Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:43

djuulsie schreef:
Adil18 schreef:
Praat je over en situatie die jij persoonlijk kent...?

ja...

Lijkt me ook niet handig voor de wanden van je box dan. ;)

Bij ons staan er twee pony's samen in een buitenbox. Ze hebben het een stuk gezelliger dan de rest die ieder afzonderlijk in een box staat, hoor. De box is ook ruimer en ze kunnen er ook nog eens lekker naar buiten kijken. Ik bedoel, als het dan toch per se moet van die eigenaar, dan liever zo. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:45

djuulsie schreef:
@twiggy2008: Dat zou een beetje druk worden :P

Zou het? Is hoe mijn paard erbij staat dan zo twijfelachtig? :+

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:18

Ren@te schreef:
jacco_h schreef:
Vacatures bij de inspectiedienst:
Geen vacatures gevonden

bij de vrijwillige functies alleen centralisten en chauffeurs (in deze regio)
bij betaalde functies alleen kantoorbaantjes

waar zijn die vacatures voor de inspectiedienst dan? want daar wil ik me best voor aanmelden of is dat geen taak van de DB maar van de AID?

Nee, de vrijwilligers van de DB doen de paarden er ook bij. Alleen bij ernstige of gevaarlijke adressen komt de LID kijken en actie ondernemen. (betaalde inspectie)

Ze zoeken vrijwilligers voor de inspectie voor alle genoemde diersoorten. Helaas zijn er maar weinig met goede en uitgebreide kennis van paarden, dus nemen ze al gauw iemand aan zonder deze (uitgebreide) kennis.
Vervolgens moet je een cursus doen, die de DB ca. 500 euro p.p. kost. Ze "ontslaan" dus ook niet zo snel iemand.

En dat is dus een beetje jammer vind ik, Ze zouden bv ook specifiek kunnen vragen naar mensen met goede kennis over een bep. diersoort. Als je er toch al 500 euro in moet steken, besteed die dan goed.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:20

Twiggy2008 schreef:
Lijkt me ook niet handig voor de wanden van je box dan. ;)

Bij ons staan er twee pony's samen in een buitenbox. Ze hebben het een stuk gezelliger dan de rest die ieder afzonderlijk in een box staat, hoor. De box is ook ruimer en ze kunnen er ook nog eens lekker naar buiten kijken. Ik bedoel, als het dan toch per se moet van die eigenaar, dan liever zo. :D

Als de pony's het goed met elkaar kunnen vinden en echt genoeg ruimte hebben en elkaar neit in de weg zitten, dan is het geen probleem als ze samen staan vind ik. Ga ervanuit dat ze niet de hele dag op stal staan, maar er overdag gewoon uitkomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:26

daffie1986 schreef:
Uh??

Ik doelde erop dat de voorstanders van de Oostvaardersplassen zeggen dat door te kort aan voedsel paarden zich minder gaan voortplanten.. maar dat zal niet gebeuren, kijk maar naar de paarden in Namibië.
In Nederland zal het dus zeker niet gaan gebeuren daar ze in de lente en zomer weer eten te over hebben.

Dat bedoelde ik er mee...

Lusitana

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:30

De enige manier om voortplanting tegen te gaan is zorgen dat er geen hengsten (vanaf 1 jaar) bij de merries kunnen komen, punt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:37

blue_kim schreef:
Als de pony's het goed met elkaar kunnen vinden en echt genoeg ruimte hebben en elkaar neit in de weg zitten, dan is het geen probleem als ze samen staan vind ik. Ga ervanuit dat ze niet de hele dag op stal staan, maar er overdag gewoon uitkomen.

