Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:56

joyce B schreef:
Makkelijker en goedkoper is de wolf opsluiten in toch al omheind natuurgebied (Nationaal Park Hoge Veluwe, Oostvaardersplassen, hebben we nog meer?) of buiten zetten/verjagen.

Al eerder in topic gemeld: wolfje lacht om de omheining rond OVP, en zwemt ook makkelijk een brede watergang over.
Hoge veluwe is in basic aan vele kanten "open" terrein, de hekwerken gaat ie onderdoor of overheen, wildroosters doen em niks.

Beste oplossing is roodkapje(s) inzetten met flink kaliber :D

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:59

tienus63

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:07

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:14

Karl66 schreef:
Nou nee, dan zou je statistisch gezien een ontzettend vertekend beeld krijgen. Er is namelijk onderzocht wat de bevolking van Nederland vindt en het overgrote deel van Nederland woont in de randstad en heeft niet of nauwelijks binding met de natuur. Het gevolg is dat het overgrote deel van Nederland aangeeft geen problemen met de wolf in Nederland te hebben. Dus in die zin klopt het gewoon.

Dat klopt ook. En de mensen die het minste van de natuur af weten hebben wel het meest geromantiseerde beeld can de natuur. En ook nog eens de grootste waffel over hoe het allemaal volgens hun werkt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:53

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:53

-:(-
En dan willen de stadse wollensokken lui wel even dat er hier wolven lopen, omdat ze er lief en aaibaar uitzien.
Je zou zo je paard maar aantreffen |( |( |(

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:13

_Penotti schreef:
En dan willen de stadse wollensokken lui wel even dat er hier wolven lopen, omdat ze er lief en aaibaar uitzien.

Ik draag wel wollensokken en ik vind alles lief, zielig en soms zelfs aaibaar, maar de wolf wil ik hier echt niet hebben. De paarden bij ons op stal staan 24/7 buiten, onze Stalbaas heeft niet de mogelijkheden om beter te omheinen. Ik zou het oneerlijk vinden dat de paarden dan op stal moeten omdat een dier wat hier al zo lang niet is, zo nodig hier terug moet komen en dan ook nog eens beschermd is..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:15

Ja voorruit voor de volledigheid, geiten wollen sokken :P

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:22

Of je ze nou wel of niet wilt hebben, ze zijn er. En ze blijven komen, want ze hebben niet zoveel met paspoorten en grenzen. Dat je ze niet wilt hebben Is echt een gepasseerd station. Wat er dus moet komen Is goede wetgeving, inclusief de mogelijkheid om wolven te beheren (lees jagen) Op dit moment bepalen de prowolvers het debat en daar zal echt iets aan gedaan moeten worden.

Maar de wolven zijn er en daar zullen consequenties aan zitten. In de vorming van kosten en van inspanningen voor de eigenaren van dieren. En het zal betekenen dat sommige mensen daardoor geen dieren meer kunnen houden. De wereld verandert en daar zal mee moeten leren leven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:25

Ja zo kun je redeneren.
Nederland zou ook kunnen redeneren met, we passen de wet aan, jagers mogen ze afknallen.
Dan zitten er geen consequenties voor diereneigenaren aan. Het is maar net waar voor gekozen word.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:34

En je denkt dat ze dan uit Nederland wegblijven? Er niet meer doorheen lopen op zoek naar een nieuw territorium? Of denk je dat we ze dan allemaal te pakken hebben voordat ze bij het vee in de buurt komen? Ze zitten in de buurt van Nederland, komen naar en door Nederland en daar zal je als eigenaar van dieren rekening mee moeten houden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:38

Nee dat denk ik niet.
Alles wat je opsomt niet. :n
Maar dat beest dat daar rond de Bommelerwaard liep , weken op ongeveer dezelfde plek, die zich gewoon liet zien, had echt heel wat minder slachtoffers gemaakt als ze die toen snel hadden afgeknald.
Dat zou dus wel kunnen. Scheelt al heel wat leed.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:42

En dus moet er goed beleid komen. Inclusief een zinnig plan om te beheren. Maar ook met dat beleid zijn er nog steeds wolven en zal je als eigenaar van dieren daar rekening mee moeten houden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:44

Waar, maar dat vind ik heel wat anders dan die beesten hier maar rond laten lopen en laten slachten en er niets tegen doen.
De meesten hebben nu nog geen roedel, maar beheer je niet zal dat ook de toekomst worden. Nu kun je dat nog proberen te voorkomen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:10

tienus63 schreef:
In Friesland waarschijnlijk een kalf van een Blondes d’Aquitaine koe.
Die zijn meestal niet lief als hun kalf bedreigd wordt.

