Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:19

JoviBan schreef:
Iedereen denkt van zichzelf dat het met die druk en de vele kilo's wel meevalt.
Echter, uit een recent onderzoek kwam naar voren dat de gemeten kracht tijdens het rijden niet overeen kwam met de kracht die de ruiters zelf hadden ervaren.

Eerlijk gezegd zal het mij weinig boeien HOEVEEL kracht ik uitoefen op het moment dat ik mijn paard even doorsluit. Ik oefen namelijk zoveel kracht uit als ik nodig vind om de reactie te krijgen die ik van hem wil. Als hij tegen de hand komt bied ik weerstand. Aan hem de keuze: nageven of die vervelende druk houden. Hoe meer hij er tegen in gaat hoe vervelender het voor hem wordt. Zodra hij de gwenste reactie vertoont geef ik DIRECT na (althans: dat is altijd mijn streven... Ik ben als ruiter ook nog lang niet perfect) Deze manier van rijden heeft er toe geleid dat ik mijn paard zelden hoef te begrenzen en doorgaans gewoon met een lichte aanleuning rond kan rijden. En verder: elk paard is ook weer verschillend: Mijn ene paard is van nature veel gevoeliger dan de andere. dat houdt voormij in dat ik een op houding bij de een anders doseer dan bij de ander om de gewenste reactie te krijgen. (ik ben heel blij dat ik twee van zulke verschillende paarden heb, want dat houdt je met dit soort dingen als ruiter namelijk ontzettend scherp)

Wat heb ik eraan om die kracht tijdens het begrenzen te laten meten? Zodat anderen het veel of weinig kunnen noemen? Het zal niets veranderen aan mijn wijze van rijden. Als ik minder kracht uitoefen op het juiste moment (omdat een of andere pannekoek heeft bedacht dat de kracht die ik uitoefen teveel is) krijg in namelijk NIET de reactie die ik wil, sterker nog: dan leer ik hem juist dat hoe sterker hij zich maakt, hoe vaker hij zijn zin krijgt... Dressuurmatig schiet je daar niets mee op.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:20

Huertecilla schreef:
jasmijn78 schreef:
[Optoming moet je altijd in relatie ziet met de vaardigheid van de ruiter en de wijze van rijden en het doel/de discipline.

Bij FEI klassiek ringdressuur is dat het spel tussen aanleuning en nageven met krachtenspel naderend tot nul.
Hang de krachtsensor meer tussen teugels en bitten dus.

Bij FEI klassieke ringdressuur is een ander doel het ontspannen overgeven aan de ruitersignalen van het paard.
Hang de hartslagfrequentie-meter er maar aan.

Meten = weten = geen geneuzel.

hc

Wil je dan een wedstrijdsituatie creëren zonder publiek, fotocamera's, filmcamera's, bloemen, vlaggen, juryhokjes, etc.etc.
Want als jij zelf ooit met een hartslagmeter hebt gereden dan weet je dat ook jouw paard op bepaalde dingen die niets met rijden te
maken hebben zo reageert dat hij er een hogere hartslag van krijgt.
Ook moet je dan vantevoren de normaalwaardes van een paard weten, als je bijv. in de endurancesport kijkt dan zie je dat niet elk paard
een even lage hartslag heeft van nature en het voor sommigen dus simpelweg niet haalbaar is om een extreem lage hartslag te halen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:22

jasmijn78 schreef:
JoviBan schreef:
Iedereen denkt van zichzelf dat het met die druk en de vele kilo's wel meevalt.
Echter, uit een recent onderzoek kwam naar voren dat de gemeten kracht tijdens het rijden niet overeen kwam met de kracht die de ruiters zelf hadden ervaren.

