Urielle schreef:Arabesk, ik heb vorig jaar op Horse Event nog getest. Heb menteugels in mijn handen gekregen en heb voor de gein er even aan gesleurd alsof mijn paard aan de kletter ging en ik er uit alle macht aan trok (wat je in het echt niet doet want dan geef je ophoudingen, maar wou effe kijken wat ik op mijn allerergste moment kon uitrichten in een paardenmond). Als ik uit alle macht aan het trekken ben, krijg ik als topresultaat 3,5 kilo op de teller. Heb overigens alles eens uit zitten proberen, in draf met een onrustige hand zit ik op topniveau op anderhalve kilo. Heb ook het zelfde contact opgezocht wat Wrangler destijds maakte in beginnende oprichting (die voelde zo zwaar aan toen) en dat was 0,8 kilo.
Het is me een raadsel hoe iemand ooit aan 10 kilo komt hoor! Ik kreeg het niet voor elkaar op dat toestel.
Is de reden dat ze aan die hoge aantal kg's komen niet dat ze Newton gebruiken?
Wiskunde was mijn slechtste vak vroeger maar wat mij opvalt is dat ze een vermenigvuldiging maken gebaseerd op het vergroten van een bepaalde kracht als die in beweging gezet wordt. Wat ik hieronder versta is dat bijv. de impact van een auto die harder rijdt groter is dan het aantal kilo's dat hij weegt.
Als je dit echter toepast op de ophoudingen van een ruiter ten opzichte van zijn paard dan ga je er vanuit dat de ruiter stil blijft staan en de snelheid van het paard de mate van vermenigvuldiging bepaalt van het gewicht van de ruiterhand. De ruiter gaat echter precies even snel als het paard (als het goed is toch
) en dus klopt het niet dat je dat gewicht gaat vermenigvuldigen.
Wie is er wél goed in wiskunde en kijkt of mijn bewering klopt?