Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:11

Kymalin schreef:
CB; En jij bent wel persoonlijk naar Anky toegestapt om dr te vertellen wat ze allemaal fout doet? ;)

Lezen is ook moeilijk voor je? Ik heb Anky gemaild dat ze op de NevzorovDVD stond als dierenmishandelaarster, en dat ze daar mogelijk een proces tegen kon aanspannen. Leek me niet correct namelijk.
Ik ben geen Ankyfan omdat ik het op zich een goede sportvrouw maar ook een grote zeurmuts vind.
Anky praat zomaar niet met mensen hoor. Heb er in Jerez in de openingsceremonier drie uur naast gewacht/gestaan/gelopen. Heb hele leuke gesprekken gehad met Tineke, die is wel super aardig en doet normaal. Minder prestatie, meer mens!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:12

amondi schreef:
horseyfries schreef:
Dat lijkt me een beter uitgangspunt dan hier alleen maar te posten dat jij bepaalde posts niet interessant voor jou vind....

Ben ik deze keer niet met jou eens.

Jasmijn doet er alle mogelijke moeite voor dit topic, on topic te houden!

Daarom zjn er idd andere topics, die over dressuur of geen dressuur of andere dressuur
gaan.
Op deze wedstrijd reed je gewoon dressuur alleen met een iets andere optoming dan wat er tot nu toe mag.

Eigenlijk vind ik persoonlijk..... er is niet meer verschil om een test wedstrijd met gekleurde jasjes uit te schrijven om te bezien of ze kunnen worden toegestaan..... Wie weet geeft limegroen wel een heel vertekend beeld ten opzichte van muisgrijs.....

Of te wel: rijden volgens wat je altijd al doet maar dan geen bit, mag geen verschil uitmaken, anders moet de KNHS er niet aan beginnen om het toe te staan.

Mijn opmerking was helemaal niet tegen Jasmijn! ;)

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:17

russel schreef:
CB no offence, maar zoals je zelf al aanhaalde, zou je 20 kg kunnen afvallen, dan kan je beter in je zadel blijven zitten. Iets wat je natuurlijk ooit wel goed kon. Dan is alles anders en makkelijker, is het plaatje anders en voor je paard prettiger.

Misschien dat het dan helemaal anders overkomt. Ik ben ook stiekem de afgelopen jaren aangekomen. Ik was schraal, maar er mag nu wel 5 kg af en geloof mij, die extra 5 kg zit mij ook dwars met rijden. Het voelt niet meer zo lekker en ik weet zeker dat mijn paard dat ook merkt. Van ondergewicht naar overgewicht is een groot deel bij mij, dus ik weet wat ik bedoel.

Ik ging winkelen en had nog steeds dat prachtige maatje in mijn gedachte, :+ wat een ontnuchtering dat ik 2 maten! groter moest en die spiegel schudde mij wakker.

ik denk dat je zadel een maatje te klein is geworden en dat rijdt gewoon niet. Dan kom je op de kamer terecht en dat is niet fijn, dan kom je voorover te zitten en dat is weer storend voor het beeld en je paard, die valt door het extra gewicht voorover en kan dan alleen maar sneller om niet te vallen. Jij moet dan weer meer inwerken met die neckrope. De neckrope, daar heb ik geen verstand van, maar ik zie geen vervelend orenspel bij je paard. Je paard is een die hard. :Y) Jullie hebben in het verleden iets prachtigs opgebouwd, maar nu is het wel weer aan jouw om zo lief voor je paard te zijn dat je gaat Sonja Bakkeren. Succes. :D

Lieve schat, ik heb 15 jaar endurance gereden, elke jaar anarexia gepoogd te krijgen om elke kg eraf te krijgen. Ik ben nu 46 jaar en ben wat lijnen betreft met pensioen.
Mijn man weegt 100kg, da's 5 kg meer dan mij, die is twee meter groot en rijdt op hetzelfde paard. Moet ik hem vragen om 30 cm te krimpen of zo?? Ik rijd mijn paarden veel over de schouder en het ruggebruik is uitstekend dank je.
Verder is dit zadel uit de motteballen gehaald, want ik rij nooit op leren dressuurzadels.
Dus bedankt voor de tip, maar je hoeft je geen zorgen te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:23

Denken jullie ook wel eens aan het paard? MIjn man is ook zwaarder dan ik, hij mag er op als hij afvalt. Wij zijn beiden dik onder de 100 kg.

