Daarom vind ik het zo knap van Edward. Zijn paard is minder voordelig gebouwd; hoog in het kruis en neerwaarts in de romp. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Pletje123 schreef:Heb je dan ook gezien dat de ene duidelijk anders in elkaar zit dan de ander?Daarom vind ik het zo knap van Edward. Zijn paard is minder voordelig gebouwd; hoog in het kruis en neerwaarts in de romp.
Bomba schreef:mbkaatje schreef:Ik heb net de proeven van Adelinde, Edward en Charlotte gekeken. Eerlijk gezegd kan ik het grote verschil tussen Charlotte en Edward en Adelinde niet zien. Ik kan zeker niet ontkennen dat Charlotte een hele goeie proef heeft gereden, maar om dit nu als voorbeeld te stellen en haar zo over te waarderen snap ik niet. De expressie en de activiteit in de piaffe bleef echt achter bij bijv. Undercover.
Adelinde en Parzival vond ik eigenlijk best heel goed gaan. Adelinde lijkt nogal te duwen, maar ze had volgens mij heel weinig gewicht in haar handen. Vond dat echt een verbetering.
En Edward en Undercover gaan elke keer beter als ik ze zie. Echt een hele mooie combinatie.
Langhaneberg en Damon Hill heb ik dan niet gezien, maar die vind ik op veel onderdelen altijd heel sterk, maar het doet altijd zo onrustig aan.
Ben ik absoluut niet met je eens. Lees de FEI reglementen er maar op na; een piaffe hoort niet eens zo actief te zijn. Paard hoort het gewicht echt op de achterhand te nemen, hoef van het opgetilde voorbeen hoort tot halverwege het pijnbeen van het andere voorbeen te komen en hoef van het opgetilde achterbeen gelijk met de kogel van het voorbeen. Ik zocht even naar een afbeelding van Valegro in piaffe, maar ik kwam deze foto van Valegro en Undercover tegen die het verschil prachtig weergeeft. Undercover lijkt inderdaad actiever in de piaffe, maar zijn piaffe voldoet minder aan het beeld van de ultieme piaffe dan die van Valegro. Dressuur gaat niet altijd om spectaculair, dat is nou juist wat een voorganger van mij in dit topic uitlegde.
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 1517_n.jpg
Bomba schreef:Pletje123 schreef:Heb je dan ook gezien dat de ene duidelijk anders in elkaar zit dan de ander?Daarom vind ik het zo knap van Edward. Zijn paard is minder voordelig gebouwd; hoog in het kruis en neerwaarts in de romp.
Dat is me zeker niet ontgaan, maar daar gaat het nu helemaal niet om. Er werd aangegeven dat Valegro minder actief lijkt in de piaffe dan Undercover, waarop ik aangaf dat de piaffe daar niet om draait.
Dat is hetzelfde als twee hardloopsters te vergelijken die compleet anders zijn gebouwd; de ene is rank en heeft lange benen, de ander heel korte benen en een zwaardere bouw. De eerste hardloopster komt als eerste binnen, de andere volgt snel daarna. Dan raakt het toch ook kant noch wal als je zegt: maar eigenlijk verdiend de tweede hardloopster het goud, want daarvan is het extra knap?
Een hele andere vergelijking, maar dat is dus ook helemaal niet waar ik op doelde. Het ging hier om de uitvoering.
dus ik dacht dat jou dat met je analyserende blik vast ook opgevallen was. Amaryllis schreef:orion456 schreef:Ik heb gehoord van een internationaal nederlands jurylid waarom Charlotte (naar idee van veel anderen) overgewaardeerd wordt in punten.....De manier waarop zij Valegro rijdt is de manier waar ze naartoe willen en als voorbeeld willen stellen voor iedereen. A.k.a. meer lossigheid en meer door het lichaam gereden paarden, meer over de rug, en niet de Adelinde manier (hoewel die zich nu aan het omscholen is met Parzival naar de meer Charlotte manier), van voor trekken en been geven, zodat de voorbenen spectaculair doen en achter niks gebeurd (wat je terugziet in de uitgestrekte draf met hoge voorbenen maar weinig ondertredend achterbeen en in de piaffe, waarbij Parzival zelfs omhoog komt met zn achterhand (wat echt neit de bedoeling van de oefening is) en van voor te laag bij de grond blijf, hij gaat niet echt 'zitten'. Dat beeld van Adelinde is nu een voorbeeld nog voor veel mensen in de sport, maar daar krijg je geen goed gereden paarden van. En als sportbond bij de FEI en KNHS nu ook willen ze toch meer dat beeld van Charlotte gaan promoten als voorbeeld van hoe ze het graag willen zien. Ben ik persoonlijk gezien erg blij mee!!!!
True, maar dan moet daar wel expliciet door de FEI beleid en communicatie over verstrekt gaan worden!