celano schreef:
zeker
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
colette_007 schreef:Hier moet ik toch echt even op reageren. Dit staat los van het wel of niet goedvinden van het LDR.
Mbt jury, een jury is geschoold met het Scala, en beoordeeld ook aan de hand van het scala. Een jury beoordeeld niet met in het achterhoofd 'dit zal men wel mooi vinden'. Een jury beoordeeld ook een ruiter niet slecht omdat deze LDR rijdt. Een jury ziet enkel wat er gebeurd wanneer de combi de ring in komt en gaat dan pas aan het beoordelen. Dit staat totaal los van de manier van losrijden, ja de manier van losrijden heeft invloed op de manier van rijden in de proef. Maar hier gaat een jury (als het goed is!) niet over na zitten denken. Beoordeeld wat hij op dat moment ziet en in hoeverre dat voldoet aan het ideaal beeld volgens het Scala.
Citaat:Een (Idioot) hoog voorbeen is het gevolg van gedragenheid van achter. Ik neem aan dat dit algemeen bekend is....? Dit komt doordat een paard vanuit basis (horizontaal evenwicht) wordt getraind om op GP niveau op de achterhand te lopen, hierdoor stijgt hij als het waren voor op en mbt schwung en alle andere termen van het Scala, zal het voorbeen meer vrijheid krijgen en dus ook meer verheven kunnen worden.
gummie schreef:Waar ik wel over val, is dit stukje uit de tekst van de hoefslag:
"Klaus Martin Rath gaf dinsdag toe dat Matthias gedurende tien minuten bezig was met het verkrijgen van controle, waarbij hij het paard “lager had ingesteld”. Het gebruik van deze trainingsmethode is een complete omslag van eerdere uitingen van Rath en moeder Ann-Kathrin Lisenhoff. In 2010 stuurde de familie nog een brief naar de FEI waarbij de hyperflexie methode werd neergesabeld. Vandaag de dag heeft Klaus Martin Rath zijn mening herzien. “Zo gaat dat in het leven. Als iemand ons twee jaar geleden had verteld dat Totilas van ons zou zijn, dan hadden we dat nooit geloofd.”
Eerst een brandbrief sturen, de methode neersabelen, en dan "plotseling" van mening veranderen en de methode gaan toepassen. Doe het wel of doe het niet. Niet alleen wel omdat je paard A hebt, en voor de rest niet omdat het zo fout is.
janderegelaa schreef:murphy102 schreef:Maar het feit dat er zoveel verdeeldheid is tussen tegenstanders en voorstanders (uitvoerders van LDR doorgaans) zou voldoende reden moeten zijn voor de FEI om het te verbieden.
Ik vind dit toch wel heel erg kort door de bocht Murphy....
Als er zoveel controverse is over een trainingsysteem dan is de enige oplossing een GEDEGEN onderzoek. Dus niet door een voor- of tegenstander maar door een onafhankelijke partij. En ik vind dat de beoefenaars van LDR hun paarden dan ter beschikking moeten stellen om röntgenfoto's te maken van de hals en rug.
Persoonlijk denk ik dat LDR geen dierenkwelling is en dat heel wat paarden in onkundige amateurhanden slechter af zijn. Persoonlijk zie ik ook liever een paard dat LDR getraind worden dan een paard dat aan de hoge bijzet, tussen touwen vastgezet, staat te piafferen. En die methode wordt nog steeds gebruikt. En dat is géén LDR.
Abacab schreef:@Murphy, ik ken beide kanten en geloof me, er zit niet zo verschil tussen klassiek en LDR als jij denkt. Ik geloof dat ze daar bij Rath-Linsenhof nu eindelijk achter zijn, nu de rest van de wereld nog.

Hermelientje schreef:Verder rijdt Hester paarden wel degelijk vrij rond als dat nodig is. Hester is dus een typische combinatie van Duits klassiek, moderne dressuur en de Britse liefdevolle maar no nonsense manier van met paarden omgaan.
Hermelientje schreef:Hermelientje schreef:Verder rijdt Hester paarden wel degelijk vrij rond als dat nodig is. Hester is dus een typische combinatie van Duits klassiek, moderne dressuur en de Britse liefdevolle maar no nonsense manier van met paarden omgaan.
