceerd omdat het gebied te dicht groeide, hierdoor trokken de volgels naar andere gebieden. Door het gebied kaal te laten eten door grazers bleef het gebied open, aantrekkelijk voor weidevogels. Toen is er een Natura2000 gebied van gemaakt, de grazers slaan door en eten juist té veel, waardoor het eigenlijk helemaal geen aantrekkelijk gebied meer is voor weidevogels. Maar de regels vanuit Natura2000 zijn zó streng, dat ze klem zitten tussen allerlei regeltjes.

Toch zijn er volgens mij vanuit Natura2000 géén belemmeringen om de grote grazers te weren, zoals ik het lees spelen die eigenlijk helemaal geen rol...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:13

Zie wat ik enkele paginas terug daar al op citeerde.

De grote grazers vallen niet onder de naturadoelstellingen. Het beheer ervan is niet in Natura vastgelegd, maar in een apart Managementplan voor de Oostvaardersplassen.
Daar is verder geen wettelijke grond voor en dus kan het beheer ook aangepast worden.

Integendeel is het zelfs zo, dat de grote grazers op het moment dat ze de doelstellingen van Natura2000 in gevaar brengen eigenlijk wel degelijk ingeperkt of verwijderd moeten worden. Dat is wat de Natura richtlijnen volgens mij voorschrijven.

Secricible, je hebt gelijk, deze druk heeft zeker impact.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:16

secricible schreef:
Ik wil toch even een heads up geven jongens. Dit hooi als zoethoudertje zien, daarmee doen jullie jezelf tekort. Dit is een signaal waarbij SBB heeft moeten toegeven aan de druk. De gemeente heeft in deze dus de macht in handen en de gemeente is gevoelig voor de maatschappelijke druk dus.
Het hooi op zichzelf is misschien niks, maar het feit dat er beweging komt dankzij demonstraties en acties is wel super. De volgende stap is om nu door te gaan en aan te zetten tot druk om de OVP een langdurige oplossing te geven.

Ik denk vooral dat het belangrijk is dat mensen nu niet denken "aaah fijn gelukt" en weer achterover gaan hangen in hun stoel. Want er is nog steeds geen oplossing en zolang er nog geen oplossing is om te voorkomen dat er volgende winter weer dezelfde ellende is moet er gedemonstreerd worden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:24

secricible schreef:

SBB heeft niet toegegeven onder druk. De Provincie heeft toegegeven en SBB voert uit, hoewel ze het nog steeds een slecht plan vinden. Dat het ze niet verkeerd uit komt omdat ze hun mensen niet willen blootstellen aan agressie en bedreigingen snap ik dan ook nog wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:37

5300 grote grazers hebben gewoon nooit genoeg aan 4400 hectare. Vooral niet omdat ze er jaarrond op leven. En bij die 4400 hectare zit ook nog bos enz.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:38

LisaFaded schreef:
[ [url=m/wUWKFS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Even vanwege de privacy de naam weg gehaald. Ze zijn wel hooi aan het weghalen. Mis omdat ze ander hooi gaan neerleggen?

Dieven ja.Ik zal hun maaltijd eens meenemen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:07

anjali schreef:
LisaFaded schreef:
[ [url=m/wUWKFS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Even vanwege de privacy de naam weg gehaald. Ze zijn wel hooi aan het weghalen. Mis omdat ze ander hooi gaan neerleggen?

Dieven ja.Ik zal hun maaltijd eens meenemen.

Waarom zou je het eten willen afpakken van een uitvoerende medewerker die gewoon doet wat hem gezegd wordt? Lijkt me stug dat dit de Directeur van SBB is. Misschien is de man ook niet blij met zijn taak. Maar hij wordt wel even 'dief' genoemd.

Een beetje perspectief wellicht?

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:16

Op de facebook pagina van Staatbosbeheer staat dat de provincie Flevoland besloten hebben bij te gaan voeren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:26

Gelukkig!!!