Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:55

Wees blij dat het zo duur is en niet meteen iedereen er heen rent. Dalijk is zijn nafok niet al te best en lopen er wat beesten rond die duur waren en je er nog niet veel aan hebt.

Neem een voorbeeld aan de Vivaldi-run 3/4jaar geleden. Peerd heeft een hoop gedekt, maar echt te spreken over zn nafok ben ik niet...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:04

Sjuimpje schreef:
Beste Bokt_man, Bonfire en Salinero zijn ruin en geen van drieën heeft ooit zo goed gelopen als Totilas nu doet.
Heb je ooit wel eens overwogen dat de meeste mensen rijk worden omdat ze een briljant zakelijk inzicht hebben? Dat komt echt niet aanwaaien en dat komt zeker niet door gierigheid want om geld te verdienen moet er eerst geinvesteerd worden. Wat denk je dat Totilas tot op heden Dhr. Visser gekost heeft? Op de rest van je post ga ik maar niet eens in.

Ik snap echt niet waar je je druk om maakt Jan, die man verplicht je toch niet om ermee te dekken? Als het je niet aanstaat doe je het toch niet? Ik snap alleen niet waarom je nu zo reageert, het was amper bekend dat Totilas ter dekking zou komen toen je al adverteerde dat met jouw merrie er embryootjes van gespoeld konden worden. Is er geen animo voor of is het nu niet meer zo financieel aantrekkelijk om dat te doen dat je zo heftig reageert? Ik heb er toevallig het één en ander van gehoord en deze voorwaarden en dekgeld zijn mede zo bepaald om de handel in Totilas sperma tegen te gaan, jij bent dus medeveroorzaker :D

Ik heb niet geadverteerd, kijk maar bij de advertentie. Daar staat mijn naam echt niet bij. De nieuwe eigenaar van de merrie heeft dat gedaan.

Een forum is om je mening te ventileren. En als ik vind dat ik mijn argument met iedereen wil delen dan mag dat gewoon. En inderdaad, ik dek er niet mee. Al kan het wel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:56

Op zich blijft het een discussie, Jan stelt de dekvoorwaarden ter discussie en Sarabande stelt de vet. kant van Totilas ter discussie....

Persoonlijk hoeft het niet te worden, daar ben ik het wel mee eens!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:08

Ik vind de gustregeling van Totilas ook scheef hoor. Je krijgt 3 keer de kans om je merrie drachtig te krijgen (vroeg me nog af: zijn dat 3 cycli of 3 rietjes?) en als dat door domme pech niet lukt hou je nauwelijks wat over.

Het is jammer dat we deze kant op gaan. Ik hoop echt dat de andere hengstenhouders ten eerste deze enorme dekgelden uit hun hoofd laten en ten tweede niet beginnen aan zulke, mijns inziens, scheve gustregelingen.

@Kaja: bij zaken doen hoort ook voor jezelf opkomen en het sluiten van een goede deal. Nu ben ik geen rasechte zakenvrouw, maar bij een gustregeling (en dekgeld) zoals deze krijg ik toch wel mijn bedenkingen of je als fokker dan wel een goede deal hebt gesloten. Ik bedoel: als je merrie niet dragend is ben je veel geld kwijt en mocht ze wel een veulen brengen van Totilas dan is het maar de vraag of je quite kunt draaien ivm de hoge kostprijs van zo'n veulen/paard.

Eigenlijk is er dan voor de doorsnee hobbyfokker haast geen ruimte meer...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:17

En dus kun je je afvragen... "Is Totilas wel bedoeld voor de doorsnee hobbyfokker?"

Worden er hier mensen voorbij gelopen omdat Totilas kennelijk alleen voor de elite bedoeld is?
Zowel mens als paard....
Of stelt men hier paal en perk, want grof geld betekend automatisch goed merriemateriaal?
En waarom heeft Totilas goed merriemateriaal nodig? Omwille van het niet teveel belasten van zijn sportcarriere of om de critici de mond te snoeren?

:D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:18

je krijgt 3x de kans, want per inseminatie van dv gebruiken ze 4 rietjes :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:18

Kaja schreef:
Wanneer er een constructie opgezet word welke 'gunstiger' zal zijn dan de huidige, wie heeft er dan een geschikte merrie voor Totilas?

En ik vind members only zo flauw klinken, maar dan graag reacties van mensen MET verstand.... van zaken welteverstaan ;)

Ik heb er een merrie voor.

Ik denk dat je als fokker goed moet opletten dat je merrie een sterke verbinding in de rug heeft. Dat vind ik namelijk een minder punt bij Totilas. En ik denk dat je niet te klassieke merrie's moet gebruiken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:20

essiesilly schreef:

Laten we hopen dat het er 8 zijn want dat is de normale dosis.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:22

Kaja schreef:
En dus kun je je afvragen... "Is Totilas wel bedoeld voor de doorsnee hobbyfokker?"

Worden er hier mensen voorbij gelopen omdat Totilas kennelijk alleen voor de elite bedoeld is?
Zowel mens als paard....
Of stelt men hier paal en perk, want grof geld betekend automatisch goed merriemateriaal?
En waarom heeft Totilas goed merriemateriaal nodig? Omwille van het niet teveel belasten van zijn sportcarriere of om de critici de mond te snoeren?

:D

Dat kan je je dan inderdaad af gaan vragen. Ik denk dat niet dat hij voor de doorsnee hobbyfokker geschikt is. Maar dat komt alleen door wat ik eerder omschreven heb.

