RTL 4 Pro Deo over paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Houtzager

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:05

Ik zit nooit op bokt, maar wil nu toch wel wat zeggen en dit om 2 redenen: A) ik ken rubis uit frankrijk en b) wij hebben fjorden gefokt in frankrijk met paarden van Bart vd Berg. Van beide weet ik 100% zeker dat ze hun gewicht in goud waard zijn....

Kort door de bocht: Rubis d'ober is in Frankrijk gefokt, Rubis was als veulen al een plaatje. Hij is in de kudde opgegroeit niet ver van waar wij woonde (als je googelt op Rubis d'ober en elevage fjord kom je foto's tegen) Rubis deed het in Bretagne en Normandie erg goed op de shows en toen hij naar Nederland verkocht werd dacht ik dat het en echte aanwinst zou zijn voor de Nederlandse fokkerij en dit dacht Bart ook. Wij woonde toen in Normandie en hadden 9 fjorden lopen, waarvan 5 merries van Bart. Stuk voor stuk oersterke dieren en we hebben nog nooit maar dan nog nooit problemen gehad met de aankoop of het contact. Bart is goud eerlijk met een groot hart.
Als je in de fjorden zit en je hebt er meer dan 2 weet je ook dat fjorden echte buiten dieren zijn en slecht tegen verandering kunnen; verhuis je een fjord dan worden ze meestal ziek door stress en als gevolg daarvan een verlaagde weerstand. Ik heb het laatst nog meegemaakt.

De geschiedenis van een hengst die dekte (!), veel buiten was naar een hengst op stal die niet meer dekt, veel stil staat, is vragen om problemen. Ik weet 100% zeker dat Rubis gezond was, een paard met wat dan ook onder de leden heeft slecht zaad. Dat hij niet goedgekeurd werd in NL is mij een raadsel het schijnt aan zijn beenwerk gelegen te hebben (3 sporen lopen) Rubis liep licht scheef af en toe, in mijn ogen natuurlijke scheefheid. Rubis was een prachtige eerlijke hengst met echte Franse charme, lief maar wel een hengst.

Bart vd Berg en zijn familie zijn een van de weinige fokkers die weten wat ze doen en eerlijke mensen zijn. Daar kunnen een hoop mensen met een fjord iets van leren!

Ik vind hoe zij (Mevr Kipp) Bart neerzet zeer kwalijk (en wat weet je van paarden als je zegt dat groeiringen ontstaan door medicijnen gebruik...) en een echte onwaarheid. Ik wil iedereen om de familie vd Berg heen en de familie zelf een hart onder riem steken.

Ik zou nog door en door kunnen gaan omdat ik het echt onrechtvaardig vind wat er nu gebeurd (en gebeurd is), bah bah bah. Mevr Kipp ik wens u alle geluk toe met je nieuwe paardje maar ga aub niet uw gram halen en kijk eens goed wat uw aandeel is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:05

Zullen we stoppen met doen alsof we allemaal advocaat zijn en het beter weten?

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:06

Rowdine schreef:
Zilion schreef:
Nou ben ik even de weg kwijt. het kan zijn dat ik het gemist heb hoor?
Je hebt als koper onderzoeksplicht. Paard is alleen klinisch gekeurd. Wat ik begrijp uit het verhaal.
Koper heeft verzuimt in onderzoeksplicht. Als je dan een paard koopt voor €3000,- en, niet vervelend bedoeld, voor een fjord. Lijkt het mij verstandig om een uitgebreidere keuring te doen. Verkoper valt niets te verwijten, zolang het paard bij hem gezond was, maar toon dat maar eens aan.

Verhaal heeft duidelijk 2 kanten, maar vraag me af of de koper een rechtszaak zal winnen. Daarnaast denk ik dat de verkoper wel een rechtsbijstandsverzekering heeft. Wat als ondernemer niet onverstandig is.
Ben dan ook erg benieuwd wat hier uit gaat komen

Zij heeft niet verzuimd, want ze heeft hem laten onderzoeken.
Hij heeft echter ook niet verzuimd als hij het niet wist
Het gaat er hier om of aan haar een schadevergoeding toekomt omdat zij in dit geval de consument zou zijn en het paard niet voldoet aan de verwachten die zij daaraan mocht stellen.

Door een klinische keuring te doen, onderzoek je of het paard qua beenwerk, hart en longen in orde is. Dat onderzoek is gepleegd, maar ziektes zoals oa lyme kun je in een klinische keuring niet onderzoeken. Dan lijkt mij in dit geval (wanneer de verkoper het echt niet weet) dat de koper heeft verzuimt in het onderzoeksplicht.

