KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:35

Billy schreef:
Dat vragen wij ons ook nog steeds af. Het was een aanfluiting, wat mij betreft grenzend aan dierenmishandeling.
De neckrope zat in de overgang hals/kaak, en ze zat er nogal stevig aan de rukken op een gegeven moment.....

Hoi luitjes,

Ik begrijp dat mijn aanwezigheid bij sommigen tot de nodige vraagtekens is gebombardeerd. Ik wil graag wat antwoorden geven, zonder in discussie te treden, want ik heb er geen belang bij...
Om te beginnen bovenstaande quoot: Deze neckrope is speciaal ontwikkelend om met meer druk te rijden, het is geen neckrope maar meer een halsbesturing. De riem is plat en breed en snijd op geen enkele wijze. Ik rijd er al lang zo mee en hij heeft nog nooit ergens last van gekregen, iets wat ik bij de bit én bitloze combinaties niet kan zeggen... Dus qua dierenmishandeling hoeft niemand zich zorgen te maken hoor.
Mijn paard loopt niet graag met iets aan zijn hoofd en dit is voor mij de oplossing. Hij was vroeger een staker en een weigeraar. Door hem regelmatig met halsriem te rijden, is ie enorm bereidwillig geworden en blij. Had ik de hele tijd gereden met mijn optoming, was ie waarschijnlijk halverwege de dressuurproef opgehouden met lopen, want hij vind dat allemaal niks.

Tot nu toe ging het elke gelegenheid erg goed, zie topic [EV-ITP] TREC Aalten 2009. Verder hebben we meer wedstrijden zo gedaan en een boel shows op de Equitana. Ook dit was een experiment en ik moet zeggen geen geslaagde. Mijn militarydressuurhoed werd voor een circushoed aangezien en mijn rijjas paste idd niet meer. Ik had niet het idee dat ik voor schut zat, maar op de foto's vond ik dat eigenlijk ook wel... Ik heb vroeger erg veel dressuur gereden maar nu viel het me toch wel tegen. Met mijn postuur is dressuur geen mooi plaatje, daar kan ik helaas niks aan doen.
Verder was mijn paard heftiger als anders helaas. Het beeld wat hij normaal geeft, was nu niet het geval. Je weet het niet als je het niet probeert.

Als ik een negatief beeld heb gegeven voor de bitloze ruiters, dan spijt me dat. Ik heb serieus willen meewerken aan het tot standkoming van het bitloze dressuurrijden. Als ik daar niet in geslaagd ben is dat jammer. Maar als er iedereen zo over denkt als jullie, dan zal dat wel meevallen en wordt ik als eenling gewoon belachelijk gevonden. De KNHS kent mij al heel veel langer en neemt mij al 20 jaar niet meer serieus, dus ook dat wordt geen probleem. Mijn grote bek is namelijk alom bekend en wordt regelmatig gebruikt voor goede dingen, waar jullie waarschijnlijk niks van afweten, anders zou je het in ieder geval iets netter gebracht hebben... Ik neem jullie niks kwalijk, ik zou waarschijnlijk hetzelfde van anderen zeggen als ik zo'n constatering zou maken. Zoals ik al zei, ik ga hier verder niet over in discussie. Die me kent, die weet wat ik doe en vergeeft me deze mogelijke misstap en aan de rest heb ik weinig te melden.
Ik ben gelukkig heel waardevol voor de paardensport in Nederland en heb al veel positieve bagage voor anderen achter gelaten, iets wat weinig anderen me na doen. Helaas heb ik voor de bitloze dressuur geen goede indruk achtergelaten, het zij zo. Wie niks doet, maakt geen fouten. Wie veel doet, maakt soms blunders. Laat mij maar lekker blunderen en ik laat jullie lekker over de negatieve dingen praten. Geen probleem.

Mijn paard is happy want hij mag weer lekker los door het bos, ik heb een leerzame dag gehad, en ik ga toch verder waar ik mee bezig ben. Het NK TREC is het volgende project, waar ik geheel hoofdstelloos aan mee zal doen. Of ik win?? Zeer zeker niet, want ik kan helemaal geen kaart lezen... En ook dat is nooit een probleem geweest om op het hoogste niveau overal TREC gereden te hebben. Bord voor mijn kop?? Jazeker. En daar mag ie blijven, want het is een supergoed bord!!