Eerlijk gezegd zal het mij weinig boeien HOEVEEL kracht ik uitoefen op het moment dat ik mijn paard even doorsluit. Ik oefen namelijk zoveel kracht uit als ik nodig vind om de reactie te krijgen die ik van hem wil. Als hij tegen de hand komt bied ik weerstand. Aan hem de keuze: nageven of die vervelende druk houden. Hoe meer hij er tegen in gaat hoe vervelender het voor hem wordt. Zodra hij de gwenste reactie vertoont geef ik DIRECT na (althans: dat is altijd mijn streven... Ik ben als ruiter ook nog lang niet perfect) Deze manier van rijden heeft er toe geleid dat ik mijn paard zelden hoef te begrenzen en doorgaans gewoon met een lichte aanleuning rond kan rijden. En verder: elk paard is ook weer verschillend: Mijn ene paard is van nature veel gevoeliger dan de andere. dat houdt voormij in dat ik een op houding bij de een anders doseer dan bij de ander om de gewenste reactie te krijgen. (ik ben heel blij dat ik twee van zulke verschillende paarden heb, want dat houdt je met dit soort dingen als ruiter namelijk ontzettend scherp)

Wat heb ik eraan om die kracht tijdens het begrenzen te laten meten? Zodat anderen het veel of weinig kunnen noemen? Het zal niets veranderen aan mijn wijze van rijden. Als ik minder kracht uitoefen op het juiste moment (omdat een of andere pannekoek heeft bedacht dat de kracht die ik uitoefen teveel is) krijg in namelijk NIET de reactie die ik wil, sterker nog: dan leer ik hem juist dat hoe sterker hij zich maakt, hoe vaker hij zijn zin krijgt... Dressuurmatig schiet je daar niets mee op.

Helemaal mee eens. Het ene paard is sneller onder de indruk dan de andere, dat wil niet zeggen dat het ene paard ook beter gereden wordt, alleen maar dat het minder drammerig van nature is. Net zoals het ene kind altijd weer de grenzen zal opzoeken en het andere eens dat het de grenzen weet er braafjes tussen blijft.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:27

Kymalin schreef:
jasmijn78 schreef:

Mee eens, als je van je paard sportieve prestaties verwacht, of dan nou in competitieverband of recreatief is, dan moet je zelf ook in conditie zijn. Ik vind het wel goed dat daar steeds meer aandacht aan besteedt wordt. Je ziet steeds meer artikelen over ruitergym, en conditieopbouw van ruiters.

lijkt me een mooi moment voor het openen van een nieuw topic.
niet over gewicht an sich maar wat doen ruiters eigenlijk aan hun conditie? de ruitertop traint kennelijk voor grote evenementen wel eens in Papendal ofzoiets maar wat doen wijzelf als doorsnee ruiter eigenlijk aan onze eigen basis..

btw ik wist niet dat ruitergewicht taboe was op Bokt maar als dat zo is, waarom blijven al die posts over CB's gewicht hier dan op Bokt staan, waar iedereen ze dagelijks kan lezen..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:29

Jasmijn: daarom zeg ik ook:
pol013 schreef:
Vind de 'een paard kan een vlieg voelen' in dit kader altijd leuk. Klopt namelijk. Alleen kan datzelfde paard ook plezier beleven aan het ruige spelletje (bijten) met zijn soortgenootje. Dat het harder is dan een vlieg wil niet zeggen dat het ook gelijk pijnlijk is.

Vind het niet zo'n ramp als blijkt dat ergens 3kg gewicht (want kracht kun je niet meten in gewicht toch) bij komt kijken. Mijn paard heeft er nog nooit tegen geprotesteerd. Blijkbaar past de hoeveelheid druk op het bit bij hem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:31

Jasmijn en Horseyfries, zolang de overkant ervanuit blijft gaan dat je aan teugels hoort te trekken, zullen ze nooit begrijpen wat je bedoelt met lichte aanleuning en dus het uitblijven van vervelende druk en kilo's in de mond (wat toch al niet klopt).

Dan even terug naar de plaatjes van de bitloze dag, alle paarden ging te diep, er liep er niet een correct. De ruiters werkten dus het paard teveel naar zichzelf toe en daardoor kon je zien dat men niet in staat was het paard van zich af te rijden zoals het hoort.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:33

horseyfries schreef:
Of houden we liever gewoon stug vol dat onze optoming het beste is, welke dat ook mag zijn, niet gebaseerd op enige logica?

