Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 08:51

Van de week een stuk gelezen over klokkenluiders en waarom die zowel door eigen geleding als door de partij die beschuldigd wordt zo aangepakt worden. Ik moest toen voor het eerst ook denken aan LE als zijnde een klokkenluider. Het plaatje van alles wat ze over zich heen krijgt paste helemaal in dat verhaal dat ik gelezen heb. Ze doorbreekt met haar kritiek een soort loyaliteit die veronderstelt aanwezig te zijn in dit geval in de dressuur wereld zo in de zin van "je hangt je vuile was niet buiten". En er zullen zeker mensen zijn die haar daardoor niet meer vertrouwen zelfs als later blijkt dat ze 100% gelijk zou hebben. Ik zag wel wat parallellen. Zo bleek in dat verhaal, het is vaak een ondankbare taak om klokkenluider te zijn voor de persoon zelf een reden dat de meeste mensen hun mond houden als ze mistoestanden zien, zelfs als ze er zelf heel dicht bij betrokken zijn. Ze worden er vaak slechter van op alle fronten. Dus het is niet zo gunstig om te doen wat LE doet. Vaak is het zo dat het sterke rechtvaardigheidsgevoel de persoon de actie doet ondernemen, zo schreef men.
Ook al is het verhaal van LE niet helemaal op dat van de klokkenluiders te plakken dat ik gelezen heb, er zitten wel degelijk overeenkomsten in.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:08

Dat zou zomaar kunnen, maar ik denk dat je het ook naadloos kunt leggen op de vele verhalen van mensen die gewoon uit zijn op aandacht en geld :D Of de de waarheid ooit gaan weten??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:10

pien_2010 schreef:
Ze doorbreekt met haar kritiek een soort loyaliteit die veronderstelt aanwezig te zijn in dit geval in de dressuur wereld zo in de zin van "je hangt je vuile was niet buiten".

Dat argument ben ik eigenlijk nog nauwelijks tegengekomen. De bezwaren die ik lees zijn vooral dat de gang van zaken erg onduidelijk is, dat het onwaarschijnlijk is dat een paard de ene dag nog helemaal happy lijkt (en de eigenaar ook), ze nog een springles samen doen, en het paard kort daarna helemaal kapot is, en dat het bewijsmateriaal erg indirect is.

Dat maakt dat je op z'n minst een open blik moet houden naar beide kanten. En dan hoort Bartels onschuldig te zijn tot het tegendeel bewezen is, want het is zeer kwalijk als iemand op basis van verhalen die nog niet bewezen zijn geschaad worden. Maar voor zover ik weet hopen de meeste mensen dat een rechtzaak niet lang op zich laat wachten zodat ook werkelijk bekend kan worden wat er aan de hand is.

Citaat:
En er zullen zeker mensen zijn die haar daardoor niet meer vertrouwen zelfs als later blijkt dat ze 100% gelijk zou hebben.

Er zullen ook mensen zijn die Bartels niet meer vertrouwen, zelfs als later blijkt dat LE alles van A tot Z verzonnen zou hebben. Dat bewijst gewoon helemaal niets. Het garandeert overigens ook niet dat alleen mensen met de werkelijkheid aan hun zijde zulke zaken aanspannen, want onhaalbare en onjuiste (en zelfs vervalste) aangiftes en aanklachten komen voor.

Al denk ik persoonlijk dat LE zelf niet bewust bezig is met een valse aanklacht - of het waar is of niet, ik denk dat zij er wel van overtuigd is dat haar paard echt tekort is gedaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:14

Ik dacht dat klokkenluiders meer die mensen zijn die zonder eigenbelang misstanden aan het licht willen brengen. Engels lijkt meer te gaan meer voor de schadevergoeding, overgoten met het mooie paardenliefde sausje.

LBLGypsyCobs

Re: Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:25

Er zijn natuurlijk zat misstanden in de paardensport, kijk maar bij de gemiddelde losrij ring.
En kijk maar hoe weinig daar op ingegrepen wordt.

En dan nog wat er thuis gebeurd en niet te controleren is.

