Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:45

Ayasha schreef:
Babootje schreef:

En zijn die dan allemaal slecht dan? En zou je als handelaar met je vermogen - je paarden - die van 5 ton tot meerdere miljoenen waard zijn slecht omgaan?. Opzettelijk en structureel beschadigen?

De opnames zouden het ons kunnen vertellen.

Reken er maar niet op.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:04

Wat een berg werknemers van de journalisten en producenten hier op Bokt. :D

ZwarteHeks

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:14

Denk dat we allemaal eerrug benieuwd zijn naar de opnames, één ding is zeker, als het wordt uitgezonden, mede dankzij de rechtszaak, gaan er veel mensen kijken. :D

Het is vooral een potje geduld nu opbrengen. Net zoals met paarden trainen, geduld. ;)

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:15

Ayasha schreef:
Ik denk dat de vraag die hier gesteld mag worden is: hoeveel leed wil je accepteren om prestaties te krijgen? Met hoeveel leed wil je als paardenliefhebber in verband gebracht worden want de leken kijken naar de professionals. In dit geval Helgstrand maar het had ongetwijfeld ook één van vele andere stallen kunnen zijn.

Hoeveel willen we wegwuiven in het kader van de sport? En welke reputatie en welk resultaat geeft ons dat op lange termijn?
Want vergis je niet…. Het afschaffen van de sport wordt een top-down proces. Dat gaat niet beginnen bij de recreatie-ruiter los van of dat terecht is of niet. Dat gaat beginnen met de grote namen. Is al begonnen.

Dus hoeveel wil je naar de buitenwereld goed keuren?
Rollkur? Striemen van de zweep? Kapotte monden? Spoorplekken? Slof er strak aan voor het geval dat……

Goede post!
Waar er wat te winnen, verliezen en vooral te verdienen valt, kunnen maar weinig mensen zich inhouden en een eerlijke keuze maken in het voordeel van het dier.

Wat mij betreft wordt alle pro/betaalde/wed sport met (alle) dieren afgeschaft. Want zodra er geld/gewin/faam bij komt kijken corrumpeert de mens helaas.

Dan doen we het gewoon weer tm het Z voor alleen een rozetje, springen tot max 1m en endurance tot max 25km etcetera. Het steeds betere, hogere, snellere, complexere, meer technische prestaties vragen van onze dieren is een race naar de top ten koste van de dieren.

Ik snap heel goed dat de maatschappij zeer kritisch is/wordt hierover. Ik ben daar zelf ook steeds meer in aan het veranderen en vind veel van de top-paardensport niet meer om aan te zien. En dan ben ik nog liefhebber.

Als er zoveel argumenten en nuancering nodig is om een simpele stelling - of in dit geval vermeend dierenleed - te weerleggen, dan heeft 'de sport' heel snel zijn langste tijd gehad denk ik.

Super jammer, want met paarden leven, rijden, omgaan is een van de leukste dingen in het leven vind ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:25

Nexus schreef:
Dan doen we het gewoon weer tm het Z voor alleen een rozetje, springen tot max 1m en endurance tot max 25km etcetera. Het steeds betere, hogere, snellere, complexere, meer technische prestaties vragen van onze dieren is een race naar de top ten koste van de dieren.

Grapje zeker? Dat is alsof je tegen een mens zegt, je mag nog maar 3 km per dag wandelen.
Dat is wel erug ver weg blijven bij wat een paard met 2 vingers in zijn neus kan.

Daarbij zie ik dat hand in hand gaan van moeilijkere prestaties leveren en het welzijn wat in het gedrang komt niet zo.
Soms is het juist omdat iets moeilijker wordt dat je er achter komt dat je nog harder mag werken aan de basis en de randvoorwaarden. Het daagt je óók uit om de rest steeds beter voor elkaar te hebben.
Zo kán het tenminste ook werken.
Dus ik zie geen linear verband tussen dierwelzijn en hoogte van de hindernissen. (binnen de marges van wat een dier van nature kan)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 25-08-23 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:29

Nikass schreef:
BeFunny schreef:
Er zitten overal goede en slechte tussen en ook veel ertussen in. Zeker als iets om onwetendheid gaat.

Ik vind zelf wel als het om topsport gaat en stallen en ruiters grof geld verdienen met de paarden maar wel slecht zijn voor die paarden, dit wel de ergste groep zeg maar. Als je op dat NIVO rijd of al jarenlang werkzaam bent met top paaardennof juist in de handel en al veel paarden gezien en verkocht of getraind, praten we niet over onkunde. Maar Willens en wetens je paard/en slecht behandelen en daar kan voor mij geen straf hoog genoeg zijn.

