Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:45

Heb je linkjes van waar dat exact staat Kinke? Want ik hoor hier in de omgeving ook van boeren dat dat een beetje een hardnekkig iets is dat toch niet helemaal waar is. Dat het ook mogelijk is om je stikstofrechten te verkopen en je dieren weg te doen en je bedrijf te verkopen maar de grond te houden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:29

Dees schreef:
Dat doet ie. Indirect. De gemeente is namelijk ook een stukje van de boer ;)

Ik moet nog zien dat het echt tot onteigening komt hoor. Dat wordt gezien en gezegd als laatste optie. Er zijn ook andere manieren om de stikstofuitstoot te verlagen. En een boer kan ook ervoor kiezen uitgekocht te worden, voor sommigen van hen is dat namelijk helemaal niet een slechte uitkomst.

Hartstikke leuk hoor dat de gemeente ook een beetje van de boer is maar daar heeft de gemiddelde mens weinig boodschap aan :D

Dees

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:56

De gemiddelde mens bestaat niet.
Maar er zijn wel een heleboel mensen die denken dat het "zij tegen de gemeente" is. Misschien ligt dat aan gebrekkig onderwijs, maar goed... óók daar is crisis.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:01

Dees schreef:
De gemiddelde mens bestaat niet.
Maar er zijn wel een heleboel mensen die denken dat het "zij tegen de gemeente" is. Misschien ligt dat aan gebrekkig onderwijs, maar goed... óók daar is crisis.

Oh ja maar dat vind ik ook gepiemel hoor. ‘De’ gemeente is gewoon een fabriek. Soms pas je er in en soms niet. Niet persoonlijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:20

Nee, de gemeente heeft net als ons land door ons gekozen mensen die zo goed mogelijk beleid moeten maken wat alle inwoners ten goede moet komen, inclusief natuur, beestjes en wat er verder in de gemeente te vinden is.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:37

Nou de Gemeente is voornamelijk een groepje moeizame ambtenaren bij elkaar.
Bij een vergunning moet het altijd net weer even anders aangeleverd en dan graag nog even paar duizend erbij gestort.

Maar vandaag hoorde ik dat onze grote boeren fabrieken gewoon door mogen gaan.
Zij gaan op de volgende manier reduceren; stallen volledig dicht, daarmee reduceren ze tot 95% stikstof. Vee niet buiten en dus ook geen open fronten oid. Gewoon potdicht met luchtbewassing.

Ik dacht dat we naar een beleid wilden wat beter was voor het dier, maar we lopen steeds verder achteruit. Of eigenlijk, we krijgen of biologisch dynamisch of ophokken.
Nou een ding weet ik wel, op die manier willen wij geen boer zijn.

Overigens ik las over het uitkopen maar als je uitgekocht wordt dan krijg je een beroepsverbod, dus die grond kan je niks meer mee.
En verkopen zonder grond heb je denk ik een probleempje met de bank, die hypotheek moet ook afbetaald.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:42

Een beroepsverbod als in: niet weer de verkochte activiteit opnieuw opstarten.
Een andersoortige activiteit is niet verboden.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 01:21

Balko schreef:
Overigens ik las over het uitkopen maar als je uitgekocht wordt dan krijg je een beroepsverbod, dus die grond kan je niks meer mee.
En verkopen zonder grond heb je denk ik een probleempje met de bank, die hypotheek moet ook afbetaald.

Help me even.. Je wordt als veehouder uitgekocht met als doel vermindering van veehouderij. Dan is het toch niet heel gek dat je op dezelfde plek, met dezelfde grond niet opnieuw een veehouderij kunt voortzetten of beginnen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 06:42

Qerty schreef:
Balko schreef:

Help me even.. Je wordt als veehouder uitgekocht met als doel vermindering van veehouderij. Dan is het toch niet heel gek dat je op dezelfde plek, met dezelfde grond niet opnieuw een veehouderij kunt voortzetten of beginnen?

Bij dat beroepsverbod mag je ook elders (ongeacht waar in NL) niet meer als boer werken, zo heb ik het dan toch begrepen, eenmaal uitgekocht mag je gewoon nooit meer boeren in Nederland, tenzei je naar het buitenland vertrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 07:27

Dat is toch niet raar? Zou wat zijn je je laat uitkopen en dan elders in Nederland weer een veehouderij gaat beginnen en weer bijdraagt aan flinke stikstof uitstoot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:33

Ik vind het zo hypocriet als de pest, waarom niet? als je ergens een boerderij kunt beginnen die niet in de buurt ligt van natuurgebieden? met stikstof reductie? een nieuwe stal met nieuwe innovaties waardoor er weinig stikstof uitstoot is?

Balko: nou dat is ook mijn idee, iedereen schreeuwt dat ze diervriendelijker willen en dit beleid zorgt alleen maar voor een nog triester leven van vee wat gebruikt wordt voor de consument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:35

Elisa2 schreef:
Ik vind het zo hypocriet als de pest, waarom niet? als je ergens een boerderij kunt beginnen die niet in de buurt ligt van natuurgebieden? met stikstof reductie? een nieuwe stal met nieuwe innovaties waardoor er weinig stikstof uitstoot is?

