Diefstal paard na 9 jaar ontdekt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re: Diefstal paard na 9 jaar ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:41

joostvangestel schreef:
mirgino schreef:
dan heeft zij toch helemaal niets met diefstal te maken?
en hoe kunnen ze dan een schade claim bij haar neerleggen?

zij heeft dat paard niet gestolen!

Op dit moment niet, en ze kunnen dat ook niet met terugwerkende kracht doen. Maar: omdat in de toekomst ieder paard in Europa van identificatiepapieren begeleid moet worden, zal er misschien ook een overschijvingsplicht komen.

In dat geval zal ieder verkoper aan moeten kunnen tonen dat hij/zij op legitieme wijze aan het paard of de pony is gekomen. In dat geval was Kelly er al jaren geleden achtergekomen dat Queen een gestolen paard was en was de koop niet eens doorgegaan en hadden we deze discussie helemaal niet.

Mogelijkerwijs, als je in de toekomst een paard koopt zonder enig identificatiebewijs, ben je wat dat betreft al een wet aan het overtreden.

Maar zover zijn we dus nog lang niet, dus daar hoeft Kelly zich geen zorgen over te maken

Dit zou een goede zaak zijn! Hopelijk worden paardendieven daardoor afgeschrikt. Maar volgens mij blijft er dan nog een achterpoortje... Als er dan een paard gestolen is, dan wordt het toch gewoon aan het slachthuis verkocht, dan krijgen ze er toch nog de slachtprijs voor...

In ieder geval, volgens mij staat kelly wel sterk. Het nadeel is dat de Duitse en de Belgische wet hier meetelt, en volgens mij eerder de Belgische omdat de koop hierin België overeen gekomen is...

Kelly veel sterkte!!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:59

willeke_nijs schreef:
er dan een paard gestolen is, dan wordt het toch gewoon aan het slachthuis verkocht, dan krijgen ze er toch nog de slachtprijs voor...

Ik denk dat ook het slachthuis dan moet aantonen waar het vandaan komt...

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:53

Op dit moment wordt er in Belgie nog geen kontrole gedaan op de aanwezigheid van een chip. Er werd mij verteld door Nederlandse fokkers dat er op dit moment een hoop paardenpaspoorten te koop zijn in bepaalde landen. Hoe het kan, ik weet het niet. Tevens zijn er nu bepaalde groepen die een ander alternatief zoeken i.p.v. chippen, maar dan moeten er ook voor deze toestellen aangekocht worden en wat gaat er dan met de gechipte paarden gebeuren. Mensen zoals Margriet Hermans die het er zeker willen doordrukken, die krijgen dan dreigtelefoons, het zal moeilijk zijn om voor iedereen de anti-diefstal methode toe te passen en er zullen nog altijd paarden gestolen worden, hoe spijtig het ook zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:33

Ik hoop eigenlijk dat juist de slachthuizen opletten op gechipte paarden.Daarom zijn mijn paarden ook al lang gechipt ,Ik hoop alleen dat dat allemaal onder de zelfde organisatie valt.Want nu staan mijn paarden geregistreerd waar ook de honden geregistreerd staan.Klopt dat adri?

Je hoort ook vaak de vreemste verhalen over wandelende chips daarom heb ik laatst met de dierenarts eens gechekt ,alle chips zitten na 5 jaar nog op de zelfde plaats.gecontroleerd door een andere dierenarts dan de gene die ze geplaatst heeft.

AngelEye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:25

Wat ik me zo stiekem afvraag.
Waarom praat niemand over de echte dief? heeft iemand al moeite gedaan om erachter te komen wie dat paard heeft gestolen en verhandeld?
Als die handelaar waar Queen van komt zuiver is zoals Kelly zegt, waar heeft hij dat paard dan vandaan?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:55

AngelEye schreef:
Waarom praat niemand over de echte dief? heeft iemand al moeite gedaan om erachter te komen wie dat paard heeft gestolen en verhandeld?
Als die handelaar waar Queen van komt zuiver is zoals Kelly zegt, waar heeft hij dat paard dan vandaan?

dat is een hele goeie vraag!!

ik kan het niet uitstaan dat alle schuld bij deze family gelegd wordt!
en dat zij van diefstal beschuldigd worden,deze mensen wisten het niet anders had ze nooit aan de bel getrokken om achter de papieren te komen,en dat na 9 jaar!!

laat ze inderdaad de echte dief achterhalen ,hij is degene die al dit leed op zijn geweten heeft!!

