JoviBan schreef:Iedereen denkt van zichzelf dat het met die druk en de vele kilo's wel meevalt.
Echter, uit een recent onderzoek kwam naar voren dat de gemeten kracht tijdens het rijden niet overeen kwam met de kracht die de ruiters zelf hadden ervaren.
Eerlijk gezegd zal het mij weinig boeien HOEVEEL kracht ik uitoefen op het moment dat ik mijn paard even doorsluit. Ik oefen namelijk zoveel kracht uit als ik nodig vind om de reactie te krijgen die ik van hem wil. Als hij tegen de hand komt bied ik weerstand. Aan hem de keuze: nageven of die vervelende druk houden. Hoe meer hij er tegen in gaat hoe vervelender het voor hem wordt. Zodra hij de gwenste reactie vertoont geef ik DIRECT na (althans: dat is altijd mijn streven... Ik ben als ruiter ook nog lang niet perfect) Deze manier van rijden heeft er toe geleid dat ik mijn paard zelden hoef te begrenzen en doorgaans gewoon met een lichte aanleuning rond kan rijden. En verder: elk paard is ook weer verschillend: Mijn ene paard is van nature veel gevoeliger dan de andere. dat houdt voormij in dat ik een op houding bij de een anders doseer dan bij de ander om de gewenste reactie te krijgen. (ik ben heel blij dat ik twee van zulke verschillende paarden heb, want dat houdt je met dit soort dingen als ruiter namelijk ontzettend scherp)
Wat heb ik eraan om die kracht tijdens het begrenzen te laten meten? Zodat anderen het veel of weinig kunnen noemen? Het zal niets veranderen aan mijn wijze van rijden. Als ik minder kracht uitoefen op het juiste moment (omdat een of andere pannekoek heeft bedacht dat de kracht die ik uitoefen teveel is) krijg in namelijk NIET de reactie die ik wil, sterker nog: dan leer ik hem juist dat hoe sterker hij zich maakt, hoe vaker hij zijn zin krijgt... Dressuurmatig schiet je daar niets mee op.