Balko: nou dat is ook mijn idee, iedereen schreeuwt dat ze diervriendelijker willen en dit beleid zorgt alleen maar voor een nog triester leven van vee wat gebruikt wordt voor de consument.

Maar er is al veel te veel vee waarom zou je een nieuwe veehouderij moeten beginnen? Terwijl we juist minder willen, totaal onlogisch. Een akkerbouw bedrijf moet je wel kunnen beginnen ik weet niet of dat wel kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:48

Tja ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat er teveel vee is, als iemand bijvoorbeeld een nieuwe boerderij wil beginnen met een ander koeienras wat minder eiwitten nodig heeft en minder stikstof produceert op een diervriendelijke en landvriendelijke manier ver van natuurgebieden dan zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen tenzij er gewoon andere motieven achter zitten.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:03

Spenk schreef:
Elisa2 schreef:

Maar er is al veel te veel vee waarom zou je een nieuwe veehouderij moeten beginnen? Terwijl we juist minder willen, totaal onlogisch. Een akkerbouw bedrijf moet je wel kunnen beginnen ik weet niet of dat wel kan.

Een beroepsverbod, dat krijgen pedofielen in een kinderdagverblijf. Een huisarts die zijn cliënt verkracht heeft.
Wij zijn gepassioneerde boeren, geen misdadigers!

Daarnaast als ik VERPLICHT wordt uitgekocht maakt dat ook meteen dat ik mijn levenswerk niet voort kan zetten en dus ook nooit meer elders ermee door kan. Ik vind dat erg heftig voor iemand die altijd 24/7 zijn vee gediend heeft met alle goede bedoelingen.

Dus ja, ik vind dat raar.
En ook nog gebaseerd op cijfers die nergens op gebaseerd zijn.

Als we zo graag iets willen met de stikstof dan halveren we toch gewoon het aantal auto’s?
Daarbij een max aantal km per dag pp. Dat zet zoden aan de dijk, hebben we gezien in de corona crisis.
Boeren hebben al zoveel gedaan, nu mag eerst de rest is laten zien wat ze ook kunnen bijdragen. En ook de roeptoeterende burgers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:12

Elisa2 schreef:
Tja ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat er teveel vee is, als iemand bijvoorbeeld een nieuwe boerderij wil beginnen met een ander koeienras wat minder eiwitten nodig heeft en minder stikstof produceert op een diervriendelijke en landvriendelijke manier ver van natuurgebieden dan zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen tenzij er gewoon andere motieven achter zitten.

Maar waarschijnlijk is dat wel gewoon mogelijk. Alleen dan niet door jezelf te laten uitkopen, maar gewoon je eigen boerderij verkopen en op een andere plek een nieuwe kopen.
En wie weet zijn er wel andere subsidie regelingen mogelijk binnen een gemeente als je om die reden wil verhuizen. De gemeente is daar immers ook bij gebaat, dus grote kans dat er wel een ambtenaar met je om de tafel wil gaan zitten om te kijken naar de mogelijkheden. Al zal dat ook flink verschillen per gemeente.

Ik vraag me ook af of het echt zo ver gaat komen dat er mensen verplicht uitgekocht gaan worden. Eerst eens afwachten hoeveel bedrijven zich vrijwillig laten uitkopen, of op andere manieren willen werken aan de uitstoot.

Ik weet trouwens dat er hier in de buurt, jaren geleden al, een manege weg moest vanwege de uitstoot bij een natuurgebied.. maar die zijn toen gewoon verhuisd, volgens mij zelfs met steun van de gemeente. Dat moet met boerderijen ook mogelijk zijn lijkt me. Maar dan zullen mensen moeten gaan meewerken en praten in plaats van tegen alles 'nee' roepen.

Verder vind ik het reduceren van stikstof door dieren potdicht op te sluiten ook de verkeerde manier.

Aan de uitstoot op de weg wordt flink gewerkt, oa door over 10 jaar alleen nog (nieuwe) elektrische auto's toe te staan. Al komt de meeste uitstoot door het vrachtverkeer.
Meer vracht via de spoorweg lijkt me een mooi idee, maar waarschijnlijk te lastig uitvoerbaar.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:25

Je boerderij is niets meer waard, dus verkopen is een uitdaging op zich.