Voor wie twijfelt aan mijn goede dingen? Je mag me mailen en het vragen, ik geef graag antwoord en doe er 20 referenties bij, want als ik het op Bokt zet, krijg ik meteen weer dat ik erg loop op te scheppen, haha, dus je doet het nooit goed.
info@flyinghorse.nl
en de groeten van Lotje Moerdijk en Marylot el Guapo

e_horse

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:42

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:45

amondi schreef:
HC, het had gewoon helemaal niks met dressuur te maken, die neckrope ging nog verder omhoog en dan werd dat arme paard met de volle 120 kg vooruit geschopt. De rope werd gebruikt als houvast, ze hing daar dus met haar volle gewicht aan om er niet af te vallen, en maar racen en sleuren....

Ik heb deze guote afgedrukt en boven de stal van mijn paard gehangen, kan hij ook eens lachen, haha
Gelukkig is het 95 en geen 120 kg, maken mijn paardje van 1.55m en mijn postuur idd geen mooie combinatie, en heb ik geen halsriem nodig om er niet af te vallen hoor. Racen en sleuren geef ik je helemaal gelijk in. Racen doen we graag zo en terugkomen is altijd wat moeilijk. Maar als mijn paard niet meer zou luisteren, zou ie me dan het bos niet ingesleurd hebben denk je?? En mijn halsriem is erg vriendelijk, maar jullie hebben natuurlijk geen moeite gedaan om daar even naar te kijk
en...

Ik nodig iedereen uit om eens gezellig met mij een middagje door het bos te racen en sleuren. Heerlijk. Natuurlijk wel zonder enige vorm van optoming op het hoofd.
Oké, wie durft?? Behalve Huertecilla, want die kan dat ook, haha, de rest, ik denk het niet...

Gr

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:46

Lot; jij hebt ook op jouw manier je best gedaan *\o/* *\o/* *\o/*
Zoals iedereen dat doet; de ene keer pakt dat juist uit, de andere x wat minder ...
Weer wat geleerd, zullen we maar zeggen ;)
Enne .. gewoon lekker doorgaan met jouw ding want je bent idd op diverse gebied al waardevol geweest voor de nederlandse paardensport +:)+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:47

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:50

Sjolvir schreef:
Vond het wel grappig al die bokkers! Eigenlijk verplichten om je bokt naam op je voorhoofd te schrijven, is wel handig.
Dát vind ik nou een goed idee! Ik had bij heel veel mensen het idee dat ik ze herkende, maar ik had echt geen idee welke bokkers het zouden zijn.
Wie waren de twee (man en vrouw) die steeds onder het afdak stonden bij een van die hangtafels? Ik had hen aangezien voor Arabesk en Arno. Het zijn bokkers, want ik hoorde ze boktnamen noemen van de ruiters.

Catlebitch: Ik vond je uitrusting zeker niet aanstootgevend en het gebruik ervan vond ik ook nog wel meevallen. Een cap vind ik zelf wel wat meer geschikt, maar oké.
Wat ik wel bezwaarlijk vond was dat ik een gigantische heethoofd zag die van het een op het andere moment stil gezet werd, een appuyement moest lopen en veel met zijn hoofd zat te schudden. De rug werd voornamelijk weggedrukt en hij liep in twee delen. Ik vraag me af waarom je hem niet eerst wat meer gereden hebt zoals je hem losgestapt hebt, want echt ontspannen losdraven zat er niet bij terwijl je dat in de stap wel liet zien. Een verzamelde draf liet je in de proef ook niet zien. Bij het zien van je proef werd ik zelf helemaal kriegel, alles ging te hard, te gehaast en veel te gestrest.
De trec zou je inderdaad best kunnen rijden, die oefeningen vragen juist om rust en zodra die rust er is geloof ik graag dat je wat goeds of moeilijks gedaan krijgt van je paard, maar zoals het gisteren ging was gewoon écht heel erg jammer.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:53

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:42

Evelienepien schreef:
Lot; jij hebt ook op jouw manier je best gedaan *\o/* *\o/* *\o/*
Zoals iedereen dat doet; de ene keer pakt dat juist uit, de andere x wat minder ...
Weer wat geleerd, zullen we maar zeggen ;)
Enne .. gewoon lekker doorgaan met jouw ding want je bent idd op diverse gebied al waardevol geweest voor de nederlandse paardensport +:)+

Goed dat je het hier even uitlegt Lotje, ik ken je idd niet zoals je hier omschreven werd en viel bijna van mijn stoel toen ik zag wie er bedoelt werd.
En dat is dus omdat ik je idd op een heel andere manier heb leren kennen.

