Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:37

Arabesk schreef:
Volgens mij draaien we met een select groepje bokkers in hetzelfde rondje rond :+, vraag me af hoeveel er nog meeleest :D

Poehoe, ben weer bijgelezen maar reageren doe ik niet meer want voor mijn gevoel gaat het allang niet meer over het voorpagina nieuws "proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's"' zoals dit topic heet :+

Arabesk: heb jij toevallig nog een filmpje van mij? zo ja, zou je me dat willen laten weten zodat ik je mn email geef om door te sturen?

Arabesk

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:41

te zien aan de foto's in je profiel ben jij dit?

http://www.youtube.com/watch?v=Z_B3ZDXD5Fk

er zijn nog wel andere filmpjes, maar die krijg ik niet geupload omdat ze groter zijn. Emailen gaat ook amper. We gaan een dvd branden met alles erop tzt, dan kan ik je daar wel een kopie van sturen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:46

echt arabesk .............. ik zou heel graag willen dat je mij eens komt filmen............... volgens mij krijg is zo gruwelijk de deksel op mijn neus,.............. en volgens mij leer ik er zo ontzettend veel van..............

zucht :D

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:46

Ik heb ondertussen wel het hele artikel gelezen en er klopt mechanisch gezien dus niets van.
Ja, een slof kan de krachten die je uitoefent bijna verdubbelen, door de katrolwerking. (ook een crossrope heeft katrolwerkingen overigens)
Ja, een hefboomoptoming zal krachten vergroten.
Maar een teugel van 400gram geeft hooguit een kracht die daarmee overeenkomt in de mond en geen 3kg
Het is zelfs minder dan 400gram, omdat de ruiterhand een gedeelte van dit gewicht mededraagt.
Die 400gram wordt in de mond over minder oppervlak verdeeld dan in de hand, maar is in totaal nooit meer.
Laatst bijgewerkt door idje op 15-07-09 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:47

Yep, that's me! die, met prikkende sporen-dierenbeul omdat haar paard niet wilde wijken }:0 .
Anders begint het dadelijk weeheer overnieuw _O-

Als je idd tzt een dvd gaat branden en ik sta er vaker als dit filmpje op,geef je me dan een gil?
En weet je (of iemand anders) toevallig hoe ik dit filmpje kan opslaan op mijn computer? heb het geprobeerd via 'snelkoppeling kopieren'maar dat werkt niet :?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:54

hoog en laag sprngen mensen........ maar die slow motion beelden zeggen toch wel iets.........

IK vind die beeldan gaaf............. iets meer dan gaaf.............

en ergens zou ik willen dat ik dat soort beelden had om mijn eigen kunnen te staven aan het beeld wat ik van mrzef heb.......

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:56

Ik ben benieuwd wat de beelden worden als Arabesk zich laat filmen...
Iets zegt me dat dat dan ook wel praatstof geeft ;)
Net als beelden van mij trouwens...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:03

@ Evelinepien. Hier nog zo'n digibeet, krijg het ook niet op mijn computer.

@ Kiwiko, jij ook oud aan het worden, hier nog een. Voordeel voor mijn paard is
dat ze dus makkelijker met iets weg komt.
Heb zelfs toen ik begon met mennen meteen die ondingen van een zware leren leidsels vervangen
door kunststoffen, kon met al dat gewicht in mijn handen echt niet voelen wat ik aan het doen was.
En bovendien vonden mijn schouders het een rot streek, dus lichte gekocht.
Ben eigenlijk wel benieuwd overigens hoe hard ik nou wel trek.

Wat je mee moet nemen is dat buiten de lagen, het bit uiteraard meer contactpunten heeft, dus de druk verdeeld wordt.
Tevens reageert het paard doorgaans op de druk, door erachter te gaan lopen, terug te gaan trekken etc.
Waardoor de druk niet constant zal zijn, maar fluctueerd. Ook de ruiter zal geen constante druk kunnen leveren.
Overigens benieuwd hoe hard ik nou eigenlijk kan "trekken" nalv Urielle haar bevindigen.