Daar moet meer aandacht voor komen, ook vanuit de overkoepelende organisaties.
Maar ik denk dat die ook weten dat nu ineens ingrijpen en voorvallen aan het licht brengen de paarden wellicht goed zal doen, maar de sport enorm zal schaden.
En als de sport niet meer leuk is, lijden de paarden daar uiteindelijk ook onder.

Hiermee wil ik overigens niet naar deze zaak of Bartels specifiek wijzen, dat laat ik over aan de mensen dichter bij het vuur en in de rechtszaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:35

Jannepauli schreef:
Ik dacht dat klokkenluiders meer die mensen zijn die zonder eigenbelang misstanden aan het licht willen brengen. Engels lijkt meer te gaan meer voor de schadevergoeding, overgoten met het mooie paardenliefde sausje.

Je kunt inderdaad deze zaak niet helemaal naast de zaak van klokkenluiders leggen en toch zijn er de zelfde mechanismes aanwezig. Vandaar dat ik mijn post plaatste. Want mocht LE gelijk hebben en krijgen, dan zal dit zeer zeker iets doen met de kritiek en het kijken naar de dressuur sport, zo verwacht ik.

Eens met post van LBLGypsyCobs

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:41

Jannepauli schreef:

Dit is nu precies wat ik bedoel. Hoe weet jij nu waar het Lonneke Engels om te doen is? Voor het geld hoeft ze het niet te doen. Daar lijkt ze meer dan genoeg van te hebben. Insinuaties waar je ook geen basis voor hebt. Maar Bartels is heilig, daar mag je niks van zeggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:51

Babootje schreef:
Jannepauli schreef:

Dit is nu precies wat ik bedoel. Hoe weet jij nu waar het Lonneke Engels om te doen is? Voor het geld hoeft ze het niet te doen. Daar lijkt ze meer dan genoeg van te hebben. Insinuaties waar je ook geen basis voor hebt. Maar Bartels is heilig, daar mag je niks van zeggen.

niet een ruiter in de topsport is heilig,zodra het om geld gaat gaan mensen vreemde dingen doen met hun dieren.Dat is niet alleen in de paardensport zo trouwens ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:53

Ik vind dat er een principieel verschil is.. en, laten we wel zijn, Engels is bepaald niet de maatgevende persoon - er zijn haar vele voorgegaan die meer de titel van klokkenluider verdienen dan zij. Als zij zich daar wat eerder in verdiept had.. was het paard wellicht leed bespaart ( er voor het gemak maar even vanuit gaand dat rijstijl hier bepalend geweest is, wat ik overigens niet geloof).

Babootje: Net zoals jij weet ik dat niet - maar ik ben niet naïef en mevrouw Engels wil toch wel graag een forse schadevergoeding. Dat maakt haar rol als klokkenluider al suspect. Haar eens zo 'kostbare paard' is immers geen stuiver meer waard volgens haar?
Van Bartels c.s. mag je van alles zeggen hoor, maar gelijke monniken, gelijke kappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:30

Adrian schreef:
russel schreef:
Adrian nou ga jij uit van de waarheid...maar jij hebt toch ook gefotoshopt om je statement te maken?

Ik zou niet weten, waar en wanneer. Ik constateerde, dat dit waarschijnlijk was gedaan in een foto uit het rapport van Thiel. Wel bij de les blijven !! :-)

Geplakte Verwonding op foto.
[ Afbeelding ]

Foto gedraaid.
[ Afbeelding ]

Verwonding lijkt mij, veroorzaakt door dit soort sporen. Middelste diep met aan weerszijden een ondiepe wond.
[ Afbeelding ]

Welke les? Je draait de foto toch om om je statement over een wielspoor van de western er in te willen laten passen? Dar is toch fotoshoppen om je statement te kunnen maken?

Dan krijg ik,het idee dat de gefotoshopte foto van U2 door betrokkenen dan dus kennelijk verkeerd is gedaan en het paard dus van vertikaal naar horizontaal of anders om? :D

En dus of niks op het paard zit, maar nu met foto wel, maar niet horizontaal maar vertikaal...eigenlijk best wel grappig dit.....vind ik bij nader inzien...

