Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:21

Rinske schreef:
Ja precies, echte Amerikaan, meteen sue-en :') .

"Ik ga je sue-en dat je gefilmd hebt dat IK een paard mishandelde."

:?

8)7

Volgens mij moet hij gesued worden omdat hij iets onaardigs tegen paarden heeft gedaan. :Y)

Rinske

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:21

Ja precies, want "mijn gezicht is mijn intellectueel eigendom", hij heeft wel humor :') .

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:24

johnnyrider schreef:
chevax schreef:
@johnnyrider: maar feit is en blijft dat er toch flink in de mond wordt gerukt. En dan kan je me nog zoveel uitleggen over de anatomie van een paard of over de training, maar ook dan wordt het filmpje er niet beter op.[/quot

Natuurlijk is dat zo. In mijn ogen is deze man geen held of voorbeeld hoe je reining moet rijden. Echte sporthelden zijnn voor mij Johan Cruijff en Eddy Merkcx..

Maar kan.mij er ook niet echt over opwinden.

Werkelijk, wat is er nou zo byzonder aan dat filmpje, zijn dingen die je dagelijks tegenkomt.

Doe effe normaal en doe niet roomser dan de paus, nee niemand heeft hier ooit een paard in zijn bek gezaagd of wat dan ook.

Ik breek geen lans voor mr Graig, want ik heb niks met deze man, behalve dat hij reining rijdt. n.

ik zie zulke dingen echt niet elke dag , anders was de lol van het hele paarden gebeuren er voor mij al wel af geweest.
wij/ik ben ook niet roomser als de paus , ik heb bv mijn kleine bonte ook wel eens in de mond gezeten toen we bijna onder uit gingen.

dit paard werd minstens 15 keer in zijn muil geragd , een fout maak een mens 1,,,2,,,,,,3 keer , en dan heeft een mens wel geleerd.
het meest belachelijke is dat mensen dit als normaal gaan beschouwen , en de ogen sluiten voor de wereld waar ze overdag tussen lopen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:24

oeff... dit vond ik toch wel zwaar om te zien. heb al veel gezien maar hier stralen de paardjes toch echt geen geluk uit (2de filmpje laatste )

maar inderdaad eindelijk een keer geen dressuurruiters die altijd zo slecht zijn

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:26

Wranglerbutt schreef:
Het rijtechnische doel van raggen op dit niveau, is het paard zgn 'broke' oftewel volkomen gehoorzaam maken.
'Broke' is een trainingsniveau dat bereikt kan worden door veel geduld en nette trainingsmethoden of door minder geduld (tijd is geld tenslotte) en intimidatie.
In het geval van CS en vele 'toptrainers' met hem, is mijn opinie dat het dmv intimidatie gebeurt.

Je verwoordt het mooi. Ik zat al lezende al te bedenken hoe ik het moest gaan neerzetten, maar ik ga er niets aan veranderen.

Ik heb het filmpje een paar keer gekeken, en na alle pagina's te hebben doorgelezen nog een keer aandachtig bekeken. Vooropgesteld dat ik zelf geen westernruiter ben, heb ik wel het idee dat de hulpen te hard worden gegeven. Volgens mij had je met een kleinere ophouding afdoende kunnen bereiken, maar dat is puur hier vanachter het beeldscherm beoordeeld. Ik ben er niet bij geweest. Maar het filmpje ziet er gewoon vreselijk uit, punt. Dat kon zelfs mijn vriend (paardenleek bij uitstek) in zijn eentje beoordelen.

Ik vind het net zoiets als je paard met alle kracht in de krul trekken met hulpteugels e.d., te sterke ophoudingen maken bij dressuur of in welke variant van paardrijden dan ook. "Less is more" heb ik altijd begrepen. Als ik het filmpje zie (en dan heb ik het puur over het eerste stapgedeelte, over dat stoppen ga ik me niet uitlaten) dan snap ik waarom hij op sommige (niet alle) momenten een ophouding maakt. Maar daar was volgens mij een kleine ophouding meer dan voldoende geweest. Als je ziet hoe hij de merrie met een licht "snukje" aan de teugels al stil kan laten staan, lijkt dat beestje me gevoelig genoeg in de mond.

