Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Abacab schreef:Wat ik in het trainingsfilmpje van Ratth zie is vooral een ruiter die de juiste finesse en gevoel nog niet heeft. Het is allemaal lomp, onbehouwen, ongecontroleerd.
Hij probeert Toto snel voor een been te maken maar dat gaat niet erg subtiel, te lomp. MAR is zelf nog niet flitsend genoeg en gedoceerd in zijn hulpen waardoor Toto toch nog een fractie traag blijft in het achterbeen en niet volledig los laat. Hij probeert te werken aan de nageeflijkheid, Toto houdt zich te veel vast en drukt zich te veel op terwijl hij juist de nek moet laten vallen waardoor zijn rug meer gaat ontspannen. MAR geeft niet snel genoeg lucht waardoor het getrek en gepluk aan de voorkant wordt met een horizontale stang, neit echt fraai. Dat zal precies het commentaar zijn wat zijn trainer hem zal verwijten.
Finesse, snelheid, gevoel, controle, dat zijn dingen die Gal absoluut had
murphy102 schreef:Luister eens naar Nicole Werner (of Sjef): men werkt de voorkant los door hyperflexie en het dubbelvouwen van de halzen: "worden ze lekker los van", aldus deze trainers. Dáár vind de "controle" plaats!
murphy102 schreef:Abacab, ik houd ermee op, met die onzin.
In het LDR, wat door de top getoond wordt, worden paarden van vóór naar áchteren gereden.
Klassiek gebeurt dat, aan de hand van het Scala, van ACHTEREN naar VOREN!
Als jij dat "niet veel verschillen" noemt ....!
Luister eens naar Nicole Werner (of Sjef): men werkt de voorkant los door hyperflexie en het dubbelvouwen van de halzen: "worden ze lekker los van", aldus deze trainers. Dáár vind de "controle" plaats!
Je haalt de paarden die LDR gereden worden (bijv. in Hagen) er zo tussen uit, omdat er niets van klopt qua losgelatenheid, aanleuning, takt, gedragenheid, Schwung en dus ook qua rechtgerichtheid, getuige de véle gekantelde hoofden.
school is de druppel.Abacab schreef:murphy102 schreef:Luister eens naar Nicole Werner (of Sjef): men werkt de voorkant los door hyperflexie en het dubbelvouwen van de halzen: "worden ze lekker los van", aldus deze trainers. Dáár vind de "controle" plaats!
Dan luister je wel heel selectief. Sjef en Nicole roepen beiden dat een paard pas lager en ronder ingesteld kan worden wanneer er een snelle flitsende reactie vanuit een achterbeen is.
Ik begrijp dat jij nog nooit met één van beiden hierover in dialoog bent gegaan en dat is jammer want je mist steeds de essentie van het verhaal
janderegelaa schreef:Carl Hester rijdt juist wel graag laag diep en rond! En ik ga er vanuit dat hij dat zijn pupillen ook leert. Ik weet niet of Anne van Olst nou een goed voorbeeld is van hoe het wel moet want buiten dat ik haar als persoon aardig vind, is haar rijstijl op momenten behoorlijk hardhandig te noemen. Dan verschilt LDR en klassiek dus inderdaad niet zoveel van elkaar....Al is een goed uitgevoerde LDR niet hardhandig...
maar ondanks dat ik geen duidelijke mening heb over LDR vs Klassiek maar wel graag van alles wil leren wil ik toch graag even iets kwijt naar Murphy102. Al een hele tijd lees ik jouw gefrustreerde betogen tegen 'de Nederlandse Top', Sjef en het LDR systeem.
murphy102 schreef:Ik heb veel relaties in het buitenland en ik weet dat er op het hoogste niveau wereldwijd men bezig is met het bewijs te leveren, wetenschappelijk gezien.
Kennelijk zijn de vele gebroken nek- en halswervels, de gebeukte kaken en vele andere verminkingen , waarvan ik vele foto's gezien heb, níet voldoende bewijsvoering.
Nee, het bewijs moet geleverd worden van achter een bureau door mensen die "er voor gestudeerd hebben" of nog bezig zijn: proefschriften!
En, ja Gulpje ... dat frustreert omdat íedereen tegen deze methode -die hier recht gepraat wordt- zou moeten zijn!
LDR zoals onze topruiters het gebruiken heeft ze geen windeieren gelegd. Anky is de rijkste sportvrouw van Nederland. En dan komt men met "Maar Salinero doet het nog zo goed".
janderegelaa schreef:En toch winnen ze...misschien heeft het jurykorps dan bijscholing nodig...of vinden ze dat ze het anders zien dan jij....
Citaat:„Natürlich haben mir die Bilder vom Abreiteplatz in Hagen nicht gefallen. Allerdings war das Verhalten des Paares noch regelkonform, weil mit der Art des Trainings der Zeitraum von zehn Minuten nie überschritten wurde“, sagte Hilberath.
Abacab schreef:@Murphy, ik ken beide kanten en geloof me, er zit niet zo verschil tussen klassiek en LDR als jij denkt. Ik geloof dat ze daar bij Rath-Linsenhof nu eindelijk achter zijn, nu de rest van de wereld nog.
pien_2010 schreef:Abacab schreef:@Murphy, ik ken beide kanten en geloof me, er zit niet zo verschil tussen klassiek en LDR als jij denkt. Ik geloof dat ze daar bij Rath-Linsenhof nu eindelijk achter zijn, nu de rest van de wereld nog.
Abacab alleen al het feit dat je schrijft dat er niet zoveel verschil zit tussen klassiek en LDR daarmee val je door mij door de mand namelijk je weet veel van LDR en weinig of niets van klassiek. Er zit namelijk een wereld van verschil tussen klassiek en LDR.
celano schreef:
murphy102 schreef:Janderegelaar, Ghislaine Fouarge beschreef onlangs precies hoe het hoort, aan de hand van de richtlijn van het Scala, voorgeschreven door de FEI.
Hij DÓET alleen niet wat hij zegt!
Nu is het ook moeilijk als je veel LDR-ruiters in de ring hebt, waardoor de jury zich gaat aanpassen, ook doordat het publiek dit zo "mooi" vindt, bijv. dat idioot hoge voorbeen, een diréct gevolg van het LDR!
Daarom is het zo fijn dat er nu toch weer ruiters zijn die op de klassieke manier laten zien hoe het wél kan, Carl Hester, Charlotte Dujardin, Helen Langehanenberg, Kristina Sprehe, Victoria Max-Theurer, Anne van Olst en zo zijn er gelukkig nog meerderen.
Een opleidingsweg die zich al eeuwen bewezen heeft, schuif je niet zomaar aan de kant en deze ruiters bewijzen dat maar weer eens.
Het spektakel zal gaan plaatsmaken voor het échte kippenvel gevoel: lichtheid en ongedwongenheid ....!
We zullen het gaan zien op de O.S.
) hoog voorbeen is het gevolg van gedragenheid van achter. Ik neem aan dat dit algemeen bekend is....? Dit komt doordat een paard vanuit basis (horizontaal evenwicht) wordt getraind om op GP niveau op de achterhand te lopen, hierdoor stijgt hij als het waren voor op en mbt schwung en alle andere termen van het Scala, zal het voorbeen meer vrijheid krijgen en dus ook meer verheven kunnen worden.