Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:43

janderegelaa schreef:
Dit is een demo van Anky met LDR. Kijk dit eens en vorm dan je mening. Zo moet het namelijk. Het is een serie van een paar filmpjes.

http://www.youtube.com/watch?v=N5vkFc9piX0

Loop eens niet zo achter de feiten aan.
Dit zijn promotiefilmpjes van Anky, speciaal gemaakt vanwege het negatieve imago dat háár/hun trainingsmethode had!!
Dus uiteraard weten ze wel wat ze laten zien. Alles is heel "soft" ......
Maar dat is niet wat ze laat zien tijdens het losrijden en zelfs niet in clinics en al helemaal niet thuis!!
En ja,..... ik weet waar ik over praat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:59

murphy102 schreef:
Je graag juist informeren:
* Nadat de Rollkur verboden werd door de FEI in Zwitserland tijdens een conferentie hierover, heeft Sjef Janssen het omgedoopt tot LDR. Dit na alle wereldwijde ophef hierover.
LDR komt nl. ook in de Klassieke Rijkunst voor, echter nooít in die extreme mate waarin men het huidige LDR laat zien, maar lang en laag en net iets achter de loodlijn, maar nooit Hoog, Diep en Rond, wat Sjef ervan gemaakt heeft. LDR was geaccepteerd door de FEI en zodoende kwam Sjef tot LDR.

* De Rollkur/Hyperflexie/LDR is geïntrodeceerd door Francois Baucher, die het weer afgekeken heeft van de Duke of Newcastle.
Sjef heeft zich hierin verdiept. Heeft eerst nog een Baucherische rijschool in België gehad, die ging failliet. Toen heeft hij geprobeerd als coach van het Engelse team deze methode op Engelse bodem voeten aan de grond te krijgen. Daar hadden de Engelsen al binnen het jaar genoeg van hem, waarna Sjef kon vertrekken.
Later kreeg hij, samen met Anky, hier in Nederland wél gehoor met deze methode.
Dat Nicole Uphoff het weer gecopieerd heeft van Sjef is een feit.

Een maand voor de O.S, in Athene destijds, kregen Anky, Isabel Werth en Martin Schaudt een officiële waarschuwing van de FEI tijdens Aken vanwege hun Rollkur/LDR- losrijden, exáct hetzelfde als nu bij Rath.
Kort daarna verscheen in de Sankt Georg het artikel over dit onderwerp, Rollkur, toen nog niet verboden, nl.:
"Dressur Pervers", met foto's van Anky, Edward Gal en Laurens van Lieren in een gruwelijke LDR/Rollkur-houding!
Isabel Werth is na haar uitstapje met Rollkur/LDR weer terug op het nest: klassiek.

Ergens in 2006 is er zelfs een "wetenschappelijke goedkeuring" geweest voor de LDR-methode.

Wat ik me nu wel afvraag, hoe reageert Sankt Georg nu op het "schandaal" met Rath en Totilas?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:05

Nou ja, weet je Murphy. Er gebeurd zoveel in paardenland om een paard te laten presteren. Het in de schoenen zetten van tuigers, Saddlebreds met kettingen om hun hoeven, het knechten is óók zeer bekend in de klassieke rijkunst.

In deze dagen telt het resultaat, meer dan vroeger. Er zulllen altijd voor en tegenstanders zijn van LDR maar feit is dat daar momenteel de beste resultaten mee behaald worden. En dat telt.

En over het beoordelen van foto's....in dit topic [RT-D] Klassieke vs Academische Rijkunst zeg jij heel duidelijk dat als iemand de clinic van Heuschmann Niet zelf gezien heeft je niet alleen op de foto's af moet gaan...Was jij bij het losrijden van MAR?

Dan komt er nog bij dat er bijna altijd filmpjes worden gemaakt van foto's terwijl het er een stuk vriendelijker uitziet als je gewoon het filmpje laat zien. En dat weet jij ook best.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:23

cherie78 schreef:
Ergens in 2006 is er zelfs een "wetenschappelijke goedkeuring" geweest voor de LDR-methode.

