Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:12

Afbeelding
Even vanwege de privacy de naam weg gehaald. Ze zijn wel hooi aan het weghalen. Mis omdat ze ander hooi gaan neerleggen?
Laatst bijgewerkt door DonDon op 01-03-18 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Amy schreef:
[ [url=m/eKT458.png]Afbeelding[/url] ]

Even over deze post, daar kom je dus niet mee weg.
Je bent inderdaad verplicht iets te doen bij een dier in nood, maar dat zou in dit geval dus het bellen van een instantie zijn. Zonder de eigenaar op de hoogte te brengen actie ondernemen mag alleen in spoedgevallen.
Dus dit kan men proberen, maar die boete krijg je dan toch wel.

Gwenvd

Er is in ieder geval beweging! Ik ben heel benieuwd naar foto’s.

Maar het starre NEE is er nu af. Nu hopen dat we met zijn alle een langer termijn oplossing eruit weten te krijgen.

Ze gooien ook het bos open voor beschutting.

https://www.flevoland.nl/actueel/provin ... aarderspla

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:13

LisaFaded schreef:
[ [url=m/wUWKFS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Even vanwege de privacy de naam weg gehaald. Ze zijn wel hooi aan het weghalen. Mis omdat ze ander hooi gaan neerleggen?

Dit bericht is van gister.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:14

Gwenvd schreef:
LisaFaded schreef:
[ [url=m/wUWKFS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit bericht is van gister.

Aah oké!

Jennyj01

Janneke2 schreef:
...dat vraag ik mij dus af:'uitgehongerde dieren hebben weer te eten'.
Er ligt niet of nauwelijks sneeuw, er is veel laagcalorisch voer - de magerdere dieren |( zijn beter af met het genadeschot (of een roofdier).

Hopelijk heeft SBB voldoende laagcalorisch hooi.
...en dan is er de regel in de natuur dat eten is, voor wie het kan veroveren. Je kunt als uitdeler vermijden om op 1 hoop te voeren, maar zo uitdelen dat ook de zwakkeren tien uur per dag hooi kunnen eten zonder verjaagd te worden...?
I doubt it.

Dus "hooi uitdelen zonder leed" - ik weet het niet.

Er is hier geen sprake van natuur. Die hebben namelijk andere verhoudingen in aantallen dieren. Dus de redenatie gaat niet op.

randalinpony

Tot zondag? Maart is de maand waarin er de meeste omvallen....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:17

Jaime_ schreef:
Wijslander schreef:
Er is niks bereikt. Van die paar dagen hooi komen ze echt geen kilo's aan.

Nee precies, het is enkel een zoethoudertje. Overmorgen is het kwik overdag weer boven 0 dus weer een reden om de stoppen met bijvoeren. Er staan vervolgens nog steeds teveel grazers in een te klein gebied die verhongeren. Dit is puur eigen belang om het volk ff een beetje te temperen. Er moet nog steeds gedemonstreerd worden voor een lange termijn oplossing, zodat niet elke winter hetzelfde prutsmuts en onnodig lijden is.

Dit

Jennyj01

Gwenvd schreef:

Maar het starre NEE is er nu af. Nu hopen dat we met zijn alle een langer termijn oplossing eruit weten te krijgen.

Dat vind ik dan weer zo bijzonder aan deze organisatie. Gisteren was het onverantwoord en zinloos om te doen. Vandaag kan het wel. Dat neemt toch elke geloofwaardigheid weg?

onpaard

Dus met andere woorden de maatschappelijk druk moet blijven anders stopt t bijvoeren.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:18

randalinpony schreef:
Tot zondag? Maart is de maand waarin er de meeste omvallen....

Zondag staat een grote demonstratie gepland.

Jaime_

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:21

Ja en die demonstratie moet vooral doorgaan, demonstreren voor een nieuw beleid, of beter nog, demonstreren voor een einde aan de aanwezigheid van grote grazers in de OVP

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:22

Het feit dat de provincie hier het heft in handen neemt en Staatsbosbeheer in feite overrulet is op zich wel een goed teken. Dat is belangrijker dan die paar plakjes die er nu gevoerd worden.

Het beleid komt van de provincie, dus daar moeten ook de veranderingen in het beleid bewerkstelligd worden. Daar is nu een opening voor, en dat is mooi.

Nu hopen dat er verstandige mensen verstandige dingen gaan doen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:23

Wat betreft die demonstratie: Ik kan daar erg weinig over vinden, heeft iemand een link naar info?

Wijslander

Absoluut, ik ben er zeker bij! Om alles met eigen ogen te zien, nieuwe foto's te maken, te voeren en vooral om te demonstreren!