Sluit me dus aan bij Evelienepien, jammer dat het zo gegaan is maar ja, wie niets doet maakt geen fouten maar doet ook nooit wat goed hé!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:02

CB, naar mijn bescheiden mening, hoort een halsriem niet op de plek te zitten waar je hem bewust naar toe trok: in de halsuitsnijding.
Daarbij heb ik zowel op het voorterrein als tijdens de proef geen happy athlete gezien in de schimmel.
Ik zag een paard dat het lichamelijk erg zwaar had onder zijn ruiter en wat ook nog eens onvriendelijk gereden werd....
Ik hoef trouwens niet met je door het bos te racen, ik wens niet op die manier met mijn paard om te gaan.
Als je heel waardevol geweest bent voor de paardensport in Nederland, heb ik wel wat gemist trouwens, ik had nooit ewerder van je gehoord, behalve vroeger af en toe in de roddelbladen.......
Maar nee, ik was dus niet onder de indruk van je optreden, ik vond het zelfs erg provocerend, en zeker niet handig op een evenement als dit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:05

Ik vond de halsriem rondom de keel ook niet echt een handige actie :7

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:07

Annetje schreef:
Sjolvir schreef:
Vond het wel grappig al die bokkers! Eigenlijk verplichten om je bokt naam op je voorhoofd te schrijven, is wel handig.
Dát vind ik nou een goed idee! Ik had bij heel veel mensen het idee dat ik ze herkende, maar ik had echt geen idee welke bokkers het zouden zijn.
Wie waren de twee (man en vrouw) die steeds onder het afdak stonden bij een van die hangtafels? Ik had hen aangezien voor Arabesk en Arno. Het zijn bokkers, want ik hoorde ze boktnamen noemen van de ruiters.

Wij hadden onze equinox truien aangedaan, om herkenbaar te zijn. En mijn oude arabesk-shirt voor meetings is met een foto van arabesk mét bit _O- dus die heb ik maar thuisgelaten.

Arno is lang en heeft een baard.

Wij stonden tussen twee jurybungalows in, althans arno stond daar met e_horse te filmen en te fotograferen. Ik liep rond, stond her en der te luisteren en te kletsen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:10

Huertecilla schreef:
amondi schreef:
HC, het had gewoon helemaal niks met dressuur te maken, die neckrope ging nog verder omhoog en dan werd dat arme paard met de volle 120 kg vooruit geschopt. De rope werd gebruikt als houvast, ze hing daar dus met haar volle gewicht aan om er niet af te vallen, en maar racen en sleuren....

Dat kan, op de fóto....

Het betrof dus inrijden: daar hebben we meer filmpjes over gezien :)*
Blijkbaar reed ze met de controler goed genoeg voor een relatief nette score.

even, ik moet de rest nog bij lezen...........

relatief nette score???????........135 punten in het Z ....... is zo ongeveer gemiddeld een 3 :D dus echt bedroevend slecht :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:16

Cattlebitch........... gaat heel rot klinken..........

maar ik vind het bijzonder dat jouw paard nog wil lopen uberhaupt......... er was niet een gang correct, stap niet, draf niet en de galop al helemaal niet. Paard zit helemaal in elkaar...... heeft pijn in alles wat hij moet doen......

en het enige wat hij doet is taktfouten maken.......... ik zou zo gruwlijk trots zijn op dat paard, want hemellief wat is het een lieverd!!!

Ik kan niet anders zeggen dan dat jouw optreden gisteren op Ermelo een blamage was voor iedereen die bitloos rijd....... heeft de zaak geen goed gedaan.

Misschien moet je eens bij jezelf te raden gaan of het nou gaat om jou of om het paard.......... het paard is de dupe van jouw keuzes....... wil jij echt een statement maken ten koste van je paard????