Mijn ervaring is dat het "grof geld verdienen" vooral bij de handelaren speelt?

Ik heb niet voor niets ook de handel genoemd want als je daar slechte hebt is dat vaak echt slecht zeg maar en daar wordt echt puur verdient aan de verkoop van paarden dus puur handel en het hoeft niets eens zo te zijn dat iemand ook maar gevoel heeft voor paarden.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:32

pol013 schreef:
Grapje zeker? Dat is alsof je tegen een mens zegt, je mag nog maar 3 km per dag wandelen. Dat is wel erug ver weg blijven bij wat een paard met 2 vingers in zijn neus kan.

Al ga je 100km wandelen, prima. Een mens kan dat voor zichzelf bepalen of hij/zij dat leuk vindt en aankan. Maar je krijgt er - als je dat met een dier doet - wat mij betreft geen prijs/meerwaarde/faam of geld meer voor.

En wat is er mis met het vragen van werk dat binnen de comfortzone van het dier blijft?
Dan kan dat paard het met 2 hoeven in zijn neus. Dikke prima. Beter dan de miskleunen die ik recent weer bv op het EK eventing heb zien langskomen, waar ruiters gewoon niet de verantwoordelijkheid nemen ter bescherming van hun dier bij een super complexe, technische cross en slechte, zware bodem. Want geld, faam, trainers, eigenaren, prestige, OS tickets, noem maar op wat als "reden" wordt genoemd.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 25-08-23 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:34

Nexus schreef:
Goede post!
Waar er wat te winnen, verliezen en vooral te verdienen valt, kunnen maar weinig mensen zich inhouden en een eerlijke keuze maken in het voordeel van het dier.

Wat mij betreft wordt alle pro/betaalde/wed sport met (alle) dieren afgeschaft. Want zodra er geld/gewin/faam bij komt kijken corrumpeert de mens helaas.

Ik snap heel goed dat de maatschappij zeer kritisch is/wordt hierover. Ik ben daar zelf ook steeds meer in aan het veranderen en vind veel van de top-paardensport niet meer om aan te zien. En dan ben ik nog liefhebber.

Als er zoveel argumenten en nuancering nodig is om een simpele stelling - of in dit geval vermeend dierenleed - te weerleggen, dan heeft 'de sport' heel snel zijn langste tijd gehad denk ik.

Super jammer, want met paarden leven, rijden, omgaan is een van de leukste dingen in het leven vind ik.

Kan het alleen maar met je eens zijn. Ik denk dat we in de zoektocht naar perfectie een beetje zicht verloren zijn op waar het om gaat. :)
En dat vind ik jammer. Ik vind het jammer dat het maximale uit een paard halen boven de harmonie gaat.

Ik zie hier wederom mensen zeggen "er gaat te veel geld in om" en zelfs de veehouderij wordt er bij gehaald.
Vals veiligheidsgevoel. :)
Hoeveel geld omgaat in de sport hangt af van de publieke opinie want hoeveelheid kijkers en liefhebbers bepalen of er sponsors zijn en sponsors bepalen hoeveel geld er in om gaat. Als de publieke opinie er klaar mee is dan wij ook. Dat is echt vrij simpel. :) Men investeert enkel als het op brengt. Dus wie bepaalt? Tja. De leken/het publiek.

De veehouders erbij halen is een beetje een apart argument gezien die volop aan het staken zijn dat het niet meer leefbaar is, is dat waar je heen wil dan? :)

pol013 schreef:
Nexus schreef:

Grapje zeker? Dat is alsof je tegen een mens zegt, je mag nog maar 3 km per dag wandelen.
Dat is wel erug ver weg blijven bij wat een paard met 2 vingers in zijn neus kan.

Daarbij zie ik dat hand in hand gaan van moeilijkere prestaties leveren en het welzijn wat in het gedrang komt niet zo.
Soms is het juist omdat iets moeilijker wordt dat je er achter komt dat je nog harder mag werken aan de basis en de randvoorwaarden. Het daagt je óók uit om de rest steeds beter voor elkaar te hebben.
Zo kán het tenminste ook werken.
Dus ik zie geen linear verband tussen dierwelzijn en hoogte van de hindernissen. (binnen de marges van wat een dier van nature kan)

En daar wringt het schoentje IMO. :) Heel veel paarden worden overvraagt om toch dat laatste beetje er uit te persen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:40

Z is niks natuurlijk..gewoon basis.