Helaas komen ze er alleen maar uit voor de kinderlessen en als de box schoon gemaakt wordt. Voor alle duidelijkheid; het zijn mijn pony's niet, ik zou ze sowieso nooit zo houden (ik ben pro buiten). ;)
Maar ze hebben het al gezelliger dan de rest, die alleen binnen staan en in principe alleen voor de lessen buiten komen momenteel. ;(

Zie liever de kudde buiten bij ons, die staan er het relaxt bij. :j

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:41

tsjah aan de ene kant zeg ik dag, zielig! en aan de andere kant denk ik dan, ze kunnen in ieder geval contact maken met elkaar.
Ik weet natuurlijk niet hoe het eruit ziet, dus hoeveel bewegingsruimte ze hebben. Misschien als ik het zie dat ik wel meteen roep, Dit kan toch niet?!
Dus daar ga ik ook niet over oordelen als ik niet weet hoe het eruit ziet.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:00

Paarden MOETEN iedere dag 4 uur naar buiten, maar worden door de DB direct weggehaald op "weides zonder één droog plekje"?!? Hoe denken ze dan dat de weides/paddocks eruit zien hier in Nederland na een paar dagen regen?!? En alle paarden moeten in de winter verplicht een deken op?? Tuurlijk, want alle paarden in het wild hebben dat ook! Ben benieuwd wie er dekens op gaat doen bij de paarden in de Oostvaardersplassen dan!

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:18

Twiggy2008 schreef:
blue_kim schreef:

Helaas komen ze er alleen maar uit voor de kinderlessen en als de box schoon gemaakt wordt. Voor alle duidelijkheid; het zijn mijn pony's niet, ik zou ze sowieso nooit zo houden (ik ben pro buiten). ;)
Maar ze hebben het al gezelliger dan de rest, die alleen binnen staan en in principe alleen voor de lessen buiten komen momenteel. ;(

Zie liever de kudde buiten bij ons, die staan er het relaxt bij. :j

Ik weet welk bedrijf jij bedoelt, en ik ben absoluut geen fan van dat bedrijf. Maar de ponys staan in boxen tegenwoordig en komen meerdere keren per week met zijn allen in de springtuin.
Dus als je dit soort dingen zegt, zeg dan wel de waarheid.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:19

Ben vandaag tot de conclusie gekomen dat de DB/LID en AID heel veel voor elkaar kunnen krijgen...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:26

vertelll....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:36

djuulsie schreef:
Ben vandaag tot de conclusie gekomen dat de DB/LID en AID heel veel voor elkaar kunnen krijgen...

Nou, kom maar op.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:54

Waarom? :wow:

Mijn paardjes staan btw ook in de winter met zijn tweetjes in een stal. Wel een stal van 45m2.
Maar als ik mensen hier mag geloven is dat vast heul sielug. Sinds ik dit doe, zijn er meer paarden bij ons die gezellig samen staan.
Ik zie dat liever dan tralies en muren!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:00

bastiano680 schreef:
Ik weet welk bedrijf jij bedoelt, en ik ben absoluut geen fan van dat bedrijf. Maar de ponys staan in boxen tegenwoordig en komen meerdere keren per week met zijn allen in de springtuin.
Dus als je dit soort dingen zegt, zeg dan wel de waarheid.

Eh sorry???? Heb jij het nou over die manege of over de stalling waar mijn eigen paard staat?????
Bovenstaand bericht van mij wat jij gequote hebt gaat over de stalling waar ik mijn paard buiten heb staan. Daar zijn geen stands en is ook geen springtuin. :+

In desbetreffende manege ben ik zo'n twee jaar geleden voor het laatst geweest. Toen stond alles nog in stands. Dus die boxen zijn gloednieuw dan. Ik ga het eens vragen aan een kennisje van me, die staat daar ook met haar paard. Ik weet dat ze bezig waren met ruimte maken om de paarden eens los te kunnen gooien (naast de twee binnenbakken en de springtuin). Is dat al geregeld? Mag dan ook wel hoog tijd worden, want die manege bestaat al eeuwen en al die jaren zijn die mogelijkheden er nooit geweest. Kwam er als jong kind al, maar tegenwoordig heb ik er weinig te zoeken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:00

Wat is er mis dan met het paard dat het ingeslapen meot worden?
Maar mogen ze die beslissing dan trouwens nemen als het paard niet in beslag is genomen?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:30

Nojoukus schreef:
Paarden MOETEN iedere dag 4 uur naar buiten, maar worden door de DB direct weggehaald op "weides zonder één droog plekje"?!? Hoe denken ze dan dat de weides/paddocks eruit zien hier in Nederland na een paar dagen regen?!? En alle paarden moeten in de winter verplicht een deken op?? Tuurlijk, want alle paarden in het wild hebben dat ook! Ben benieuwd wie er dekens op gaat doen bij de paarden in de Oostvaardersplassen dan!