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:36

AngelEye schreef:

Als zoekster van gestolen paarden, kan en durf ik niet zeggen dat is een paardendief. Een paardendief kan je echt een paardendief noemen, als je hem ziet wandelen met het paard aan de hand, of als de handelaar of de persoon die het paard gekocht heeft, de naam kent van de verkoper, kan veel denken, maar alles moet je kunnen bewijzen. Wat het chippen betreft, de ene is ervoor, de andere is ertegen. Er is ook een groep die beweerd als je per toeval een gestolen paard gekocht hebt, dat je een heler bent. Dit argument durf ik ook niet uitspreken, gezien de situatie van Kelly en nog verschillende andere personen, die een gestolen paard gekocht hebben (maar die niet die problemen hadden zoals Kelly, hun vorige eigenaars hebben het paard bij de nieuwe eigenaar gelaten, wegens reden van terugkoop, of een andere reden) Er zal nog veel water naar de zee lopen, vooraleer de paarden effektief een goed kenmerk (Brandmerk, Chip, enz..) hebben. Er zullen altijd mensen zijn, die altijd een oplossing vinden om paarden te stelen. Er zijn zelfs mensen die werkelijk liegen, waarvan de bewijzen op tafel liggen, zodus.....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:16

joostvangestel schreef:
Mogelijkerwijs, als je in de toekomst een paard koopt zonder enig identificatiebewijs, ben je wat dat betreft al een wet aan het overtreden.

Maar zover zijn we dus nog lang niet, dus daar hoeft Kelly zich geen zorgen over te maken

Aangezien dat op Europese vlak het al lang VERPLICHT is om een paard te registreren en identificeren met een Equipas zijn wij, in Nederland en Belgie, er eigenlijk al lang. Natuurlijk speelt het geval van Kelly lang voor de passport verplichtingen.

Wie deze dag een paard koopt in Belgie, Duitsland of Nederland zonder passport, loopt in feite tegen de paal als er een verhaal op diefstal komt!

Citaat:
Ari schrijft:
Op dit moment wordt er in Belgie nog geen kontrole gedaan op de aanwezigheid van een chip..

Heel makkelijk omdat het nog niet ingevoerd is. Alleen slachtpaarden en stamboekpaarden die veranderen van eigenaar moeten dit jaar gechipt worden. En wie moet deze controles uitvoeren?

Citaat:
Ari schrijft:
Tevens zijn er nu bepaalde groepen die een ander alternatief zoeken i.p.v. chippen, maar dan moeten er ook voor deze toestellen aangekocht worden en wat gaat er dan met de gechipte paarden gebeuren...

De groepen zijn de Nijhof groep in Nederland en een groep van Stamboeken en gebruikersgroepen in Belgie (B.W.E.I.) die pleiten voor KEUZES van identificaties, zoals DNA en de irisscan. De Irisscan zou als identificatie middel veel goedkoper zijn op langere termijn dan de chip zonder alle nare gevolgen voor het paard.
Chippen is niet Europese verplicht ! Nederland heeft dispensatie moeten aanvragen om te mogen chippen, Belgie heeft hierop verzuimt en loopt voorop op wat hun denken gaat gebeuren in Europa.
Op Europese vlak is chippen 'on hold' gezet door de Europese Commissie !!! nav een vergadering over de mogelijke alternatieven op de chip!!

Citaat:
Mensen zoals Margriet Hermans die het er zeker willen doordrukken, die krijgen dan dreigtelefoons, het zal moeilijk zijn om voor iedereen de anti-diefstal methode toe te passen en er zullen nog altijd paarden gestolen worden, hoe spijtig het ook zal zijn.

Het is idd een jammerlijk zaak dat iemand net als Margriet Hermans gedreigt wordt door paardenhandelaars die gedreigt voelen door deze nieuwe wets beweging.

Men moet wel goed onthouden dat - voor de Belgische wetgeving - de uitspraak van deze zaak wel gevolgen zal hebben in de toekomst. Stel dat Kelly gelijk gaat krijgen dan is dit een prescident in dat het dan moeilijk zal worden voor eigenaren van gestolen paarden om hun dieren wettelijk terug te krijgen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:19

silvana schreef:
Ik hoop eigenlijk dat juist de slachthuizen opletten op gechipte paarden.Daarom zijn mijn paarden ook al lang gechipt ,Ik hoop alleen dat dat allemaal onder de zelfde organisatie valt.Want nu staan mijn paarden geregistreerd waar ook de honden geregistreerd staan.Klopt dat adri?

