Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:51

Nogmaals voor degene die het filmpje goed praten....jullie leven nog in een "oude" paardenwereld.
Ik ben er van overtuigd dat er een nieuwe paardenwereld gaat aankomen/al bezig is. Het toucheren bij het springen, de rollkur bij de dressuur is al ter discussie gekomen en tot nieuwe regels gebracht. Er komen nieuwe regels voor het houden van paarden...op overheidsniveau.
En het blijkt nu dus ook nodig te zijn de regels voor de westernsport aan te pakken.
Voor alle mensen die nog vast zitten in het oude stramien....OPEN JE OGEN!!

Zelf was ik ook een ruiter die wel eens rukte en sloeg uit kwaadheid en frustratie, maar de discussies hebben mijn ogen geopend...het hoort niet zo en het mag niet zo! Je moet je heel bewust zijn van je gedrag en waar je mee bezig bent. Het goed te praten is de ronduit de makkelijkste weg! O:)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:59

manubres schreef:
Nogmaals voor degene die het filmpje goed praten....jullie leven nog in een "oude" paardenwereld.
Ik ben er van overtuigd dat er een nieuwe paardenwereld gaat aankomen/al bezig is. Het toucheren bij het springen, de rollkur bij de dressuur is al ter discussie gekomen en tot nieuwe regels gebracht. Er komen nieuwe regels voor het houden van paarden...op overheidsniveau.
En het blijkt nu dus ook nodig te zijn de regels voor de westernsport aan te pakken.

Zelf was ik ook een ruiter die wel eens rukte en sloeg uit kwaadheid en frustratie, maar de discussies hebben mijn ogen geopend...het hoort niet zo en het mag niet zo! Je moet je heel bewust zijn van je gedrag en waar je mee bezig bent. Het goed te praten is de ronduit de makkelijkste weg! O:)

_/-\o_

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 02:42

Niels schreef:
Nee, dat zijn wat beelden van 1 sessie, jij hebt geen idee hoe de rest van de sessie eruit zag, dus niet representatief.
Ga anders eens gewoon bij een dergelijke show kijken, dan pas kan je een echt beeld vormen. Tot die tijd is het zinloos geblaat van onwetenden.

En het maakt niets uit dat dit maar enkele beelden zijn, deze beelden zijn heel erg fout, niet alleen maar twijfelachtig.
Bovendien heb ik willekeurig wat stills eruit gehaald en dit waren niet eens de ergste momenten.
Als je al dit soort stills krijgt wil je de rest van de training niet eens zien toch?
Bovendien heb je hier op film staan hoe de rest van de training eruit zag en dat is nog veel erger dan hoe die paar stills eruit zien, vooral de manier waarop het gedaan wordt, waarop hij de camera in kijkt ed.

Niels schreef:
Ach, als je er verstand van zou hebben, dan zou je weten dat het nog een rijtechnisch doel had. Of je het eens bent met de methode, dat is iets anders, maar het is niet zomaar zinloos raggen...

Het zal vast een 'rijtechnisch' doel hebben, hij wil er toch hopelijk wel wat mee bereiken anders zou het wel helemaal erg zijn.
Maar ik geloof dat toch in elke disipline het de bedoeling is dat je paard ontspannen aan de hulpen staat, attent is op de ruiter en klaar om het gevraagde uit te voeren, dat het een plezier is voor het paard om het uit te voeren.
Als dit je methode is help je je paard dus rijtechnisch mooi om zeep.
En als jij denkt dat dit een acceptabele methode is om een dergelijk doel te bereiken ben je goed ziek in je hoofd.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 28-05-11 02:52, in het totaal 1 keer bewerkt

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 02:43

Agree with manubres _/-\o_

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:10

Het is toch te zielig voor woorden dat wanneer er geld in het spel zit "prof ruiters" mensen compleet andere normen en waarden hebben. Mischien is het wat om het prijzengeld in de sport met dieren af te schaffen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:40

JJane schreef:
mensen compleet andere normen en waarden hebben.

Geen andere normen en waarden, en niet meer of minder daarvan als in de gewone zakenwereld hoor. Welkom in het kapitalisme..

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:48

@Niels

Hahahahaha....maar die ex-rokers zijn degene die uit eigen ervaring weten hoe slecht/erg het is en dat weet je pas als je het niet meer doet! Daarbij is het heel moeilijk om van het roken af te komen. En ik denk dat het net zo moeilijk is om, als je deze manier van paarden trainen normaal vind, een andere zienswijze te krijgen op hetgeen gebeurt/jezelf doet.
Het kostte mij zeker ook moeite om anders met mezelf (en mijn paard) om te gaan, want zoals ik al zei het is "the easy way" om een paard te behandelen zoals je je voelt.

O,ja...ik ben een vreselijke anti-roker, maar heb zelf nog nooit een sigaret aangeraakt dus je theorie klopt niet helemaal <<)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:49

Mmmmmm...dat is raar...net nog een berichtje van Niels over ex-rokers en ex-paardenmishandelaars ter vergelijking en nu is het weg??? :?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:56

manubres schreef:
Mmmmmm...dat is raar...net nog een berichtje van Niels over ex-rokers en ex-paardenmishandelaars ter vergelijking en nu is het weg??? :?

