Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:57

@Murphy, ik ken beide kanten en geloof me, er zit niet zo verschil tussen klassiek en LDR als jij denkt. Ik geloof dat ze daar bij Rath-Linsenhof nu eindelijk achter zijn, nu de rest van de wereld nog.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:01

De Ned top trekt de kin op de borst, The_Stig.
Dus zeg het maar hoe je het wilt noemen.
Rath copieert Gal omdat Totilas het anders niet "herkent". En dat doet Rath nog altijd "vriendelijker" als Gal destijds.
Wat ik zo hypocriet vind, is dat toen Gal de ene na de andere medaille binnen sleepte, we niemand hoorde over zijn losrijden, diep en rond.
Kennelijk zijn wij er al zo aan gewend dat we het voor lief nemen. De Duitsers echter niet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:06

Wat ik in het trainingsfilmpje van Ratth zie is vooral een ruiter die de juiste finesse en gevoel nog niet heeft. Het is allemaal lomp, onbehouwen, ongecontroleerd.
Hij probeert Toto snel voor een been te maken maar dat gaat niet erg subtiel, te lomp. MAR is zelf nog niet flitsend genoeg en gedoceerd in zijn hulpen waardoor Toto toch nog een fractie traag blijft in het achterbeen en niet volledig los laat. Hij probeert te werken aan de nageeflijkheid, Toto houdt zich te veel vast en drukt zich te veel op terwijl hij juist de nek moet laten vallen waardoor zijn rug meer gaat ontspannen. MAR geeft niet snel genoeg lucht waardoor het getrek en gepluk aan de voorkant wordt met een horizontale stang, neit echt fraai. Dat zal precies het commentaar zijn wat zijn trainer hem zal verwijten.
Finesse, snelheid, gevoel, controle, dat zijn dingen die Gal absoluut had

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:09

Abacab, ik houd ermee op, met die onzin.
In het LDR, wat door de top getoond wordt, worden paarden van vóór naar áchteren gereden.
Klassiek gebeurt dat, aan de hand van het Scala, van ACHTEREN naar VOREN!
Als jij dat "niet veel verschillen" noemt ....!
Luister eens naar Nicole Werner (of Sjef): men werkt de voorkant los door hyperflexie en het dubbelvouwen van de halzen: "worden ze lekker los van", aldus deze trainers. Dáár vind de "controle" plaats!
Je haalt de paarden die LDR gereden worden (bijv. in Hagen) er zo tussen uit, omdat er niets van klopt qua losgelatenheid, aanleuning, takt, gedragenheid, Schwung en dus ook qua rechtgerichtheid, getuige de véle gekantelde hoofden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:13

Abacab schreef:
Wat ik in het trainingsfilmpje van Ratth zie is vooral een ruiter die de juiste finesse en gevoel nog niet heeft. Het is allemaal lomp, onbehouwen, ongecontroleerd.
Hij probeert Toto snel voor een been te maken maar dat gaat niet erg subtiel, te lomp. MAR is zelf nog niet flitsend genoeg en gedoceerd in zijn hulpen waardoor Toto toch nog een fractie traag blijft in het achterbeen en niet volledig los laat. Hij probeert te werken aan de nageeflijkheid, Toto houdt zich te veel vast en drukt zich te veel op terwijl hij juist de nek moet laten vallen waardoor zijn rug meer gaat ontspannen. MAR geeft niet snel genoeg lucht waardoor het getrek en gepluk aan de voorkant wordt met een horizontale stang, neit echt fraai. Dat zal precies het commentaar zijn wat zijn trainer hem zal verwijten.
Finesse, snelheid, gevoel, controle, dat zijn dingen die Gal absoluut had

Dat klopt, Rath is nog helemaal niet bekend met de Stop&G0-methode v.h. LDR:
Schop is naar voren, Hand is rem. Deze reflexen geven schrik-reacties bij het paard. De Ned. top is gewend zich hierin te "bekwamen". Je moet dat maar willen ....
Rath is gewend vanuit de halve ophouding te werken, klassiek dus , aan de hand van de samenwerkende hulpen, hetgeen met veel meer fijnheid gepaard gaat.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 03-05-12 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:13

En toch winnen ze...misschien heeft het jurykorps dan bijscholing nodig...of vinden ze dat ze het anders zien dan jij....

