Dag 2 EK Herning gestart, live op NOS.nl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:47

Heb je dan ook gezien dat de ene duidelijk anders in elkaar zit dan de ander? ;) Daarom vind ik het zo knap van Edward. Zijn paard is minder voordelig gebouwd; hoog in het kruis en neerwaarts in de romp.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:54

Pletje123 schreef:
Heb je dan ook gezien dat de ene duidelijk anders in elkaar zit dan de ander? ;) Daarom vind ik het zo knap van Edward. Zijn paard is minder voordelig gebouwd; hoog in het kruis en neerwaarts in de romp.

Dat is me zeker niet ontgaan, maar daar gaat het nu helemaal niet om. Er werd aangegeven dat Valegro minder actief lijkt in de piaffe dan Undercover, waarop ik aangaf dat de piaffe daar niet om draait.

Dat is hetzelfde als twee hardloopsters te vergelijken die compleet anders zijn gebouwd; de ene is rank en heeft lange benen, de ander heel korte benen en een zwaardere bouw. De eerste hardloopster komt als eerste binnen, de andere volgt snel daarna. Dan raakt het toch ook kant noch wal als je zegt: maar eigenlijk verdiend de tweede hardloopster het goud, want daarvan is het extra knap?

Een hele andere vergelijking, maar dat is dus ook helemaal niet waar ik op doelde. Het ging hier om de uitvoering.

mbkaatje

Re: Dag 2 EK Herning gestart, live op NOS.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:32

Het zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt en ik ben dus niet goed genoeg op de hoogte van de regels. Maar voor mij als kijker en liefhebber kijk je ook met je (of in ieder geval ik) hart en mijn hart ligt nu eenmaal niet bij Valegro, dus dat scheelt.

Wat ik wel heel fijn vind om te zien is hoe zij en Carl Hester omgaan en trainen met de paarden. Ze gaan lekker de wei op e.d. Lekker fris in het koppie houden.

De vergelijking van de hardloopsters begrijp ik trouwens niet helemaal. Bij hardlopen gaat het nl. om de snelheid en wie er als eerste over de streep gaat. En dat is bij dressuur niet aan de orde.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:38

Dat is dus persoonlijke voorkeur. Kan ik goed begrijpen hoor.

Pietje123 begon over bouw, dat zij het knap(per) van Edward en Undercover vind omdat Undercover minder voordelig (neerwaartse bouw, hoog kruis) is gebouwd. Dit doet echter niet ter zake, het gaat eenmaal om de uitvoering. Het hardlopen heeft dus verder weinig te maken met dressuur, maar de vergelijking komt wel overeen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:44

Oke, ik begrijp waar je heen wilde. Maar dan nog, ook bij de juryleden zijn de scores afhankelijk van een aantal dingen en niet om wie er als eerste over de streep is.

Voor de uiteindelijk score doet het misschien niet ter zake dat Undercover een minder voordelige bouw heeft, maar dan kan het wel "knapper" zijn dat hij op dit niveau loopt, door Edward Gal.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:50

Bomba schreef:
mbkaatje schreef:
Ik heb net de proeven van Adelinde, Edward en Charlotte gekeken. Eerlijk gezegd kan ik het grote verschil tussen Charlotte en Edward en Adelinde niet zien. Ik kan zeker niet ontkennen dat Charlotte een hele goeie proef heeft gereden, maar om dit nu als voorbeeld te stellen en haar zo over te waarderen snap ik niet. De expressie en de activiteit in de piaffe bleef echt achter bij bijv. Undercover.

Adelinde en Parzival vond ik eigenlijk best heel goed gaan. Adelinde lijkt nogal te duwen, maar ze had volgens mij heel weinig gewicht in haar handen. Vond dat echt een verbetering.

En Edward en Undercover gaan elke keer beter als ik ze zie. Echt een hele mooie combinatie.

Langhaneberg en Damon Hill heb ik dan niet gezien, maar die vind ik op veel onderdelen altijd heel sterk, maar het doet altijd zo onrustig aan.

Ben ik absoluut niet met je eens. Lees de FEI reglementen er maar op na; een piaffe hoort niet eens zo actief te zijn. Paard hoort het gewicht echt op de achterhand te nemen, hoef van het opgetilde voorbeen hoort tot halverwege het pijnbeen van het andere voorbeen te komen en hoef van het opgetilde achterbeen gelijk met de kogel van het voorbeen. Ik zocht even naar een afbeelding van Valegro in piaffe, maar ik kwam deze foto van Valegro en Undercover tegen die het verschil prachtig weergeeft. Undercover lijkt inderdaad actiever in de piaffe, maar zijn piaffe voldoet minder aan het beeld van de ultieme piaffe dan die van Valegro. Dressuur gaat niet altijd om spectaculair, dat is nou juist wat een voorganger van mij in dit topic uitlegde.
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 1517_n.jpg

Ik denk dat vandaag wel een ander beeld gaf dan je hier op foto's laat zien? Edward was beter, Charlotte minder dan op deze foto's.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:46

ik heb net voor de grap de piaffe van de 4 toppers naast elkaar gezet. helaas kon ik nog geen foto's van vandaag vinden! Ik kon het niet laten om de perfecte piaffe van Totilas en Edward erbij te zetten!

Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 06:05

Bomba schreef:
Pletje123 schreef:

Dat is me zeker niet ontgaan, maar daar gaat het nu helemaal niet om. Er werd aangegeven dat Valegro minder actief lijkt in de piaffe dan Undercover, waarop ik aangaf dat de piaffe daar niet om draait.