Ik vind het wel interessant hoe hiernaar wordt gekeken. Ik ben geen rechter, ken beide partijen niet en ben dus absoluut niet partijdig, maar dat was wat in mij opkwam toen ik de uitzending zag en het forum een beetje heb gevolgd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:06

karev schreef:
ik had ten eerste nooit een afgekeurde fjorden dekhengst voor 3000 euro gekocht..Dat is veel geld voor een fjord, en helemaal 1 waar je in de dekdienst niets meer mee kan. Die was met 2000 euro ook wel betaald naar mijn mening

Maar waar ik me aan stoorde was, dat er op een gegeven moment door die mevrouw werd gezegd dat je je moest af vragen waarom een hengsthouder een fjordenhengst, met specifiek kleurtje, wil verkopen, Dan moet er wl meer aan de had zijn toch...
Nee mevrouw, dat heeft te maken met exterieurkeuringen van een stamboek, waar dit paard niet door kwam, en heeft niets met gezondheid te maken.

Maar was hij ook echt afgekeurd dan?
Want zij zei dat het een 3 jarige hengst was, gezond, apart kleurtje, goede bloedlijnen en dus perfekt voor de dekdienst. Waarom verkoopt de fokker een goede dekhengst voor een relatief laag bedrag?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:07

Paarden handel is en blijft een handje klap handel.
Koper heeft onderzoek plicht voor de koop.
Verkoper moet deugdelijke waar verkopen.

Na drie maand een probleem hebben ??

Een paard is geen nieuwe wasmachine die nog in de garantie zit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:07

Afgekeurd of niet goedgekeurd als dekhengst zijn 2 verschillende dingen!

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:08

Houtzager schreef:
Ik zit nooit op bokt, maar wil nu toch wel wat zeggen en dit om 2 redenen: A) ik ken rubis uit frankrijk en b) wij hebben fjorden gefokt in frankrijk met paarden van Bart vd Berg. Van beide weet ik 100% zeker dat ze hun gewicht in goud waard zijn....

Kort door de bocht: Rubis d'ober is in Frankrijk gefokt, Rubis was als veulen al een plaatje. Hij is in de kudde opgegroeit niet ver van waar wij woonde (als je googelt op Rubis d'ober en elevage fjord kom je foto's tegen) Rubis deed het in Bretagne en Normandie erg goed op de shows en toen hij naar Nederland verkocht werd dacht ik dat het en echte aanwinst zou zijn voor de Nederlandse fokkerij en dit dacht Bart ook. Wij woonde toen in Normandie en hadden 9 fjorden lopen, waarvan 5 merries van Bart. Stuk voor stuk oersterke dieren en we hebben nog nooit maar dan nog nooit problemen gehad met de aankoop of het contact. Bart is goud eerlijk met een groot hart.
Als je in de fjorden zit en je hebt er meer dan 2 weet je ook dat fjorden echte buiten dieren zijn en slecht tegen verandering kunnen; verhuis je een fjord dan worden ze meestal ziek door stress en als gevolg daarvan een verlaagde weerstand. Ik heb het laatst nog meegemaakt.

De geschiedenis van een hengst die dekte (!), veel buiten was naar een hengst op stal die niet meer dekt, veel stil staat, is vragen om problemen. Ik weet 100% zeker dat Rubis gezond was, een paard met wat dan ook onder de leden heeft slecht zaad. Dat hij niet goedgekeurd werd in NL is mij een raadsel het schijnt aan zijn beenwerk gelegen te hebben (3 sporen lopen) Rubis liep licht scheef af en toe, in mijn ogen natuurlijke scheefheid. Rubis was een prachtige eerlijke hengst met echte Franse charme, lief maar wel een hengst.

Bart vd Berg en zijn familie zijn een van de weinige fokkers die weten wat ze doen en eerlijke mensen zijn. Daar kunnen een hoop mensen met een fjord iets van leren!

Ik vind hoe zij (Mevr Kipp) Bart neerzet zeer kwalijk (en wat weet je van paarden als je zegt dat groeiringen ontstaan door medicijnen gebruik...) en een echte onwaarheid. Ik wil iedereen om de familie vd Berg heen en de familie zelf een hart onder riem steken.

Ik zou nog door en door kunnen gaan omdat ik het echt onrechtvaardig vind wat er nu gebeurd (en gebeurd is), bah bah bah. Mevr Kipp ik wens u alle geluk toe met je nieuwe paardje maar ga aub niet uw gram halen en kijk eens goed wat uw aandeel is geweest.

Amen.

Anoniem

VivaLaVida schreef:
Rowdine: jij vind dat niet netjes, maar als zij dat nou gelooft? Dat hij het bewust achter heeft gehouden..