Jammer dat je hem niet gequote hebt :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:58

Haha Manubres, ik begreep je post ook al niet............ _O-

Er wordt eerder dit topic gesproken dat het 'raggen' wel degelijk een doel heeft.
De uitleg van WB heb ik gelezen.
Maar nu zou ik eens de reden willen horen van iemand die het ook daadwerkelijk zelf toepast......
Wat doe je precies en wat bereik je ermee?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:01

Jammer, ik ben wel benieuwd naar dat bericht. Hoe het onderwerp van dit topic in verband te brengen is met exrokers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:02

Van zijn site
Citaat:
He's shown multiple Futurity winners and helped Non-Pros go to the top. That's because he trains every horse as an individual. He finds a way to maximize their strengths and minimize their weaknesses.

Maar je wilt niet weten hoe hij the strenght maximizes en the weakness minimizes, maar gelukkig hebben we nu allen een kijkje in zijn keuken gekregen en daar worden we niet vrolijk van.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:07

manubres schreef:

Huhhh zijn er mensen hier, die het filmpje goed praten???? %)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:08

Meer dan je denkt Morris :\

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:13

Er was iemand die iets zei dat je maar eens op een echte show moet gaan kijken hoe het daar aan toe gaat..... Dat is wel leuk gezegd, maar daar zit juist het probleem, daar gebeuren dit soort dingen niet. Deze manier van rijden wordt alleen toegepast tijdens de training. Bij de shows ziet het er allemaal heel vredig uit.

Hoe ik het weet? ik heb een tijdje naar (een andere prof) zitten kijken die weliswaar minder aan het bit zat te rukken maar waar de paarden wel zo moeten lopen en heel wat wielsporen tussen hun ribben geprakt krijgen. Deze prof zat weer bij anderen in de leer waar het zo geleerd wordt (dus dit is niet de enige trainer.....maar het is "normaal")

Al lijkt mij de conclusie wel duidelijk als het gebruikelijk is om na het rijden van je proef het bit uit te doen om het bit te laten zien en het paard nagekeken wordt of het geen bloef heeft.

Misschien dat niet iedereen het hier mee eens is maar ik vind dat de wedstrijdsport niet echt te maken heeft met de "harmonie tussen ruiter en paard" maar dat het paard zich helemaal ondergeschikt maakt aan de ruiter.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:15

vibabu schreef:
Er was iemand die iets zei dat je maar eens op een echte show moet gaan kijken hoe het daar aan toe gaat..... Dat is wel leuk gezegd, maar daar zit juist het probleem, daar gebeuren dit soort dingen niet. Deze manier van rijden wordt alleen toegepast tijdens de training. Bij de shows ziet het er allemaal heel vredig uit..

In de showarena ja :j
Moet je voor de gein es in de inrijbak gaan kijken wanneer er warmgereden wordt voor de reining.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:26

Ik wilde net zeggen... op de shows die ik gezien heb (en dat zijn er best veel) ging het er niet anders aan toe ;(
Het is zelfs zo erg dat ik wegga voordat de reining begint ;(
Zolang er geld en prestige in het geding is mag blijkbaar alles, behalve bloed aan buik of mondhoeken (officiële regels) en dát wordt dan goedgepraat dat het paard een braampje aan het bit had en/of een dun velletje op de buik 8-)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:30

Je hoort van veel meer mensen dat ze vertrekken voordat de reining begint.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:35

Met die gene op dat paard moeten ze precies hetzelfde doen een bit in de mond en er keihard aan trekken!
Kan die even voelen hoeveel pijn het doet.
Arm paard! :(:)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:48

Cayenne schreef:
Craig Schmersal was zich er van bewust dat hij gefilmd werd. Hij verbood de maakster van het filmpje echter om deze openbaar te maken. "Wanneer je het filmpje toch besluit openbaar te maken en daarmee mijn reputatie als eerlijke paardenman en uitvoerder van deze sport kapot maakt, dan sleep ik je voor de rechter," aldus Schmersal. Zijn advocaat is inmiddels bezig om de filmpjes van het internet verwijderd te krijgen.

Dit zegt toch al genoeg... Ik word persoonlijk heel verdrietig van dit soort filmpjes. Waarom ga je zo om met een dier wat zó belachelijk zijn best doet om jou tevreden te stellen. Is dit partnership? Is dit sportief? Is dit dierenliefde?

Ik mag lijden dat zo'n paard eens niet stopt en zijn ruiter de vernieling in helpt door hem door de muur te lanceren. En voor hen die dit goedpraten: ben benieuwd hoe jullie denken over slavernij....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:28

Een rijtechnisch doel?? Dát is helemaal het summum van onbgerip. Als je denkt dat zo consequent een paard zo in de mond raggen, dan verlies je in mijn optiek volledig wat ooit het doel was. Namelijk een paard zo goed mogelijk, zo optimaal mogelijk op te leiden en die prestatie te laten zien in een showring.
Nee, dit is gewoon niet goed te praten. Niet voor western, niet voor dressuur, niet voor springen, niet voor recreatie.