Is dit een sollicitatie? :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:25

EskeGirl schreef:
Nicolletje schreef:
De paarden zien ze tenminste nog, buiten in de sneeuw de arme beesten :(:)

Een paard met een goeie wintervacht kan heus wel tegen een stootje hoor.

Het was sarcastisch ;)

Ik had al eerder gepost:

ikzelf schreef:
Waar mij deze berichtgeving om gaat, is dat de DB weer helemaal hoog van de toren blaast in de media over zoooooveeeeel paarden die zielig zijn, met als gevolg dat de telefoon straks weer roodgloeiend staat vanwege shetjes in de sneeuw, want mensen lezen niet verder of weten niks over paarden.
'Wij' zien namelijk liever allemaal paarden met dekentjes op in aangeveegde stallen in een box dan vies buiten in rotweer.
[/quote]

Oh, wist ik niet :o

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:31

Ik heb net de paarden binnen gezet, even laat als anders, maar ze stonden ontzettend te dringen voor het hek. Ze wilden echt niet in de sneeuwbui blijven staan. Normaal kun je ze alleen binnen zetten maar we moesten het nu met twee personen doen vanwege het dringen van de paarden. Dan zou het misschien wel dierenmishandeling zijn om ze nog langer buiten te laten staan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:57

mika11 schreef:
Ik heb net de paarden binnen gezet, even laat als anders, maar ze stonden ontzettend te dringen voor het hek. Ze wilden echt niet in de sneeuwbui blijven staan. Normaal kun je ze alleen binnen zetten maar we moesten het nu met twee personen doen vanwege het dringen van de paarden. Dan zou het misschien wel dierenmishandeling zijn om ze nog langer buiten te laten staan.

Laat me raden, binnen krijgen ze weer eten? ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:00

2001345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:24

paarden met een deken op in de winter en op stal??

met shetjes worden ontzettend depri
ook de dekens proberen ze er bij elkaar af te trekken
ze willen bij mij nieteens naar binnen toe

een betere controle oke, maar een diploma??
hoe zien ze dat voor zich?
de dierenbescherming weten ook niet allemaal evengoed alles over pony's
laar ze dan extra voorlichting avonden geven ofzo, misschien dat dat al weer wat helpt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:32

Mijn paard wilde vanmiddag ook niet naar binnen toe (de stalgang in dan in ons geval, zodat we even konden tutten en opdrogen, want hij staat buiten, heeft geen stal). Hij wilde lekker met de Shets stoicijns in de regen/sneeuw staan. Zelfs het hooi wat ik erheen sjouwde, lieten ze gewoon liggen...... Ikzelf vond het trouwens vreselijk naar weer buiten. :\

2001345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:37

ik heb 3stallen voor t geval dat er een pony ziek is ofzo.
maar verder staan ze dr ook niet in.
als ze op stal staan, zijn ze alleen maar gestrest
buiten zijn mn shets lekker vrolijk, crossen alle kanten op enz.
waarom een pony opsluiten?
die van mij hebben nooit op stal gestaan

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:57

Amalarab schreef:
mika11 schreef:

Laat me raden, binnen krijgen ze weer eten? ;)

Ze gaan altijd rond dezelfde tijd naar binnen. Dan laten ze zich rustig binnen halen. Nu was het echt wel anders dan anders met die sneeuwbui. Dat heeft met eten niks te maken. Voor shetlanders en andere rassen die van oorsprong uit een koud land komen vind ik het ook wel anders. Die zijn er op gebouwd om met deze weersomstandigheden buiten te blijven. Ik zie echt wel dat de paarden er geen plezier meer in hadden, anders stonden ze niet zo te dringen voor het hek. Het is wel makkelijk om het op eten af te schuiven.