Nouvel

Zouden ze echt gaan voeren, krijgen we dat te zien?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:24

Jennyj01 schreef:
Gwenvd schreef:

Dat vind ik dan weer zo bijzonder aan deze organisatie. Gisteren was het onverantwoord en zinloos om te doen. Vandaag kan het wel. Dat neemt toch elke geloofwaardigheid weg?

SBB vindt het nog steeds onverantwoord en zinloos om te doen, maar zij gaan niet over het beleid, dat is de provincie. Daarnaast doet de provincie het niet om voor de dieren te zorgen, maar om de maatschappelijke onrust te verlagen (en waarschijnlijk om de politiemacht te ontlasten, want als er permanent politie moet bijspringen om daar in te grijpen, zorgt dat voor een extra belasting van het toch al overbelaste politiekorps).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:24

Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:25

Citaat:
De oplossing is dat alle natuurgebieden, zoals voorheen de bedoeling was, met elkaar verbonden worden om migratie mogelijk te maken.
Dit idee is wegbezuinigd.
Voor nu zul je deze dieren deels moeten schieten, en deels moeten voeren. Dat geeft wat tijd om naar de tekentafel te gaan.

Het is voor de mensheid tijd om in te zien dat natuur de toekomst is. Men is druk met 'oppervlakkige zaken' en we stevenen op grote problemen af.

Dus meer ruimte voor natuur, meer focus op duurzaamheid ipv bezit, milieu en natuur hoofdzaak maken voor toekomstige generaties.

:j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:26

Het reactieve afschotbeleid is er ook gekomen door maatschappelijke druk hè. Toen 'De Nieuwe Wildernis' werd gefilmd werd er helemaal niet ingegrepen, ook niet afgeschoten. Die Twee Vandaag docu van een paar jaar geleden heeft het afschieten (mede-)afgedwongen.

Als dit dan nu de tweede stap wordt: bijvoeren indien nodig én er komt een beleid dat de hoeveelheden dieren beperkt (bachelorgroepen, pro-actief schieten voor vlees, de niet-inheemse dieren - koeien en paarden - er uit, whatever), dan heeft alle protest dus wel zin gehad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:29

Citaat:
Citaat:

Oej - ik ben bang dat ik op een paar zere tenen ga trappen.

Pas op - verder lezen op eigen risico.

Ten eerste: zo star is SBB niet: als de dieren gebrek hebben aan het normale wintervoer (laagcalorisch: mos, riet, bast, korte grassprietjes) vanwege sneeuw, dan wordt er bijgevoerd.
Dat is al sinds jaar en dag beleid.
Wij hebben dat hek neergezet, tenslotte. In de vrije natuur zouden dieren naar andere gebieden lopen om te fourageren.
Dieren die de winterkost te mager vinden worden afgeschoten.
Dit beleid is niet vrij van leed - en daar ook niet voor bedoeld.

Het 'starre nee' bestaat niet en heeft nooit bestaan.

Wel kan gezegd worden dat het beleid om de een of andere reden niet breed genoeg gedragen wordt.
(En dan kun je 'wilde acties krijgen - met hoog risico op koliek en overlijden van dieren.)

En dan het natrappen.
"Gisteren was het nog onverantwoord
- nu kan het opeens: dan neem je SBB toch niet serieus...?"

SBB moet nu eenmaal reageren om paarden voor dood door koliek te behoeden. Je weet nooit hoe hoog calorisch het Penny hoou gaat zijn, hoeveel andere voedingsmiddelen gegeven worden - dus zul je iets moeten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:31

Heb je wel foto's van afgelopen dagen bekeken Janneke? Er wordt dus NIET bijgevoerd als de dieren gebrek hebben aan het normale wintervoer. Moet ik ze nog even plaatsen?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:32

Ze hadden het gewoon nooit zo ver moeten laten komen, dan ging er ook niemand "pennyhooi" brengen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:34

Jaime_ schreef:
Ze hadden het gewoon nooit zo ver moeten laten komen, dan ging er ook niemand "pennyhooi" brengen.

Precies, dat is het, het heeft al veel te lang voort geduurd daar zonder ingegrijpen, uitdunnen, geboortebeperking, terreinonderhoud zodat er genoeg te grazen was en er niet alleen nog maar jacobskruid stond...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:34

Jaime_ schreef:

Juist.

Plus of ze nu een flinke koliek aanval krijgen of over enkele weken sterven van de honger zie ik het verschil ook niet tussen. Het eerste lijkt me nog minder lijden.