Wat ik me nu wel afvraag, hoe reageert Sankt Georg nu op het "schandaal" met Rath en Totilas?

Ik weet het niet, Cherie, maar heb wel een vermoeden. Ik denk dat er een soort van herhaling zal plaatsvinden, maar dan nu met Rath.
Xenophon heeft zich immers ook al eerder tegen hem/hen gekeerd vanwege het te nemen besluit om ná de O.S. bij Sjef te gaan lessen.
En ja, dan is Duitsland natuurlijk toch het land van Steinbrecht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:26

geerke schreef:
ceasario schreef:

Ja die hoeft niet bang te zijn dat hij het pistool op de borst krijgt. :+

:7 dure biefstuk

_O-

Ja, Toot wordt er inderdaad blijer van als hij een eerste plek behaalt ipv tweede :j

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:34

janderegelaa schreef:
Nou ja, weet je Murphy. Er gebeurd zoveel in paardenland om een paard te laten presteren. Het in de schoenen zetten van tuigers, Saddlebreds met kettingen om hun hoeven, het knechten is óók zeer bekend in de klassieke rijkunst.

In deze dagen telt het resultaat, meer dan vroeger. Er zulllen altijd voor en tegenstanders zijn van LDR maar feit is dat daar momenteel de beste resultaten mee behaald worden. En dat telt.

En over het beoordelen van foto's....in dit topic [RT-D] Klassieke vs Academische Rijkunst zeg jij heel duidelijk dat als iemand de clinic van Heuschmann Niet zelf gezien heeft je niet alleen op de foto's af moet gaan...Was jij bij het losrijden van MAR?

Dan komt er nog bij dat er bijna altijd filmpjes worden gemaakt van foto's terwijl het er een stuk vriendelijker uitziet als je gewoon het filmpje laat zien. En dat weet jij ook best.

Bekijk het maar even dan

http://www.youtube.com/watch?v=JsuAXC7yeek

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:38

janderegelaa schreef:

Nou, janderegelaar, dan praten we toch al over een eeuw of langer geleden dat paarden werden geknecht, misschien korter, maar dat lag natuurlijk ook aan de tijdsgeest.
In de laatste 5 tot 6 decennia is daar geheel geen sprake meer van, dus waarom terug keren naar die tijd met LDR?

Dat je met LDR de beste resultaten bereikt is nonsens. Het wordt beloond ja, maar dat wil niet zeggen dat het beste beloond wordt. Daarom is het des te triester, omdat men het nu willens en wetens doet, niet voor het paard, maar voor het goud!

Ik was niet bij het losrijden van AMR.
Ik zag de foto's en zie exact hetzelfde patroon als bij Gal en de rest van de Ned. top. Daar zeg ik niets nieuws mee.
Een beetje hypocriet vind ik het om de wanhopige Rath wel aan te vallen, terwijl Gal dat paard zo gemechaniseerd heeft met zijn LDR.
Rath probeert immers de knoppen te vinden die Gal erop gezet heeft. Klassiek lukt het niet, dan maar op de manier die Totilas gewend is. En voila ..., het "werkt"!

Inderdaad is een foto een momentopname. Maar van heel veel foto's kun je zo ongeveer ook een filmpje maken. Wat hier aan de hand is, is duidelijk, nietwaar en m.i. fout door toepassing van LDR.
Dat blijkt ook wel, anders zaten we nu niet op blz. 31 van een oud nieuwsbericht.
Zo hoog zit het dus bij de mensen. Die ophef is niet voor niets.
Die LDR zou niet nodig moeten zijn, als je kunt rijden ...
En als je de overige combinaties gezien hebt, dan weet je dat Rath niet de enige is die LDR toepast.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 02-05-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:39

Dank je, Piepenfiets.
Als het er opaan komt, is Rath wellicht milder dan Gal.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 02-05-12 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

piepenfiets

Re: Rath en Totilas winnen Grand Prix met topproef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:14

Video inmiddels alweer verwijderd. Schockemöhle/Linsenhof slaan wild om zich heen met bedreigingen.Dat werkt kennelijk bij sommigen.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 23:30

En ik wou net zeggen dat het er hier, ondanks het feit dat het een topic betreft dat hevige voor-en tegenstanders aantrekt, door de band heen vrij beschaafd aan toe gaat... oeps...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:29

murphy102 schreef:
LDR is een keuze van de mens, niet van het paard.
Klopt maar het begint al wanneer de mens besluit op een paardenrug te klimmen, daar is ook niets natuurlijks aan.

murphy102 schreef:
De top, Abacab, heeft het LDR olv Sjef Janssen ingevoerd en dat daar weer vreselijk kopieer-gedrag uit ontstaat is zo, maar daar is de top dírect verantwoordelijk voor.

