[BLOG] Mongol Derby 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:36

Oh wat sip voor Hinke dat rondje... had haar een HS kunnen schelen vandaag lijkt mij.

Devan weg op 25. Benieuwd naar de finish morgen.

AfricanLady

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:38

Vind het aan de ene kant sneu voor devan als ze niet wint

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:41

Hinke is nu toch op 24 of niet?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:45

Een van de dierenartsen in mijn jaar (2011) heeft in Mongolie onderzoek gedaan naar de hoeven van de Mongoolse paarden. Ik geloof dat ze ook nooit bekapt worden namelijk. Misschien is het onderzoek nog ergens terug te vinden online (ik kon het zo snel niet vinden).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:47

@Jenkins, thnx.
Volgens mij zijn haar voorgangers allemaal vertrokken vanaf 24.
Benieuwd of er nog meer deelnemers die achter haar aan kwamen overnachten op 24.
Ik kan dat niet echt goed zien...

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:49

Wat sneu dat Hinke zo verkeerd is gereden! Hopelijk heeft ze nu in elk geval een fijn bedje voor de nacht.

Over die mentale impact, ik schrok best wat van jouw verhaal, Novalues! Ik kan me heel goed voorstellen hoe heftig het is, juist ook na afloop, maar dat had ik niet verwacht.. Op de foto's zie je allemaal van die fitte, capabele mensen die alles lijken aan te kunnen, zie je maar dat dat toch vertekent...

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:51

AfricanLady schreef:

voor mij heeft ze iets te veel vetpenalties gescoord om het heel sneu te vinden. Als de twee koplopers morgen finishen met frequenties van de paarden van net in de 50 hebben die dik en dik verdiend gewonnen!

Met dat verhaal van Novalues in mijn achterhoofd, zouden er dan mensen van de organisatie niet wat last van hun geweten hebben? Als je als thema "to make life less boring" voert...
Laatst bijgewerkt door wittepit op 14-08-18 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:55

Hier ook een groot zwart gat na deelname (ik zag enorm op tegen het finishen), maar lang niet zo heftig als bij Chris.

Wel ieder jaar rond deze tijd weer 'heimwee' naar Mongolie, de weidsheid, de afzondering, de kick van de race...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:58

wittepit schreef:
AfricanLady schreef:

voor mij heeft ze iets te veel vetpenalties gescoord om het heel sneu te vinden. Als de twee koplopers morgen finishen met frequenties van de paarden van net in de 50 hebben die dik en dik verdiend gewonnen!

Wat ik heb gelezen over die paarden is dat je ze soms gewoon niet kan inhouden omdat ze continu volluit willen gaan.
Ik denk niet dat devan ze continu tot het uiterste drijft

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:00

Echt heel gaaf dat er mensen zijn die dit ondernemen..
Wat een prestatie, ook mentaal.

fenix_sion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:36

Even over die hoeven... hoefijzers zijn er voor zover ik gezien heb inderdaad niet!... maar ze doen ook niet aan een paard die wat gevoelig loopt (daar rijden ze gewoon op verder)... en kreupel betekend dat een paard echt niet meer kan staan (maar ook dan zullen ze meelopen met de kudde)...of dat nou een toonbeeld is... (de organisatie voor de race is daarin natuurlijk iets gevoeliger... maar de mongolen zelf niet). Trouwens hoeven krabben lukt ook niet ;) dus laat staan hoefsmid :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:38

Paarden hebben uiteraard geen hoefsmid nodig als ze zo natuurlijk leven. Bij ons worden ze op te zachte grond gehouden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:42

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:46

fenix_sion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:11

poes schreef:
Paarden hebben uiteraard geen hoefsmid nodig als ze zo natuurlijk leven. Bij ons worden ze op te zachte grond gehouden.

Nouja, maar ze hebben dus ook wel eens echt pijn aan hun voeten als het zo rotsig is.
En dan word er van paard gewisselt wanneer er nog een goed paard over is. Maar dan moet dat paard dus wel nog gewoon meegaloperen met de kudde, alleen dan zonder ruiter.
Allemaal niet zo erg. Maar er waren echt wel momenten waar het misschien beter was geweest als een paard hoefijzers gehad had (wat natuurlijk niet gaat daar, maar gewoon vanuit westerse begrippen gezien. Ik bedoel gewoon te zeggen dat het ondanks dat het daar werkt wel nog steeds extreem zware omstandigheden zijn en blote voeten ook echt wel eens niet zo positief uitpakt)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:16

En heel veel mensen in het westen laten er ijzers ondertimmeren omdat ze dan denken dat het paard mooier en beter loopt.