Maar als jij denkt dat het prima gaat zo en dat 95 kg een pracht gewicht is, dat je daar geen discipline voor hoeft te hebben, jouw feestje. Lijnen is een kunst, maar een diëtist doet wonderen, hoef je niet voor de anorexien :+

Ik iig stap er uit respect voor mijn paard niet meer op als ik 95 kg weeg.

Als je dit niet snapt, dan denk ik dat je de draad kwijt bent en het respect uit eigen belang al voor je paard hebt verloren, dan heb je wel een überlieverd.

Nu heb je me toch kwaad gemaakt, en dat was niet de bedoeling....ik ga slapen...

kweetniemir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:30

[quote="CattleBitch"]
Waarom ben je, als je het allemaal zo erg en zo zielig vind voor mijn paard, waarom kom je dan niet gewoon even naar me toe op de wedstrijd zelf?? Is het misschien makkelijker om anoniem vanachter de pc commentaar te geven...

Dat vraag ik me ook al 32 pagina,s af :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:31

horseyfries schreef:
Urielle schreef:
Arabesk, ik heb vorig jaar op Horse Event nog getest. Heb menteugels in mijn handen gekregen en heb voor de gein er even aan gesleurd alsof mijn paard aan de kletter ging en ik er uit alle macht aan trok (wat je in het echt niet doet want dan geef je ophoudingen, maar wou effe kijken wat ik op mijn allerergste moment kon uitrichten in een paardenmond). Als ik uit alle macht aan het trekken ben, krijg ik als topresultaat 3,5 kilo op de teller. Heb overigens alles eens uit zitten proberen, in draf met een onrustige hand zit ik op topniveau op anderhalve kilo. Heb ook het zelfde contact opgezocht wat Wrangler destijds maakte in beginnende oprichting (die voelde zo zwaar aan toen) en dat was 0,8 kilo.
Het is me een raadsel hoe iemand ooit aan 10 kilo komt hoor! Ik kreeg het niet voor elkaar op dat toestel.

Is de reden dat ze aan die hoge aantal kg's komen niet dat ze Newton gebruiken?
Wiskunde was mijn slechtste vak vroeger maar wat mij opvalt is dat ze een vermenigvuldiging maken gebaseerd op het vergroten van een bepaalde kracht als die in beweging gezet wordt. Wat ik hieronder versta is dat bijv. de impact van een auto die harder rijdt groter is dan het aantal kilo's dat hij weegt.
Als je dit echter toepast op de ophoudingen van een ruiter ten opzichte van zijn paard dan ga je er vanuit dat de ruiter stil blijft staan en de snelheid van het paard de mate van vermenigvuldiging bepaalt van het gewicht van de ruiterhand. De ruiter gaat echter precies even snel als het paard (als het goed is toch ;) ) en dus klopt het niet dat je dat gewicht gaat vermenigvuldigen.

Wie is er wél goed in wiskunde en kijkt of mijn bewering klopt?

Misschien wordt het interessanter als je deze formule ook kan gebruiken op het gewicht van CB x de snelheid waarmee haar paard loopt vermenigvuldigt met de snelheid waarmee ze neerkomt in het zadel? :P

kweetniemir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:33

russel schreef:
Denken jullie ook wel eens aan het paard? MIjn man is ook zwaarder dan ik, hij mag er op als hij afvalt. Wij zijn beiden dik onder de 100 kg.

Maar als jij denkt dat het prima gaat zo en dat 95 kg een pracht gewicht is, dat je daar geen discipline voor hoeft te hebben, jouw feestje. Lijnen is een kunst, maar een diëtist doet wonderen, hoef je niet voor de anorexien :+

Als je dit niet snapt, dan denk ik dat je de draad kwijt bent en het respect uit eigen belang al voor je paard hebt verloren, dan heb je wel een überlieverd.