Ben ook voor die beelden, overigens wat doet het ertoe hoe Arabesk erop zit? nobody is perfect, hoeft ook niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:07

Nee, maar kritiek op een ander leveren is makkelijker dan kritisch naar jezelf kijken.
Dat geldt voor vrijwel iedereen, ook voor mij....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:09

Billy schreef:
Ik ben benieuwd wat de beelden worden als Arabesk zich laat filmen...
Iets zegt me dat dat dan ook wel praatstof geeft ;)
Net als beelden van mij trouwens...

Citaat:
overigens wat doet het ertoe hoe Arabesk erop zit?

Dat heeft inderdaad totaal niets met déze discussie te maken. Wij hebben ook niet gefilmd om ruiters af te schieten, maar om de inwerking van de bitloze hoofdstellen te filmen.

Maar als je dan zo graag wil weten hoe ik rij: graaf maar even in youtube, er staat een filmpje bij van mij in galop en daarna overgang in draf, en dan stuiter ik ook :D

Ik rij met losse teugels. En ik beweer ook niet dat ik superstrak in het zadel zit ;-)

n.a.v. het onbedoelde bij-effect dat onze filmpjes hadden (houding en zit, wel en niet stuiteren), gaan wij ook eens onszelf filmen. Bij gebrek aan rijbak-spiegel kan zo'n camera kennelijk heel handig zijn

Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-07-09 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:10

Dit is voor mij het leerzaamste topic in jaren. Zit net aan de koffie te vertellen wat een impact het is voor de paarden om een ruiter op de rug te hebben, dat het zo netjes lijkt, maar in slow motion toch wel anders. Ik zou er bijna niet meer op gaan zitten, dan alleen maar wat stapritjes buiten. Dat de paarden toch wel heel erg lieve dieren zijn.

Dan ook net even een touwhalster weer geprobeerd dat ik als kadootje uit Amerika heb gehad, eentje die ik hier nog nooit heb gezien. Dat ding geeft alleen druk op de neus omdat de teugels onderaan zitten, een apart ding, een indianending want hij komt van een fair van de Snake Indians. Toch wel interessant om er eens wat vaker mee te gaan proberen, zonder zadel is ook wel een rare ervaring, dat zou ik ook wel eens slow motion willen zien. Zou wel zo een bontzitding willen hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:15

En dan hangt het ook nog van je paard af hoe je zit en opveert. Wij hebben een bijzet-tafeltje, dat ongeacht de snelheid supervlak zit, het bier klotst niet eens als je dat op haar rug zou zetten. En we hebben een draver (die Arno zo nu en dan blauwe ballen bezorgt :D ) Als ik nou echt een etter was, maakte ik een opname van dat bijzettafeltje en dan erbij 'kijk ik kan wél goed zitten', maar iedereen die op dat paard heeft gezeten weet dat dát écht geen kunst is _O-

Het hangt ook van het zadel af, in mijn wintec plank kan ik toch minder makkelijk meebewegen met de op en neer gaande beweging en de linksrechts beweging in draf, dan in mijn boomloze westernBF.

Eigenlijk zijn die zitcompetities van de FNRS ook wel heeel goed. Ze zouden een stuiter-tuiger daarvoor moeten nemen en dan eens kijken wie het beste kan zitten }:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:19

Russel geloof me, je rijbroek wordt vanzelf een soort bontzitding. Heb na zadelloos rijden altijd halve pony aan mijn achtereind zitten.

En niet op paard met te hoge schoft gaan testen, is ook niet fijn.

Dat paarden heel lief zijn, of compleet gestoord om ons uberhaupt op ons rug te dulden had ik allang geleden bedacht,
of ze zijn bijzonder dom of juist slim en begrijpen dat in deze tegenwoordige tijd het bestaansrecht
van het paard voor een groot deel afhangt van het nut (rijpaard) en als ze alleen als weidedecoratie zouden dienen
en als slachtdier, dan zou het toch allemaal net weer ietsje anders zijn. (en zouden ze misschien wel zeldzaam kunnen worden)

Hou het maar op lief, vind dat het meest toepasselijk voor mijn pony.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:32

hm, is het wel eens in jullie opgekomen dat een paard het misschien gewoon leuk vind om eens wat anders te doen dan graseten? Ook voor een paard is het hedendaagse leven anders maar saai. Uren opgesloten zitten op hetzelfde stukkie of een hokkie. Dan neemt het paard het gehots misschien gewoon voor lief. Ik geloof echt niet dat een paard dat anders zou doen hoor, alleen om zijn baasje een lol te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:38

Zeker weten dat hij het leuk vind om met mij mee de polder in te gaan, maar niet elke dag. Ik doe het ook bewust om hem even van het erf te halen. Het ritme van elke dag in de bak vind hij geen klap aan. Is per paard verschillend.