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:25

Eens met Kim...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:42

http://www.juryplatform.nl/
Hier kun je allemaal je reactie kwijt op wel of geen toekomst voor bitloze wedstrijddressuur. Vind de reacties tot nu toe erg negatief.. een aantal combinaties gister waren toch echt wel heel goed.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:47

Citaat:
want de enige restrictie die ze hadden gegeven was dat je sowieso met teugels moest rijden.

@Cattlebitch:

Ik geloof dat je echt wel je best hebt willen doen om bitloos rijden hoger en beter op de kaart te brengen. Wel ben ik erg benieuwd waarom je juist in gaat rijden met een neckrope. Als ik het bovenstaande citaat mag geloven, moest je teugels gebruiken bij het rijden. Waarom dan toch met de neckrope rijden? Is dat een kwestie van 'laten zien wat ik wel niet kan?'

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:50

e_horse schreef:
http://www.juryplatform.nl/
Hier kun je allemaal je reactie kwijt op wel of geen toekomst voor bitloze wedstrijddressuur. Vind de reacties tot nu toe erg negatief.. een aantal combinaties gister waren toch echt wel heel goed.

tjonge jonge wat een hoop inhoudsloos onwetend geneuzel daar :+ en semi-kritisch gewauwel.

Mensen die (in het algemeen, hier op bokt en bijv. ook daar) aanhalen dat met bit rijden héél anders is dan zonder, rijden zelf te weinig met hun zit denk ik }:). Zeiden de klassieke dressuurmeesters niet al dat een bit niet om te sturen en te remmen is?

Ik zie ook nog een hoop vooroordelen, wat dat betreft is bokt een stúk progressiever en moderner in haar opvattingen. Als je de reacties daar leest, vraag je je af hoe de KNHS toch nog zover is gekomen dat ze de bitloze wedstrijd hebben georganiseerd. Kennelijk bestaat niet de héle organisatie uit dat soort starre blokken beton en zitten ergens ook nog wat flexibelere mensen.

Persoonlijk heb ik geen idee hoe de knhs in elkaar zit en wat voor figuren daar in zitten en heeft de helft van mijn paarden niet eens een knhs paspoort. Onze paarden die geschikt zouden zijn geweest om mee te doen (voormalig wedstrijdpaard, M2) heeft niet eens een paspoort _O-.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:57

een KNHS paspoort bestaat niet arabesk :D :D :D

een startkaart wel :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:59

ben ik nou gek, de knhs geeft toch paspoorten af? In elk geval de helft van mijn paarden heeft geen paspoort, geen chip, geen dna registratie en ik denk dat ze dat niet zo tof hadden gevonden als we daarmee waren aan komen zeilen, dat even terzijde

Ik ga nu even wat nuttigs doen: slowmotion opname van de laatste deelnemer oploaden. Ons aller favoriet :j

Het is wel het donkerste filmpje, omdat ze als laatste was en er was weinig daglicht meer.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:02

Ik ga nog maar niet naar jury platform, wil vanavond rustig slapen.... Leuk als de slowmotion erop komt, dan ga ik morgenochten Liesbeth even mailen, ze is geen Bokker maar dat zal ze vast heel graag willen zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:18

ik ben ook benieuwd naar de slowotion............ :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:22

ja sorrie het KNHS beheert het paspoort :)

was even in de war :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:22

de internetverbinding is hier vooral slow motion :(, SLOW mag je wel zeggen.

Op youtube is ie nog donkerder geworden en nog korreliger, maar ja

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:26

thanks, ga ze meteen even mailen!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:26

Mooi opname toch nog Arabesk! Dan kan je eigenlijk pas goed zien wat je helemaal met je paard doet.

En over de nekriem. Tsja, ik ben van mening dat als in de regelementen staat dat je met teugels moet rijden, je dat ook op het inrij terrein moet doen. De proef vind ik er adhv. foto's nog niet eens zo heel beroerd uitzien in vergelijking met wat je op een 'gewone' wedstrijd tegenkomt. Dat ze dat 'racen' in de inrijring niet zo tactisch aangepakt heeft is inderdaad ronduit dom, maar ja.