Ik hoop niet voor deze man dat het het einde van zijn carriere zal gaan betekenen, wel dat er een lichtje bij hem gaat branden over of deze aanpak nou nodig is om dit te bereiken. Of liever: of je dat op deze manier wíl bereiken. Voor mij zegt het niks over westernsport, dat blijf ik goed uitgevoerd een mooie manier van paardrijden vinden. Het zegt voor mij meer over de druk die er kennelijk op zit om zo snel mogelijk zo veel mogelijk van een paard te eisen. Dat is gewoon ontzettend jammer. Rijden moet toch vooral leuk zijn, voor zowel de ruiter als het paard. Ik kan me niet voorstellen dat één van beiden hier met plezier op terug kan kijken. Fouten maken we allemaal, ik hoop alleen dat iedereen er ook van blijft leren.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:26

zo Eponatv is weer eens lekker bezig eerst was het een dressuurruiter nu reining. Tja andere mogelijkheden heeft deze club niet. MAAR wat heeft deze camaraman/vrouw nu zelf gedaan behalve wat misstanden filmen....... HELEMAAL niets zo kan iedereen k*t filmpjes maken, maar wees een vent en was recht op de man/vrouw afgestapt en je ongenoegen geuit. Dan pas kan ik je waarderen sorry Epona tv zo echt niet.( dit wil dus niet zeggen dat ik van het betere ruk en plukwerk hou integendeel)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:33

macke schreef:
zo Eponatv is weer eens lekker bezig eerst was het een dressuurruiter nu reining. Tja andere mogelijkheden heeft deze club niet. MAAR wat heeft deze camaraman/vrouw nu zelf gedaan behalve wat misstanden filmen....... HELEMAAL niets zo kan iedereen k*t filmpjes maken, maar wees een vent en was recht op de man/vrouw afgestapt en je ongenoegen geuit. Dan pas kan ik je waarderen sorry Epona tv zo echt niet.( dit wil dus niet zeggen dat ik van het betere ruk en plukwerk hou integendeel)

Wie is dan die 'echte vent' die de bekende filmpjes heeft gemaakt over het leed van het bit en dressuur rijden?
Dat je al die beelden ziet van paarden in een rollkur, stang en trens, scherpe bitten, doffe ogen etc.
Er zijn zoveel van zulke filmpjes.
Zolang er zulke dingen gebeuren kunnen er ook filmpjes van gemaakt worden.
Als die cameraman alleen maar wat had gevraagd en z'n ongenoegen geuit, was er sowieso niks gebeurd.
Ik denk niet dat de topruiters daarvan onder de indruk zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:36

Inky_devil schreef:
JJane schreef:
Vreselijk dat deze manier van rijden zo geaccepteerd is in de sport.

Tijdens de proef is het echt not done. Aan het einde moeten de ruiters van hun paard af stappen en hun bit uit de mond van het paard halen zodat de jury de mond en de flanken van het paard kan inspecteren.
Wat je in de inrijd ring doet maakt niet uit.

Dat laatste is dus absoluut uit de lucht gegrepen en niet waar. Zie de quote eerder uit het rulebook (als iemand dat uberhaubt leest....)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:40

macke schreef:

Je zou je bozer moeten maken over het feit dat het kennelijk MOGELIJK is om dit soort plaatjes te schieten. :(

Dutchstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:52

Nou Niels, haha ik wil niet als een standaard bokker klinken hoor maar, het kan zin hebben maar in dit geval zeg ik nee (ik bedoel, kijk nou eens goed naar dat paard)! Misschien had Craig wel een slechte dag en verloor ie z'n geduld...zou dat niet kunnen? Dat verklaard ook zijn reacties naar Epona tv toe.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:53

Dutchstar schreef:
Nou Niels, haha ik wil niet als een standaard bokker klinken hoor maar, het kan zin hebben maar in dit geval zeg ik nee (ik bedoel, kijk nou eens goed naar dat paard)! Misschien had Craig wel een slechte dag en verloor ie z'n geduld...zou dat niet kunnen? Dat verklaard ook zijn reacties naar Epona tv toe.

Ik heb ook weleens mijn dag niet en dan reageer ik dat ook natuurlijk af op mijn paarden, volkomen normaal toch? Dan pak ik de carrot stick en als ie dan niet snel genoeg achteruit gaat op het slingeren met het touwtje dan ram ik hem even lekker op z'n neus.