Het recht bestaat niet uit geloven, maar uit bewijzen.
En als zij niet kan bewijzen dat deze beste man dit wist, dan is het allerminst netjes om dit zo op televisie te zeggen.

Cowgirl

cass1991 schreef:
NeverGiveUp schreef:
Inderdaad ze is ons helemaal NIKS verschuldigt :))

Ik geloof dat de fjord niet zo mager was bij aankoop maar na aftakeling. Martijn liet het alleen een beetje zo lijken.

nee ze heeft ook een topic over 2011, daarin staan foto's vanaf het begin en ik zie alles behalve een mager paard!

Misschie die foto's even doormailen naar Martijn Krabbe.

Anoniem

Ariebren schreef:
Paarden handel is en blijft een handje klap handel.
Koper heeft onderzoek plicht voor de koop.
Verkoper moet deugdelijke waar verkopen.

Na drie maand een probleem hebben ??

Een paard is geen nieuwe wasmachine die nog in de garantie zit.

Dat is bij de consumentenkoop dus wel zo!

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:09

Ik ben blij dat ik niet in de schoenen van de rechter sta... kan me in beide kanten inleven en meeleven. Sterkte iig voor Jytte want zij doet een noodkreet op tv omdat ze op een andere manier niet gehoord wordt maar wordt hier op bokt onterecht voor lelijke dingen uitgemaakt. Dat je een mening hebt over deze zaak is natuurlijk prima maar dat daarbij gescholden moet worden gaat mij boven mijn pet...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:10

Cowgirl schreef:
cass1991 schreef:

nee ze heeft ook een topic over 2011, daarin staan foto's vanaf het begin en ik zie alles behalve een mager paard!

Misschie die foto's even doormailen naar Martijn Krabbe.

Ik zeg : DOEN.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 11-12-12 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:10

anneliesdj schreef:
karev schreef:
ik had ten eerste nooit een afgekeurde fjorden dekhengst voor 3000 euro gekocht..Dat is veel geld voor een fjord, en helemaal 1 waar je in de dekdienst niets meer mee kan. Die was met 2000 euro ook wel betaald naar mijn mening

Maar waar ik me aan stoorde was, dat er op een gegeven moment door die mevrouw werd gezegd dat je je moest af vragen waarom een hengsthouder een fjordenhengst, met specifiek kleurtje, wil verkopen, Dan moet er wl meer aan de had zijn toch...
Nee mevrouw, dat heeft te maken met exterieurkeuringen van een stamboek, waar dit paard niet door kwam, en heeft niets met gezondheid te maken.

Want zij zei dat het een 3 jarige hengst was, gezond, apart kleurtje, goede bloedlijnen en dus perfekt voor de dekdienst. Waarom verkoopt de fokker een goede dekhengst voor een relatief laag bedrag?

Ja op exterieur in nl niet ggk. En ja, als je dan een aantal hengsten op stal hebt die wel dekken, wat moet je dan met een niet ggk hengst op stal, niks dus, dus dan kan die de verkoop in. Niet raar toch.

Tuurlijk had rubis eenmooie kleur, die zeker goed was geweest voor de nl fokkerij, maar als het stamboek hem op exterieur niet goed keurt,tja dan houdt het op..dan staat ie duur o stal idd, dus dan is de hengsthouder dief van eigen portemonee om hem aan te houden, als ie toch niet ggk is
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 11-12-12 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:11

Ben ik de enige die er aan twijfelt of er werkelijk een rechtszaak komt? Voor het programma is dit totaal niet interessant omdat de uitzending nu al is geweest en voor de koper ging het niet om het geld maar om emotie.

LBLGypsyCobs

anneliesdj schreef:
Wat raar dat haar dierenarts niet aan het woord komt? Dat ze ook nergens praten over zijn onderzoek en wat hij daarover zegt. En waarom wil hij niet meewerken? Is hij soms degene die wat te verbergen heeft?
Ik vind het echt vreemd zo.

Heeft die DA zelf aangegeven niet mee te willen werken of heeft Yitte dat gezegd?
Heeft die DA wel wat toe te voegen aan het verhaal, als het paard bij aankoop klinisch gezond was?

Komt Lyme wel naar voren bij een standaard bloedonderzoek?
Ik heb toch al meerdere malen gehoord dat paarden al een poosje in de veterinaire molen zitten voor eindelijk Lyme vastgesteld wordt.
Ik kan het mis hebben, maar het is toch niet altijd goed aan te tonen in het bloed?