Er wordt pas gecontroleert op de aanwezigheid van chips NA het slachten !!

In Belgie bestaat er nog geen databank voor het registreren van de chip gegevens van paarden !!! In Nederland hebt je de keuze uit een stuk of 3 of 4.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:08

Peterina, wij weten welke kant dat U kiest, het geval van Queen en Kelly is wel anders, lang voor het chippen en de paspoorten. Aangezien ik mij ook ingezet heb voor de vier gestolen paarden van Uw viendin, ben ik Uw commentaar wel een beetje beu. U was niet op de rechtbank, U weet niet wat daar gezegd is. Ik val jullie toch ook niet aan, doe verder zodat er geen paarden meer gestolen worden. En er wordt niet gekontroleerd op chips in de slachthuizen, bevestigd door 4 slachthuizen. In de toekomst zal dit veranderen, als alle wetgeving in orde is.
IK HEET A D R I niet A R I

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:14

Adri schreef:
Peterina, wij weten welke kant dat U kiest, het geval van Queen en Kelly is wel anders, lang voor het chippen en de paspoorten. Aangezien ik mij ook ingezet heb voor de vier gestolen paarden van Uw viendin, ben ik Uw commentaar wel een beetje beu. U was niet op de rechtbank, U weet niet wat daar gezegd is. Ik val jullie toch ook niet aan, doe verder zodat er geen paarden meer gestolen worden. En er wordt niet gekontroleerd op chips in de slachthuizen, bevestigd door 4 slachthuizen. In de toekomst zal dit veranderen, als alle wetgeving in orde is.
IK HEET A D R I niet A R I

Mijn excuus voor de verkeerde naam melding!

Dat ik antichip ben, weten velen mensen en als ik misinformatie vermeld zit staan dan vind ik dat mensen ook de andere kant van het medalion moeten zien/horen.

Dat U geen commentaar wenst dat niet in lijn is met uw gedacht of mening is ook al lang bekend maar het is en blijft een open forum en topic!
Ik heb niemand, noch U en zeker niet Kelly, aangevallen in mijn antwoord.
Kelly gedraagt zich waardig in deze zaak en dient daarvoor iedermans bewondering. Ik heb alle begrip voor haar toestand maar ben er zeker van bewust dat deze rechtzaak ook gevolgen gaat hebben, niet altijd in een positieve zin, voor andere slachtoffers.

En daarbij wat de vier gestolen paarden van uw ex-vriendin daar mee te maken hebben snap ik niet ?

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:25

Peterina, de zaak van Kelly en Queen zal zeker geen andere prioriteiten geven. De Fries die gestolen was in Meeuwen-Gruitrode en teruggevonden in Bussum, is ook bij de koper mogen blijven en niemand heeft daar nota van genomen. Vanmorgen nog gesproken met Het Europees Stamboek, maar wel van Nederland over het probleem paardendiefstallen en de gevolgen. Wat betreft de 4 paarden van mijn ex-vriendin, bedoel daarmede dat ik voor iedereen doe wat ik kan, en zeker moest ik deze paarden tegenkomen, zal ik zeker niet nalaten om ook haar dit te melden. Tevens ben ik haar dankbaar om alles wat we samen hebben meegemaakt, alleen haar antwoorden op Queen en Kelly waren voor mij hard. Wil niemand geen steen werpen, maar als iedereen iets doet, zullen de paarden daar wel bij varen.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:30

En zullen we ons dan nu richten op de uitspraak. Dat is spannend zat.

De rechter beslist en die beslissing zullen Kelly en de oude eigenaar van Queen/Luna moeten aanvaarden.

Nog 3 weken.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:47

masja schreef:
En zullen we ons dan nu richten op de uitspraak. Dat is spannend zat.

De rechter beslist en die beslissing zullen Kelly en de oude eigenaar van Queen/Luna moeten aanvaarden.

Nog 3 weken.