:roll:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:54

Dutchstar schreef:

Zou kunnen (naja, eigenlijk vind ik niet dat dat kan) maar wat heeft dat paard eraan?
Daarbij denk ik als je een dergelijk niveau rijdt, je ook prima om kunt gaan met "je dag niet hebben".

Zowiezo verlies je, zéker als prof, niet je geduld in de ring, ook niet in de losrijring, is niet handig :n

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:00

ik geloof niet dat deze man zn dag niet had, het paard reageerd er mij te gelaten op. geloof me die heeft het allemaal al veel eerder mee gemaakt en weet dat protesteren niet werkt, dat dan al je kiezen aan de beurt zijn,treurig,heel treurig. het op deze manier je paard in de mond raggen en dan nog een rijtechnisch doel hebben?! ik heb niet veel verstand van het hele western gebeuren hoor maar ik had er nogal respect voor dat mooie samenwerken en die vriendelijke teugelvoering,top! maar als dat zo verkregen dient te worden? [en ik weet best dat het grote deel zo niet rijdt hoor,voor ik dat over me heen krijg]

Dutchstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:03

Arabesk schreef:
Dutchstar schreef:

Ik heb ook weleens mijn dag niet en dan reageer ik dat ook natuurlijk af op mijn paarden, volkomen normaal toch? Dan pak ik de carrot stick en als ie dan niet snel genoeg achteruit gaat op het slingeren met het touwtje dan ram ik hem even lekker op z'n neus.

:roll:

Volgens mij lees je iets wat er niet staat! Ik zeg niet dat het goed is, maar het zou zomaar kunnen!

En ik denk dat zoiets meerderen overkomt dan ze durven toegeven!
Laatst bijgewerkt door Dutchstar op 27-05-11 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dutchstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:04

stef schreef:
Dutchstar schreef:

Zou kunnen (naja, eigenlijk vind ik niet dat dat kan) maar wat heeft dat paard eraan?
Daarbij denk ik als je een dergelijk niveau rijdt, je ook prima om kunt gaan met "je dag niet hebben".

Zowiezo verlies je, zéker als prof, niet je geduld in de ring, ook niet in de losrijring, is niet handig :n

Eens, want dan krijg je dit soort dingen en dat had ie kunnen weten!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:05

quarterH schreef:
dat knie ding is gewoon een beschermer. om de knie te beschermen tegen aantikken bij het spinnen. heeft niks met blessure te maken.
niks anders dan gewone peesbeschermers of skidboots of springschoenen.

zack: heeft geen reet met verkeerde been spinnen te maken hoor.

Elliebelle schreef:
Zack schreef:
Sommige paarden spinnen om het (verkeerde)been en tikken daardoor 1 knie aan.
Is dus voor de bescherming

?verkeerde been aan de voorkant? :roll: dit is dus echt bullshit

(Ellie, iets normaler mag wel trouwens..)
Dat is mij ooit verteld.. Ik ben geen reining ruiter.

Overigens vind ik het echt super achterlijk dat jij niet ziet hoe dit paard mishandeld word.
Wauw.. Het is eigenlijk knap hoe sommige westernruiters dit goed proberen te praten.
Ik rij zelf Western maar mishandel mijn paard gelukkig niet op die manier.
Laatst bijgewerkt door Zack op 27-05-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:06

zou niet professioneel zijn als je dit doet omdat je 'je dag niet hebt'.
Je kan er donder op zeggen dat dit vaker gebeurt ;)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:24

Tja...door zo met een scherp scharenbit om te gaan, krijgt ieder paard een gevoelig mondje....

Tuurlijk wil zo'n paard in t vervolg wel van t bit afblijven. (lees durft geen druk meer op t bit te geven, anders wordt ie onmiddelijk afgestraft..)
Ik vind t erg jammer om te zien dat t paard niet meewerkt om zijn baas te pleasen, maar puur op basis van angst voor zijn mondje.

Jammer dat deze ruiter de westernsport een slechte naam bezorgt. T zal best vaker gebeuren, maar ik denk/hoop dat de meeste westernruiters wél op een goede manier hun paard trainen. En ja tuurlijk is t soms nodig om door te pakken, maar zeker niet op de manier, met een dergelijk bit, die in t filmpje getoond wordt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:31

Citaat:
Werkelijk, wat is er nou zo byzonder aan dat filmpje, zijn dingen die je dagelijks tegenkomt.