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:23

Janderegelaar, Ghislaine Fouarge beschreef onlangs precies hoe het hoort, aan de hand van de richtlijn van het Scala, voorgeschreven door de FEI.
Hij DÓET alleen niet wat hij zegt!
Nu is het ook moeilijk als je veel LDR-ruiters in de ring hebt, waardoor de jury zich gaat aanpassen, ook doordat het publiek dit zo "mooi" vindt, bijv. dat idioot hoge voorbeen, een diréct gevolg van het LDR!
Daarom is het zo fijn dat er nu toch weer ruiters zijn die op de klassieke manier laten zien hoe het wél kan, Carl Hester, Charlotte Dujardin, Helen Langehanenberg, Kristina Sprehe, Victoria Max-Theurer, Anne van Olst en zo zijn er gelukkig nog meerderen.
Een opleidingsweg die zich al eeuwen bewezen heeft, schuif je niet zomaar aan de kant en deze ruiters bewijzen dat maar weer eens.
Het spektakel zal gaan plaatsmaken voor het échte kippenvel gevoel: lichtheid en ongedwongenheid ....!
We zullen het gaan zien op de O.S.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 03-05-12 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:28

murphy102 schreef:
Luister eens naar Nicole Werner (of Sjef): men werkt de voorkant los door hyperflexie en het dubbelvouwen van de halzen: "worden ze lekker los van", aldus deze trainers. Dáár vind de "controle" plaats!

Dan luister je wel heel selectief. Sjef en Nicole roepen beiden dat een paard pas lager en ronder ingesteld kan worden wanneer er een snelle flitsende reactie vanuit een achterbeen is.

Ik begrijp dat jij nog nooit met één van beiden hierover in dialoog bent gegaan en dat is jammer want je mist steeds de essentie van het verhaal

janderegelaa

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:37

Carl Hester rijdt juist wel graag laag diep en rond! En ik ga er vanuit dat hij dat zijn pupillen ook leert. Ik weet niet of Anne van Olst nou een goed voorbeeld is van hoe het wel moet want buiten dat ik haar als persoon aardig vind, is haar rijstijl op momenten behoorlijk hardhandig te noemen. Dan verschilt LDR en klassiek dus inderdaad niet zoveel van elkaar....Al is een goed uitgevoerde LDR niet hardhandig...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:39

murphy102 schreef:
Abacab, ik houd ermee op, met die onzin.
In het LDR, wat door de top getoond wordt, worden paarden van vóór naar áchteren gereden.
Klassiek gebeurt dat, aan de hand van het Scala, van ACHTEREN naar VOREN!
Als jij dat "niet veel verschillen" noemt ....!
Je haalt de paarden die LDR gereden worden (bijv. in Hagen) er zo tussen uit, omdat er niets van klopt qua losgelatenheid, aanleuning, takt, gedragenheid, Schwung en dus ook qua rechtgerichtheid, getuige de véle gekantelde hoofden.

Het maakt niet uit hoe goed je het uitlegt Murphy,men wil niet zien dat rk biomechanisch en ethisch én esthetisch onverantwoord is.
Waar Raths grofheid benoemd wordt,wordt de groteske brutaliteit van de techniek vergoeilijkt of verdedigd.
Opvallend ook dat velen die beweren dat er een groot verschil is tussen LDR en RK dit steeds LDR noemen :x
Gelukkig is Duitsland het nu idd beu,evenals de rest van de monde equestre. Dit is niet nieuw en ook de duitse top praktiseert dit al jaren(Salzgeber,Werth)
Het feit dat ook MAR openlijk zich heeft "bekeert"tot "de hollandse" :oo school is de druppel.
Internationaal worden er meer dan ooit stappen ondernomen tegen deze manier van rijden waarbij verbloemen van narigheid je kampioen maakt?
Ik mag hopen dat er nu daadwerkelijk iets gaat gebeuren zodat jij,ik en velen anderen zich niet meer hoeven te schamen bij het benoemen van onze passie,werk,hobby of anderszinse bezigheid met paarden.
Helaas krijg ik nu al te vaak de vraag waar de beschaving gebleven is in de paardensport en moet het antwoord schuldig blijven.
Topics als dit geven duidelijk weer hoe normaal dit is in Nederland. En ja,die medailles he.
Kijk eens goed en vraag je af wat de prijs is van het goud

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:46

Abacab schreef:
murphy102 schreef:

Dan luister je wel heel selectief. Sjef en Nicole roepen beiden dat een paard pas lager en ronder ingesteld kan worden wanneer er een snelle flitsende reactie vanuit een achterbeen is.