...en dan nu een :)*

Optoming = beperking.
Dat beperken hoor je te zien in de zin van binnen de speelruimte van wat je vraagt houden.
Recht vooruit rijden bijvoorbeeld vraag núl kracht en núl aandrijving zo lang het paard rechtuit zo snel loopt in mate van verzameling die jij vraagt.
Er is pas kracht nodig om de grens aan te geven. Als het goed is wil het paard gevolg geven en is de kracht dus maar héél gering.

Het opleiden houdt is dat het paard begrijpt wat de bedoeling is van de signalen (en de ruiter uiteraard ook én vaardig is die te geven).
Op ELK niveau hoort het paard welwillend medewerkend ontspannen te begrijpen wat de ruiter bedoelt.

Een optoming is een stuk gereedschap wat al fysiek begrenzend is: het paard is aan de voorkant en beide zijden létterlijk begrensd door leer (wel/niet in combinatie met ijzer).
Dit is een létterlijke versie van ´Controleer het hoofd, controleer je het paard.´
Hier trekken dan jij die kant op is een kunstje aanleren.

Deze behoort gekoppelt te zijn aan de figuurlijke betekenis van het ´hoofd´ controleren.
Die figuurlijke betekenis is het stukje kúnst bij rijden.
Een opleider die ´ontspannen welwillende medewerkend´ bereikt heeft daarom maar ´touch-the-hair´ via de teugels nodig: die teugel is een dirécte verbinding met de huid van het paard rond het hoofd.
Het paard wíl en heeft alleen maar een waarneembaar signaal nodig.

hc

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:38

horseyfries schreef:
Huertecilla schreef:
Wil je dan een wedstrijdsituatie creëren zonder publiek, fotocamera's, filmcamera's, bloemen, vlaggen, juryhokjes, etc.etc.
Want als jij zelf ooit met een hartslagmeter hebt gereden dan weet je dat ook jouw paard op bepaalde dingen die niets met rijden te
maken hebben zo reageert dat hij er een hogere hartslag van krijgt.
Ook moet je dan vantevoren de normaalwaardes van een paard weten, als je bijv. in de endurancesport kijkt dan zie je dat niet elk paard
een even lage hartslag heeft van nature en het voor sommigen dus simpelweg niet haalbaar is om een extreem lage hartslag te halen.

dat schiet zijn doel voorbij.
bij endurance worden alle paarden onder dezelfde wedstrijdomstandigheden gemeten, dus publiek etc etc. de rustwaarde kun je meten en dan het hele verloop van de wedstrijdproef (in situatie die HC bedoelt, bedoel ik), je kunt dan het HF verloop van het paard volgen en daar gaat het om.
uitschieters (bijv flits fotograaf) zijn nadien goed traceerbaar en herleidbaar als je de proef op film opneemt. Bij endurance wordt er vaak niet eens rekening gehouden met zulke momenten (tractor die voorbij racet als je net in de P/A zit bijv.)
En dat elk individu andere (rust) scores heeft moge duidelijk zijn. Ook de herstelwaardes van sportpaarden kunnen zeer divers zijn, wegens o.a. aanleg en de een is nu eenmaal beter in conditie dan de ander, ook op topniveau.
M.i. kan een meetproject zoals HC die voorstelt, goed worden uitgevoerd. Het gaat niet om rustwaardes of wie de laagste HF heeft bij inspanning maar om de uitschieters, die kun je meten. Achteraf kun je dan de film bekijken om te achterhalen waar het aan ligt.

eenitraM

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:45

Ik vind het er helemaal niet zo leuk uit zien. Paarden lopen niet op de loodlijn en lijken gewoon hun hoofd er niet bij te hebben. Kan ook aan mij liggen hoor :?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:47