Dat is hetzelfde als twee hardloopsters te vergelijken die compleet anders zijn gebouwd; de ene is rank en heeft lange benen, de ander heel korte benen en een zwaardere bouw. De eerste hardloopster komt als eerste binnen, de andere volgt snel daarna. Dan raakt het toch ook kant noch wal als je zegt: maar eigenlijk verdiend de tweede hardloopster het goud, want daarvan is het extra knap?

Een hele andere vergelijking, maar dat is dus ook helemaal niet waar ik op doelde. Het ging hier om de uitvoering.

Mijn opmerking was niet bedoeld als reden/excuus of wat dan ook. Ik vond het zelf goed naar voren komen op die twee foto's ;) dus ik dacht dat jou dat met je analyserende blik vast ook opgevallen was.

En een kleine kanttekening: de wijze waarop een paard in elkaar zit heeft direct invloed op de uitvoering.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 06:34

Amaryllis schreef:
orion456 schreef:
Ik heb gehoord van een internationaal nederlands jurylid waarom Charlotte (naar idee van veel anderen) overgewaardeerd wordt in punten.....De manier waarop zij Valegro rijdt is de manier waar ze naartoe willen en als voorbeeld willen stellen voor iedereen. A.k.a. meer lossigheid en meer door het lichaam gereden paarden, meer over de rug, en niet de Adelinde manier (hoewel die zich nu aan het omscholen is met Parzival naar de meer Charlotte manier), van voor trekken en been geven, zodat de voorbenen spectaculair doen en achter niks gebeurd (wat je terugziet in de uitgestrekte draf met hoge voorbenen maar weinig ondertredend achterbeen en in de piaffe, waarbij Parzival zelfs omhoog komt met zn achterhand (wat echt neit de bedoeling van de oefening is) en van voor te laag bij de grond blijf, hij gaat niet echt 'zitten'. Dat beeld van Adelinde is nu een voorbeeld nog voor veel mensen in de sport, maar daar krijg je geen goed gereden paarden van. En als sportbond bij de FEI en KNHS nu ook willen ze toch meer dat beeld van Charlotte gaan promoten als voorbeeld van hoe ze het graag willen zien. Ben ik persoonlijk gezien erg blij mee!!!!

True, maar dan moet daar wel expliciet door de FEI beleid en communicatie over verstrekt gaan worden!

Enerzijds is het een positieve evolutie dat de FEI hier nu meer aandacht op vestigt, maar anderzijds zou dit gewoon een evidentie moeten zijn.
Het had immers nooit anders mogen zijn!
Dressuur is altijd al bedoeld zoals Charlotte haar paard voorstelt, de appreciatie van het "spectakelrijden" had nooit mogen plaatsvinden. Daarom is het ook overbodig om daarover te communiceren lijkt mij. :)

Tessie 14: dat is een mooie piaffe foto van Parcival, zo heb ik hem zelf nog maar zelden zien piafferen, maar fijn om op die foto te zien dat het kan! De piaffe foto van Charlotte valt dan weer tegen, daar vind je vast betere plaatjes van :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 06:35

Weet iemand tot hoe laat de kur zondag duurt? Is voor mij even heel belangrijk om te weten omdat ik later op de middag weg moet.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:03

Tesssie, de foto's van Valegro en Damon Hill zijn passage-momenten en daarom niet er juiste vergelijkingsmateriaal.

Natuurlijk heeft de bouw invloed op de uitvoering. Dat hoor je mij ook nergens ontkennen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:26

Wel grappig om te zien dat het moment van foto opname heel veel verschil kan uitmaken! Haha ik zie hier ook een piaffe van Parzival zoals ik hem nog nooit heb zien doen (meestal is het kont omhoog en voorhand omlaag). Totilas kon altijd al supergoed gaan zitten, die had echt een superpiaffe.Plaatste echt zn achterhand meer eronder en kwam daardoor voor omhoog, precies wat Valegro ook doet, alleen iets minder spectaculair.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:31

Afbeelding

Als je vergelijkt moet je idd geen passage met piaffe gaan vergelijken..hier piaffe's van Valegro en Damon Hill.

Afbeelding

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:36

Allebei heel mooi gaan zitten! Allebei heel fijn gereden paarden om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:45

Nog een kwartier en dan begint het weer!

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:12

waar kan je de startlijst zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:18

Fijne rit om naar te kijken ondanks te fouten, wel een hele vriendelijke en fijn zittende ruiter, Henri Ruoste!

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:20

Helemaal mee eens!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:20

Die laatste foto's laten heel goed zien wat er met zitten wordt bedoeld maar toch is dit niet het beste plaatje. Het is teveel, te gesloten. Ze mogen dan wel nog steeds actief zijn van achter en de hoefjes keurig optillen. Dit op de foto kost heel veel kracht en gaat imo ten koste van de expressie. Ik kan me niet voorstellen dat een jury enkel en alleen kijkt of de achterhoef ter hoogte van de voorkogel omhoog komt en hoeveel cm ze met de kont van de grond zitten. Tact, ritme, afdruk en expressie, kijken ze daar niet naar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:28

Nog 3 en dan Danielle.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:38

Gaan we hier verder of is er ee ndag 3 topic?

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:43

Denk maar hier verder. Heb geen dag 3 topic kunnen vinden..

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:45

Ik vind Norte in de galoponderdelen een beetje tegenvallen :(

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:47

maar zijn overgangen passage-uitgestrekte draf .. jemig..... Zijn galop was wel goed alleen de eerste eners gingen helemaal mis, hij was echt aan het tegenpruttelen. Zonde van hem is ook het staartgezwiep.