Ik denk dat het paard het wel leuk vind iets te doen, zolang het gebeuk maar te incasseren blijft. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:41

Idje, volledig met je eens, wat jij vertelt is wel volgens de wetten van de natuur aangaande massa en kracht.

Kiwiko, ik heb tot vervelens toe mezelf in slowmotion bekeken (daar heb je geen flashy camera voor nodig namelijk), maar ik kreeg er nooit het gevoel bij dat ik wel kreeg als ik op gewone snelheid keek en dus ook kon projecteren op het idee op het paard. Het meeste leer je nog steeds tijdens het paardrijden van de spiegel of je instructeur, denk ik.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:49

KiWiKo schreef:
CB ............. sorrie......... maar hoe haal je het in je hoofd? heb je echt zo een bord beton voor je hoofd of doe je net alsof????

Ik heb jou en die schimmel zien rijden...... die halsring op zijn luchtpijp getrokken en het dier zo strak over de rug gespannen dat ie gewoon onregelmatig liep........ en dan jij die op die rug zat te bonken....... en dat arme dier alle kanten optrok behalve waar die heen kon.

en dan praatjes hebben over Anky??????? buitengewoon......... echt. Ik ben geen Ankyfan........ maar als ik een vergelijking moet maken hoe haar paarden door de baan gaan en hoe die van jou liep op het losrijterrein......... dan weet ik wel welk paard zich lekkerder voelde hoor, ook al heeft die een bit in en een open bek zo nu en dan....

Ik denk dat het erg tijd word voor een stukje zelfreflexie....... want hemellief wat heb jij jezelf en je kunnen bijzonder overschat.

Hoge bomen vangen veel wind ja....... en en juist daarom moeten die hoge bomen ook die wind aankunnen...... dus weten waar je staat zegmaar.

Als jij weet dat je een middendraf/uitgestrekte draf niet uit kan zitten dan kies je voor je paard, en dan neem je die 2 voor lief, want als je goed kan sturen dan haal je die punten wel weer op op andere onderdelen......... dan ga je niet je paard plagen omdat je denkt dat je het zo goed kan!

Jouw laagste punten waren 127 in het Z........... dat op zich is best een bijzondere prestatie..........

maar een crime voor je paard. ............. en dan zo hoog van de toren blazen richting iemand die op Olympisch niveau nog niet geevenaard is........ is echt, echt bijzonder te noemen..........

Waarom ben je, als je het allemaal zo erg en zo zielig vind voor mijn paard, waarom kom je dan niet gewoon even naar me toe op de wedstrijd zelf?? Is het misschien makkelijker om anoniem vanachter de pc commentaar te geven...

Sorry jongens dat het topic weer vervuild wordt door mensen die het weer niet kunnen laten. Maar jullie zijn het wel gewend denk ik....

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:00

KiWiKo schreef:
van mij mogen de crossropes zo de prullebak in :)
vind het dierontwaardig........... al die drukpunten :)

Kijk, daar ben ik het dan weer wel met je eens :D

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:00

CB; En jij bent wel persoonlijk naar Anky toegestapt om dr te vertellen wat ze allemaal fout doet? ;)

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:02

Arabesk schreef:
Volgens mij draaien we met een select groepje bokkers in hetzelfde rondje rond :+, vraag me af hoeveel er nog meeleest :D

Ik lees nog wel mee maar ik zeg niet zoveel meer :Y)

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:03

KiWiKo schreef:
weet ik niet arabesk............. ik stop een paard omdat ik hem de mogelijkheid tot rennen ontneem met mijn lijf............. tot waar het kan naturlijk.............