Bron omroep fryslan
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/9652 ... r-van-wolf

Nope, onze Blondies zijn ook heel alert op gevaar voor de kudde. Zelfs op een onbekend persoon reageren ze direct. Als ze echt over de zeik zijn gaan ze voor hun kalveren staan, klaar voor de aanval.
Moet er niet aan denken dat onze kalfjes het slachtoffer worden van een wolf :(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:49

Princess_ schreef:
_Penotti schreef:

Ik draag wel wollensokken en ik vind alles lief, zielig en soms zelfs aaibaar, maar de wolf wil ik hier echt niet hebben. De paarden bij ons op stal staan 24/7 buiten, onze Stalbaas heeft niet de mogelijkheden om beter te omheinen. Ik zou het oneerlijk vinden dat de paarden dan op stal moeten omdat een dier wat hier al zo lang niet is, zo nodig hier terug moet komen en dan ook nog eens beschermd is..

Het is ook vreselijk oneerlijk regenover de paarden. Maar de stadsmensen willen het zo graag. En alles wat de stadsmensen willen moet geschieden. Ik houd het hier in de gaten. Als hier een roedel komt dan gaat mijn paard zo of zo in de nacht naar binnen en alleen overdag nog naar buiten. Als dat niet op deze stal lukt dan maar op een andere stal. En ja dan komen de stadsmensen weer klagen dat het SieLLuG is dat de paarden in de nacht binnen staan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:15

Of de koeien op stal, klagen ze daar over.
Hier staat het tot en met november vol in de weides met jong vee, dag en nacht.
Hectares aan hectares. dat krijg je met alle wil van de wereld niet wolvenproof.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:02

Doe eens lief zeg, alsof het de schuld is van mensen uit de stad dat er wolven rond mogen lopen en dat er geen beleid is. Het grote gros van de bevolking heeft er niks over te zeggen, mensen met eigen land en dieren niet, en mensen uit de randstad net zo goed niet, zij zijn namelijk (net als jullie) niet degenen die erover gaan. Ga dan ajb klagen bij, en over de mensen die wel een vinger in de pap hebben.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:31

Karl66 schreef:
En het zal betekenen dat sommige mensen daardoor geen dieren meer kunnen houden. De wereld verandert en daar zal mee moeten leren leven.

Dat denk ik ook. Gelukkig was ik zelf toch al van plan geen paarden meer aan te schaffen. Maar als ik dat nog wel had gewild, zou ik er vanwege de wolf vanaf zien.

Sommige plaatsen zijn gewoon niet te beveiligen. Wolven kunnen heel hoog springen, goed klauteren en diep graven.

Hopelijk vinden ze hier in de buurt voldoende wild en slaan ze mijn enigszins beveiligde paddock over. Maar dan staan er alsnog veel paarden, koeien en schapen in onbeveiligde weides hier in de buurt en in de rest van Nederland...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:48

Telpeva schreef:
Doe eens lief zeg, alsof het de schuld is van mensen uit de stad dat er wolven rond mogen lopen en dat er geen beleid is. Het grote gros van de bevolking heeft er niks over te zeggen, mensen met eigen land en dieren niet, en mensen uit de randstad net zo goed niet, zij zijn namelijk (net als jullie) niet degenen die erover gaan. Ga dan ajb klagen bij, en over de mensen die wel een vinger in de pap hebben.

Je hebt ook gelijk. Het is Brusselstad.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:49

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:20

Er was daar in de buurt vorig jaar nog een wolf, die niet bij dat nest hoorde vermoedelijk. Ik dacht eerst dat dat de degene was die is doodgereden. Maar dat was dus die van dat nest.

Denk wel dat die andere nu ook weg is, al een tijdje niet gehoord dat hij gezien is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:43

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:45

Ik vind het ook naar. Ik hoop dat de wolven vertrekken voordat hen allemaal dat lot of een stroperskogel treft.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:47

Dat nare vind ik ook van de dieren die hij niet meteen dood maakt maar al aan begint te eten.