Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:24

kamsel schreef:
Maar maak ze dat maar eens duidelijk.
Net zoals half niet paardenmensen Nederland het ook zielig vindt dat ze in de regen buiten staan.
Zodadelijk mogen ze niet naar buiten als het regent, hard waait, sneeuwt of als het boven de 25 graden is. En als het de hele dag regent kun je het niet goed doen want dan moeten ze verplicht binnen blijven maar ze mogen geen 20 uur op stal staan..

Nou, ze doen maar, ik blijf mijn ding wel doen, hoor. Ze zijn van harte welkom van de DB om langs te komen. :D

En ja, ik word ook wel een moe van mensen die totaal niets over paarden weten en dan zeggen 'oh, staat die buiten met dit weer? Wat zielig!!' Ik leg altijd vriendelijk uit hoe en wat en vaak lijkt het alsof ze het wat meer snappen, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Maar goed, ik lig daar ook niet wakker van :+ . Mijn nieuwe vriend had ook zoiets van 'kan dat wel?', maar toen hij ze zag staan, veranderde hij direct van mening. Maar ja, ik kan niet half NL uit gaan nodigen, daar heb ik ook helemaal geen zin in. :D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:36

@twiggy2008: Dat zou een beetje druk worden :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:45

Typisch DB....Van alle voorbeelden die ze kunnen noemen, noemen ze zweepjes, paardenmarkten en de manier waarop mensen hun paarden vastbinden... :+

ik geloof echt niet dat 200.000 paarden in Nederland verpieteren...Maar eerder dat een groot aantal mensen bij de DB gewoon geen verstand heeft van paarden of dieren algemeen, deze te zeer vermenselijken en daaruit een plan van aanpak op willen stellen.

Er zijn zoveel zaken in NL die echt voorrang zouden moeten hebben op het gebruik van zweepjes....

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:50

Adil18 schreef:
Er zijn zoveel zaken in NL die echt voorrang zouden moeten hebben op het gebruik van zweepjes....

JAAAAAAAA!!!!!! zoals met 2 paarden in 1 box!!!!! }>

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:58

djuulsie schreef:
Adil18 schreef:

JAAAAAAAA!!!!!! zoals met 2 paarden in 1 box!!!!! }>

Nou ja, als je en grote box hebt denk ik dat het zelfs leuker is voor twee paarden bij elkaar te staan...Mits dus de stal groot genoeg is en de paarden goed met elkaar overweg kunnen...hier worden bijv. ook twee veulens in een box gezet na het afspenen....scheelt een hoop stress.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:02

djuulsie schreef:
A) de box is niet groot genoeg en B) ze vinden elkaar meestal wel leuk, maar soms trappen ze elkaar het licht uit de ogen... erg gezellig! denk als de DB komt, ze een probleem hebben

Praat je over en situatie die jij persoonlijk kent...?
Laatst bijgewerkt door Adil op 16-12-10 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:02

Adil18 schreef:
Typisch DB....Van alle voorbeelden die ze kunnen noemen, noemen ze zweepjes, paardenmarkten en de manier waarop mensen hun paarden vastbinden... :+

ik geloof echt niet dat 200.000 paarden in Nederland verpieteren...Maar eerder dat een groot aantal mensen bij de DB gewoon geen verstand heeft van paarden of dieren algemeen, deze te zeer vermenselijken en daaruit een plan van aanpak op willen stellen.

+:)+ +:)+ +:)+

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:11

kamsel schreef:
ponyfee schreef:
Op het jeugdjournaal werd gsproken over het feit dat alle paarden en pony's in de winter een deken op moeten (volgens het nieuwe paardendiploma)

dus...

Wat vinden de voorstanders van het diploma hiervan?

:(

Stel dat er ooit zo'n diploma komt, hoop ik dat degenen die dat uit moeten geven zich eerst eens in paarden gaan verdiepen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:13

Adil18 schreef:

ja...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:23

djuulsie schreef:
Adil18 schreef:

ja...

