Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:49

Als ze nou eens gewoon lekker in het bos blijven en af en toe een reetje of een zwijntje eten, prima. Maar ja, leg ze dat maar eens uit.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:50

_Penotti schreef:
De meerderheid in Nederland en ook niet op bokt heeft zelf enkele hectares te omheinen.
De pensionhouder moet het maar opknappen en ik denk dat we vervolgens op bokt wel topics zien, mijn stalgeld gaat fors omhoog, mag dat wel?

_O-
Ja, dat gaat geheid het volgende zijn!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:51

Die zwijntjes die mogen ze van mij allemaal hebben. :j
Je weet wel de van het nulstand beleid wat ook niet gehandhaafd word.

Scum

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:27

Ik vraag me af in welke regio dat onderzoeksbureau het onderzoek gedaan heeft. Misschien in de binnenstad van Amsterdam ofzo?
Ik snap niet waar ze het vandaan halen. In mijn regio ken ik niemand die de wolf hier graag ziet. Het is maar het hoe je dat onderzoek uitvoert.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:31

Ik heb op mijn werk vernomen dat hij ondertussen rond Antwerpen is gesignaleerd, maar dat is al oud nieuws lees ik nu :o

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:34

Scum schreef:
Ik vraag me af in welke regio dat onderzoeksbureau het onderzoek gedaan heeft. Misschien in de binnenstad van Amsterdam ofzo?
Ik snap niet waar ze het vandaan halen. In mijn regio ken ik niemand die de wolf hier graag ziet. Het is maar het hoe je dat onderzoek uitvoert.

Nou inderdaad! Ik ken echt niemand die blij is met wolven in de buurt. Iedereen die zelf dieren heeft en buiten woont, vind het vreselijk dat ze hier rond lopen. Dus het zal inderdaad wel gevraagd zijn aan stadsmensen. Die hebben er geen last van en vinden het prachtig.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:41

Inderdaad scum.
Ik denk als ze hier in de buurt in het buitengebied, waar de wolf ook al dieren heeft gedood, gaan navragen het getal tegen de wolf aanzienlijk hoger zal zijn.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:50

Scum schreef:

Onderzoeksbureau Motivaction is al eens voor de rechter gesleept, vanwege de wat opvallende onderzoeks resultaten :+
https://www.at5.nl/artikelen/137843/rechtszaak-tegen-motivaction-om-onderzoek-radicale-turken

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:56

kiki1976 schreef:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/10/veulen-in-hasselt-werd-niet-aangevallen-door-wolf/
Veulen waarvan eerder werd gezegd dat het gedood zou zijn door de wolf is bevestigd dat niet het geval is

Zinvole bijdrage over DNA onderzoek en de waarde die je daaraan kan toekennen

Wolf en Paard https://www.facebook.com/groups/994653607546091/ schreef:
Dat de wolf "valselijk beschuldigd" is, is typisch een meneer Jan Loos uitspraak.
Die zelf keer op keer zonder ook maar enig bewijs, de jagersgemeenschap beschuldigt van het verdwijnen van zijn Naya.
De uitslag <"Er is geen wolf *aangetoond*> is namelijk héél iets anders, dan <100% zeker weten dat het geen wolf geweest is>.

Want: Citaat INBO:<<< In Rapertingen (Hasselt) werd op 6 mei een dood veulen aangetroffen, grotendeels opgegeten. Uit een gedetailleerde analyse blijkt dat dit veulen *naar alle waarschijnlijkheid* dood geboren was, één tot drie dagen voor de schademelding, en dat het kadaver door vos en andere aaseters grotendeels was opgeruimd. Er werden geen DNA-sporen van wolf gevonden, wat *verder* bevestigt dat wolf hier niet bij betrokken is.>>>

Let op: hier zitten DUS twee onzekerheden in bovenstaand bericht:
1) Het is blijkbaar niet 100% zeker, dat het veulen écht dood geboren is.

2) Dat er geen sporen van een wolf gevonden zijn betekend *niet*, dat het ook geen wolf was. Probleem met DNA afname is, dat vaak contaminatie plaatsvindt door de kleine eters (zoals vossen) die zich NA de wolf aan de prooi tegoed doen.

1-> De eerste constatering -dat het veulen waarschijnlijk(!!) al dood was komt van onderzoeker **Joachim Mergeay** van het INBO. Die stelde: (citaat)"Wat we wel hebben gezien is dat de vacht van het veulen niet was schoongelikt. En dat is typisch voor een veulen dat dood geboren is.">> einde citaat
Dit is een ronduit belachelijke verklaring. Immers, als de wolf kort na de geboorte is opgedoken en zich tegoed heeft gedaan aan het liggende veulen, dan gaat een merrie het veulen echt niet alsnog staan schoonlikken, als die wolf eenmaal weg is. Daarnaast is het sowieso een vreemd verhaal, dat een hoogdrachtige merrie blijkbaar drie dagen lang niet bezocht zou zijn door de eigenaar.