Wat voor een mens een prestatie is, is heel anders dan voor een atletisch dier als een paard. Maar het management, alles valt of staat daarmee. Dat bepaald ook of er wel niet binnen de comfortzone van een paard gebleven wordt.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:52

Maar helemaal goed, dan draai jij een pirouetje bij de vereniging. Maar niet meer in wedstrijdverband voor winst/geld/faam/punten etc.

Ik denk dat als je de grens niet stelt bij wat een normaal gebouwd, gezond paard relatief eenvoudig zou moeten kunnen (bv Z dressuur, 1m springen of 25km endurance), precies gebeurd wat Ayasha zegt: paarden worden overvraagt om er toch meer uit te persen. Nu vertrekken toch ook 100en paarden door de achterdeur omdat ze de topsport mentaal of fysiek niet aankunnen, of 'niet de juiste mentaliteit' hebben.

De maatschappij zit straks denk ik helemaal niet meer te wachten op de topprestaties in de paardensport van nu en de huidige top maakt het alleen maar erger door leken weg te zetten als dommerikken en te schermen met argumenten als 'als ze het niet zouden willen, dan doen ze het niet' en 'een topsportpaard wordt goed verzorgd'. Echt heel jammer!

En wat er straks ook op de beelden misschien te zien zou zijn, het sterkt alleen maar die maatschappelijke opinie. Want al is het er maar 1; geen enkele wond, striem of ongemak moet te nuanceren of goed te praten zijn. Het doel heiligt nooit de middelen.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 25-08-23 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:57

ZwarteHeks schreef:
Denk dat we allemaal eerrug benieuwd zijn naar de opnames, één ding is zeker, als het wordt uitgezonden, mede dankzij de rechtszaak, gaan er veel mensen kijken. :D

Het is vooral een potje geduld nu opbrengen. Net zoals met paarden trainen, geduld. ;)

Dat zeker hihi, ik ben nu ook wel benieuwd. }>

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:00

Elisa2 schreef:

Wat voor een mens een prestatie is, is heel anders dan voor een atletisch dier als een paard. Maar het management, alles valt of staat daarmee. Dat bepaald ook of er wel niet binnen de comfortzone van een paard gebleven wordt.

Maar ook niet elke (particuliere ruiter) is in staat goed te beoordelen of een paard nog wel in staat is tot bijv hoge sprongen. Ik zeg maar even iets als voorbeeld.

Dat is dus lastig. Ik ben een groot voorstander van beweging en ook bij oudere paarden maar wat voor het ene paard nog een makkie is is voor de ander er al ver over.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:06

BeFunny schreef:
Elisa2 schreef:

Maar ook niet elke (particuliere ruiter) is in staat goed te beoordelen of een paard nog wel in staat is tot bijv hoge sprongen. Ik zeg maar even iets als voorbeeld.

Dat is dus lastig. Ik ben een groot voorstander van beweging en ook bij oudere paarden maar wat voor het ene paard nog een makkie is is voor de ander er al ver over.

En juist dat is het mooie aan wedstrijd sport. Dat je met regelmaat onafhankelijke ogen mee laat kijken op wat je aan het doen bent. Omstanders en jury's. Dus als dat paard de hoogte van de hindernissen/ gevraagde oefeningen niet aan kan krijg je verliespunten. En kelder je vanzelf in niveau.

Nee dat werkt niet altijd. Maar het werkt vaak ook wel.

maar dat verband wedstrijden = leed. :n

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:06

BeFunny:Klopt juist ook beginners die kunnen paarden zo afraggen...

Nexus, ik snap je punt maar vind enige nuances wel fijn. Want wat is een topprestatie? De paarden die door de achterdeur vertrekken, dat gebeurd om verschillende redenen. Ik denk eerder dat sommige bepaalde rijstijlen niet aan kunnen en dat dit niet perse met de topsport te maken heeft. Maar dat deze bijv. bij een andere ruiter/ rijstijl wel tot bloei kunnen komen.

Verder begrijp ik jouw punt helemaal en ben het er ook mee eens dat het te verantwoorden moet zijn. Sport mag imo nooit ten koste gaan van het paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:10

Babootje schreef:
Nikass schreef:

En zijn die dan allemaal slecht dan? En zou je als handelaar met je vermogen - je paarden - die van 5 ton tot meerdere miljoenen waard zijn slecht omgaan?. Opzettelijk en structureel beschadigen? Die wil je toch heel houden en niet in waarde laten verminderen maar juist vermeerderen?