CattleBitch schreef:
Verder kondig ik vast het Nederlands Kampioenschap Hoofdstelloos Rijden aan, welk in mei 2009 wordt gereden in Eersel-NB. Daar zal ik dan met liefde en plezier met alle deelnemers in discussie gaan, maar hier niet. Gaat allemaal maar vast oefenen zou ik zeggen, want met zoveel know how zal het een grote opkomst worden... 8-)

NK zonder hoofdstel, leuk ik doe mee! (of moet ik eerst selectiewedstrijden rijden? ;) )

Ik geef me op voor de volgende onderdelen:

Dressuur (M1-proef, evt. B-proef zonder halstertouw)
Afbeelding

Springparcours 80 cm. (hier springen we 1.10 maar dat doe ik geen heel parcours)
Afbeelding

Cross
Afbeelding

Trec wil ik ook wel eens proberen. :j

We kunnen geen Western-oefeningen. :n

Oja, en we doen het wel "all the way" dus alles ook zonder zadel... *D

(het duurde even voor ik kon reageren, moest eerst nog een heleboel gezellige pagina's lezen)

Paintlinger

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:49

Respect Motje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:50

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:51

:D

Tenks!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:54

horseyfries schreef:

Juist NIET. Hoe meer ´verstoring´ hoe beter. Het gaat toch om hoog opgeleide paarden?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBDGZEBM.jpg
...en op de hsm lees ik thuis af hoe en wat, waar ik nog aan moet werken :)*

Ik heb drie hsm-setjes, waarvan 1 registrerend met interface. De twee normale zijn voor de conditietraining, de registrerende voor dressuur.
Perfect hulpmiddel en eerlijke scherprechter: laat zien wat je doet, hoe ver jij en jouw paard zijn.
Echt geweldig om uit te kunnen lezen dat je hengst niet meer toerekeningsvatbaar was bij het passeren van een knipogende merrie, of een paard van ontwormen compleet hyper is, of dat de probleemmerrie op split last van de voeten heeft en dús teveel stress heeft voor een laag signaalniveau. Etcetera.
Je kan exact analyseren wát er onderweg allemaal gebeurt. Meten = weten en op basis van weten kan je verbeteren.
Ik heb een aantal verschillende normroutes uitgemeten en uitgeschreven. Ik kan aan de tijdregistratie ook zien waar we op de route zaten bij welke hartslag.
Dat is voor het beleren zo´n fijn hulpmiddel; het geeft de staat van dressuur aan :D

Idem spoortikkenteller en teugelkrachtmeter.
Heb je veel tikken en veel kracht nodig? Dan heb je nog wat te doen.

De dressuurwereld wil toch objectivereing? Kan. Kan per direct en wel met héél eerlijk, objectieve meetcriteria. De basiswaarde van een paard kan je invoeren en wordt automatisch doorgerekend. Doen de conditietrainings-programmas ook. Dat is geen argument, alleen een ´Ja,maar...´.

Is een dressuurproef nu een toéts of een zelfbevredigingsoefening?

hc

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:03

CattleBitch schreef:
russel schreef:
Denken jullie ook wel eens aan het paard? MIjn man is ook zwaarder dan ik, hij mag er op als hij afvalt. Wij zijn beiden dik onder de 100 kg.
Maar als jij denkt dat het prima gaat zo en dat 95 kg een pracht gewicht is, dat je daar geen discipline voor hoeft te hebben, jouw feestje. Lijnen is een kunst, maar een diëtist doet wonderen, hoef je niet voor de anorexien :+
Ik iig stap er uit respect voor mijn paard niet meer op als ik 95 kg weeg.
quote]

Gaan we nu deze kant op? Mijn man is niet dik, hij is lang en gespierd. Mag hij dan niet paardrijden of zo?
Vind je deze opmerking zelf ook niet een beetje dom?
Zullen we een Sonja bakker topic openen? Wordt Bokt misschien wel gesponsord door de supermarkten....