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:32

Beste Bokkers,

Ik ga er van uit dat jullie allemaal paard rijden. Dat betekent dat je hoogstwaarschijnlijk direct of indirect (mede) verantwoordelijk bent voor een of meer van de volgende handelingen: Het opsluiten van een dier. Het zadelmak maken van een dier. Het bestijgen en berijden van een dier. Het jouw wil opleggen aan een dier. Het houden van een (vlucht) dier in een cel van circa 3 x 3 meter. Het vervoeren van een (vlucht) dier in een cel op wielen. Het scheiden en soms isoleren van een (kudde) dier. Het castreren van een dier. Bij het berijden je eigen evenwicht corrigeren met de teugels. Bij het berijden inconsequente commando's geven (door onwetendheid of onkunde, om het even). Eenzijdig voeren. Natte bodembedekking. 23 uur per dag op stal. Etc......

Al deze handelingen (Hoe goed bedoeld vaak ook, en meestal in combinatie met oprechte liefde voor het dier) kun je ook als mishandeling benoemen. Als ik ieder van jullie een paar rijsessies met een camera volg kan ik van 95% een niet zo lekker filmpje van 3 minuten maken. De andere 5% die nooit corrigeren zijn hoogstwaarschijnlijk een gevaar voor zich zelf en het paard.

Dit staat verder ook helemaal los van welke discipline je doet.

Praat ik daarmee de manier van werken van Graig goed? Nee. Ik ben een reiner. Ik zou mijn paard niet bij hem in training zetten. De trainers waar ik mee werk hebben een balans tussen corrigeren en belonen waarbij belonen belangrijker is dan corrigeren. Dat vind ik belangrijk. Maar Craig blijft wel binnen de regels van de FEI en verdient deze ophef niet. Dat hij oliedom reageert en het daarmee erger maakt is zijn probleem.

Wat wil ik nou helemaal zeggen? De discussie over wat wel kan en wat mishandeling is, is arbitrair. Het is wel goed dat de discussie gevoerd wordt. Er moeten normen, waarden en regels zijn over wat kan en wat niet. Het is ook voortschrijdend inzicht en voortschrijdend beschaving (whatever that may be) Misschien is over 50 jaar reining wel verboden. Misschien is over 200 jaar paardrijden wel verboden.

Dus voer de discussie. Maar kijk uit met je verontwaardiging en plaats jezelf niet te ver boven dit soort praktijken. Ieder van ons maakt een paard ondergeschikt aan zijn eigen behoefte aan genoegen. Of je nu recreant of wedstrijdgericht bent, maakt niet uit. Je hebt allemaal moeten leren rijden. Daarbij heb je ongewild het paard waarop je de fouten maakte die nu eenmaal bij het leren horen pijn gedaan. En het voor het paard extra moeilijk gemaakt omdat die pijn ook nog willekeurig was, namelijk afhankelijk van jouw (on)balans.

Verder hoor ik dat veel mensen weg gaan als de reining begint. Zou kunnen hoewel de reining wel steevast het onderdeel met het meeste publiek is. Reining is fantastisch (OK, ik ben hier niet objectief, maar toch). Het is grotendeels gebaseerd op natuurlijke bewegingen die het paard uit zich zelf al maakt. Een goede proef rijden met de losse teugel waarbij je je met een minimum aan hulpen 1 voelt met je paard is een geweldig gevoel. En geweldig moeilijk ook trouwens. En die enkele keer dat het lukt kun je je paard wel opeten van trots en geluk. En die veel meer keren dat het niet helemaal klopt beloon je je maatje voor zijn inspanningen en de lol die je samen gehad hebt met het te proberen. En de ruiter die na een mislukte proef terug gaat naar de inrijdbak en daar even zijn frustraties op het paard botviert die ruiter, die moet aangepakt worden. En gelukkig heb ik dat ook zien gebeuren in de reining wereld.

Ik vind het jammer en oneerlijk om een bepaalde discipline is de beklaagdenbak te zetten. De pleasure trainingsmethoden bij foute trainers zijn ook niet zo lekker. Er is al genoeg discussie over andere disciplines zoals dressuur of eventing. Laten we niet naar disciplines kijken maar naar de instelling en acties van de ruiter. En bij het veroordelen zelf niet op een al te hoge troon plaats nemen.

Rein to the Max!

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:51

Goed verwoord Westex.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:52

Amen! O:)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:58

@ Westex
Zonder dat je het misschien weet probeer je het toch goed te praten....
Er is echt wel verschil in een dier gaan berijden en "je wil opleggen" in goede harmonie of het dier te onderdrukken. En natuurlijk heb je een punt over 23 uur per dag op stal en het scheiden van een kuddedier....want daar wordt nu zelfs in de regering over gesproken!!!
En ja, misschien gaan we wel zo ver dat er straks geen topsport met dieren meer bestaat (vooral als het op een dieronvriendelijke manier gebeurt), net zoals er steeds minder circussen met dieren bestaan.
Alles kan veranderen.

En misschien zeggen we over 20 jaar wel, weet je nog vroeger mocht je nog met paarden aan sport meedoen, zielig he? ;)