Das natuurlijk erg vervelend...Zoiets zou van mij ook voorrang krijgen... :(:)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:26

Dani_ schreef:
Stel dat er ooit zo'n diploma komt, hoop ik dat degenen die dat uit moeten geven zich eerst eens in paarden gaan verdiepen.

eerst eens een cursus dierenverzorging voor de dierenbescherming dan maar? :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:26

Dani_ schreef:

Nou, inderdaad...voor de rest valt dit op zich best wel mee...Je moet zoiets in Duitsland doen voordat je bijv. een men- of ruiterbewijs mag halen (en wedstrijden mag rijden meende ik ook). Dat noemen ze de "basispas paardenkunde". Tja, was wel leuk, maar heb niet echt iets geleerd wat ik nog niet wist...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:46

ponyfee schreef:
Dani_ schreef:

Ligt eraan naar welke cursus ze dan gaan :Y) :D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:58

_O- _O- _O-

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:15

NatasjavE schreef:
daffie1986 schreef:
Dus lovely wat je zegt hierboven is dus ook nog fout. DB was tegen het bijvoeren van de dieren, want als ze minder hebben te eten planten ze zich ook minder voort. Weet niet hoe goed hun opgelet hebben maar volgens mijn biologie boek worden veulens gemaakt in de zomer en geboren in het voorjaar?? :? :? :? :? Dat geeft dus het IQ van de dierenbescherming en de partij voor de dieren aan.

Heb je de verwilderde paarden in Namibië wel eens gezien?...In de woestijd. Vel over been. Ze krijgen net ietsjes teveel om dood te gaan. En die krijgen ook gewoon veulens. Die kuddes worden ook ieder jaar groter.(ze zijn achter gelaten door de Duitsers die hals over kop Namibië uit moesten)
Dus ze zullen hun biologie boek wel goed gelezen hebben maar niet geweten dat paarden nogal taai zijn en zich blijven voortplanten.

Uh??

In de zomer is er volop vreten voor de merries dus is de hormoon huishouding gewoon goed tijdens het dekken. Tijdens de dracht in de winter is er voedsel tekort waardoor de merrie zich opoffert voor haar veulen welke in het voorjaar geboren wordt en dan kan de merrie haar buik weer rondt eten terwijl ze veulen zoogt. Echter volgens de DB en PvdD zorgt een voedsel schaarste er juist voor dat hengsten en merries instinctief zich minder voortplanten.

Ik snap dus niet helemaal jou reactie. In nederland hebben nooit wilde paarden gelopen en het project is gewoon begonnen met een groep die in de dierentuin opgegroeid was. Een dier zal zich altijd blijven voortplanten. Het zit in een dier zijn natuur dat als er weinig kans op overleven zijn er zelfs nog meer vrouwlijke dieren bevrucht worden, in de hoop dat de overlevende de populatie gelijk houden of laten groeien. En dus niet zoals de bewering van de DB en PvdD dat het juist minder wordt bij voedsel schaarste.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:36

ponyfee schreef:
Dani_ schreef:

De DB moet natuurlijk niet alleen verstand van paarden hebben. Ze controleren ook honden, katten, konijnen, cavia's, muizen, ratten, hobbyvarkens, geiten, schapen....etc.

Nou, ik heb respect als ze van deze diersoorten alle kennis hebben....... _/-\o_

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:38

Nicolletje schreef:
In de winter een deken :wow: dan kan ik alvast beginnen met sparen want de mijne wil die niet!! En sloopt elke vorm van deken :=

Nou dan begin ik ook maar vast met sparen, want die van mij staan ook zonder dekens. Die ene sloopt ze ook allemaal, dus daar koop ik er geen meer voor. Hij heb een prima vacht om zich warm te houden en heeft echt nergens last van. En ze staan ook nog eens buiten in weer en wind en dikke sneeuw... oh jeej!
Dus dan maar gaan sparen voor al die boetes die er gaan komen.
Of zullen ze mijn paarden dan in de gehaktmolen gooien? Aangezien er een paardenoverschot is.

