Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rowdine schreef:Zilion schreef:Nou ben ik even de weg kwijt. het kan zijn dat ik het gemist heb hoor?
Je hebt als koper onderzoeksplicht. Paard is alleen klinisch gekeurd. Wat ik begrijp uit het verhaal.
Koper heeft verzuimt in onderzoeksplicht. Als je dan een paard koopt voor €3000,- en, niet vervelend bedoeld, voor een fjord. Lijkt het mij verstandig om een uitgebreidere keuring te doen. Verkoper valt niets te verwijten, zolang het paard bij hem gezond was, maar toon dat maar eens aan.
Verhaal heeft duidelijk 2 kanten, maar vraag me af of de koper een rechtszaak zal winnen. Daarnaast denk ik dat de verkoper wel een rechtsbijstandsverzekering heeft. Wat als ondernemer niet onverstandig is.
Ben dan ook erg benieuwd wat hier uit gaat komen
Zij heeft niet verzuimd, want ze heeft hem laten onderzoeken.
Hij heeft echter ook niet verzuimd als hij het niet wist
Het gaat er hier om of aan haar een schadevergoeding toekomt omdat zij in dit geval de consument zou zijn en het paard niet voldoet aan de verwachten die zij daaraan mocht stellen.
karev schreef:ik had ten eerste nooit een afgekeurde fjorden dekhengst voor 3000 euro gekocht..Dat is veel geld voor een fjord, en helemaal 1 waar je in de dekdienst niets meer mee kan. Die was met 2000 euro ook wel betaald naar mijn mening
Maar waar ik me aan stoorde was, dat er op een gegeven moment door die mevrouw werd gezegd dat je je moest af vragen waarom een hengsthouder een fjordenhengst, met specifiek kleurtje, wil verkopen, Dan moet er wl meer aan de had zijn toch...
Nee mevrouw, dat heeft te maken met exterieurkeuringen van een stamboek, waar dit paard niet door kwam, en heeft niets met gezondheid te maken.
Houtzager schreef:Ik zit nooit op bokt, maar wil nu toch wel wat zeggen en dit om 2 redenen: A) ik ken rubis uit frankrijk en b) wij hebben fjorden gefokt in frankrijk met paarden van Bart vd Berg. Van beide weet ik 100% zeker dat ze hun gewicht in goud waard zijn....
Kort door de bocht: Rubis d'ober is in Frankrijk gefokt, Rubis was als veulen al een plaatje. Hij is in de kudde opgegroeit niet ver van waar wij woonde (als je googelt op Rubis d'ober en elevage fjord kom je foto's tegen) Rubis deed het in Bretagne en Normandie erg goed op de shows en toen hij naar Nederland verkocht werd dacht ik dat het en echte aanwinst zou zijn voor de Nederlandse fokkerij en dit dacht Bart ook. Wij woonde toen in Normandie en hadden 9 fjorden lopen, waarvan 5 merries van Bart. Stuk voor stuk oersterke dieren en we hebben nog nooit maar dan nog nooit problemen gehad met de aankoop of het contact. Bart is goud eerlijk met een groot hart.
Als je in de fjorden zit en je hebt er meer dan 2 weet je ook dat fjorden echte buiten dieren zijn en slecht tegen verandering kunnen; verhuis je een fjord dan worden ze meestal ziek door stress en als gevolg daarvan een verlaagde weerstand. Ik heb het laatst nog meegemaakt.
De geschiedenis van een hengst die dekte (!), veel buiten was naar een hengst op stal die niet meer dekt, veel stil staat, is vragen om problemen. Ik weet 100% zeker dat Rubis gezond was, een paard met wat dan ook onder de leden heeft slecht zaad. Dat hij niet goedgekeurd werd in NL is mij een raadsel het schijnt aan zijn beenwerk gelegen te hebben (3 sporen lopen) Rubis liep licht scheef af en toe, in mijn ogen natuurlijke scheefheid. Rubis was een prachtige eerlijke hengst met echte Franse charme, lief maar wel een hengst.
Bart vd Berg en zijn familie zijn een van de weinige fokkers die weten wat ze doen en eerlijke mensen zijn. Daar kunnen een hoop mensen met een fjord iets van leren!