Wat balen van hinke. Maar wat doet ze het toch goed.
Schrik idd ook van het berichtje van Chris hoe heftig het is geweest.
Ik zou best graag willen maar als diabeet lijkt het mij heel dom om te doen en daarvoor te gaan sparen. Dan maar een x een andere gave trektocht in Frankrijk bv.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:27

Citaat:
AC & AN arriving into 26- AC has been carrying all of AN’s kit (besides water) to let her knees have a break - such a class act these two are! #mongolderby2018

Ik vind dit toch wel zo lief. Ondanks alles is het toch een beetje een wedstrijd en toch zorgt AC voor AN zodat ze morgen nog goed verder kan rijden :j
AC lijkt mij een hele sympathieke man :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:29

M_D_H schreef:
Citaat:
AC & AN arriving into 26- AC has been carrying all of AN’s kit (besides water) to let her knees have a break - such a class act these two are! #mongolderby2018

Ik vind dit toch wel zo lief. Ondanks alles is het toch een beetje een wedstrijd en toch zorgt AC voor AN zodat ze morgen nog goed verder kan rijden :j
AC lijkt mij een hele sympathieke man :)

Zeker! En ze zijn al op 26.
Die gaan echt als een speer!!
Devan ergens halverwege 25 en 26.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:30

De koplopers op HS26, ik gun ze van harte dat ze de derby vlekkeloos kunnen uitrijden en als eerste finishen, teamwork en tot zoverre geen penalty's.

Rouke op 18 gebleven, die zal een nacht buiten niet hebben zien zitten, ik hoop dat ze nog vol goede moed verder blijf gaan. Maar het zijn dan nog wel lange dagen bikkelen om te kunnen finishen.

Ik ben ook nieuwsgierig naar het verhaal achter Roukes lijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:48

@Novalues: jouw stukje over het finishen en je overdenkingen over de bubbel tijdens de derby zette mij aan het denken: het klinkt bijna alsof het meedoen aan de derby en je daarbij alleen focussen op het hier en nu, een bijna-dood-ervaring benadert. Een heftige ervaring die je terugbrengt tot de essentie en de vraag naar de zin van het leven. Ik begrijp best dat je het daarna moeilijk kunt hebben om je weer te voegen naar wat "normaal" is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:09

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of AC en AN elkaar al kenden of dat ze elkaar tijdens deze derby ontmoet hebben.

Even kijken of ik daar wat over kan vinden!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 16:21

fenix_sion schreef:
Even over die hoeven... hoefijzers zijn er voor zover ik gezien heb inderdaad niet!... maar ze doen ook niet aan een paard die wat gevoelig loopt (daar rijden ze gewoon op verder)... en kreupel betekend dat een paard echt niet meer kan staan (maar ook dan zullen ze meelopen met de kudde)...of dat nou een toonbeeld is... (de organisatie voor de race is daarin natuurlijk iets gevoeliger... maar de mongolen zelf niet). Trouwens hoeven krabben lukt ook niet ;) dus laat staan hoefsmid :D

In het albumpje dat ik net online heb gezet zie je wat goede foto's van hoeven: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 4395bc5958

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:25

Als je leest in de teams dan schelen Hinke en Devan 20 km. Dat vind ik echt niet veel. Ik ga er dan vanuit dat ze alleen die km tellen die tot de 1000km gaan. Of zie ik dat fout? Of anders gezegd kan eht zijn dat je als deelnemer 1200 km hebt gereden (bij wijze van spreke) voordat je finisht. Dat weet ik eigenlijk niet.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:26

pien_2010 schreef:
Als je leest in de teams dan schelen Hinke en Devan 20 km. Dat vind ik echt niet veel. Ik ga er dan vanuit dat ze alleen die km tellen die tot de 1000km gaan. Of zie ik dat fout? Of anders gezegd kan eht zijn dat je als deelnemer 1200 km hebt gereden (bij wijze van spreke) voordat je finisht. Dat weet ik eigenlijk niet.

Je moet idd de finish bereiken. In principe is dat 1000km, maar als je onderweg verkeerd bent gereden kan het zijn dat je meer dan 1000 rijdt :j

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 16:28

Maflinger_S schreef:
@Novalues: jouw stukje over het finishen en je overdenkingen over de bubbel tijdens de derby zette mij aan het denken: het klinkt bijna alsof het meedoen aan de derby en je daarbij alleen focussen op het hier en nu, een bijna-dood-ervaring benadert. Een heftige ervaring die je terugbrengt tot de essentie en de vraag naar de zin van het leven. Ik begrijp best dat je het daarna moeilijk kunt hebben om je weer te voegen naar wat "normaal" is.

Ik zou het zelf niet als een bijna dood ervaring willen omschrijven hoor! Maar wat ik wel denk is dat wie ik nu ben gevormd is door wat ik door heb meegemaakt. En dat ik nu meer moeite heb (of had, want inmiddels heb ik me weer redelijkerwijs gevoegd naar het normale leven [ik zit nu immers achter een bureau in mijn vakgebied te "werken"]) met dingen te relativeren of los te laten en mee te gaan in de stroom. Concreet denk ik dat ik nu vooral veel last heb van een zogenaamde vrije geest. Mijn (fysieke) grenzen stoppen niet waar die van normale mensen stoppen. Dat zit ook een beetje in mijn karakter denk ik. Maar als ik denk: ik ga meedoen aan een fietstocht van 4500km, dan zie ik dat niet als iets dat onmogelijk is, maar als iets dat ik gewoon ga doen. Bovenal heb ik nu meer dan ooit buiten nodig. Maar op het begin had ik wel heel veel moeite met gewoon werken, vooral omdat ik de zin en het nut daarvan bevroeg (ik kan immers ook 1000km te paard, dus waarom dan nog werken?). Maar dat gaat nu weer gewoon goed. ;)