Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:21

De eigenaar van het veulen heeft het bericht van facebook gehaald. Ik hoop maar dat ze dat heeft gedaan om de vele aandacht en niet dat het veulen het niet heeft gehaald. Ik moet er echt de hele tijd aan denken. Ik vind het echt verschrikkelijk omdat dit niet nodig was. Dit is echt mijn grootste angst met die luchtballonnen. Ik was tot nu toe iedere keer thuis en kon op tijd de paarden van het land halen. Maar ik moet er niet aan denken dat het een keer zo vreselijk fout gaat.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:19

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:46

Wat drones betreft; er is een tijdje geleden een uispraak gedaan in een rechtzaak over het vliegen in een Natura2000 gebied. De eigenaar van de grond wilde dit verbieden, maar dat was niet mogelijk omdat het luchtruim van iedereen is, en zo lang je niet opstijgt of landt op een dergelijk perceel dan kan het niet worden verboden.. tenzij het gebied als no-fly-zone wordt gemarkeerd.
Ik kan me voorstellen dat luchtballonnen ook een dergelijke regelgeving hebben, en vraag me ook af of deze wel gewoon in de no-fly-zones mogen vliegen. Dat zou wel heel krom zijn, aangezien een luchtballon heel wat meer schade en hinder kan veroorzaken dan een drone van nog geen kilo.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:59

Bedoel je de uitspraak van 2 juni 2017?

Natura2000 gebieden zijn vaak van de overheid en dus toegankelijk voor iedereen. Ben dus wel benieuwd naar die uitspraak.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:23

Volgens mij ging het over deze zaak: https://www.dronewatch.nl/2016/09/12/re ... t-bewezen/
Ik heb er destijds een interessante discussie over gevolgd op Facebook. Daar kwamen verbodsborden voorbij waarop een drone stond afgebeeld, en daarop ging de discussie verder over hoe de eigenaar van het land niet zomaar een drone kan verbieden. ‘En als de eigenaar zeggenschap heeft over het luchtruim erboven dan zouden er nog heel veel rechtzaken volgen vanuit de bewoners rondom schiphol’, zo kwamen enkele reacties voorbij.. Nu zitten die uiteraard veel hoger als ze boven bebouwing vliegen, maar er schijnen toch ook voor laagvliegende objecten geen duidelijke regels te zijn, behalve dus dat je geen dieren mag hinderen. Vandaar dat ze de drone piloot in de link probeerden te pakken op het verstoren van dieren in plaats van vliegen boven andermans grond. Maar dat maakt deze zaak natuurlijk wel interessant voor luchtballonnen, die geven hetzelfde probleem maar dan tig keer erger en vaker.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:13

Alleen gaat het daar over de Regeling Modelvliegen, en daar vallen ballonnen niet onder.

Volgens mij is het landen het makkelijkst aan te pakken. Het laag vliegen en 'hoppen' veroorzaakt natuurlijk ook overlast, maar daar merk je weinig meer van als balonnen niet meer mogen landen. ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:23

Die uitspraak is niet relevant aangezien het over een hele andere overtreding gaat. Ik denk echt dat je met het eigendomsrecht die ballonnen boven je erf kunt weren. Maar helaas heeft niemand dit nog geprobeerd. Als er een ballon over mijn erf komt en overlast veroorzaakt, heb ik hierbij belang om me hier tegen te verzetten.

Voor vliegtuigen heeft de wetgeving inderdaad een uitzondering gemaakt om geen rechtszaken hierover te krijgen. Maar een ballon vliegt volgens de wet niet, maar vaart. Dus die "vlieger" gaat niet op.

Boek 5. Zakelijke rechten
Titel 3. Eigendom van onroerende zaken
Artikel 21
1.De bevoegdheid van de eigenaar van de grond om deze te gebruiken, omvat de bevoegdheid tot gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte.
2. Het gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte is aan anderen toegestaan, indien dit zo hoog boven of zo diep onder de oppervlakte plaats vindt, dat de eigenaar geen belang heeft zich daartegen te verzetten.
3. De vorige leden zijn niet van toepassing op de bevoegdheid tot vliegen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:14

Maakt de wet dat onderscheid tussen vliegen en varen ook expliciet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:31

Vliegtuigen is luchtvaart, dus lastig, misschien valt luchtvaart en dus varen onder vliegen?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:40

Weet iemand toevallig hoe het met het veulen is afgelopen? Loop er steeds aan te denken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:48

Niello schreef:
Weet iemand toevallig hoe het met het veulen is afgelopen? Loop er steeds aan te denken.

