Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elllis

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:56

Yrrah schreef:
Paula1990 schreef:
Zulke mensen horen niet in de topsport thuis.. daarbij ''topruiters'' vind ik het zowiezo al niet ;vraag me wellis af ; zet ze is op een niet gefokt dressuurpaard en kijken of ze die tot zon niveau kunnen uitbrengen (dat noem ik dan topruiter) maar betwijfel of ze dat lukt , doen ze waarschijnlijk niet eens de moeite voor ..

... Kigali ...

Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:58

Trouwens, ik dacht dat Coby anti LDR was, dus waarom wordt ze dan nu in een adem met Anky genoemd?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:58

pmarena schreef:
Maar het gaat niet alleen om lichamelijke gezondheid , het gaat ook om geestelijke gezondheid en met respect behandelen.

dat vind ik dus ook!
mijn bejaarde pony kan ik ook nog makkelijk een uur dressuurmatig rijden of zelfs springen als ik zou willen! ik weet zeker dat ze alles voor me zal doen maar of het ook goed is....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 14:59

Rust roest, met mate kan alles. Wat zou daar slecht aan zijn? Als je maar niet téveel vraagt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:02

Sammie schreef:
Rust roest, met mate kan alles. Wat zou daar slecht aan zijn? Als je maar niet téveel vraagt.

als je geen respect hebt voor het beest en zen eigen "kapot" laat lopen... dat vind ik slecht! tuurlijk met mate kan alles en als je dingen opbouwd, maar je moet niet te ver gaan en dat bedoelde ik...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:47

Mireille1970 schreef:
Ik ben weg... moet naar de groothandel nieuwe voorraad halen, tja... er is meer dan paarden en bokt. Spreek jullie en wens jullie nog een leuke zondag...

Beste Mireille als je weer terug bent van de groothandel en weer tijd hebt zou je dan alsjeblieft mijn vragen willen beantwoorden, ze staan ik het tweede topic op blz. 29. Ik zou echt heel graag willen dat iemand me nou eens fatsoenlijk uitlegt wat voor verschil er is tussen deze "4 dingen" zoals jij ze noemt en met welk trainigsdoel mensen ze gebruiken.

Mireille of iemand anders, leg het alsjeblieft eens uit.

Bij voorbaat mijn dank.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:56

Sammie schreef:
Trouwens, ik dacht dat Coby anti LDR was, dus waarom wordt ze dan nu in een adem met Anky genoemd?

Omdat imo de houding van deze pony tijdens het longeren niet veel anders is dan het LDR rijden van Anky.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:01

LuvdaTossa schreef:
Omdat imo de houding van deze pony tijdens het longeren niet veel anders is dan het LDR rijden van Anky.

daar zit wel wat in...
eerst zet ze zich af tegen anky en vervolgens doet ze het zelf... net alsof ze niet aan de buitenwereld wou laten weten dat ze ook zo werkt met aparden ofzo Ach gut

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:05

pmarena schreef:
Dat klinkt als een afsluitende post Yrrah , zou misschien ook wel goed zijn. Maar 1 ding is volgens mij nog niet gezegd en dat wil ik nog even kwijt.

Ik zie aardig wat reacties langs komen van mensen die zeggen : er zijn verschillende waarheden , iedereen vergelijkt andermans manier van omgaan met paarden , met de manier die ze zelf aanhangen. Dus de standaard fanatieke wedstrijdhouder wil graag het plaatje van het paard dat puur voor de prestatie gehouden wordt. Die vinden dat normaal. De westernruiter heeft weer een andere manier van trainen , en de recreatieve ruiter ook , en "naturals" hebben ook zo hun eigen visie op het houden en de omgang met paarden.

De boodschap is dan vervolgens : niemand heeft de waarheid in pacht , en iedereen praat naar z'n eigen straatje , je moet alle visies repecteren want geen 1 is goed of fout.

Dat is heel mooi verwoord , en zo werkt het ook bij onderwerpen waar verschillende meningen over mogelijk zijn.

Alleen is er 1 verschil in deze : de mensen wiens mening is dat er meer naar de behoeftes van het PAARD gekeken moet worden , die praten naar het straatje van het PAARD en niet dat van zichzelf !

Welke verschillende manieren mensen willen dat valt idd. allemaal even zwaar , daar kun je niet direct een waardeoordeel over geven. Maar het PAARD zijn behoeftes die wegen VEEL zwaarder , en dus ook de "mening" van de groep die dat verdedigd. Want in tegenstelling tot alle ander visies is dat de enige instelling die NIET egoïstisch is.

Geen persoonlijke visie van hoe dingen "horen" , maar gewoon de waarheid van het paard.