Weetje mij is ooit eens gezegd......"denk nooit dat je slimmer bent dan een ander, want dat ben je niet" en in dit geval zullen de echte slimmerds alles tot op de naad gaan bekijken en bestuderen en dom fotoshoppen echt niet van de partij zal zijn....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:13

russel schreef:
Welke les? Je draait de foto toch om om je statement over een wielspoor van de western er in te willen laten passen? Dar is toch fotoshoppen om je statement te kunnen maken?

Meestal wordt met 'fotoshoppen' bedoeld dat je de foto aanpast op een manier die niet voor de kijker meteen duidelijk is, op een manier die zo natuurlijk mogelijk lijkt.
Daar is bij Adrian geen sprake van, hij (?) geeft duidelijk aan wat hij doet en waarom.

Citaat:
Dan krijg ik,het idee dat de gefotoshopte foto van U2 door betrokkenen dan dus kennelijk verkeerd is gedaan en het paard dus van vertikaal naar horizontaal of anders om? :D

Adrian bedoelt dat er een plaatje genomen kan zijn van een andere spoorverwonding, bv van een paard dat deze verwonding heeft opgelopen door een wielspoor, en daarna is ingevoegd op de foto van U2.
Als dat gebeurd zou zijn (maar dat weet ik dus niet! Ook dat is best een ernstige beschuldiging immers) is het vooral bedoeld om overtuigend te lijken - dat kan op elke manier die van pas komt. Het maakt dan natuurlijk niet uit wat de context is van de oorspronkelijke afbeelding. Als draaien overtuigender werkt, dan draai je het.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:45

@Shadow0

Bedankt voor je commentaar. Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:03

[quote="Shadow0"]
Meestal wordt met 'fotoshoppen' bedoeld dat je de foto aanpast op een manier die niet voor de kijker meteen duidelijk is, op een manier die zo natuurlijk mogelijk lijkt.
Daar is bij Adrian geen sprake van, hij (?) geeft duidelijk aan wat hij doet en waarom.
[quote]

Wat een aparte definitie van photoshoppen houd jij erop na zeg.
Photoshoppen is gewoon het aanpassen van een afbeelding ten opzichte van het origineel. Niets meer en niets minder.

"Photoshoppen is het manipuleren van beelden; het woord is afgeleid van het grafische programma Photoshop. Als op een website of een gedrukte pagina een afbeelding staat die aangepast is ten opzichte van de originele foto, dan zegt men vaak dat die afbeelding is gephotoshopt. Voorbeeld: iemand is gefotografeerd met een lelijk gebouw in Nederland op de achtergrond. Met een programma als Photoshop zou je die achtergrond kunnen veranderen in pakweg de Grand Canyon.
Maar ook als je met een dergelijk programma de kleuren of de belichting een beetje bijstelt, is er al sprake van photoshoppen."

Ik zie ook wel dat Adrian duidelijk aangeeft wat hij doet lijntje erom heen etc. Maar dat hij de foto bewerkt bewijst toch helemaal niet dat de originele foto is bewerkt (buiten dat er wellicht is ingezoomd). Het zegt mij alleen dat Adrian aardig kan Photoshoppen, meer niet.

Wat veel interessanter is zijn de bevindingen van de DA, waaruit zou blijken dat het paard doorspoord is geweest (littekenweefsel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:05

Fotoshoppen kan ook iets laten zien wat er niet is ....kijk maar eens naar de fotomodellen, die hebben niet die coutouren die er op de foto's wel zijn, vaak bij lange na niet.
Maar als de echte wonden vergroot zijn om duidelijk te maken, is dat natuurlijk ook fotoshoppen en dat bedoel je vast Shadow?

Maar je uitleg Shadow is netjes en daar kan ik ook mee leven..

M.i. Was een andere insteek in het verhaal van Adrian de opzet...nl dat er helemaal geen spoorafdrukken waren maar dat ze er in geplakt, lees gefotoshopt waren en dat ze eigenlijk verkeerd om gezet waren. De wonden bij een westernspoor horen en wederom gefotoshopped een kwartslag gedraaid...
Kortom, alles gefotoshopped, van A tot Z..

Dat hele fotoshop verhaal ansich daar heb ik nl iets mee....ik,geloof dat nl niet....

Deze wonden kunnen nl wel na 1 oefening/wedstrijd ontstaan....