Nu heb je me toch kwaad gemaakt, en dat was niet de bedoeling....ik ga slapen...

En al die mensen die op een ijslander rijden en er meters met de benen onderuit bungelen ??? Zijn die respectloos tegenover het paard ?

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:37

[quote="russel"]Denken jullie ook wel eens aan het paard? MIjn man is ook zwaarder dan ik, hij mag er op als hij afvalt. Wij zijn beiden dik onder de 100 kg.
quote]

Gaan we nu deze kant op? Mijn man is niet dik, hij is lang en gespierd. Mag hij dan niet paardrijden of zo?
Vind je deze opmerking zelf ook niet een beetje dom?
Zullen we een Sonja bakker topic openen? Wordt Bokt misschien wel gesponsord door de supermarkten....

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:39

horseyfries schreef:
Misschien wordt het interessanter als je deze formule ook kan gebruiken op het gewicht van CB x de snelheid waarmee haar paard loopt vermenigvuldigt met de snelheid waarmee ze neerkomt in het zadel? :P

Tja, ik heb speciaal geen Fries, want die hebben slechte ruggen zeggen ze. (terugkatten... heel makkelijk...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:43

Evelienepien schreef:
reageren doe ik niet meer want voor mijn gevoel gaat het allang niet meer over het voorpagina nieuws "proefwedstrijd Bitloos rijden een succes -

Heel verstandig.
Het topic gaat trouwens omgedoopt worden tot: 'valse wijven moet bij vandaan blijven'.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:45

CattleBitch schreef:
horseyfries schreef:

Tja, ik heb speciaal geen Fries, want die hebben slechte ruggen zeggen ze. (terugkatten... heel makkelijk...)

Het was meer bedoelt naar de mensen die het blijkbaar heel interessant vinden om jouw gewicht in dit topic oeverloos te bespreken... :(:)
maar blijkbaar kwam dat niet helemaal over :P

Zijn er nog mensen wakker die wél wensen na te denken over de druk die op het bit/bitloze hoofdstel uitgeoefend wordt?
Of houden we liever gewoon stug vol dat onze optoming het beste is, welke dat ook mag zijn, niet gebaseerd op enige logica?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:23

*laat het maar even opvallen voor de geïnteresseerden:

Voor de ruiters die graag het filmpje van Arabesk op hun PC willen downloaden geef me een pbtje ik weet hoe.

(ik zit nu niet op mn eigen pc maar morgenavond heb je dan de tools om het u tube filmpje gewoon op je eigen pc in mediaplayer te bekijken en op te slaan)

Edit: @Sjol nog bedankt voor je extra uitleg na mijn vragen een aantal bladzijdes terug :D

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:46

kweetniemir schreef:
CattleBitch schreef:
Waarom ben je, als je het allemaal zo erg en zo zielig vind voor mijn paard, waarom kom je dan niet gewoon even naar me toe op de wedstrijd zelf?? Is het misschien makkelijker om anoniem vanachter de pc commentaar te geven...

:D

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:49

Huertecilla schreef:
Evelienepien schreef:
reageren doe ik niet meer want voor mijn gevoel gaat het allang niet meer over het voorpagina nieuws "proefwedstrijd Bitloos rijden een succes -

Heel verstandig.
Het topic gaat trouwens omgedoopt worden tot: 'valse wijven moet bij vandaan blijven'.

hc

}> deze is ook leuk HC!

2 leuke posts in 32 pagina's! hulde.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:00

kweetniemir schreef:
CattleBitch schreef:

Dan had je erbij moeten zijn.