Ik begrijp dat jij nog nooit met één van beiden hierover in dialoog bent gegaan en dat is jammer want je mist steeds de essentie van het verhaal

Abacab, dat is een zgn, "electrisch" been, hetgeen je heel goed terugziet in de eerste 10 sec. van het losrijfilmpje van Rath, alleen Rath kan nog niet met hun methode omgaan en kan nog niet "doseren".
"Electrisch" werkt hetzelfde als een varkensprikker waar je stroomstootjes meegeeft.

En dit is wat wij in de klassieke dressuur helemaal niet wíllen!
Daar willen wij een gedragen achterbeen onder de massa en dat is even heel wat anders.
Kijk maar eens naar het achterbeen van een LDR-ganger in de uitgestrekte draf: deze komt níet mee!
Kijk maar eens naar het achterbeen van een klassiek gereden paard in de uitgestrekte draf (zoek maar filmpje van Valegro bijv.); een achterbeen wat ver naar vóren wordt gebracht in een volledig dürchlassig en losgelaten paard entaktzuiver.
Die losgelatenheid missen we volledig bij de LDR-paarden: vastgehouden ruggen, een absolute oprichting die het paard belet het frame te verlengen, paarden die niet los door het lichaam zijn met alle taktfouten van dien.
Dat "electrisch" achterbeen waar jij het over hebt en Wat Werner en Sjef bedoelen, zien we ook zo "fijn"" terug in de Piaffe: alsof ze geprikt worden met een varkensprikker, dansend als een beer op hete kolen en afhankelijk van bouw: met een heel hoog kruis.

Dus die "snelle flitsende reactie" is een schrik-reflex ...! Nee, dank u.
En reken maar dat de paarden die wel eerlijk worden gereden met een zuiver getoonde Piaffe, Passage of uitgestrekte draf aan het been zijn .....!!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:50

janderegelaa schreef:
Carl Hester rijdt juist wel graag laag diep en rond! En ik ga er vanuit dat hij dat zijn pupillen ook leert. Ik weet niet of Anne van Olst nou een goed voorbeeld is van hoe het wel moet want buiten dat ik haar als persoon aardig vind, is haar rijstijl op momenten behoorlijk hardhandig te noemen. Dan verschilt LDR en klassiek dus inderdaad niet zoveel van elkaar....Al is een goed uitgevoerde LDR niet hardhandig...

Die discussie ga ik niet weer voeren.
Carl Hester rijdt níet Diep en Rond, hij rijdt de paarden in een groot frame, langer. lager en iets achter de loodlijn: is niet waar we het hier over hebben.
Dat kun je zelf ook wel bedenken anders kan hij niet laten zien wat hij en zijn leerlinge Dujardin wél laten zien, nl.: lichtheid en ongedwongenheid ...!
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 03-05-12 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:51

Ik lees nu al een tijdje mee in deze topics. Ben zelf absoluut geen hoogvlieger en misschien wel een voorbeeld van iedere gek kan Z worden :') maar ondanks dat ik geen duidelijke mening heb over LDR vs Klassiek maar wel graag van alles wil leren wil ik toch graag even iets kwijt naar Murphy102. Al een hele tijd lees ik jouw gefrustreerde betogen tegen 'de Nederlandse Top', Sjef en het LDR systeem.

Als je echt van zins zou zijn om mensen (op een goede manier) te overtuigen kan je dat toch beter op een slimmere/betere manier doen ipv te hakken en te zagen op alles en iedereen die het niet met je eens is? Nogmaals, ik sta hier echt neutraal in want ik ben nu eenmaal geen topruiter en moet nog veel leren. Maar ik pretendeer niet alles te weten en in mijn profiel is voor iedereen te zien wat mijnCV bevat. Heb jij, afgezien van je anonieme betogen op dit forum op andere manieren actie ondernomen om dit 'probleem' aan te kaarten? Contact gezocht met de FEI? Internationale Juryleden benaderd? Een onafhankelijk onderzoek laten instellen (zoals Jan hierboven volgens mij al aangaf) naar LDR? Op een andere manier misschien?
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen; Je probeert nu al zolang op een vrij agressieve manier mensen aan jouw kant te krijgen en volgens mij heb je daar nog niet je doel mee bereikt, wat dat doel ook is. Misschien heb je er wat aan. Zo niet, dan ben ik het in ieder geval even kwijt :)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:55

