Teigetje schreef:Ik sluit me volledig aan bij Dees! Door zelf te lezen, na te denken, van gedachten te wisselen met een dierenarts enzovoort, ben ik volgens mijn eigen gevoel zeker en vast in staat om een eigen mening te vormen.
Trouwens in de vorige Bit stond nog een onderzoek over oa rollkur en er kwam uit dat ze wel groter gaan bewegen maar hun achterhand MINDER gaan gebruiken. Door deze manier van trainen wordt de achterhand net naar achteren geduwd. Het staat zeer duidelijk met tekeningen en foto's uitgelegd op sustainable dressage.
En zoals Dees ook zegt, er bestaat niet één waarheid. Het gemak waarmee jij (Mireille 1970) een andere waarheid wegwuift, baart me zorgen. Een degelijk onderbouwde uitleg over het onderbrengen van het achterbeen en de verende werking van bekken en spronggewricht, wordt in één adem naar het land der theorieruiters verwezen. Jammer. Ik probeer mijn leerlingen op school altijd een kritische houding bij te brengen, in de zin van kijk, denk na, zoek op, denk weer na, en vorm je eigen mening.
Ik lees hier echter: wie niet op internationaal hoog niveau rijdt, wie Coby niet persoonlijk kent, wie er niet bij stond mag geen mening hebben. Ik vind dat dit wel moet kunnen, zij het dan een genuanceerde mening. Gaan roepen dat de arme sukkel daarvoor moet gestraft worden, vind ik absoluut not done. Speculeren over hoe lang en hoe vaak, is ook not done, wat dat zijn zaken die je niet weet.
Maar durven zeggen dat je het niet eens bent met dergelijke praktijken, dat je rollkurruiters niet graag ziet rijden en dat je hoopt dat dat ooit zal veranderen, vind ik een perfect genuanceerde uitspraak. Durven zeggen dat je de verklaring maar magertjes vind, is ook perfect genuanceerd. Iets wat volgens mij een aantal mensen in dit topic al duidelijk hebben proberen te doen.
Welke WAARHEID wuif ik makkelijk weg dan?