Vanaf het moment dat ze de inrij baan betrat heb ik geen moment het idee gehad dat deze mevrouw serieus was. Haar outfit, optoming en de manier van paardgebruik sloegen helemaal nergens op. Bedenkt daarbij dat er iedere keer luidruchtig naar de vrinden werd geschreewd( "appuyementen, ik kan het niet uitspreken maar gelukkig kan mijn paard ze beter hahahah, bv") en ze zich bepaald niet bekommerde om de andere ruiters die wilden inrijden( en maar jakkeren en sleuren en een soort slidin stops maken)

Je snapt dat dit de laatste persoon was met wie ik eens een praatje zou willen maken......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:06

Ja idd dit topic is vreselijk geworden. Het gaat niet meer om het paard, maar om het ego van sommige ruiters. Bitloos was ooit een insteek om paardvriendelijk te rijden. Overgewicht heeft daar ook mee te maken, maar dat is een verboden onderwerp op bokt. Immers paardrijden is voor de mens en die moet ten alle tijde van z'n pleziertje kunnen genieten, ten koste van alles, sorry bokkers dat ik dat nog niet begrijp......

Wat heeft die ijslander er mee te maken??? Dan snap je het echt helemaal niet.

Ooit wel eens bedacht dat als je 100 kg klap op je rug krijgt dat een paard uit reaktie zijn hoofd omhoog kan doen om die klap op te vangen en dat de beweging dan niet meer natuurlijk is? Vraag mij af hoe het effect dan is op het hoger opgooien. Enfin, ik vind het allemaal wel weer best. Weet wat ik zie en niet zien wil.

Mensjes veel plezier met het topic verder. Ik iig denk dat iemand met 100 kg trekkracht tegen de beweging in sterker is dan iemand met 60 kg tegen de beweging in en dat als toetje de klap in het zadel ook een heel inmens verschil is. Dat die 3 kg dan vast wel makkelijk gehaald kan worden en ik zou maar 3 liter mineraalwater aan mijn kaken hebben hangen...

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:17

"Je snapt dat dit de laatste persoon was met wie ik eens een praatje zou willen maken....."

het ging niet om een praatje maken maar om direct iemand aanspreken op gedrag wat je niet aanstaat. dat heb je dus overduidelijk niet gedaan.
wel hier achteraf pagina's volschrijven. dat is m.i. de strekking van die opmerking die ik grappig vond ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:22

Ik kan mijn vinger er niet achter krijgen maar er klopt inderdaad weinig van de berekening van de druk die een bit geeft.

Het is waar dat druk overbrengen naar een kleiner oppervlak de druk per cm vergroot: 1kg op een snijplank of 1 kg op een speld. Of om het bij de paarden de houden druk geven met je kuit of dezelfde druk geven met je spoor.

Wat denk ik ook meespeelt is dat de druk inderdaad over een groter oppervlak verdeeld wordt dan voor het gemak gedaan is op de bitloos site. Daarbij is het geen druk op statisch weefsel. In de mond zijn allerlei structuren die mee kunnen veren en dus zelf de druk weer verdelen.
Daarbij zijn niet alle weefsels even gevoelig en is het voor elk paard verschillend wat hij lekker/ onaangenaam vind.

Vind de 'een paard kan een vlieg voelen' in dit kader altijd leuk. Klopt namelijk. Alleen kan datzelfde paard ook plezier beleven aan het ruige spelletje (bijten) met zijn soortgenootje. Dat het harder is dan een vlieg wil niet zeggen dat het ook gelijk pijnlijk is.

(als het zo zou zijn dat iedereen alles hetzelfde voelt en dezelfde plekken even lekker/ pijnlijk zou vinden zouden mannen niet af en toe met de handen in het haar zitten om een vrouw.. ehm.... blij te maken.......)

En even voor de duidelijkheid: Van mij mogen ze bitloos op wedstrijd morgen toestaan. Even goed kijken welke optomingen passend zijn en gaan met die banaan. Ik maak me er niet zo druk over of je ook Z zou kunnen worden als je je paard bitloos opleid. Is toch de keuze van de ruiter? Die kan die conclusie zelf trekken en er zijn eigen conclusies aan verbinden.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:40