Inderdaad Piepenfiets, ze wíllen het niet zien, omdat dat betekent dat ze dan ook hun eigen rijderij onder de loep moeten nemen en hun droom dan in duigen valt. Hún droom, die niet automatisch zal corresponderen met datgene wat voor het paard het beste is, helaas.
Maar ja, zo lang jurleden die circus-vertoningen belonen, zal het nog wel even duren voordat dat inzicht op breder vlak zal veranderen.
En daar hebben we dan toch ruiters die wél het goede voorbeeld geven -zoals hierboven vernoemd- voor nodig.
De tijd zal het leren ...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:10

Beste Gulpje, mijn frustraties, zoals jij dat noemt, hebben enkel en alleen betrekking op het feit dat ik het ONBEGRIJPELIJK vind dat een methode die zó onder vuur ligt hier, door uitvoerders van de LDR en juryleden als acceptabel wordt gezien.

Ik heb veel relaties in het buitenland en ik weet dat er op het hoogste niveau wereldwijd men bezig is met het bewijs te leveren, wetenschappelijk gezien.
Kennelijk zijn de vele gebroken nek- en halswervels, de gebeukte kaken en vele andere verminkingen , waarvan ik vele foto's gezien heb, níet voldoende bewijsvoering.
Nee, het bewijs moet geleverd worden van achter een bureau door mensen die "er voor gestudeerd hebben" of nog bezig zijn: proefschriften!
En, ja Gulpje ... dat frustreert omdat íedereen tegen deze methode -die hier recht gepraat wordt- zou moeten zijn!
LDR zoals onze topruiters het gebruiken heeft ze geen windeieren gelegd. Anky is de rijkste sportvrouw van Nederland. En dan komt men met "Maar Salinero doet het nog zo goed".

LDR druist dwars in tegen het gehele natuurlijke bewegingsapparaat van het paard!
En daar zou iedereen tegen moeten zijn, want zoals dat hier uitgevoerd wordt, kán het niet op een eerlijke manier uitgevoerd worden.
Het paard wordt even over het hoofd gezien in deze methode!
Verdiep je er eens in, zou ik zeggen, iets waar ik al heel lang mee bezig ben, in binnen- én buitenland ...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:25

Gulpje, ik ben het er overigens niet mee eens dat ik e.e.a. op een agressieve manier zou zeggen, wel volhardend ja.

Ik word hier zo moe van.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:38

murphy102 schreef:
Gulpje, ik ben het er overigens niet mee eens dat ik e.e.a. op een agressieve manier zou zeggen, wel volhardend ja.

Ik word hier zo moe van.

Maar je geeft geen antwoord op de vraag van Gulpje over wat jij nu concreet gedaan hebt anders dan anoniem schreeuwen op dit forum.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:53

@murphy102: Ik ben het wel met Gulpje eens dat je erg agressief inbeukt op een ieder die jouw mening niet deelt.

murphy102 schreef:
Ik heb veel relaties in het buitenland en ik weet dat er op het hoogste niveau wereldwijd men bezig is met het bewijs te leveren, wetenschappelijk gezien.
Kennelijk zijn de vele gebroken nek- en halswervels, de gebeukte kaken en vele andere verminkingen , waarvan ik vele foto's gezien heb, níet voldoende bewijsvoering.
Nee, het bewijs moet geleverd worden van achter een bureau door mensen die "er voor gestudeerd hebben" of nog bezig zijn: proefschriften!
En, ja Gulpje ... dat frustreert omdat íedereen tegen deze methode -die hier recht gepraat wordt- zou moeten zijn!
LDR zoals onze topruiters het gebruiken heeft ze geen windeieren gelegd. Anky is de rijkste sportvrouw van Nederland. En dan komt men met "Maar Salinero doet het nog zo goed".