2-> Nog over afname van DNA zelf; je moet bij de monstername wel toevallig het speeksel/DNA weten te verzamelen in je monster. Dat is niet simpel. En als dat mislukt, kan evengoed "geen wolf" uitkomen, ondanks dat het karkas gewoon duidelijk door wolven verslonden is. (Vandaar dat wij pleiten voor een ON-afhankelijke organisatie, die de monstername gaat verzorgen)

De man bij het INBO betrokken bij het DNA-onderzoek (Joachim Mergeay), is overigens alles behalve "onpartijdig" en een bekend groot voorstander van wolven. Een DNA-afname is ontzettend gemakkelijk te contamineren (al dan niet bewust).

Het is alles bij elkaar daarom wel heel erg kort-door-de bocht, om DNA-analyse zo "heilig" te verklaren. Zeker gezien de mogelijke risico's c.q. foutmarge bij monstername en de wetenschap, dat de betrokken partij van de afname, grote belangen heeft bij een positief imago van de wolven...
De uitspraak "Het DNA-bewijs spreekt voor zich" , getuigt dan ook van weinig feitelijke kennis, bijvoorbeeld over hoe de processen lopen en welke waarde er toegekend mag worden aan (achterwege blijvende) uitslagen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:03

Scum schreef:

80% van de Nederlanders woont in de randstad. Dan is het natuurlijk niet raar dat er bij een landelijk onderzoek zo'n percentage uitkomt.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:57

Je moet voor een betrouwbare uitslag toch gewoon vijfhonderd (noem maar iets) mensen uit iedere provincie bevragen, lijkt me?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:21

Nou nee, dan zou je statistisch gezien een ontzettend vertekend beeld krijgen. Er is namelijk onderzocht wat de bevolking van Nederland vindt en het overgrote deel van Nederland woont in de randstad en heeft niet of nauwelijks binding met de natuur. Het gevolg is dat het overgrote deel van Nederland aangeeft geen problemen met de wolf in Nederland te hebben. Dus in die zin klopt het gewoon.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:40

Oh ja, dat is natuurlijk zo. Ik heb niets met statistiek en zo, dus had daar nooit over nagedacht. Maar jee, wat een implicatie eigenlijk dat dit zo werkt. Gelukkig gaat het hier om een enquête . Nu weet ik ook weer waarom ik tegen referenda ben.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:16

Geen wonder dat ik zo vaak die uitslagen zo bijzonder vind en ik dan denk, ken niemand om me heen die zo denkt :D
Maar wij wonen dan ook in van die gaten buiten de Randstad wat niet mee telt :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:59

Vanmorgen op TV een flink stuk over de wolf in Duitsland. Daar is nu besloten dat als de wolf binnen 30 meter van een mens komt hij afgeschoten mag worden. Nou lopen ze daar niet met een geweer over de straat en tegen de tijd dat je iemand met een geweer hebt ingeschakeld is hij weer weg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:24

Als iedereen op het platteland zijn weide en akkergronden en privé natuurgebied wolf-proof af gaat rasteren, worden die dieren vanzelf een probleem voor de "stedelingen"... Want als ze dan lekker willen gaan hardlopen of wandelen met de hond in het naast de stad gelegen bos, natuurgebiedje of park, of op de weg er naar toe, komen ze die dieren vanzelf tegen...

Nederland heeft geen grote aaneengesloten,ongerepte, natuurgebieden. Wij hebben postzegelnatuur wat tegelijkertijd vaak ook nog recreatiegebied is voor de Nederlandse bevolking en graasgebied voor biologische vlees koeien, schapen en jonge paarden die er vrij op mogen groeien tot ze gebruikt gaan worden voor sport of recreatie. En daarnaast loopt er nog echt wild rond. Het is vrij druk in onze "natuur"

Alleen jammer dat dat eerst zoveel miljoenen tot miljarden moet gaan kosten. Het gaat om nogal wat meters afrastering.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:28

Ik vraag me af waar de andere wilde dieren dan moeten verblijven? Wij hebben dagelijks reeën en hazen op het land, die kunnen dan ook nergens meer naartoe als er overal meters hoge hekken staan. Denk niet dat boeren hectares gaan afrasteren voor de koeien, dat is letterlijk onbetaalbaar dus die zullen dan wel op stal moeten blijven. Lekker diervriendelijk allemaal en dat alleen maar, omdat een wolf hier welkom moet zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:30

Ik vraag me toch ook af waar ineens de 24/7 buiten voor paarden voorstanders zijn?
Als koeien en schapen meer op stal gaan is een pony in de wei ook wel aan de beurt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:47

Paardenfann4 schreef:
Ik vraag me af waar de andere wilde dieren dan moeten verblijven? Wij hebben dagelijks reeën en hazen op het land, die kunnen dan ook nergens meer naartoe als er overal meters hoge hekken staan. Denk niet dat boeren hectares gaan afrasteren voor de koeien, dat is letterlijk onbetaalbaar dus die zullen dan wel op stal moeten blijven. Lekker diervriendelijk allemaal en dat alleen maar, omdat een wolf hier welkom moet zijn.