CattleBitch schreef:
russel schreef:
quote]

er stond een tijd geleden in Bit een mooi artikel over ruitergewicht en paardrijden. Als ik het me goed herinner max 20% van paardengewicht aan ruitergewicht (wil je schade door overbelasting voorkomen). Met wat beperkingen en uitzonderingen op deze vuistregel, zo kunnen Arabieren wat minder hebben en barokke paarden als Anda's wat meer.
ruiters van 95 kg kunnen een forser paard uitzoeken, welke zelf pakweg 500 kg of meer weegt.
wat een paard - op een verantwoorde manier - kan hebben ligt dus ook aan het formaat/ras van het paard.
geheel off topic dit, excuses ervoor maar leek me in dit kader wel vermeldenswaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:49

pol013 schreef:
Ik kan mijn vinger er niet achter krijgen maar er klopt inderdaad weinig van de berekening van de druk die een bit geeft.

In de betreffende berekening wordt uit gegaan van de standaard teugeldruk van 2,26 kilo; dit zijn metingen van Clayton (2005) en onder de omstandigheden dat het paard geen weerstand biedt (wanneer een paard zijn hoofd omhoog brengt, loopt deze druk al gauw op tot 13,5 kilo).
Met teugeldruk wordt de hoeveelheid kracht op de teugels bedoeld.

Maar teugeldruk is niet het enige wat speelt en interessant is, maar juist ook de inwerking (krachten) in de mond.
Wil je weten wat de inwerking van de teugeldruk is, dan reken je dus met factoren die allemaal meespelen, zoals de breedte en het gewicht van de teugels, de hoogte vanwaar ingewerkt wordt (de afstand ruiterhand - mond), de breedte en het gewicht van het bit, en de breedte van het drukoppervlak (de lagen).
Dit alles bij elkaar geeft een druk in de mond van ruim 21 kilo cumulatief. Let wel, dit is een berekening op basis van een als "vriendelijk" beschouwd bit en een "vriendelijke" ruiter.

Iedereen denkt van zichzelf dat het met die druk en de vele kilo's wel meevalt.
Echter, uit een recent onderzoek kwam naar voren dat de gemeten kracht tijdens het rijden niet overeen kwam met de kracht die de ruiters zelf hadden ervaren.
Met behulp van het menapparaat werd gekeken hoeveel kracht (kg) de ruiters zelf dachten te hebben gebruikt. Aan een menapparaat zaten twee teugels, die aan het uiteinde aan twee digitale veerunsters bevestigd zijn. De ruiters gaven voor de gangen stap, draf lichtrijden, draf doorzitten en de galop aan met hoeveel kracht ze zojuist dachten te hebben gereden. Dit deden de ruiters door aan beide teugels te trekken totdat de ruiters hetzelfde voelden in de hand als wat ze zojuist hadden gevoeld op het paard. De hoeveelheid kracht werd van de veerunsters afgelezen en genoteerd door dezelfde aparte persoon die geen kennis had van de te paard gemeten krachten. Bovenstaande werkwijze werd per meetdag 10 keer herhaald.

De resultaten lieten zien dat het menapparaat geen goede benadering gaf van de gebruikte teugelkracht.
Oorzaaken hiervan is in de eerste plaats dat het menapparaat alleen de krachten van de ruiter op de teugel meet en niet de krachten van het paard op de teugel. Teugelkracht komt namelijk voort uit twee soorten krachten: de kracht van de ruiter en de kracht van het paard.
Het feit dat het mentoestel niet beweegt zoals een paard dat doet, kan effect hebben gehad op de beoordeling van de ruiters. Daarnaast kan het feit, dat ruiters vaak te horen krijgen dat het gebruik van een lichte teugelkracht beter is dan het gebruik van een grotere hoeveelheid kracht, ook de aangegeven teugelkracht op het menapparaat hebben beïnvloed. Hierdoor zijn de ruiters mogelijk eerder geneigd geweest om aan het menapparaat een lagere hoeveelheid gebruikte kracht te gebruiken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:03

nasheeta schreef:
er stond een tijd geleden in Bit een mooi artikel over ruitergewicht en paardrijden. Als ik het me goed herinner max 20% van paardengewicht aan ruitergewicht (wil je schade door overbelasting voorkomen). Met wat beperkingen en uitzonderingen op deze vuistregel, zo kunnen Arabieren wat minder hebben en barokke paarden als Anda's wat meer.