Ik vind het wel jammer dat je min of meer suggereerd dat een hobbyfokker geen goede merrie kan hebben. Niet iedere doorsnee hobbyfokker heeft een karrepaard :Y)

Waarom hij goed merriemateriaal nodig heeft? Ik denk om twee dingen: met goede merries krijg je waarschijnlijk betere nazaten dan bij mindere merries en dan volgt punt 2 als vanzelf: door de goede nakomelingen zal Totilas nog populairder worden. Tel uit je winst :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:24

janderegelaa schreef:
essiesilly schreef:

Laten we hopen dat het er 8 zijn want dat is de normale dosis.

nou mijn merrie is toch echt drachtig geworden van 4 dv rietjes van rousseau ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:59

Ik zeg ook niet dat ze er niet drachtig van worden? Van een halve dosis kan een paard best drachtig worden, van een kwart dosis ook nog wel. Je betaald alleen voor een hele dosis ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:05

o zo, ja ik betaalde voor 8 rietjes en ze zeiden das 2x insemineren dus heb er nog 4 over nu :D:P

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:08

janderegelaa schreef:
Kaja schreef:
Wanneer er een constructie opgezet word welke 'gunstiger' zal zijn dan de huidige, wie heeft er dan een geschikte merrie voor Totilas?

En ik vind members only zo flauw klinken, maar dan graag reacties van mensen MET verstand.... van zaken welteverstaan ;)

Ik heb er een merrie voor.

Ik denk dat je als fokker goed moet opletten dat je merrie een sterke verbinding in de rug heeft. Dat vind ik namelijk een minder punt bij Totilas. En ik denk dat je niet te klassieke merrie's moet gebruiken.

Minka's hebben vaker zo'n rug en hebben er bij het presteren verrekte weinig last van, dus misschien moet de standaard voor wat zogenaamd een goede rug is wel aangepast worden. :+

janderegelaa

Re: Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:33

Ik ben blij dat je in ieder geval mijn mening over de rug deelt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:52

Kun je ons wat meer vertellen over de volgens jou geschikte merrie, Jan?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:13

Dat heb ik toch al gedaan? Je hebt een merrie nodig met sterke verbindingen in de rug en die voldoende bloed voert.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:49

en lengte heeft.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:22

janderegelaa schreef:
Dat heb ik toch al gedaan? Je hebt een merrie nodig met sterke verbindingen in de rug en die voldoende bloed voert.

Nee, jij zegt dat je er een merrie voor hebt, ik vraag je dus om de volgens jou geschikte merrie te omschrijven...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:53

Kaja schreef:
janderegelaa schreef:

Nee, jij zegt dat je er een merrie voor hebt, ik vraag je dus om de volgens jou geschikte merrie te omschrijven...

Laat ik het anders zeggen, een merrie die geen sterke verbindingen in de rug heeft en weinig bloedvoering heeft kun je beter niet gebruiken. En waarom niet? Omdat, ondanks dat de Minka's allemaal een super ruggebruik hebben volgens Mieke, je een minder positief punt beter niet kan versterken. En de bloedvoering is om te voorkomen dat je qua capaciteiten een talentvol paard hebt maar die het niet voor je wil doen.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:01

Ik krijg een Totilas nichtje of neefje :)
Mijn schoonzusje gaat toch met hem dekken.
Ze is gek van hem en heeft een eigen stal dus opfokken kost niet veel. Compenseert de hoge dekkingskosten iets hahah.
Haar sport(dr), prokmerrie van Welt Hit x keur v.Abantos x ster pref pres v. Amagun x ster pref x pref kroon
uit de (volgens mij) Simona stam is goedgekeurd door Semira Noman.
De kwaliteit van het sperma is klasse 'goed' anders mag je het niet als diepvriessperma aanbieden.
Je krijgt 3x een kans.

En er wordt nog een x duidelijk gemeld dat de gehele 5500euro van te voren betaald dient te worden...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:04

En als je nou de eerste keer een dracht hebt, hoef je dan maar 1 dosis af te rekenen of de volle mep? Of mag je die andere 2 dosis voor een ander paard gebruiken?

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:09

Hahah nee dan heb je pech, dit ook aangezien je de 'goedkeuring' nodig hebt per merrie en niet per fokker.
Het is gewoon 5500euro totdat de merrie drachtig is (met een max van 3x proberen).
Je mag het sperma ook niet gebruiken voor een andere merrie.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:12

Als je dus een merrie hebt die nu laat moet veulenen, is de gok erg groot.
Die van mijn schoonzusje moet in maart veulenen van Apache. Dus dan nog genoeg rondes de kans om te insemineren.
Vilvadi was de eerste keus vorig jaar maar die pakte niet. Het blijkt ook dat zijn sperma klasse 'matig' is en dus ook niet als diepvriessperma mag worden aangeboden. Apache pakte wel in 1x.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:10

In het buitenland krijg je gewoon 3 doses. En dat is feitelijk wel zo eerlijk want je betaald er tenslotte voor.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:15

janderegelaa schreef:
In het buitenland krijg je gewoon 3 doses. En dat is feitelijk wel zo eerlijk want je betaald er tenslotte voor.

Ja maar daar heb je geen selecties voor de merrie's en hier wel bij Totilas.
Anders hebben ze dat niet meer in de hand lijkt mij als je met je overige rietjes maar lukraak merrie's mag insemineren omdat je het over hebt.