Ach ja we weten het niet....kan zijn dat er thuis met wielsporen getraind wordt, waardoor de huid al beschadigd is.....en op wedstrijd andere sporen en dan ga je snel door een huid, zweet van het paard in de open huid en die verdikt kleur erger door het zweet door irritatie. Dan ben je helemaal de klos...

Her kan nl zo maar ineens tot zo ver komen...en hoeft niet iets te zijn van alle dag..

Ben geen wielspoor gebruiker, weet niet of dit bijzonder is, maar ook weer geleerd dat ze kunnen verslijten? Dat alleen al vond ik bizar.

Anyway...dat hele sporen verhaal.....vraag mij af hoeveel paarden beurs getrapt zijn met spoor en dan die weinigen die een dun huidje hebben, zijn zichtbaar de klos...kan zomaar bij U2 het geval zijn...heb je dikke pech want dan ga je aan de schandpaal...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-14 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:08

Mee eens, het doorsporen is natuurlijk niet fijn voor het paard, maar he het gebeurt wel eens en het is niet onherstelbaar. De kaak is natuurlijk wel onherstelbaar beschadigd en daar gaat het feitelijk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:12

Precies Babootje, de definitie van fotoshoppen...

Er werd eerder gespeculeert dat U2 helemaal niets had en gefotoshoppte wonden en toen kwam de versie van knippen plakken, helaas verkeerd om, want geknipte en geplakte versie had vertikaal gemoeten....

Snappen we het nog? :D :D ;) :+

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:33

Sorry maar als die vrouw in werkelijkheid (niet op foto's) kan aantonen dat haar paard mishandeld is..

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:36

Citaat:
Snappen we het nog?

De meesten snappen het, jullie niet. Veel plezier er mee :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:36

Hahahaha.... /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:43

LBLGypsyCobs schreef:
Er zijn natuurlijk zat misstanden in de paardensport, kijk maar bij de gemiddelde losrij ring.
En kijk maar hoe weinig daar op ingegrepen wordt.

En dan nog wat er thuis gebeurd en niet te controleren is.

Daar moet meer aandacht voor komen, ook vanuit de overkoepelende organisaties.
Maar ik denk dat die ook weten dat nu ineens ingrijpen en voorvallen aan het licht brengen de paarden wellicht goed zal doen, maar de sport enorm zal schaden.
.

Zeker, zijn ook topics van paarden die dood of onbruikbaar zijn geworden door stallen die deze paarden zouden inrijden of doorrijden...dat zijn ook misstanden waar eigenaar niks tegen kan doen..lopen tegen een muur van welles of nietes...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:50

russel schreef:
Hahahaha.... /3

_O- _O- _O- _O- _O- _O- welke meesten?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:27

Adrian schreef:
Citaat:
Snappen we het nog?

De meesten snappen het, jullie niet. Veel plezier er mee :z

Pffft, hoe moeilijk is het :D Krijgen we een uitleg over een uitleg over een uitleg die niet klopt. Er is gewoon gephotoshopt (althans als je naar déze foto kijkt) om er sporenwonden in te plakken, punt !! Ik geloof het hele verhaal niet meer van die sporenwonden (maar dat deed ik al niet vanaf het begin). Als het al zo is, dan zijn die m.i. (zeg het er maar weer bij, maar zie foto's van een dag voor hij wegging) niét bij Bartels ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:35

Wat fijn dat er voor Bartels zoveel speurneuzen aktief zijn... +:)+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:16

Goh Netje, het klinkt alsof je onmisbaar bent als getuige in de rechtszaak gezien je blijkbaar aanwezig was bij het fotoshoppen? :')

Wat je gelooft of niet gelooft is nog geen feit... en dus geen bewijs en dus al helemaal geen oordeel van de rechter.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:23

russel schreef:
Wat fijn dat er voor Bartels zoveel speurneuzen aktief zijn... +:)+

Dat geldt toch ook voor de "aanhangers" van LE ? Ook die verklaren van alles over Bartels en U2, waarvan ik niet kan bepalen of het klopt?
Ik ben gewoon benieuwd naar de oorzaak van dit letsel.

Voorlopig is het van beide kanten stil :D en wordt de zaak levend gehouden door o.a. dit topic. ;)