Oeh... die 20% heb ik hier ook wel eens geopperd nadat ik eens een artikel had gelezen over verantwoord ruitergewicht voor een paard... Maar zoals iemand hier eerder al zei: ruitergewicht ter discussie stellen is echt taboe op bokt. Want: dikke mensen mogen toch ook paardrijden? Als jij lol hebt, heeft je paard dat toch automatisch ook?

(persoonlijk vind ik dat je als ruiter niet alleen moet zorgen dat je een gezond en passend gewicht hebt icm met je paard, maar ook nog eens over enige conditie moet beschikken... Ik ben nu met mijn 35 weken zwangerschap bijvoorbeeld echt gestopt met rijden. Niet omdat ik qua gewicht te zwaar ben geworden, ik ben slechts 8 kg aangekomen en ik was niet heel zwaar, maar omdat mijn lichaam nu dusdanig uit verhouding en uit conditie is dat ik mijzelf en mijn paarden gewoon in de weg zit.)

pol013 schreef:

Wat een non-discussie dit over de druk op het bit. Als je bitloos rijdt heb je druk op de neus, en bij aansnoerende en bitloze optomingen met een hefboomwerking heb je ook nog eens druk op de kin en achter de oren (die door de hefboomwerking nog eens versterkt worden) Alle details en berekeningen ten spijt; met of zonder bit maak je gewoon gebruik van druk en het gegeven dat een paard die druk graag wil ontwijken waardoor je het hoofd ik de gewenste houding kunt manipuleren en controle over het tempo kunt krijgen (dit alles als je het goed doet i.c.m. andere hulpen) Of je dit nu met of zonder bit doet: principe is hetzelfde, uitwerking is op details anders.

En verder doet het er helemaal niet tot op de gram nauwkeurig toe HOEVEEL druk je per vierkante centimeter uitoefent. Essenstieel is dat teugelhulpen juist gedoseerd worden en er door de ruiter op tijd wordt nagegeven zodat een verhoogde druk dus altijd maar heel kort inwerkt op de mond of neus en het paard DIRECT beloond wordt zodra het de gewenste reactie vertoont op de hulp door de druk er af te halen. (dat er dus niet met een terugwerkende hand wordt gereden, maar met een 'weerstandbiedende' hand zoals dat vroeger altijd zo mooi omschreven werd). DAT is RIJKUNST en dat laat zich niet in grammen en kilo's uitdrukken, maar in niet te kwanificeren aspecten als harmonie, ontspanning, een mooie aanleuning etc.

Het probleem zit hem dus altijd in de ruiterhand. Ik zie liever een ruiter met S&T rijden die weet wanneer hij het paard even moet begrenzen/doorsluiten en direct weer nageeft als het paard ook nageeft en zo een mooie aanleuning tot stand brengt met een stille mond, goed ruggebruik en een deinende hals, dan iemand die met 100KG lichaamsgewicht aan een halsring gaat hangen.

Je teugelhulpen doseren en een mooie verende aanleuning tot stand brengen vraagt om veel gevoel en is een van de moeilijkste dingen van goed paardrijden. Teveel ruiters kunnen gewoon niet timen, blijven te lang 'vasthouden'. Liever even 2 seconde inwerken met 8 KG druk per cm2 (ik noem maar wat) en daarna de ontspanning opzoeken in een fijne aanleuning. Dan uren achtereen rondtuffen met 2 kg druk per cm2 in een net-niet aanleuning (en dit laatste zie je bij de meeste ruiters).

Dus dat geneuzel over druk per cm2 slaat nergens op. Optoming moet je altijd in relatie ziet met de vaardigheid van de ruiter en de wijze van rijden en het doel/de discipline.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:09

pol013 schreef:

Teugeldruk = onzinwoord. Het is krácht aan de teugels.

Druk = kracht op oppervlak = N/m2 (S.I). Dat is om te rekenen in Kilogram per cm2.