Nou eindelijk een mening waar ik het mee eens kan zijn! Haha! Haha!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:36

Sammie schreef:
Citaat:
ERMELO (KNHS) –In de media zijn beelden verschenen van het longeren van de pony Power and Paint door amazone Angela Krooswijk onder begeleiding van haar instructrice Coby van Baalen tijdens de Europese Kampioenschappen Dressuur Pony’s in het Duitse Freudenberg. Naar aanleiding van deze beelden is er in de paardenwereld een discussie op gang gebracht over de manier waarop de pony op dat moment was opgetoomd.

Het KNHS-bestuur heeft opdracht gegeven aan KNHS-aanklager Mr. Aukje Kroondijk om nader onderzoek te verrichten naar deze zaak. Voor de KNHS is het welzijn van het paard het uitgangspunt bij het bedrijven van de paardensport

Wat is welzijn hier? Wie kan duidelijk met bewijs aantonen dat P&P hier geen welzijn bij heeft. Dat hij schade krijgt. En dan niet puur op je gevoel komen met: Maar hij staat zo kort en dit en dat. Kom met overtuigend bewijs dat P&P door deze houding 'ongelukkig' is en een 'slechte gezondheid' heeft opgelopen..

wel·zijn (het ~)
1 toestand waarbij men in materieel en geestelijk opzicht voorspoedig, gelukkig is => welbevinden
2 goede gezondheid

je hoeft geen expert te zijn om te zien dat het dier dit niet prettig vind, bekijk de foto's eens goed en kijk ook vooral naar de ogen van dat dier. Degenen die werkelijk betwisten dat dit dierenmishandeling is, ...dat vind ik pas erg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-07 22:03, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:43

ag ik vind dat het niet eens door kan gaan als topsport...
laat ze maar lekker gaan zwemmen of fietsen ofzo! dan gaat het alleen om zichzelf en kunnen ze alleen zichzelf de vernieling in helpen Haha! ik vind dat als je zo met dieren om moet gaan dat er beter geen topsport kan zijn... dan gaan "we" maar naar een lager niveau!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 16:44

mee eens Rianneke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:49

Paula1990 schreef:
Zulke mensen horen niet in de topsport thuis.. daarbij ''topruiters'' vind ik het zowiezo al niet ;vraag me wellis af ; zet ze is op een niet gefokt dressuurpaard en kijken of ze die tot zon niveau kunnen uitbrengen (dat noem ik dan topruiter) maar betwijfel of ze dat lukt , doen ze waarschijnlijk niet eens de moeite voor ..

Wat een dom gel*l zeg, het gros van de topdressuurpaarden is springgefokt.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:47

Kigali en Ferro Lachen. Dus toch topruiters.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:08

Dus nu is het geen topruiter meer?
Oh nee... wel, want Ferro en Kigali zijn niet dressuurgefokt... dus een springruiter is pas top als hij met een dressuurgefokt paard net zo hoog kan presteren als met een springgefokte...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:12

LuvdaTossa schreef:
Sammie schreef:

Dus ieder paard dat de knie hoog optrekt is automatisch hetzelfde model als een tuigpaard en dus een tuigpaard?

Foto van P&P lijkt er niet op en heeft niets te maken met LDR.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:16

Hermelientje schreef:
Mireille1970 schreef:
Ik ben weg... moet naar de groothandel nieuwe voorraad halen, tja... er is meer dan paarden en bokt. Spreek jullie en wens jullie nog een leuke zondag...

Beste Mireille als je weer terug bent van de groothandel en weer tijd hebt zou je dan alsjeblieft mijn vragen willen beantwoorden, ze staan ik het tweede topic op blz. 29. Ik zou echt heel graag willen dat iemand me nou eens fatsoenlijk uitlegt wat voor verschil er is tussen deze "4 dingen" zoals jij ze noemt en met welk trainigsdoel mensen ze gebruiken.

Mireille of iemand anders, leg het alsjeblieft eens uit.

Bij voorbaat mijn dank.

Hoi ik ben er weer. Ik zou je het dolgraag weer uitleggen maar aangezien ik het inmiddels meermaals heb uitgelegd (zie topic LDR) zie ik er graag vanaf. Het heeft namelijk niets te maken met dit topic en zou absoluut afdoen aan het verhaal omtrent Coby, die zich niet geassocieerd wil zien denk ik.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:19

Teigetje schreef:
Ik sluit me volledig aan bij Dees! Door zelf te lezen, na te denken, van gedachten te wisselen met een dierenarts enzovoort, ben ik volgens mijn eigen gevoel zeker en vast in staat om een eigen mening te vormen.
Trouwens in de vorige Bit stond nog een onderzoek over oa rollkur en er kwam uit dat ze wel groter gaan bewegen maar hun achterhand MINDER gaan gebruiken. Door deze manier van trainen wordt de achterhand net naar achteren geduwd. Het staat zeer duidelijk met tekeningen en foto's uitgelegd op sustainable dressage.