En verplicht uitkopen gebeurt met grote regelmaat. Alleen ze doen alsof het vrijwillig is. Het verschil is, als je het voor de rechter laat komen dan trek je altijd aan het kortste eind en krijg je minder dan aanvankelijk het aanbod was.
Dus de meeste kiezen eieren voor hun geld en gaan ‘vrijwillig’. Dus zo vrijwillig is dat niet…

En we staan over 10 jaar niet alleen elektrische auto’s toe; allereerst wordt die datum geheid naar achteren verplaatst. Zoals altijd.
Daarnaast worden dan alleen nog elektrische auto’s verkocht. Dus de brandstof auto’s die gaan nog een lange tijd mee.
Ook leuk bedacht maar ik herinner me de Tesla file nog onderweg naar wintersport. Heel de wereld moet zich dan inrichten op de elektrische auto anders hang je alsnog als je op vakantie wil:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:58

Ik verwacht zelf niet dat het nog zo lang duurt voordat het overgrote deel van de personenauto's die veel kilometers maken elektrisch is. Het is gewoon veel goedkoper qua rijden, en als de aanschafprijs over een tijdje gelijk wordt aan een brandstofauto dan is het een makkelijke keus als je een nieuwe auto koopt.
Het laden gaat ook steeds sneller, die files op zwarte zaterdagen zul je toch wel houden, maar de rest van de tijd kom je binnen Europa weinig problemen tegen.
Maar punt is dat ze zeker wel bezig zijn met stikstofreductie in die sector.
Van mij zouden ze nog wel iets meer mogen inzetten op thuiswerken. Dat dat maar wat meer wordt aangemoedigd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:02

Veel mensen kopen geen nieuwe auto maar tweedehands dus het zal nog lange tijd duren voor die betaalbaar zijn, vergelijkbaar met een tweedehands benzine-auto. En dan nog dat risico met die versleten accu's.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:13

Dat gaat nogal offtopic, voor dat soort vragen kun je beter in het elektrische auto topic terecht. Maar er zijn ook al zat betaalbare tweedehands auto's, en over tien jaar nog veel meer. De accu's verslijten niet zomaar.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:15

Ik bedoel geen file als zwarte zaterdag maar een oplaadfile ;)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:16

Balko schreef:
Je boerderij is niets meer waard, dus verkopen is een uitdaging op zich.

En verplicht uitkopen gebeurt met grote regelmaat. Alleen ze doen alsof het vrijwillig is. Het verschil is, als je het voor de rechter laat komen dan trek je altijd aan het kortste eind en krijg je minder dan aanvankelijk het aanbod was.
Dus de meeste kiezen eieren voor hun geld en gaan ‘vrijwillig’. Dus zo vrijwillig is dat niet…

Wij hebben in de familie de ervaring dat het onteigenen na rechter meer heeft opgebracht dan de onteigening in overleg met de gemeente.

Maar dat is voor iedereen verschillend. Dit was in het noorden, ik ken ook een boer in Zuid Holland die vervroegd met pensioen is gegaan, de kassen, grond en boerderij heeft verkocht en met 59 met pensioen kon (en miljonair werd). Het is heel verschillend, het is echt maatwerk voor elke boer. Je hoeft er echt niet slechter uit te komen. Alleen hoop ik wel dat de juiste hulp gegeven gaat worden aan de betreffende boeren.

Er komt veel op de boeren af momenteel, ik denk dat het vooral belangrijk is dat er een toekomst geboden gaat worden. Alleen betwijfel ik of deze regering dat zou kunnen, dat zie je ook al niet gebeuren in Groningen en bij de Toeslagenouders. Maatwerk kost gewoon heel veel tijd.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:17

Hoelang is dat geleden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:18

Balko schreef:
Ik bedoel geen file als zwarte zaterdag maar een oplaadfile ;)

Ja, dat soort files heb je alleen op dagen als zwarte zaterdag bedoelde ik. Doordeweeks zie je nauwelijks auto's staan bij snellaadstations. En de laadstations worden steeds sneller. Waar je vroeger nog een uur moest laden, kan dat nu al in 15 minuten. De infrastructuur wordt ook steeds beter. En gewone tankstations zullen ook steeds vaker worden uitgebreid of vervangen door laadstations.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:26

Elisa2 schreef:

Ik ben zijdelings betrokken bij een aantal van dit soort projecten.

Dus ja, het kan.

De projecten waar ik het over heb gaan over grond waar al op geboerd werd.

En dan zoeken: extensief, hoeveel lakenvelders (dit gaat over het veenweidegebied, 'Land van ons, Oud Ade) kunnen er op dit weiland, hoe hoog kan het grondwater, hoe reageert de grutto, etc.
Naarmate het beter lukt 'verbrand' het veen niet -
aanhalingstekens: het gaat niet over vuur, maar voor de mens onzichtbaar vrijkomen van kooldioxide. Een goede opsteker mbt broeikasgassen.

Ik geloof niet dat in de buurt van Oud Ade natura-2000 gebieden zijn, maar voor andere percelen van 'Land van ons' geldt dit wel.
En ook dan is het doel om te boeren. Het ondernemersrisico ligt bij de coöperatie, niet bij de individuele boer. (En hoe meer betrokken burgers meedoen met de coöperatie, hoe minder het geld een beperkende facor is.)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:50

Minder vee gaat zeker gebeuren, de boer moet dan gewoon meer euro's krijgen om rendabel te blijven. En ook daar werken grote bedrijven aan mee.