Een bit is rond en ligt op de rand van een kaakbeen met een dun laagje vlees er tussen.
Het contactvlak is voor het rekenvoorbeeld pakweg 0,5 cm2. links en idem rechts.
Een enkel gebroken bit (stang en trens) geeft 0,1 cm2 op het verhemelte.

Bij een trens wordt de kracht op de teugel niet vergroot, bij een stang zomaar 10 keer. Daarom hoort een stang aan een (nét) losse teugel, óók bij twee bitten in bij FEI klassieke ringdressuur.

Uitgaande van een simpele gebroken trens geeft 3 kilo aan de teugel (en dat is VEEL minder dan menigeen geeft):
6 kg/cm op de kaak en 30 kg/cm tegen het verhemelte.
Variaties in bitontwerp geven variaties in waar het met hoe weing kracht hoeveel pijn kan doen.

Bedenk dat signalen alleen kunnen worden waargenomen als ze een verschil inhouden = meer/minder druk.
Hoe meer ruis en hoe hoger het basisniveau van de kracht hoe meer kracht nodig is om drukvariatie te geven.
Bij FEI klassieke ringdressuur hoort het spel van aanleunen en nageven mt een kracht naderend tot nul gespeeld te worden. Dán zijn de krachten minimaal, de variaties minimaal en dát is dan onzichtbaar :)*

Als je met 5 kilo aan de teugels trekt moet je ook twee keer 5 kilo compenseren met je lichaam. Idem benen.
Een vingersignaal van 30 gram hoef je niet te compenseren.

Elk paard kan een vlieg voelen.
Elk paard kan ´touch-the-hair´ oderscheiden = als signaal waarnemen.
Is meer kracht nodig dan is of de ruiter niet vaardig of het paard niet zo hoog opgeleid of beiden.
Een dressuurproef zou dit moeten toesten.
Wat is hier nu moeilijk aan om te begrijpen? Confronterend? Wat dan nog? Dan weet je wat je te doen staat!
Met de kop in het zand ga je nergens heen :)*

HOOG tijd voor de sensoren!!!

hc

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:12

jasmijn78 schreef:
nasheeta schreef:

Oeh... die 20% heb ik hier ook wel eens geopperd nadat ik eens een artikel had gelezen over verantwoord ruitergewicht voor een paard... Maar zoals iemand hier eerder al zei: ruitergewicht ter discussie stellen is echt taboe op bokt. Want: dikke mensen mogen toch ook paardrijden? Als jij lol hebt, heeft je paard dat toch automatisch ook?

(persoonlijk vind ik dat je als ruiter niet alleen moet zorgen dat je een gezond en passend gewicht hebt icm met je paard, maar ook nog eens over enige conditie moet beschikken... Ik ben nu met mijn 35 weken zwangerschap bijvoorbeeld echt gestopt met rijden. Niet omdat ik qua gewicht te zwaar ben geworden, ik ben slechts 8 kg aangekomen en ik was niet heel zwaar, maar omdat mijn lichaam nu dusdanig uit verhouding en uit conditie is dat ik mijzelf en mijn paarden gewoon in de weg zit.)

Mee eens, als je van je paard sportieve prestaties verwacht, of dan nou in competitieverband of recreatief is, dan moet je zelf ook in conditie zijn. Ik vind het wel goed dat daar steeds meer aandacht aan besteedt wordt. Je ziet steeds meer artikelen over ruitergym, en conditieopbouw van ruiters.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:13

jasmijn78 schreef:
[Optoming moet je altijd in relatie ziet met de vaardigheid van de ruiter en de wijze van rijden en het doel/de discipline.

Bij FEI klassiek ringdressuur is dat het spel tussen aanleuning en nageven met krachtenspel naderend tot nul.
Hang de krachtsensor meer tussen teugels en bitten dus.

Bij FEI klassieke ringdressuur is een ander doel het ontspannen overgeven aan de ruitersignalen van het paard.
Hang de hartslagfrequentie-meter er maar aan.