En zoals Dees ook zegt, er bestaat niet één waarheid. Het gemak waarmee jij (Mireille 1970) een andere waarheid wegwuift, baart me zorgen. Een degelijk onderbouwde uitleg over het onderbrengen van het achterbeen en de verende werking van bekken en spronggewricht, wordt in één adem naar het land der theorieruiters verwezen. Jammer. Ik probeer mijn leerlingen op school altijd een kritische houding bij te brengen, in de zin van kijk, denk na, zoek op, denk weer na, en vorm je eigen mening.

Ik lees hier echter: wie niet op internationaal hoog niveau rijdt, wie Coby niet persoonlijk kent, wie er niet bij stond mag geen mening hebben. Ik vind dat dit wel moet kunnen, zij het dan een genuanceerde mening. Gaan roepen dat de arme sukkel daarvoor moet gestraft worden, vind ik absoluut not done. Speculeren over hoe lang en hoe vaak, is ook not done, wat dat zijn zaken die je niet weet.
Maar durven zeggen dat je het niet eens bent met dergelijke praktijken, dat je rollkurruiters niet graag ziet rijden en dat je hoopt dat dat ooit zal veranderen, vind ik een perfect genuanceerde uitspraak. Durven zeggen dat je de verklaring maar magertjes vind, is ook perfect genuanceerd. Iets wat volgens mij een aantal mensen in dit topic al duidelijk hebben proberen te doen.

Welke WAARHEID wuif ik makkelijk weg dan?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:22

jiehaaa schreef:
Mireille1970 schreef:

Nee hoor. Die zien er heel anders uit. Mankeren ook altijd van alles. Is heel moeilijk om menig manegepaard rad te houden hoor. (maar ook daar geldt weer: menig manegehouder is zich bewust van zijn paard en zorgt wel voor welzijn, maar oh oh ik ken ze ook anders hoor)

Correct me if I'm wrong, maar uit jouw woorden proef ik het volgende. Manegepaarden zijn (op enkele uitzonderingen na dan) allemaal potentiele wrakken, en toppaarden die stelselmatig op dubieuze wijzen getraind worden (vast niet de hele tijd, maar wel vaak en stelselmatig bij wijze van trainingsmethode) maar met alle mogelijke kunstmatige (peperdure, en dus niet haalbaar voor menig manegeghouder) ingrepen draaiende gehouden worden, die hebben niks te klagen, die zijn niet zielig.
Is dat ongeveer jouw visie of zie ik het verkeerd?

Nee zeker niet!
Ik bedoel alleen maar aan te geven dat we over elke foto van een "te diep" gereden paard een 30 pagina's tellende topic kunnen maken, maar ik hoor nooit iemand over de schrijnendere gevallen waar we allemaal (!) aan mee hebben gedaan omdat we simpelweg allemaal op een manege beginnen...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:25

Mireille1970 schreef:
Nee zeker niet!
Ik bedoel alleen maar aan te geven dat we over elke foto van een "te diep" gereden paard een 30 pagina's tellende topic kunnen maken, maar ik hoor nooit iemand over de schrijnendere gevallen waar we allemaal (!) aan mee hebben gedaan omdat we simpelweg allemaal op een manege beginnen...

daar word genoeg over gesproken in andere topics naar mijn idee...
nu gaat het op deze foto's van p&p...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:27

Mireille1970 schreef:

Nou nou nou dat is wel heel generaliserend. Ben niet op een manege begonnen, gelukkig niet.

En ook andere gevallen zal ik nooit goed praten. Verbaas me alleen gewoon dat er nog mensen zijn die op deze manier rijden en het ook nog verdedigen. En te diep en te diep zit ook nog een verschil. Ik spreek in de topics dan ook echt over het op de borst trekken van het hoofd van het paard zoals bij die *clinic*. Waar dus precies hetzelfde aan de hand is als op de longeerfoto's.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:28

Het valt mij trouwens wel altijd op dat managepaarden in de regel langer in goede gezondheid meegaan dan de prive sport-buren die naast hun staan op maneges dus zo zielig zijn die manegepaarden ook weer niet op de meeste maneges althans.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:29

Mireille leest nooit mee in manegepraat, dat zie ik wel. Haha!
Ik kan wel een boek schrijven over manegepaarden, het meeste in de goede zin des woords, maar dat wordt wel erg offtopic.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:33

Lida3 schreef:
Adolf was ook lief voor zijn hond en kleine blonde kindjes.

Daaaaag slaap lekker verder.

Ongelooflijk, wat je ook van dingen vind, deze vergelijking gaat absoluut nergens voor op, hoe durf je!
Ik hoop dat je een flinke OW krijgt! heb getemd

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:36

Het gaat mij erom dat er altijd uiteindelijk tegen manegeruiters en manegepaarden geschopt wordt in dit soort topics.
Feit is dat zielig een relatief begrip is en afhankelijk is van de verschillen in de normen en waarden van ruiters.