Doe effe normaal en doe niet roomser dan de paus, nee niemand heeft hier ooit een paard in zijn bek gezaagd of wat dan ook.

dus omdat we dit dagelijks tegenkomen moeten we het maar accepteren? Dus omdat wellicht wel meer mensen ooit een paard in de bek hebben gezaagd is het maar normaal?

Ja, zo kunnen we alles wat krom is recht lullen

feit is gewoon dat je als paardenliefhebber niet wilt dat iemand zo met een paard omgaat...trouwens, ieder weldenkend mens wil dat niet

heeft btw niets met westernsport te maken..want of dit nou bij reining, eventing, springen of carrousel gebeurd...als ruiter moet je deze 'rijstijl' niet eens willen toepassen op je paard

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:33

Ik ben een leek op westerngebied, maar dat gehak en gezaag in die mond vond ik toch echt walgelijk

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:37

Ik vind dat Snadrem heel goed heeft verwoord wat ik wilde zeggen, alleen dan veel netter (:

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:38

( Daar achteraan moet ik wel zeggen dat ik geen verstand heb van western. En ook ik heb wel eens een paard te hard in de mond gezeten, ik zal haast wel de enige zijn. In mijn ogen ziet dit er raar uit.)

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:43

gehak en gezaag in elke discipline is not done in mijn ogen. En helaas is dit iets wat toch wel heel veel voortkomt in de paardensport, daar kan niemand omheen. of het nou met een trens is of wat voor een bit dan ook, of het de rollkur is of gewoon je paard in de krul trekken, allemaal met 1 woord schandalig!
Ik had ook niet verwacht dat het westernwereldje wel heilig is, ook al rijd ik zelf dan ook western (bitloos). Het hoeft ook geen creditverhaal te worden tussen dressuur en westernruiters, het is gewoon not done punt uit. Zonde hoor dat het zo moet, en dat allemaal om een 'ontspanning' te willen creeeren? bizar, want dit lijken toch 2 totaal verschillende dingen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:48

Ok, ik heb de filmpjes durven te bekijken.
Hoe kun je in vrédesnaam dit goedpraten? Het kan natuurlijk erger, wreder maar dat maakt, in mijn ogen, dit niet minder wreed. learned helplessness, brute mishandeling. Dat geruk in de mond, het nakauwen van het paard, de gelatenheid, het ontbreken van een goedkeurend klopje. :n
Ik denk dat ik diegene die dit maar ok en normaal vinden, iig nooit maar dan ook nooit op mijn paard zou willen zien. Als jij je onvermogen om goed, gedegen een paard op te leiden zó uit, door zo in de mond te trekken, dan zal het mij jeuken of je western, dressuur of wat ook rijdt, dan kun je in mijn ogen beter wegblijven bij een paard. En zeker bij de mijne.

En eh normaal want goede wedstrijdruiter?? Eh nee dat is de groepsdynamiek. Hoeveel meisjes aan de kant hadden er graag wat van gezegd maar niemand zei wat? Hoeveel mensen zijn bang voor iemand met een grote mond en naam? Dat een groep dit normaal vindt, zegt helemaal niets over de individu. Of over de kwaliteit van één persoon.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:20

Beren leren ze soms 'dansen' door ze op een gloeiend hete plaat te zetten. Craig Schmersal, zelfingenomen sadist. Erg, vreselijk om te weten dat men dit dus topsport noemt. Wat ik ongelofelijk vindt is dat de 'toezichthouders' rustig om zich heen zitten te kijken. Nee hoor, zij zien niet dat de scherpe sporen met wieltjes onder een hoek van 90 graden keer op keer in de buik worden gezet, het geruk en getrek aan het bit op de meest onwaarschijnlijke momenten zien ze ook niet. Paardenmishandeling, welnee.... het paard lijkt helemaal niet diepongelukkig... Waar ik vooral verdrietig van word is wanneer ik me bedenk hoe Crag Schmersal thuis traint, als er niemand toekijkt.

Wat goed dat deze filmpjes worden gemaakt. Gelukkig weten wij allemaal dat 'I will sue you' één van de meest gebezigde uitspraken van Amerikanen is.