??? Spring je er dan voor of zo?? Ik kan me hier geen voorstelling van maken... 8-)

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:05

KiWiKo schreef:
echt arabesk .............. ik zou heel graag willen dat je mij eens komt filmen............... volgens mij krijg is zo gruwelijk de deksel op mijn neus,.............. en volgens mij leer ik er zo ontzettend veel van..............
zucht :D

Krijg ik daar een kopie van?? Please? Das ook goed voor mij om van te leren :7

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:05

ik krijg een beetje vierkante ogen van bokt, zit er al de hele avond achter, ik ga zo bedje toe :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:10

CB no offence, maar zoals je zelf al aanhaalde, zou je 20 kg kunnen afvallen, dan kan je beter in je zadel blijven zitten. Iets wat je natuurlijk ooit wel goed kon. Dan is alles anders en makkelijker, is het plaatje anders en voor je paard prettiger.

Misschien dat het dan helemaal anders overkomt. Ik ben ook stiekem de afgelopen jaren aangekomen. Ik was schraal, maar er mag nu wel 5 kg af en geloof mij, die extra 5 kg zit mij ook dwars met rijden. Het voelt niet meer zo lekker en ik weet zeker dat mijn paard dat ook merkt. Van ondergewicht naar overgewicht is een groot deel bij mij, dus ik weet wat ik bedoel.

Ik ging winkelen en had nog steeds dat prachtige maatje in mijn gedachte, :+ wat een ontnuchtering dat ik 2 maten! groter moest en die spiegel schudde mij wakker.

ik denk dat je zadel een maatje te klein is geworden en dat rijdt gewoon niet. Dan kom je op de kamer terecht en dat is niet fijn, dan kom je voorover te zitten en dat is weer storend voor het beeld en je paard, die valt door het extra gewicht voorover en kan dan alleen maar sneller om niet te vallen. Jij moet dan weer meer inwerken met die neckrope. De neckrope, daar heb ik geen verstand van, maar ik zie geen vervelend orenspel bij je paard. Je paard is een die hard. :Y) Jullie hebben in het verleden iets prachtigs opgebouwd, maar nu is het wel weer aan jouw om zo lief voor je paard te zijn dat je gaat Sonja Bakkeren. Succes. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-09 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:11

Urielle schreef:
Arabesk, ik heb vorig jaar op Horse Event nog getest. Heb menteugels in mijn handen gekregen en heb voor de gein er even aan gesleurd alsof mijn paard aan de kletter ging en ik er uit alle macht aan trok (wat je in het echt niet doet want dan geef je ophoudingen, maar wou effe kijken wat ik op mijn allerergste moment kon uitrichten in een paardenmond). Als ik uit alle macht aan het trekken ben, krijg ik als topresultaat 3,5 kilo op de teller. Heb overigens alles eens uit zitten proberen, in draf met een onrustige hand zit ik op topniveau op anderhalve kilo. Heb ook het zelfde contact opgezocht wat Wrangler destijds maakte in beginnende oprichting (die voelde zo zwaar aan toen) en dat was 0,8 kilo.
Het is me een raadsel hoe iemand ooit aan 10 kilo komt hoor! Ik kreeg het niet voor elkaar op dat toestel.

Is de reden dat ze aan die hoge aantal kg's komen niet dat ze Newton gebruiken?
Wiskunde was mijn slechtste vak vroeger maar wat mij opvalt is dat ze een vermenigvuldiging maken gebaseerd op het vergroten van een bepaalde kracht als die in beweging gezet wordt. Wat ik hieronder versta is dat bijv. de impact van een auto die harder rijdt groter is dan het aantal kilo's dat hij weegt.
Als je dit echter toepast op de ophoudingen van een ruiter ten opzichte van zijn paard dan ga je er vanuit dat de ruiter stil blijft staan en de snelheid van het paard de mate van vermenigvuldiging bepaalt van het gewicht van de ruiterhand. De ruiter gaat echter precies even snel als het paard (als het goed is toch ;) ) en dus klopt het niet dat je dat gewicht gaat vermenigvuldigen.

Wie is er wél goed in wiskunde en kijkt of mijn bewering klopt?