Meten = weten = geen geneuzel.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:16

JoviBan schreef:
pol013 schreef:

In de betreffende berekening wordt uit gegaan van de standaard teugeldruk van 2,26 kilo; dit zijn metingen van Clayton (2005) en onder de omstandigheden dat het paard geen weerstand biedt (wanneer een paard zijn hoofd omhoog brengt, loopt deze druk al gauw op tot 13,5 kilo).
Met teugeldruk wordt de hoeveelheid kracht op de teugels bedoeld.

Maar teugeldruk is niet het enige wat speelt en interessant is, maar juist ook de inwerking (krachten) in de mond.
Wil je weten wat de inwerking van de teugeldruk is, dan reken je dus met factoren die allemaal meespelen, zoals de breedte en het gewicht van de teugels, de hoogte vanwaar ingewerkt wordt (de afstand ruiterhand - mond), de breedte en het gewicht van het bit, en de breedte van het drukoppervlak (de lagen).
Dit alles bij elkaar geeft een druk in de mond van ruim 21 kilo cumulatief. Let wel, dit is een berekening op basis van een als "vriendelijk" beschouwd bit en een "vriendelijke" ruiter.

Iedereen denkt van zichzelf dat het met die druk en de vele kilo's wel meevalt.
Echter, uit een recent onderzoek kwam naar voren dat de gemeten kracht tijdens het rijden niet overeen kwam met de kracht die de ruiters zelf hadden ervaren.
Met behulp van het menapparaat werd gekeken hoeveel kracht (kg) de ruiters zelf dachten te hebben gebruikt. Aan een menapparaat zaten twee teugels, die aan het uiteinde aan twee digitale veerunsters bevestigd zijn. De ruiters gaven voor de gangen stap, draf lichtrijden, draf doorzitten en de galop aan met hoeveel kracht ze zojuist dachten te hebben gereden. Dit deden de ruiters door aan beide teugels te trekken totdat de ruiters hetzelfde voelden in de hand als wat ze zojuist hadden gevoeld op het paard. De hoeveelheid kracht werd van de veerunsters afgelezen en genoteerd door dezelfde aparte persoon die geen kennis had van de te paard gemeten krachten. Bovenstaande werkwijze werd per meetdag 10 keer herhaald.

De resultaten lieten zien dat het menapparaat geen goede benadering gaf van de gebruikte teugelkracht.
Oorzaaken hiervan is in de eerste plaats dat het menapparaat alleen de krachten van de ruiter op de teugel meet en niet de krachten van het paard op de teugel. Teugelkracht komt namelijk voort uit twee soorten krachten: de kracht van de ruiter en de kracht van het paard.
Het feit dat het mentoestel niet beweegt zoals een paard dat doet, kan effect hebben gehad op de beoordeling van de ruiters. Daarnaast kan het feit, dat ruiters vaak te horen krijgen dat het gebruik van een lichte teugelkracht beter is dan het gebruik van een grotere hoeveelheid kracht, ook de aangegeven teugelkracht op het menapparaat hebben beïnvloed. Hierdoor zijn de ruiters mogelijk eerder geneigd geweest om aan het menapparaat een lagere hoeveelheid gebruikte kracht te gebruiken.

Deze logica lijkt me niet kloppen. Ten eerste gaat het hier al over "trekken", een achterwaartse beweging, wat niet hetzelfde is als een "ophouding".
Ik kan een heleboel meer kracht zetten "trekkend" omdat ik dan mijn hele lichaam in de strijd kan gooien, dan dat ik dat kan met mijn vingers en handen alleen te sluiten, zoals een ophouding bedoelt is. De uitslagen aan het menapparaat zullen dus eerder nog groter zijn geweest dan de werkelijke kracht die ze gebruiken te paard in plaats van zoals jij suggereert, dat het menapparaat een te lage score aangaf en dat de werkelijkheid hoger moet zijn.
Ik zie nog altijd nergens een plausibele reactie waarom de wet van Newton van toepassing zou zijn op een ruiter die te paard ophoudingen maakt. De kracht blijft dan onveranderd waarbij de druk méér verdeeld wordt mét bit dan zonder!