De verkoper geeft aan dat ze 3 maanden na aankoop een koopcontract wil hebben, hij dacht nog voor de verzekering ofzo.
Hij verdiept zich er in, ziet dat consumentenstukje en dat gaat 3 maanden na verkoop niet meer op, de koper geeft tenslotte al 3 maanden aan dat het goed gaat met Rubis, dus hij haalt het stukje door, tekent het contract en stuurt het op.

Het is voor beide partijen vast niet geworden wat ze voor ogen hadden toen de koop werd aangegaan, wat iemand hier al eerder zei, dit kent alleen verliezers.

Miepie77

niemand heeft echt schuld, het is vette pech maar het consumentenrecht geld, paard was gewoon niet goed en dus zal de verkoper over de brug moeten komen, blijft dus dom dat ie niet is gaan schikken, nu loopt ie kans dat ie alsnog 5000 moet gaan betalen + kosten, kan iedereen op zn kop gaan staan dat die fokker zo goed is, maar iedereen heeft er wel eens een tussen zitten die van alles mankeert ookal heeft ie goede papieren, dan moet je ook je verlies kunnen nemen en het netjes afhandelen met dat meisje

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:12

sniesie schreef:
Ik ben blij dat ik niet in de schoenen van de rechter sta... kan me in beide kanten inleven en meeleven. Sterkte iig voor Jytte want zij doet een noodkreet op tv omdat ze op een andere manier niet gehoord wordt maar wordt hier op bokt onterecht voor lelijke dingen uitgemaakt. Dat je een mening hebt over deze zaak is natuurlijk prima maar dat daarbij gescholden moet worden gaat mij boven mijn pet...

Amen. _/-\o_

Houtzager: ik vind het wel bijzonder dat je speciaal een profiel hebt aangemaakt om hier te kunnen reageren...

Houtzager

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:13

Bart is een gelovig man uit principe houdt hij niets achter. Een contract krijg je ook van hem als je dat wilt op de dag van aankoop en nee niet drie maanden daarna. Ze had hem ook vanaf het begin af aan kunnen mailen: hij is ziek.... Hoeft niet op bokt maar gewoon direct. Bart zou dat dan regelen, maar drie maanden na dato om een specifiek contract vragen...
Als je ooit een fjord wilt kopen ga dan naar Bart in Wanneperveen.

Rubis was inderdaad niet mager toen hij verkocht werd, hij kan makkelijk van de stress gewicht zijn verloren in combinatie met verandering van voer ed. Bart houdt (als een van de weinige in NL) zijn Fjorden mooi op gewicht, niet te dik. Hier in Nederland houden we van volle fjorden iets wat voor een Fjord helemaal niet goed is, trouwens maar dat terzijde.

Anoniem

Nou idd, ik geef de verkoper dan wel gelijk, maar jytte, sterkte en trek je niet teveel aan van het harde commentaar hier. T zijn maar een stel paardenwijven :P

_Aurora_

Miepie77 schreef:
niemand heeft echt schuld, het is vette pech maar het consumentenrecht geld, paard was gewoon niet goed en dus zal de verkoper over de brug moeten komen, blijft dus dom dat ie niet is gaan schikken, nu loopt ie kans dat ie alsnog 5000 moet gaan betalen + kosten, kan iedereen op zn kop gaan staan dat die fokker zo goed is, maar iedereen heeft er wel eens een tussen zitten die van alles mankeert ookal heeft ie goede papieren, dan moet je ook je verlies kunnen nemen en het netjes afhandelen met dat meisje

En zo werkt het systeem dus gelukkig juist niet ;)

_Marjon_

anneliesdj schreef:
karev schreef:

Hij werd in NL niet goedgekeurd door het stamboek.
(Zat het hem niet in dat hij de ABOP niet haalde?)
Als hengstenhouder heb je toch niks aan een hengst die volgens het NL'se stamboek niet geschikt is als dekhengst?!
Verder was hij natuurlijk best 'bijzonder', hij had de 1e ggk e rodblakke hengst geweest.

anneliesdj

Houtzager schreef:
De geschiedenis van een hengst die dekte (!), veel buiten was naar een hengst op stal die niet meer dekt, veel stil staat, is vragen om problemen.

Kijk aan, waarom is zoiets in het programma niet genoemd?

Ik had helemaal niet begrepen dat hij al gedekt had, lijkt me nogal belangrijke info.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:14

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Lyme is niet via bloedonderzoek aan te tonen, helft van de paarden is ooit besmet, maar heel klein percentage krijgt ook echt ziekteverschijnselen.

KM_Ris

VivaLaVida schreef:
Nou idd, ik geef de verkoper dan wel gelijk, maar jytte, sterkte en trek je niet teveel aan van het harde commentaar hier. T zijn maar een stel paardenwijven :P

:') _/-\o_