Onzin. Leontine van Moorsel is nog steeds wereldrecordhoudster van het werelduurrecord. In 2001 deed ze ook al een poging maar ging tijdens de warming up onderuit. Deze wielrenners rijden het werelduurrecord met een hartslag >180 en dat een uur lang. Een bovenmenselijke prestatie, daarom is het topsport. Maar als ik dat denkt te gaan evenaren waarbij ik de trainingsmethode van Van Moorsel toe pas, dan zal dat zeker leiden tot een hartstilstand. Moeten we deze tak van sport nu gaan verbieden uit angst voor slecht kopieer gedrag?

murphy102 schreef:
Dat LDR wel degelijk schadelijk is, is een kwestie van je informeren bij artsen, die sectie verrichten op paarden.

Er is nog nooit sectie verricht op LDR gereden paarden. Feit is dat de schadelijkheid niet is aangetoond. De FEI heeft het LDR rijden zelf aangemerkt als zijnde niet schadelijk voor het paard. Het lastige is dat artsen elkaar op dit punt ook tegen spreken.

murphy102 schreef:
Wij, mensen met denkvermogen dienen het welzijnsbelang van een paard altíjd te kunnen garanderen en als wij (wie dan ook) dat niet kunnen, zoals in de LDR, dan dient deze methode zo spoedig mogelijk verboden te worden en zouden we het überhaupt niet moeten wíllen gebruiken!!

Ik vind ook dat wij als mens de plicht hebben het welzijn van het paard te garanderen, daar zijn we het roerend over eens. Maar ik zie ook heel veel drama bij paarden die klassiek zijn opgeleid. Paarden die geen enkele rek meer in hun lijf hebben omdat ze maar krampachtig in de wedstrijdhouding worden gereden, weggedrukte ruggen en geen enkele nageeflijkheid. De gevolgen zijn legio, van kissing spine tot HKO aan toe.
Nu zal jouw argument zijn dat dat bij een correct klassiek opgeleid paard dit onmogelijk is en dat kan ik met je eens zijn. Exact hetzelfde argument gaat op voor een correct LDR opgeleid paard :j

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:45

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:01

Abacab, wij verschillen gewoon van mening, daar zullen we beiden nooit op toegeven.
Ik vind LDR fout, vanuit ethisch oogpunt zeer onverantwoord. Het huidige LDR is níet op een correcte manier uit te voeren.
Paardensport is met geen enkele andere sport te vergelijken, omdat we hier te maken hebben met levend materiaal, het paard dat de hoofdrol vervuld.
Om díe reden zouden we LDR nooit nodig moeten hebben en ook niet moeten wíllen. Temeer omdát er een alternatief is!
Jij denkt daar kennelijk anders over.
Maar het feit dat er zoveel verdeeldheid is tussen tegenstanders en voorstanders (uitvoerders van LDR doorgaans) zou voldoende reden moeten zijn voor de FEI om het te verbieden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:01

Abacab schreef:
piepenfiets schreef:
Video inmiddels alweer verwijderd. Schockemöhle/Linsenhof slaan wild om zich heen met bedreigingen.Dat werkt kennelijk bij sommigen.