Haha, afzeiken zijn ze hier allemaal goed in. Nu is ze weer te dik? Voor degenen die op de wedstrijd zijn geweest en kritiek hebben, vind ik het jammer dat ze niet een praatje hebben gemaakt met CB. Dan hadden ze namelijk geweten dat het een topwijf is. Iemand met hart voor haar paard, iemand die volgens mij lak heeft aan regels en gezag. (iemand die met Croques te paard gaat op wedstrijd enzo). Ze is gewoon enthousiast en heeft plezier met haar paard. Goh dat ze dan in haar enthousiasme een keer een slidingstop doet (en met halsring he). Wat is daar in vredesnaam erg aan? Ik had daar geen last van.
Ze heeft zelfs een punt. Namelijk als je vindt dat iemand ongewenst gedrag heeft dan moet je die persoon daar op dat moment op aanspreken. Vond ik ook met de kritiek op mijn zg. "slecht passende springzadel" dat te ver naar voren lag. Iemand zegt hier dat op km's afstand gezien te hebben. Dan denk ik, wat ben jij voor mens dan dat jij dat daar ziet en niets zegt. Spreek je irritaties gewoon uit, daar help je mensen mee. Niet achteraf op een anoniem forum want dan heet het afzeiken.

edits: spelvautjes eruit }>
Laatst bijgewerkt door piezze op 16-07-09 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:08

nasheeta schreef:
Bij endurance wordt er vaak niet eens rekening gehouden met zulke momenten (tractor die voorbij racet als je net in de P/A zit bijv.)

...en ríngdressuur is toch de toets van de staat van dressuur?!
Schrikpas = reflex = normaal. Het volgende gedrág = dressuur.
Op de hsm is dat een píek, meer niet. Hoe die piek daalt is een :wow: mbt de staat van dressuur, de mate waarin het paard zich ontspannen in vertrouwen overgeeft aan de ruiter :)*
Daarom zijn dat juist heel gewénste omstandigheden, een gelegenheid voor bonuspunten :D of een reden voor nationaal :o

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:10

Huertecilla schreef:
...en dan nu een

HC, enkele pagina's terug vroeg je mij welke normen en principes ik aanhang. Ik heb toen een link van het disciplinereglement dressuur voor je gekopieerd (afgeleid van de FEI reglementen en gebaseerd op het skala der ausbildung). Zie hier de definitie van aanleuning (en lees dan ook vooral het belang van de samenhang van met de andere aspecten van het skala)

http://www.knhs.nl/objects/00002937.pdf

Dit zijn de principes/normen die ik aanhang, waarvolgens ik mijn paarden wil op leiden (en deze principes/normen zouden alle deelnemers van de proefwedstrijd en wedstrijdruiters ook moeten aanhangen, waarom zou je je er anders op laten toetsen op een wedstrijd? Zoniet? Ook prima, maar hou je dan buiten de discussie). Dit is het uitgangspunt waaronder de proefwedstrijd werd verreden. N.a.v. de proefwedstrijd wordt slechts 1 onderdeel van dit reglement ter discussie gesteld en dat is het onderdeel toegestane optoming...

Dat jij verder andere principes of ideeen hebt over wat goed is, wat wel of geen beperking is, hoe de sport volgens jou gekwantificeerd en gemeten zou moeten worden... Feitelijk doet dat er niet toe in deze discussie. Deze discussie moet je zien in het referentiekader van dit disciplinereglement...

Lovely schreef:
Jasmijn en Horseyfries, zolang de overkant ervanuit blijft gaan dat je aan teugels hoort te trekken, zullen ze nooit begrijpen wat je bedoelt

Klopt... Ik ben bang dat enkele grote monden hier, zelf nog nooit eens het diciplinereglement hebben gelezen, noch de strekking ervan begrijpen. Eigenlijk is dan alle discussie over mogelijke aanpassing van dit reglement zinloos...