Maar wat als iets door de handelaar niet al beschadigen wordt gezien maar als een middel om een doel te bereiken?

"Ach een striem en wat bloed in mond hoort erbij had het paard maar meteen moeten doen wat er gevraagd werd".

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:10

Dat Z stelt niks voor idd voor een paard.
Maar nu kun je dat wel verbieden. Maar hoe zeg je dan tegen truusje die in het bos rijd. Dat ze haar paard helemaal scheef op de voorhand laat sloffen?

Juist op wedstrijd kan men een ruiter die verkeerd rijd aanpakken.
Oké eens dat dit te vaak niet gebeurt. Bang voor diens naam oid.
Maar zou men daar dan niet beter de verandering willen zien.

pol013

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:11

Dat laatste dus dp: Pak dan aan wat er mis gaat ipv baby's met het badwater weg te gooien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:14

Nexus schreef:
Ik denk dat als je de grens niet stelt bij wat een normaal gebouwd, gezond paard relatief eenvoudig zou moeten kunnen (bv Z dressuur, 1m springen of 25km endurance), precies gebeurd wat Ayasha zegt: paarden worden overvraagt om er toch meer uit te persen.

Een normaal gebouwd en gezond paard kan met een normale conditie rustig 40 of 50 kilometer op een dag lopen.
Alles is sowieso afhankelijk van het tempo de afstand is meestal niet het probleem.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:17

pol013 schreef:
BeFunny schreef:

En juist dat is het mooie aan wedstrijd sport. Dat je met regelmaat onafhankelijke ogen mee laat kijken op wat je aan het doen bent. Omstanders en jury's. Dus als dat paard de hoogte van de hindernissen/ gevraagde oefeningen niet aan kan krijg je verliespunten. En kelder je vanzelf in niveau.

Nee dat werkt niet altijd. Maar het werkt vaak ook wel.

maar dat verband wedstrijden = leed. :n

Maar die onafhankelijke ogen zien dan wel hoe de proef gereden wordt. Maar niet wat er achter de schermen heeft afgespeeld zoals bijvoorbeeld Rollkur. Dus feitelijk voegde dat niet veel toe.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:20

Babootje schreef:
Nikass schreef:

En zijn die dan allemaal slecht dan? En zou je als handelaar met je vermogen - je paarden - die van 5 ton tot meerdere miljoenen waard zijn slecht omgaan?. Opzettelijk en structureel beschadigen? Die wil je toch heel houden en niet in waarde laten verminderen maar juist vermeerderen?

Zeg ik dat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:21

Ja voor mij blijft het zo, dat ik denk..laat dat losrijden nu eens zwaarder mee wegen. Ga dat ook beoordelen.
Ga gewoon echt voor paardvriendelijk rijden in de proeven en het losrijden. Als er iedere keer een -2 aftrek zou zijn bij de dressuur voor een strakke stangteugel of teveel spoorgebruik dan dwing je mensen thuis ook anders te trainen.

In de andere diciplines zijn er vast ook wel maatregelen te bedenken waardoor je mensen dwingt om diervriendelijker te trainen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:23

Elisa2 schreef:
Ja voor mij blijft het zo, dat ik denk..laat dat losrijden nu eens zwaarder mee wegen. Ga dat ook beoordelen.
Ga gewoon echt voor paardvriendelijk rijden in de proeven en het losrijden. Als er iedere keer een -2 aftrek zou zijn bij de dressuur voor een strakke stangteugel of teveel spoorgebruik dan dwing je mensen thuis ook anders te trainen.

In de andere diciplines zijn er vast ook wel maatregelen te bedenken waardoor je mensen dwingt om diervriendelijker te trainen.

Eens.
Happy athlete punt Als apart cijfer. Wat extra telt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:26

En een meter bij de toezichthouder om objectief te meten of de neusriem niet te strak zit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:28

Ja en wat mij betreft ook mond controle na de proeven op wondjes en er als er wondjes zijn gewoon diskwalificatie. Mag trouwens ook voor spoor gebruik gelden en zweep gebruik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:31

Ze hebben die universele neusriem meters. Geen gezever over mijn vingers passen wel.
Die voor de proef even gebruiken. Te strak wegwezen. Niets aanpassen. Nee uitsluiten.

Bit/mond controle. Prima. :j