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=5042

Hier durven ze nog wel te plaatsen

Ik vind dit filmpje eigenlijk niet zo shocking. Ik zie vervelendere dingen op losrijterreinen in lagere klasses. Wat ik wel minder vind, en al helemaal met losrijden, is de positie van de stang in de mond. Die is wel heel erg dwingend imo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:02

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:04

Op dat filmpje zie ik niet veel bijzonders hoor! Geen dramatische rollkur-capriolen...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:08

Waar ik wel over val, is dit stukje uit de tekst van de hoefslag:
"Klaus Martin Rath gaf dinsdag toe dat Matthias gedurende tien minuten bezig was met het verkrijgen van controle, waarbij hij het paard “lager had ingesteld”. Het gebruik van deze trainingsmethode is een complete omslag van eerdere uitingen van Rath en moeder Ann-Kathrin Lisenhoff. In 2010 stuurde de familie nog een brief naar de FEI waarbij de hyperflexie methode werd neergesabeld. Vandaag de dag heeft Klaus Martin Rath zijn mening herzien. “Zo gaat dat in het leven. Als iemand ons twee jaar geleden had verteld dat Totilas van ons zou zijn, dan hadden we dat nooit geloofd.”

Eerst een brandbrief sturen, de methode neersabelen, en dan "plotseling" van mening veranderen en de methode gaan toepassen. Doe het wel of doe het niet. Niet alleen wel omdat je paard A hebt, en voor de rest niet omdat het zo fout is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:11

murphy102 schreef:
Maar het feit dat er zoveel verdeeldheid is tussen tegenstanders en voorstanders (uitvoerders van LDR doorgaans) zou voldoende reden moeten zijn voor de FEI om het te verbieden.

Ik vind dit toch wel heel erg kort door de bocht Murphy....

Als er zoveel controverse is over een trainingsysteem dan is de enige oplossing een GEDEGEN onderzoek. Dus niet door een voor- of tegenstander maar door een onafhankelijke partij. En ik vind dat de beoefenaars van LDR hun paarden dan ter beschikking moeten stellen om röntgenfoto's te maken van de hals en rug.

Persoonlijk denk ik dat LDR geen dierenkwelling is en dat heel wat paarden in onkundige amateurhanden slechter af zijn. Persoonlijk zie ik ook liever een paard dat LDR getraind worden dan een paard dat aan de hoge bijzet, tussen touwen vastgezet, staat te piafferen. En die methode wordt nog steeds gebruikt. En dat is géén LDR.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:14

Ik had even een andere vraag: we hebben het over Laag Diep Rond.... Maar what happened to Laag?
Het lijkt inmiddels meer op HDR.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:18

Dit vind ik nog Laag:
Afbeelding

Maar dit is toch Hoog?
Afbeelding

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:20

Eerste stukje van die losrij video gaat in mijn ogen helemaal nergens over. Heeft niets maar dan ook niets met paardrijden te maken. Vasthouden/trekken en naar voren prikken. Ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat Totilas een blessure heeft of het niet meer pikt als dit de nieuwe training moet voorstellen. En laag rijden is het inderdaad niet, vooral erg diep, zeg maar gerust ordinair trekken. Het LDR rijden heb ik niets op tegen mits het eerlijk en zonder dwang verkregen kan worden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:21

Dus dan is Rath toch gewoon HDR aan het rijden en niet LDR? Misschien moeten we dan vanaf nu een nieuwe discussie gaan voeren?

Afbeelding

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:28

Ik ben benieuwd of jack sparrow dalijk onder Gal beter loopt dan Totilas nu onder Rath

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:41

Jack Sparrow wordt hetzelfde gereden als Totilas destijds door Gal, dus heel DIEP en rond!

The Stig, LDR kán niet eerlijk en zonder dwang.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:48

murphy102 schreef:
Jack Sparrow wordt hetzelfde gereden als Totilas destijds door Gal, dus heel DIEP en rond!

The Stig, LDR kán niet eerlijk en zonder dwang.

Dat is afhankelijk van hoe extreem je LDR toepast. Met de kin op de borst trekken is geen LDR, dat is gewoon forceren en afdwingen. Maar ik ben ervan overtuigd dat een paard op een verantwoorde manier kan leren laag, diep en rond te lopen. En tuurlijk, het gaat niet altijd geheel vrijwillig. Maar welke stroming je ook volgt, een stukje je wil op leggen ten opzichte van het paard heb je nodig om er mee rond te kunnen sturen.