Motje11 schreef:
NK zonder hoofdstel, leuk ik doe mee! (of moet ik eerst selectiewedstrijden rijden? )

Wordt niet onder de vlag van de KNHS verreden, nog is het disciplinereglement van de dressuur dan van toepassing... Dus leuk dat je daar aan mee wil doen, maar wat is nu de toegevoegde waarde van jou post in dit topic? (Sorry hoor, maar ik probeer de discussie weer een beetje on-topic te krijgen ;) )
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 16-07-09 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:10

Arabesk schreef:
Citaat:
Inwerking
De gemiddelde 'normale' leren teugel is zo'n 19 mm breed, de ruiterhand is zo'n 100 mm hoog, dus dat geeft gezamelijk 1900 mm².
Het trensbit (uitgaande van een basis trensbit zonder extra hefboom-, knijp- en kettingwerkingen, deze variëren van 7 tot 18 mm) nemen we op 12 mm dik en beschouwen de vorm van het bit als "vectormatig plat" (en daarmee rekenen we van ons af; de biomechanische werking van bitten is veel ingewikkelder en het werkelijke effect een stuk "scherper").
De lagen waarop het bit inwerkt, nemen we samen 20 mm breed (héél ruim genomen). *1)
Als drukoppervlak verkrijgen we hiermee 12 mm x 20 mm = 240 mm². Vervolgens delen we 240 mm² op 1900 mm² = 8 wat betekent dat iedere inwerking van de ruiter via het bit 8 keer sterker doorkomt.

Teugeldruk
De standaard en 'geaccepteerde 2,26 kilo basis teugeldruk wordt hiermee al (x 8) 18 kilo druk in de paardemond.
Een leren teugel weegt zo'n 400 gram, dit keer 8 en het paard heeft al meer dan 3 kilo in de mond hangen. *2)
Dit bij elkaar opgeteld geeft een druk in de mond van ruim 21 kilo cumulatief. En dit is dan een berekening op basis van een als "vriendelijk" beschouwd bit en een "vriendelijke" ruiter

zo kan een ogenschijnlijk vriendelijk bitje met een lichte ruiterhand toch nog doorwerken naar vele kilo's in de paardenmond :)*

En of de teugeldruk nou 10 kilo is, of 1 kilo, het doorkomen in de paardenmond/hoofd blijft een verhouding van DUIZENMAAL láger

Ik heb al veel vergeten wat ze ooit geprobeerd hebben mij bij te brengen vroegah op school....

hier worden teugelbreedt met hand hoogte vermenigvuldigd om zo tot een X aantal mm2, die mijn inziens niet te maken hebben het berekenen van druk/trekkracht/inwerking.
druk is kracht per oppervlakte: p=F/A
A=240 mm²
F=2,26 kg =(normale teugeldruk)
P= 2.26 kg / 240 mm² => 0.094 kg/mm²

(Maar ik kan er helemaal naast zitten..., is al jáááren geleden dat ik nog naar school ging, mi worden hier meerdere dingen doorelkaar gehaalt, nl druk en hefboomwerking)
Laatst bijgewerkt door Alane op 16-07-09 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:12

jasmijn78 schreef:
Dit is het uitgangspunt waaronder de proefwedstrijd werd verreden. N.a.v. de proefwedstrijd wordt slechts 1 onderdeel van dit reglement ter discussie gesteld en dat is het onderdeel toegestane optoming...

Dat jij verder andere principes of ideeen hebt over wat goed is, wat wel of geen beperking is, hoe de sport volgens jou gekwantificeerd en gemeten zou moeten worden... Feitelijk doet dat er niet toe in deze discussie. Deze discussie moet je zien in het referentiekader van dit disciplinereglement...

Ge hebt helemaal gelijk. Onderbouwde uitleg is ongewenst.

:evaw:

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:17

jasmijn78 schreef:
Dit is het uitgangspunt waaronder de proefwedstrijd werd verreden. N.a.v. de proefwedstrijd wordt slechts 1 onderdeel van dit reglement ter discussie gesteld en dat is het onderdeel toegestane optoming...

Zó mee eens :))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:18

Alane schreef:
(Maar ik kan er helemaal naast zitten..., is al jáááren geleden dat ik nog naar school ging, mi worden hier meerdere dingen doorelkaar gehaalt, nl druk en hefboomwerking)

Heb het nét eenvoudig in J&J opgeschreven Alane.