Mee eens.
Dat probleem van het wild loop ik hier ook tegenaan. Nu kunnen de reeën in de weilanden gras komen eten, en ze steken via ons weiland over naar een volgend stukje maisland, wei of bosgebied. Dus als iedereen vaste hoge en dichte afrasteringen aan moet gaan leggen, komt ons bestaande wild in de problemen qua voedselvoorziening (in het bos groeit niet veel gras) en je zult meer ongelukken krijgen omdat ze vaker en langere stukken via de openbare weg naar andere gebieden moeten trekken ipv via weilanden.

Makkelijker en goedkoper is de wolf opsluiten in toch al omheind natuurgebied (Nationaal Park Hoge Veluwe, Oostvaardersplassen, hebben we nog meer?) of buiten zetten/verjagen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:53

_Penotti schreef:
Ik vraag me toch ook af waar ineens de 24/7 buiten voor paarden voorstanders zijn?
Als koeien en schapen meer op stal gaan is een pony in de wei ook wel aan de beurt.

Er hebben al een aantal gereageerd hoor... Ik ben er ook 1 van. Ik zit er niet op te wachten dat ze allemaal op stal moeten.

Voor de paarden is 24/7 gezonder, en overal wordt geroepen, ze moeten naar buiten, en dan wordt nu geroepen: dieren in de nacht binnen houden ter bescherming tegen de wolf...

En anders wolf-proof afrastering. Maar wie gaat dat betalen? De vergoedingen gelden nog niet voor paardenhouders en alleen achteraf.

En onderhouden? En ik mag maar 1meter hoog afrastering officieel.

Het is niet makkelijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:28

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:01

joyce B schreef:
Makkelijker en goedkoper is de wolf opsluiten in toch al omheind natuurgebied (Nationaal Park Hoge Veluwe, Oostvaardersplassen, hebben we nog meer?) of buiten zetten/verjagen.

Nationaal Park Hoge Veluwe heeft de hekken al dicht ivm absoluut geen wolf er bij willen. Ze hebben daar o.a. moeflons (wilde schapen) lopen voor de begrazing en die zijn anders rap wolvenvoer met alle bijkomende nadelen voor het beheer daar.
De OVP kan misschien 1 roedel hebben, maar dan zit je met uitzwervende jonge dieren die of niet weg kunnen of ook weer vee zullen eten.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:27

En gras en onkruid weghalen onder 15 cm stroomdraad. Ik laat daar vrij ruim allemaal brandnetels en niet giftig onkruid/ bloemen staan. Zitten ook echt veel insecten en ook weleens hazen tussen.
Ik denk dat voorstanders van de wolf vooral heel naïef zijn over de gevolgen en het voor hen als ver weg voelt is.

Overigens las ik dat vanuit een of andere Europese commissie dat wolven die op 30 meter bij huizen komen met rubberen kogels beschoten moeten worden zodat ze weer schuw worden. Benieuwd wie dat gaat doen.

Onze reservaten zouden meer dierentuinen zijn. In dierentuinen doen ze ook aan euthanasie omdat ze anders teveel dieren krijgen. In Afrika zit trouwens ook veel wild achter hekken en wordt het ook beheerd. Ik denk dat onbeheerde natuur echt bijna nergens meer voor komt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:31

En ook voor rubberen kogels heb je een wapenvergunning nodig, zelfs een katapult is verboden.
Dus wil je als burger/boer iets doen mag het niet.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:47

Ohja een plastic nep pistool waar niks uitkomt mag al niet. Maar ik snap niet zo goed waarom dan in een gebied dat niet geschikt is iedereen al het vee moet ophokken als er een wolf rondloopt. Met vrijwilligers, netten etc. Is ook best wat werk. Terwijl blijkbaar officieel EU beleid die rubberen kogels is om hem bang te maken. Als dat werkt lijkt me dat een betere oplossing. Want nu is hij hier weg maar zit hij weer in België en is hij nog steeds net zo brutaal. Dat ophokken heeft het probleem alleen verplaatst.