Inderdaad Masja, dat vraagt de nodige aandacht en zeker het wachten is vermoeiend. Onrechtstreeks hebben de uitleg van Peterina en mezelf wel iets te maken met de zaak Queen en Kelly, hopelijk komt er vlug een systeem dat de paarden op een centrale gegevensplaats kunnen aangemeld worden. Toen Luna (Queen) en de ruin gestolen zijn in Duitsland, was er nog geen sprake van chip, of paspoort. De stamboekpapieren zijn ook nooit een bewijs van eigendom. Queen was wel verzekerd tegen diefstal, hoe dit is afgelopen weet ik niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:47

Als Queen verzekerd was en de fokkers uitbetaald zijn dan kan dat een positieve wending zijn voor Kelly ! Alleen is ook de vraag of nu de verzekering wel of niet de eigenaar is van Queen?
Het zou zeer interessant zijn - voor Kelly's zaak - om te weten wat de bedrag van uitbetaling was omdat dat de 'toen' waarde was dat de fokker op haar plaatsten, en of dat in lijn is met wat zij nu denken haar huidige 'waarde' is. Maar daar zal Kelly's advocaat wel aan hebben gedacht!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:00

Als het goed is dan hadden de fokkers niets gekregen. Staat ergens in het begin van dit topic. Daarom is het ook zo'n gedoe geworden. Anders was Queen gewoon van de verzekering geweest.

KellyC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:17

Hoi allemaal. Vandaag is het 1nov en dat wil zeggen nog juist 9 dagen en dan is het zover. Nu kan ik alleen nog maar afwachten. Afwachten en hopen. Ik ben juist aan het inschrijven met Queen voor een volgende wedstrijd, die pas na de uitspraak plaats zal vinden. Misschien doe ik dit om zo mijn hoop te kunnen blijven koesteren en toch nog een doel te hebben in de toekomst met Queen. Want wie weet is het na de 10e allemaal voorbij. Dan is Queen misschien weg! Maar daar wil ik voorlopig niet aan denken! Ik ga proberen positief te blijven en te hopen dat alles goed komt. Groetjes, kelly en Queen

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:19

we blijven duimen voor jullie!

gatver....wat een spanning!

ik hoop echt dat het allemaal goed komt[in jouw voordeel] en dat het dan ook echt voorbij is!

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:36

We blijven idd duimen.
En hopen dat jullie gewoon die wedstrijd kunnen rijden samen
Als eigenaresse met haar eigen paard.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:32

Pipi schreef:
Als eigenaresse met haar eigen paard.

idd, en dan in 2007 mét een veulen erbij , want dáár is het allemaal mee begonnen! Hoe oud is ze dan?

KellyC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:16

Queen wordt al 13 volgend jaar. En het lijkt net alsof ze nog maar een 4-5 jarige is. Ze kan soms zo uitbundig reageren. Dan begint ze te bokken of te stijgeren, zonder een reden. Het enige wat ik dan kan doen is wachten tot haar kuren over zijn en dan verder rijden. Ze zeggen wel eens, hoe ouder hoe zotter en bij Queen is dat zeker van toepassing. Maar ik zie haar graag en zolang ze af en toe zo een kuur krijgt, weet ik dat ze gezond en gelukkig is! Ik denk dat Queen Queen niet meer zou zijn als ze nu ineens heel braafjes zou gaan lopen, zonder altijd eens te proberen het varken uit te hangen. hihi

Groetjes, kelly en Queen

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:10

*zucht*
Ik had al ongeloofelijk veel keren tegen mezelf gezegd dat ik moest komen kijken na de 13e oktober wat de uitslag werd.
Nu eindelijk de moed gevonden om te komen kijken, zie ik dat de uitspraak binnen een week valt !
Nog even bang afwachten dus...

Héél veel sterkte en geniet nog van haar. In ieder geval heb je al ontzettend veel met haar meegemaakt en DAT kan niemand jullie nog afpakken.

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:20

Wat spannend Kelly, nog een paar dagen, maar we vertrouwen op een goede afloop voor jou en Queen.

Oftopic: Je kunt tegenwoordig ipv je paard te chippen, ook een DNAmonster laten afnemen dmv haren, kost je alles bij elkaar 100 euro heb ik me laten vertellen en staat wettelijk gelijk aan chippen, nog een optie dus.

Adri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:34

Ja DNA, chip, onleesbaar brandmerk, het is allemaal wat laat voor Queen, hopelijk komt het tot een goed einde, voor Kelly zijn het enorm lange dagen, wij hebben het gisteren nog tegen elkaar gezegd, gelukkig dat Queen het allemaal niet weet, alhoewel zij het beste van het beste heeft gehad tijdens haar verblijf in die prachtige manege (tijdens haar inbeslagname) heeft zij toen wel ervaren dat ze niet thuis was en was zij niet in haar normale doen. Zij heeft daar door die mensen de bovenstebeste verzorging gehad, toch was zij niet normaal, nog 4 dagen en dan weten wij het grote antwoord.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:20

Net het hele topic gelezen. Echt vreselijk om dat mee te maken.
Blijf het even volgen.