Even ter aanvulling. Carl zei dit (over zijn paard Nip Tuck):
“When I press the button, he has to stay in that movement on his own.“
Dus precies het door jou Murphy zo verfoeide AAN/UIT systeem. Er wordt hier zoveel onzin geschreven dat ik het voor 1 keer "100% met Sjef Janssen eens ben: "Er zou eens wat meer gereden moeten worden in plaats van commentaar te leveren op anderen dan krijgt Anky tenminste wat concurrentie erbij in eigen land."
joyce B schreef:volgens mij gaat het prima met die concurrentie in NederlandDe laatste paar jaar is er heel veel gebeurd en zijn er veel goede ruiters en paarden bij gekomen! (En helaas ook weer goede paarden verkocht, geblesseerd geraakt of overleden)
frisiangirl schreef:Rath heeft een officiele waarschuwing gekregen van de Bundestrainer Hilberath voor zijn manier van losrijden. Enkele eenheden tijdens het losrijden zouden aan de grens gezeten hebben. Rath zou hebben geantwoord zich te beteren en de LDR fasen in het vervolg korter te maken.....
Voor grote verbazing in de paardenwereld heeft de manier van losrijden van Rath gezorgd, daar vooral de stiefmoeder van Rath de trainingsmethoden van Anky altijd streng heeft veroordeeld...
Dit is een klein stukje uit de GN (krant) in Duitsland.
janderegelaa schreef:Dit is ook precies wat Anky zegt, als haar paard een bepaald tempo loopt moet hij dat blijven doen totdat zij aangeeft dat hij het anders moet doen.
Hermelientje schreef:janderegelaa schreef:Dit is ook precies wat Anky zegt, als haar paard een bepaald tempo loopt moet hij dat blijven doen totdat zij aangeeft dat hij het anders moet doen.
Inderdaad en ik zou willen dat ik zo ver was met rijden, maar je zult het niet geloven zelfs dit was volgens de zelfbenoemde klassieken op Bokt helemaal niet goed. Dat is namelijk circusdressuur, het paard aan en uit zetten. Tenminste als Anky of een Nederlandse ruiter het doet. Als Carl Hester of Charlotte het doen is het kennelijk klassiek. Kun jij het nog volgen Jan?
Voor de goede orde ik ben een enorme fan van Carl en Charlotte dus ik bedoel dit zeker niet kritisch naar hun toe.
joyce B schreef:Korte Signaalhulpen worden ook in de western gebruikt... Niets mis mee lijkt me.
Overigens zie je dat "HDR" ook bij "Duitse Scala Der Ausbildung ruiters/trainers" zoals bij Coby van Baalen/Johann Hinneman en leerlingen daarvan...
Denk ook eens terug aan de foto's van Power and Paint bijgezet aan de longe...
joyce B schreef:Korte Signaalhulpen worden ook in de western gebruikt... Niets mis mee lijkt me.
Overigens zie je dat HDR ook bij "Duitse Scala Der Ausbildung ruiters/trainers" zoals bij Coby van Baalen/Johann Hinneman en leerlingen daarvan...
Denk ook eens terug aan de foto's van Power and Paint bijgezet aan de longe...
cherie78 schreef:Hermelientje schreef:
Inderdaad en ik zou willen dat ik zo ver was met rijden, maar je zult het niet geloven zelfs dit was volgens de zelfbenoemde klassieken op Bokt helemaal niet goed. Dat is namelijk circusdressuur, het paard aan en uit zetten. Tenminste als Anky of een Nederlandse ruiter het doet. Als Carl Hester of Charlotte het doen is het kennelijk klassiek. Kun jij het nog volgen Jan?
Voor de goede orde ik ben een enorme fan van Carl en Charlotte dus ik bedoel dit zeker niet kritisch naar hun toe.
Kunnen we dan stellen, dat men met LDR hele zachte teugelhulpen gebruikt, als men de foto's van het LDR ziet?
janderegelaa schreef:cherie78 schreef:
Kunnen we dan stellen, dat men met LDR hele zachte teugelhulpen gebruikt, als men de foto's van het LDR ziet?
http://www.scandinavian-dressage.com/im ... ur.gal.jpg
Zover als ik kan zien op deze foto heeft de stang niet veel inwerking dus ja, een zachte teugelhulp.
cherie78 schreef:Het is anatomisch onmogelijk om met zachte teugelhulpen het hoofd zover te flexen.
Als het hoofd éénmaal zo geflext is, is het houden dáár, niet zo "moeilijk" meer