Nexus schreef:Goede post!
Waar er wat te winnen, verliezen en vooral te verdienen valt, kunnen maar weinig mensen zich inhouden en een eerlijke keuze maken in het voordeel van het dier.
Wat mij betreft wordt alle pro/betaalde/wed sport met (alle) dieren afgeschaft. Want zodra er geld/gewin/faam bij komt kijken corrumpeert de mens helaas.
Dan doen we het gewoon weer tm het Z voor alleen een rozetje, springen tot max 1m en endurance tot max 25km etcetera. Het steeds betere, hogere, snellere, complexere, meer technische prestaties vragen van onze dieren is een race naar de top ten koste van de dieren.
Ik snap heel goed dat de maatschappij zeer kritisch is/wordt hierover. Ik ben daar zelf ook steeds meer in aan het veranderen en vind veel van de top-paardensport niet meer om aan te zien. En dan ben ik nog liefhebber.
Als er zoveel argumenten en nuancering nodig is om een simpele stelling - of in dit geval vermeend dierenleed - te weerleggen, dan heeft 'de sport' heel snel zijn langste tijd gehad denk ik.
Super jammer, want met paarden leven, rijden, omgaan is een van de leukste dingen in het leven vind ik.
Kan het alleen maar met je eens zijn. Ik denk dat we in de zoektocht naar perfectie een beetje zicht verloren zijn op waar het om gaat.
En dat vind ik jammer. Ik vind het jammer dat het maximale uit een paard halen boven de harmonie gaat.
Ik zie hier wederom mensen zeggen "er gaat te veel geld in om" en zelfs de veehouderij wordt er bij gehaald.
Vals veiligheidsgevoel.
Hoeveel geld omgaat in de sport hangt af van de publieke opinie want hoeveelheid kijkers en liefhebbers bepalen of er sponsors zijn en sponsors bepalen hoeveel geld er in om gaat. Als de publieke opinie er klaar mee is dan wij ook. Dat is echt vrij simpel.
Men investeert enkel als het op brengt. Dus wie bepaalt? Tja. De leken/het publiek.
De veehouders erbij halen is een beetje een apart argument gezien die volop aan het staken zijn dat het niet meer leefbaar is, is dat waar je heen wil dan? 
pol013 schreef:Nexus schreef:Dan doen we het gewoon weer tm het Z voor alleen een rozetje, springen tot max 1m en endurance tot max 25km etcetera. Het steeds betere, hogere, snellere, complexere, meer technische prestaties vragen van onze dieren is een race naar de top ten koste van de dieren.
Grapje zeker? Dat is alsof je tegen een mens zegt, je mag nog maar 3 km per dag wandelen.
Dat is wel erug ver weg blijven bij wat een paard met 2 vingers in zijn neus kan.
Daarbij zie ik dat hand in hand gaan van moeilijkere prestaties leveren en het welzijn wat in het gedrang komt niet zo.
Soms is het juist omdat iets moeilijker wordt dat je er achter komt dat je nog harder mag werken aan de basis en de randvoorwaarden. Het daagt je óók uit om de rest steeds beter voor elkaar te hebben.
Zo kán het tenminste ook werken.
Dus ik zie geen linear verband tussen dierwelzijn en hoogte van de hindernissen.
(binnen de marges van wat een dier van nature kan)
En daar wringt het schoentje IMO.
Heel veel paarden worden overvraagt om toch dat laatste beetje er uit te persen.