Ik vind hoe zij (Mevr Kipp) Bart neerzet zeer kwalijk (en wat weet je van paarden als je zegt dat groeiringen ontstaan door medicijnen gebruik...) en een echte onwaarheid. Ik wil iedereen om de familie vd Berg heen en de familie zelf een hart onder riem steken.
Ik zou nog door en door kunnen gaan omdat ik het echt onrechtvaardig vind wat er nu gebeurd (en gebeurd is), bah bah bah. Mevr Kipp ik wens u alle geluk toe met je nieuwe paardje maar ga aub niet uw gram halen en kijk eens goed wat uw aandeel is geweest.
VivaLaVida schreef:Rowdine: jij vind dat niet netjes, maar als zij dat nou gelooft? Dat hij het bewust achter heeft gehouden..
cass1991 schreef:NeverGiveUp schreef:Inderdaad ze is ons helemaal NIKS verschuldigt
Ik geloof dat de fjord niet zo mager was bij aankoop maar na aftakeling. Martijn liet het alleen een beetje zo lijken.
nee ze heeft ook een topic over 2011, daarin staan foto's vanaf het begin en ik zie alles behalve een mager paard!
anneliesdj schreef:karev schreef:ik had ten eerste nooit een afgekeurde fjorden dekhengst voor 3000 euro gekocht..Dat is veel geld voor een fjord, en helemaal 1 waar je in de dekdienst niets meer mee kan. Die was met 2000 euro ook wel betaald naar mijn mening
Maar waar ik me aan stoorde was, dat er op een gegeven moment door die mevrouw werd gezegd dat je je moest af vragen waarom een hengsthouder een fjordenhengst, met specifiek kleurtje, wil verkopen, Dan moet er wl meer aan de had zijn toch...
Nee mevrouw, dat heeft te maken met exterieurkeuringen van een stamboek, waar dit paard niet door kwam, en heeft niets met gezondheid te maken.
Maar was hij ook echt afgekeurd dan?
Want zij zei dat het een 3 jarige hengst was, gezond, apart kleurtje, goede bloedlijnen en dus perfekt voor de dekdienst. Waarom verkoopt de fokker een goede dekhengst voor een relatief laag bedrag?
anneliesdj schreef:Wat raar dat haar dierenarts niet aan het woord komt? Dat ze ook nergens praten over zijn onderzoek en wat hij daarover zegt. En waarom wil hij niet meewerken? Is hij soms degene die wat te verbergen heeft?
Ik vind het echt vreemd zo.
sniesie schreef:Ik ben blij dat ik niet in de schoenen van de rechter sta... kan me in beide kanten inleven en meeleven. Sterkte iig voor Jytte want zij doet een noodkreet op tv omdat ze op een andere manier niet gehoord wordt maar wordt hier op bokt onterecht voor lelijke dingen uitgemaakt. Dat je een mening hebt over deze zaak is natuurlijk prima maar dat daarbij gescholden moet worden gaat mij boven mijn pet...
Miepie77 schreef:niemand heeft echt schuld, het is vette pech maar het consumentenrecht geld, paard was gewoon niet goed en dus zal de verkoper over de brug moeten komen, blijft dus dom dat ie niet is gaan schikken, nu loopt ie kans dat ie alsnog 5000 moet gaan betalen + kosten, kan iedereen op zn kop gaan staan dat die fokker zo goed is, maar iedereen heeft er wel eens een tussen zitten die van alles mankeert ookal heeft ie goede papieren, dan moet je ook je verlies kunnen nemen en het netjes afhandelen met dat meisje
anneliesdj schreef:karev schreef:ik had ten eerste nooit een afgekeurde fjorden dekhengst voor 3000 euro gekocht..Dat is veel geld voor een fjord, en helemaal 1 waar je in de dekdienst niets meer mee kan. Die was met 2000 euro ook wel betaald naar mijn mening
Maar was hij ook echt afgekeurd dan?
Want zij zei dat het een 3 jarige hengst was, gezond, apart kleurtje, goede bloedlijnen en dus perfekt voor de dekdienst. Waarom verkoopt de fokker een goede dekhengst voor een relatief laag bedrag?
Houtzager schreef:De geschiedenis van een hengst die dekte (!), veel buiten was naar een hengst op stal die niet meer dekt, veel stil staat, is vragen om problemen.