Ik hoorde vanmorgen dat de operatie goed is gegaan. Blijft duimen natuurlijk, maar zoals het nu lijkt zijn botten en pezen nog heel. Hij belast het been ook al en is goed uit de narcose gekomen. (Vriendin van me heeft haar paard daar staan, daar komt mijn info vandaan)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 19:19

Weet je ook de plek van de draadwond? Zit het bij een gewricht of op een veiliger plaats?

Ik heb ooit eens een driejarige gekocht met een litteken van een draadwond op het spronggewricht. Laten keuren en alles, niets aan te zien. Toch is zij voor haar 10e jaar nog bij de slacht beland, omdat er later toch botwoekeringen waren ontstaan als gevolg van die wond, die ze als veulen/jaarling opgelopen moet hebben.
Daar ging toch een leuke tweedehands auto door de plee (voor de meelezende ballonvaaders, zodat ze een idee hebben).

Wat ik maar wil zeggen is dat je er met deze operatie nog lang niet bent. Het kan zomaar dat dit paard nooit gebruikt zal kunnen worden waar het voor gefokt is.

Eigenlijk zou je zo'n onbruikbaar paard bij die ballonvaarder in de tuin moeten zetten. "Zo, mijn hobby komt even op bezoek in jouw tuin. Jij hebt destijds geld verdiend aan die landing op mijn land dus zorg nu ook maar voor de gevolgen. Hier heb je een onbruikbaar paard, kan je niks mee, kost klauwen met geld aan pijnbestrijding, heeft nog een jaartje of 20 te gaan. Succes ermee."

Het is dat het sneu is voor het paard maar anders... }:)

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:58

Gelukkig een goede update van het veulen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 01:12

Zwerte schreef:
Niello schreef:

Ik hoorde vanmorgen dat de operatie goed is gegaan. Blijft duimen natuurlijk, maar zoals het nu lijkt zijn botten en pezen nog heel. Hij belast het been ook al en is goed uit de narcose gekomen. (Vriendin van me heeft haar paard daar staan, daar komt mijn info vandaan)

Wat fijn om te horen! Wens hem maar Beterschap.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:43

Fijn om te horen. Ook van mij uit beterschap gewenst.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:59

Zeker fijn om te horen dat het goed gaat met hem. En ik blijf duimen dat hij hier op latere leeftijd niks aan over houdt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:32

Toen het burgerlijk wetboek werd geschreven waren er nog geen drones en hadden we nog niet zoveel last van luchtballonnen. Maar een rechter zal kijken welk doel de rechtsprekende macht aan een bepaalde rechtsregel heeft toegekend. En dat is ter bescherming van de belangen van de grondeigenaar (openbare orde en veiligheid).

Op het moment dat ze laag over een erf met dieren komen, ongeacht of ze nu aan het landen zijn of niet, is sprake van het schenden van hetgeen in het maatschappelijk verkeer betamelijk is. De ballonvaarder heeft immers een gevaarlijke situatie in het leven geroepen door met een heteluchtballon de lucht in te gaan en laag over te vliegen over een locatie waar (vlucht)dieren gehouden worden(uitspraak civiele rechter).

Vliegen is verder niet gedefinieerd en dan pakt de rechter terug naar wat de Dikke Van Dale zegt.
vlie·gen (vloog, heeft, is gevlogen)
1 zich op vleugels in de lucht bewegen: hij ziet ze vliegen is gek
2 zich met een vliegtuig door de lucht voortbewegen

En volgens mij valt het varen met een luchtballon dus niet onder het begrip vliegen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:39

Lees net op FB dat het veulen thuis is. Wel met een verhuisdoos vol met medicijnen, verplichte boxrust en nog veel dierenartsbezoeken in het verschiet. Hopelijk gaat het herstel voorspoedig en houdt hij er niks aan over.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:20

Lijkt gecontroleerd , wie weet viel de wind weg of iets ... Sky ballonvaar ten is volgens mij geen cowboy bedrijf :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:24

Je zal m maar in je achtertuin krijgen :roll:

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:29

Wat dacht je van de schade aan je nieuwe auto als hij daarlangs hupt.
Word dat dan vergoed?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:34

In een woonwijk landen valt bij mij nou niet echt onder het kopje gecontroleerd..

Palmera, nieuwe auto? Als ze die van mij zouden raken hadden ze ook een probleem en die is alles behalve nieuw.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:36

Omwonende komen geschrokken kijken, kan je nagaan als die al schrikken terwijl ze weten wat het is.
Bijna geen wind hier en deze vliegt wel vaker laag.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:53

Maar waarom onderzoek van de politie in deze dan?