Laat ik voorop stellen: ik heb niet voldoende kennis van LDR of klassiek en ben maar een in het L rondhobbelende amateur. Maar die foto's van gebroken nek- en halswervels, waren die bij toppaarden? Of amateurs? Want ik denk dat daar wel een groot verschil in zit. Juist dat Salinero en Bonfire het op hoge leeftijd nog zo goed doen, zegt veel. Zij hebben gepresteerd op hoog niveau en zijn fysiek nog in goede conditie. Dan kan je óf concluderen dat de fysieke stress die LDR (volgens jou) toebrengt zich nog niet heeft geopenbaard bij deze paarden, óf je kan concluderen dat de verminkingen die jij aanhaalt een gevolg zijn van de verkeerde hantering van de LDR-methode. Deze nuance mis ik in jouw verhaal.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 11:59

janderegelaa schreef:
En toch winnen ze...misschien heeft het jurykorps dan bijscholing nodig...of vinden ze dat ze het anders zien dan jij....

De Coach had Rath gewaarschuwd maar kon hem niks maken, daar hij de tijd van 10 minuten niet overschreden had. :D

Citaat:
„Natürlich haben mir die Bilder vom Abreiteplatz in Hagen nicht gefallen. Allerdings war das Verhalten des Paares noch regelkonform, weil mit der Art des Trainings der Zeitraum von zehn Minuten nie überschritten wurde“, sagte Hilberath.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:51

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:54

Abacab schreef:
@Murphy, ik ken beide kanten en geloof me, er zit niet zo verschil tussen klassiek en LDR als jij denkt. Ik geloof dat ze daar bij Rath-Linsenhof nu eindelijk achter zijn, nu de rest van de wereld nog.

Abacab alleen al het feit dat je schrijft dat er niet zoveel verschil zit tussen klassiek en LDR daarmee val je door mij door de mand namelijk je weet veel van LDR en weinig of niets van klassiek. Er zit namelijk een wereld van verschil tussen klassiek en LDR.

Vervolgens wil ik ook nog een andere duit in het zakje doen want ik volg dit topic al vanaf bladzijde 1.
Ik vind het erg flauw dat Murphy nu aangevallen wordt met vragen als: "wat heb jij internationaal gedaan om deze zaken te stoppen enz".
Want al jaren is dit een heet hangijzer op het hoogste niveau en het is een heel moeilijk en heet hangijzer om regelgeving te veranderen en zaken te verbieden. Flauw om dan nu één klassiek geschoold BOKT lid zo aan te vallen met die vraag.
Op de tweede plaats wordt er door Murphy niet gescholden of anderszins groffe taal gebezigd. Steeds vanuit kennis, inhoudelijk goed onderlegd geeft zij antwoord op vragen en komt ze op voor haar mening dat klassiek het meest vriendelijke systeem is voor de paarden. Zo lang wij in een democratisch land leven mag een minderheid mening op een nette manier, duidelijk en gloedvolle manier verdedigd worden. Dat is hetgeen dat Murphy hier doet. Door dit anders te stellen wordt zij en andere (klassiek geschollde) mensen onterecht beschadigd en in een hoek neergezet waar ze niet hoort.
Ik leerling, die graag klassiek zo goed mogelijk wil leren rijden, honger juist naar goed onderbouwde meningen hier op BOKT.
Een topic als dit maakt veel duidelijk. Namelijk voor mij, dat de klassiekers zeer goed inhoudelijk onderlegd zijn en met feiten en argumenten weten waar ze het over hebben en staan waar voor ze staan en de LDR voorkeur mensen inhoudelijk nog niet zoveel hebben bijgedragen aan de hele discussie.
Dat is jammer en een gemiste kans om mij duidelijk te maken waarom ik terug zou moeten naar het LDR systeem voor mijn paardje. De top zie ik graag als voorbeeld. Maar helaas zie ik veel top ruiters rijdend vanuit het LDR systeem niet als voorbeeld. Mathias Rath begrijp ik heel goed maar het doet mij en andere mensen die oprecht het beste met hun paard voor hebben en zich graag willen spiegelen aan voorbeeld ruiters pijn dat zo een begaafd klassieke ruiter als Mathias LDR rijdt of moet gaan rijden. Ik begrijp hem wel maar vind het persoonlijk heel erg jammer. Dat hij deze overstap maakt is ook in Duitsland iets dat de gemoederen zeer doet verhitten.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:02

Zolang er meningen als feiten worden neergezet, blijf je dit houden pien_2010. Er zijn voor- en tegenstanders. Maar (ik spreek nu voor mezelf) ik wordt soms wat lichtelijk moe van het eeuwigdurende "proberen over te halen naar de klassieke rijkunst". Ik krijg dan het "wij van WC-eend adviseren...." idee.
Hebben de mensen bij de FEI het dan zo fout? Hebben zij geen verstand van dressuur? Ik het werkelijk zo dat er alleen gepunt wordt op wat het publiek wil zien, en niet wat de jury wil zien? Zo ja, waar zijn hier de harde bewijzen voor?