Ik denk dat de mensen bij de DB eerst zelf eens een cursus moeten volgen bij iemand met verstand van paarden, en dat ze dan pas kunnen gaan spreken over eventuele maatregelen die ze willen aan toepassen in de paardensector.
En dan zullen ze dit stapsgewijs moeten gaan doen, en niet in ene alles omgooien, want dan kan de helft (zo niet meer) van alle paarden bedrijven, zowel maneges als pensionstallen, de deuren sluiten.
Maar misschien is dat wel wat ze willen, manege's die sluiten, want ja geen maneges betekend geen kindertjes meer die op paardrijden gaan, of een stuk minder in ieder geval, is dus een stuk minder mensen in de toekomst die een iegen paard zullen nemen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:48

Ren@te schreef:
De DB moet natuurlijk niet alleen verstand van paarden hebben. Ze controleren ook honden, katten, konijnen, cavia's, muizen, ratten, hobbyvarkens, geiten, schapen....etc.

Nou, ik heb respect als ze van deze diersoorten alle kennis hebben....... _/-\o_

Ja of van alles geen verstand. Ik heb ze bij collega's wel aan de deur gezien voor oude konijnen, slecht geschoren schapen, een pony van 38, een geit van 17 zonder tanden, een varken met artrose...

Dat ze aan de deur komen omdat er geklaagt word alla, maar dat ze die godsvermogend domme opmerkingen of vragen stellen.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:53

djuulsie schreef:
A) de box is niet groot genoeg en B) ze vinden elkaar meestal wel leuk, maar soms trappen ze elkaar het licht uit de ogen... erg gezellig! denk als de DB komt, ze een probleem hebben

Nee hoor, dan hebben ze geen probleem. Wel eens gezien hoe paarden bij een opfokbedrijf staan?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:55

Veulen84 schreef:
Ren@te schreef:

Ja of van alles geen verstand. Ik heb ze bij collega's wel aan de deur gezien voor oude konijnen, slecht geschoren schapen, een pony van 38, een geit van 17 zonder tanden, een varken met artrose...

Dat ze aan de deur komen omdat er geklaagt word alla, maar dat ze die godsvermogend domme opmerkingen of vragen stellen.

En daarom krijgen ze zo'n 'slechte' naam. Ik heb dan zoiets van, zorg dat je in elk district iemand heb die verstand heeft van 1 bepaald soort dier. En dus neit 5 mensen die alles weten van honden. Nee bv 1 iemand met verstand van honden, 1 van katten, 1 van paarden, 1 van knaagdieren noem maar op.

Want die domme vragen en/of opmerkingen die er af en toe gesteld worden tijdens zo'n controle, daar wordt je op den duur echt geïrriteerd van.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:06

Helaas zijn de aanmeldingen karig, dus iemand interesse? Het is makkelijk praten/oordelen vanaf de zijlijn......

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:09

Ren@te schreef:
Helaas zijn de aanmeldingen karig, dus iemand interesse? Het is makkelijk praten/oordelen vanaf de zijlijn......

aanmeldingen waarvoor?

blue_kim

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:15

Aanmeldingen voor de DB bedoeld ze.
Ik zou het met alle liefde willen doen, maar ben niet in bezit van een rijbewijs. Dus dan houd het toch gauw op.
Maar zoeken ze ook bewust naar mensen met kennis voor een bepaald diersoort?

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:19

Vacatures bij de inspectiedienst:
Geen vacatures gevonden

bij de vrijwillige functies alleen centralisten en chauffeurs (in deze regio)
bij betaalde functies alleen kantoorbaantjes

waar zijn die vacatures voor de inspectiedienst dan? want daar wil ik me best voor aanmelden of is dat geen taak van de DB maar van de AID?

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:38

jacco_h schreef:
Vacatures bij de inspectiedienst:
Geen vacatures gevonden

bij de vrijwillige functies alleen centralisten en chauffeurs (in deze regio)
bij betaalde functies alleen kantoorbaantjes

waar zijn die vacatures voor de inspectiedienst dan? want daar wil ik me best voor aanmelden of is dat geen taak van de DB maar van de AID?

Nee, de vrijwilligers van de DB doen de paarden er ook bij. Alleen bij ernstige of gevaarlijke adressen komt de LID kijken en actie ondernemen. (betaalde inspectie)

Ze zoeken vrijwilligers voor de inspectie voor alle genoemde diersoorten. Helaas zijn er maar weinig met goede en uitgebreide kennis van paarden, dus nemen ze al gauw iemand aan zonder deze (uitgebreide) kennis.
Vervolgens moet je een cursus doen, die de DB ca. 500 euro p.p. kost. Ze "ontslaan" dus ook niet zo snel iemand.