Ik schrijf verder niets meer, want dat is off-topic :D

On-topic had ik al een inlijstbare samenvatting gegeven.

Verder zal ik hier vandaan blijven 8-)

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:24

Huertecilla schreef:
Ge hebt helemaal gelijk. Onderbouwde uitleg is ongewenst.

Nee, onderbouwde uitleg is prima, maar als wel elkaar vanalles onderbouwd gaan uitleggen terwijl we totaal andere definities hebben van bepaalde basisapecten van de dressuur dan schieten we niet veel op.

...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:24

Onzin HC niemand van deze schreeuwers zal bepalen wat of jij hier wel of niet mag posten. Blijf aub posten zodat wij ervan kunnen leren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:34

nasheeta schreef:
dat schiet zijn doel voorbij.
bij endurance worden alle paarden onder dezelfde wedstrijdomstandigheden gemeten, dus publiek etc etc. de rustwaarde kun je meten en dan het hele verloop van de wedstrijdproef (in situatie die HC bedoelt, bedoel ik), je kunt dan het HF verloop van het paard volgen en daar gaat het om.
uitschieters (bijv flits fotograaf) zijn nadien goed traceerbaar en herleidbaar als je de proef op film opneemt. Bij endurance wordt er vaak niet eens rekening gehouden met zulke momenten (tractor die voorbij racet als je net in de P/A zit bijv.)
En dat elk individu andere (rust) scores heeft moge duidelijk zijn. Ook de herstelwaardes van sportpaarden kunnen zeer divers zijn, wegens o.a. aanleg en de een is nu eenmaal beter in conditie dan de ander, ook op topniveau.
M.i. kan een meetproject zoals HC die voorstelt, goed worden uitgevoerd. Het gaat niet om rustwaardes of wie de laagste HF heeft bij inspanning maar om de uitschieters, die kun je meten. Achteraf kun je dan de film bekijken om te achterhalen waar het aan ligt.

Het is iets heel anders of je dit als hulpmiddel voor jezelf gebruikt (doe ik namelijk ook), of dat je zegt dat het dé ideale manier is om dressuur in wedstrijdverband te jureren/meten. Zoals jij zelf al aangeeft kun je zelf heel goed achteraf aangeven waarom er bepaalde uitschieters waren, vaak ook op het moment zelf al. De jury die de HSF echter moet aanhouden als beoordelingscriterium weet op dat moment niet waarom er een uitschieter is. Is dat om de oefening die er gevraagd wordt, om de flits, om de vlag, om het paard wat hinnikt in de verte?
Zie je het al voor je? De proef wordt gereden, een aantal uitschieters worden genoteerd tijdens de oefeningen, achteraf in de na-evaluatie blijkt dat er ook iets gebeurd is wat dat veroorzaakt zou kunnen hebben buiten de oefening van dat moment en dat je dus niet zonder meer ervan uit kan gaan dat de hogere HSF te wijten was aan de oefening. Ga je dan al die ruiters opnieuw die oefeningen laten rijden, ga je die uitschieter niet meetellen, wat ga je doen?
Kortom: onbegonnen werk en leuk bedacht door HC in theorie, maar in praktijk onuitvoerbaar.

Bij de endurance is dit heel anders omdat alleen de waarde bij vertrek en bij aankomst (tussentijds of definitieve) gemeten worden, er geen oefeningen gevraagd worden tijdens die meting die de meting zouden beïnvloeden en de hoogte van de hartslag niet gebruikt wordt als waarde-oordeel over het al dan niet goed gereden zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:40

Inderdaad HF dat klinkt niet werkbaar. Ik weet er ook geen oplossing voor. Misschien is het een idee om inschuifbare sporen te nemen en elastieke teugels? Dan heb je die meterij alvast niet meer nodig. Dan nog een geveerd zadel. Dan hoeven we ons om het gewicht ook niet meer druk te maken?