Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dees schreef:Dat doet ie. Indirect. De gemeente is namelijk ook een stukje van de boer
Ik moet nog zien dat het echt tot onteigening komt hoor. Dat wordt gezien en gezegd als laatste optie. Er zijn ook andere manieren om de stikstofuitstoot te verlagen. En een boer kan ook ervoor kiezen uitgekocht te worden, voor sommigen van hen is dat namelijk helemaal niet een slechte uitkomst.
Dees schreef:De gemiddelde mens bestaat niet.
Maar er zijn wel een heleboel mensen die denken dat het "zij tegen de gemeente" is. Misschien ligt dat aan gebrekkig onderwijs, maar goed... óók daar is crisis.
Balko schreef:Overigens ik las over het uitkopen maar als je uitgekocht wordt dan krijg je een beroepsverbod, dus die grond kan je niks meer mee.
En verkopen zonder grond heb je denk ik een probleempje met de bank, die hypotheek moet ook afbetaald.
Qerty schreef:Balko schreef:Overigens ik las over het uitkopen maar als je uitgekocht wordt dan krijg je een beroepsverbod, dus die grond kan je niks meer mee.
En verkopen zonder grond heb je denk ik een probleempje met de bank, die hypotheek moet ook afbetaald.
Help me even.. Je wordt als veehouder uitgekocht met als doel vermindering van veehouderij. Dan is het toch niet heel gek dat je op dezelfde plek, met dezelfde grond niet opnieuw een veehouderij kunt voortzetten of beginnen?
Elisa2 schreef:Ik vind het zo hypocriet als de pest, waarom niet? als je ergens een boerderij kunt beginnen die niet in de buurt ligt van natuurgebieden? met stikstof reductie? een nieuwe stal met nieuwe innovaties waardoor er weinig stikstof uitstoot is?
Balko: nou dat is ook mijn idee, iedereen schreeuwt dat ze diervriendelijker willen en dit beleid zorgt alleen maar voor een nog triester leven van vee wat gebruikt wordt voor de consument.
Spenk schreef:Elisa2 schreef:Ik vind het zo hypocriet als de pest, waarom niet? als je ergens een boerderij kunt beginnen die niet in de buurt ligt van natuurgebieden? met stikstof reductie? een nieuwe stal met nieuwe innovaties waardoor er weinig stikstof uitstoot is?
Balko: nou dat is ook mijn idee, iedereen schreeuwt dat ze diervriendelijker willen en dit beleid zorgt alleen maar voor een nog triester leven van vee wat gebruikt wordt voor de consument.
Maar er is al veel te veel vee waarom zou je een nieuwe veehouderij moeten beginnen? Terwijl we juist minder willen, totaal onlogisch. Een akkerbouw bedrijf moet je wel kunnen beginnen ik weet niet of dat wel kan.
Elisa2 schreef:Tja ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat er teveel vee is, als iemand bijvoorbeeld een nieuwe boerderij wil beginnen met een ander koeienras wat minder eiwitten nodig heeft en minder stikstof produceert op een diervriendelijke en landvriendelijke manier ver van natuurgebieden dan zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen tenzij er gewoon andere motieven achter zitten.
Balko schreef:Je boerderij is niets meer waard, dus verkopen is een uitdaging op zich.
En verplicht uitkopen gebeurt met grote regelmaat. Alleen ze doen alsof het vrijwillig is. Het verschil is, als je het voor de rechter laat komen dan trek je altijd aan het kortste eind en krijg je minder dan aanvankelijk het aanbod was.
Dus de meeste kiezen eieren voor hun geld en gaan ‘vrijwillig’. Dus zo vrijwillig is dat niet…
Balko schreef:Ik bedoel geen file als zwarte zaterdag maar een oplaadfile
Elisa2 schreef:Tja ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat er teveel vee is, als iemand bijvoorbeeld een nieuwe boerderij wil beginnen met een ander koeienras wat minder eiwitten nodig heeft en minder stikstof produceert op een diervriendelijke en landvriendelijke manier ver van natuurgebieden dan zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen tenzij er gewoon andere motieven achter zitten.