En ik denk persoonlijk zeker dat Bonfire of Salinero goede voorbeelden zijn. Bonfire is 29 jaar, en nog steeds in goede gezondheid. Salinero is 17 en presteert nog steeds op het hoogste niveau.

Ik vind het een goed stuk van D. Rosie trouwens.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:10

pien_2010 schreef:
Abacab schreef:

Abacab alleen al het feit dat je schrijft dat er niet zoveel verschil zit tussen klassiek en LDR daarmee val je door mij door de mand namelijk je weet veel van LDR en weinig of niets van klassiek. Er zit namelijk een wereld van verschil tussen klassiek en LDR.

Weet je wat een feit is; dat de amateurs en leken met elkaar kibbelen en harrewarren over de enige juist weg, en de 'waarheid'. Terwijl er in de top juist over en weer erg veel respect en waardering is voor elkaar en elkaar's manier van trainen. Als je op grote concoursen komt zie je ruiters met bewondering naar elkaars proeven kijken en genieten van elkaars performances en prestaties. Jammer dat dat hier niet kan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:19

celano schreef:

Kan me hier helemaal in vinden. Ook ik erger me eraan en snap niet hoe deze ruiters het ook nog voor elkaar krijgen om met wp naar huis te gaan. Afgezien van het gebuts, staan de sporen er bij elke pas in omdat de dieren totaal niet aan het been zijn. Maar ohoh, het oogt zo 'ontspannen' en dat scoort blijkbaar stukken beter dan een ietwat gespannen, maar wel los door het lijf lopend paard wat super licht aan de hulpen staat.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:30

murphy102 schreef:
Janderegelaar, Ghislaine Fouarge beschreef onlangs precies hoe het hoort, aan de hand van de richtlijn van het Scala, voorgeschreven door de FEI.
Hij DÓET alleen niet wat hij zegt!
Nu is het ook moeilijk als je veel LDR-ruiters in de ring hebt, waardoor de jury zich gaat aanpassen, ook doordat het publiek dit zo "mooi" vindt, bijv. dat idioot hoge voorbeen, een diréct gevolg van het LDR!
Daarom is het zo fijn dat er nu toch weer ruiters zijn die op de klassieke manier laten zien hoe het wél kan, Carl Hester, Charlotte Dujardin, Helen Langehanenberg, Kristina Sprehe, Victoria Max-Theurer, Anne van Olst en zo zijn er gelukkig nog meerderen.
Een opleidingsweg die zich al eeuwen bewezen heeft, schuif je niet zomaar aan de kant en deze ruiters bewijzen dat maar weer eens.
Het spektakel zal gaan plaatsmaken voor het échte kippenvel gevoel: lichtheid en ongedwongenheid ....!
We zullen het gaan zien op de O.S.

Hier moet ik toch echt even op reageren. Dit staat los van het wel of niet goedvinden van het LDR.
Mbt jury, een jury is geschoold met het Scala, en beoordeeld ook aan de hand van het scala. Een jury beoordeeld niet met in het achterhoofd 'dit zal men wel mooi vinden'. Een jury beoordeeld ook een ruiter niet slecht omdat deze LDR rijdt. Een jury ziet enkel wat er gebeurd wanneer de combi de ring in komt en gaat dan pas aan het beoordelen. Dit staat totaal los van de manier van losrijden, ja de manier van losrijden heeft invloed op de manier van rijden in de proef. Maar hier gaat een jury (als het goed is!) niet over na zitten denken. Beoordeeld wat hij op dat moment ziet en in hoeverre dat voldoet aan het ideaal beeld volgens het Scala.

Een (Idioot ;)) hoog voorbeen is het gevolg van gedragenheid van achter. Ik neem aan dat dit algemeen bekend is....? Dit komt doordat een paard vanuit basis (horizontaal evenwicht) wordt getraind om op GP niveau op de achterhand te lopen, hierdoor stijgt hij als het waren voor op en mbt schwung en alle andere termen van het Scala, zal het voorbeen meer vrijheid krijgen en dus ook meer verheven kunnen worden.
\

Celano: Helemaal eens met je link!