Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:54

nee mss ook om een vliegje weg te happen ofzo... Maar niet alleen bij LDR ruiters zie je soms een open mond..

vaak worden er ook tig foto's gemaakt en de slechtse geplaatst...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:59

Ach van MOnty of parelli kan je ook heule slechte foto's schieten hoor Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:00

ja is ook zo,men plaatst vaak de slechtste foto's,niet alleen van dressuurruiters

al krijg ik toch geen lekker gevoel bij die foto's

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:01

Ligt eraan wie er op dat moment HOT is Lachen

Horsedances

Re: Minister Verburg gaat 'Hyperflexie' methode aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:25

That's what I meant Haha! Het stond er alleen een beetje vaag. Ik heb het even veranderd Lachen
Thanks !

Wat een b*llshit allemaal,

Citaat:
“Evidence presented at the workshop indicated that in experienced hands there was apparent abuse, improper welfare or clinical side effects associated from use of hyperflexion

heeft twee uur op de website van de FEI gestaan en is toen vervangen door

Citaat:
“Evidence presented at the workshop indicated that in experienced hands there was NO apparent abuse, improper welfare or clinical side effects associated from use of hyperflexion

Daar gaan mijn belastingcentjes weer !

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:27

Moderatoropmerking:
Willen jullie eraan denken als je de foto quote deze in een link te veranderen? Ook vraag ik julie niet te speculeren over welke ruiter op welk paard zit, dat heeft namelijk niks met dit bericht te maken. Dankjulliewel Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:58

Zo en dat vind ik een zinnig bericht, zat me al behoorlijk te ergeren aan dat gespeculeer terwijl iedere leek kan zien dat dit paard aan de sjees gaat!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 02:30

katiavl schreef:
Maar er zijn al wetenschappelijke onderzoeken geweest naar hyperflexie, en daar is niks uit gekomen. Hoeveel keer moet men het blijven onderzoeken...

heb je het betreffende onderzoek gelezen? Ik neem het persoonlijk niet bepaald serieus.

Het lijkt me eerlijk gezged ook niet makkelijk te onderzoeken, omdat er zoveel factoren veranderen als het paard diep gereden wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 02:46

Lante schreef:
Juliette86 schreef:
Aan de plaatsing van de benen op bovenstaande foto is te zien dat hij inderdaad versnelt qc wegspringt. Hij maakt zijn binnen achterbeen klaar voor de eerste galopsprong. Gewoon een foto op een ongelukkig moment dus.

Nou, op mijn meest ongelukkige moment hoop ik niet dat mijn paard zo met het kin op de borst getrokken wordt, omdat ik als ruiter zo uit ballans ben tijdens het aanspringen in galop... En dat op zo'n nivo. Daar wordt ik niet vrolijk van, en het paard al helemaal niet lijkt mij. Volgens mij is dit een bewuste actie omdat het paard blijkbaar niet op het achterbeen aanspringt, tenminste; zo vind ik het eruit zien. Tussen Rollkür (opgericht met kin op de borst) en Laag, diep en erond vind ik nog wel behoorlijk verschil zitten btw. LDR bieden paarden soms makkelijk aan en ze lopen er dan vaak wel ontspannen bij, over de rug en in ballans, hoewel niet met een dragend achterbeen. Als strech oefening kan dit best werken volgens mij. Die rollkür heb ik niks mee, daar trek je volgens mij alleen de bovenste halswervels maar mee uitelkaar en zo'n uitstulpende, klemzittende oorspeekselkier lijkt me ook geen pretje voor het paard (en dan hebben we het nog niet eens over wat het bit/stang doet met de lagen en de tong).

Volgens mij is het niet Kirsten Beckers; het is iemand met hele korte beentjes (ik heb wel een idee, maar weet het niet zeker, dus doe geen uitspraak).

Hoe dan ook; laat ze de rollkúr maar verbieden, heb ik geen moeite mee.

Ik zie een paard dat er tussen uit knijpt (dit is geen "gewoon" aan springen, er is geen greintje verzameling. Zelfs mijn merrie springt keuriger aan Knipoog ) doet dat meestal zeer snel. Dan zijn er een hele hoop wetten zoals die van de zwaartekracht en dan is er nog zo eentje ivm de bewegingsvoortgang van je lichaam oid die maakt dat het ónmogelijk is om volledig in evenwicht te blijven als het paard er ineens tussen uit knijpt. Knipoog Een goede ruiter hersteld zich dan snel. Een slechte ruiter blijft hangen tot peerdlief bruusk stopt en vliegt dan (wederom die verrekte beweging die nog even blijft door gaan he Haha!) netjes voor de neus van paardlief Knipoog Ben even kwijt hoe die wet noemt Haha! In dit geval dus als je in een rustige verzamelde draf bent, en je paard schiet er in galop vandoor, dat het heel logisch is dat het lichaam "achter blijft". Weet niet of iemand me hier even kan helpen dat mijn uitleg iig duidelijk is? Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:19

sanne83 schreef:
katiavl schreef:
Maar er zijn al wetenschappelijke onderzoeken geweest naar hyperflexie, en daar is niks uit gekomen. Hoeveel keer moet men het blijven onderzoeken...

heb je het betreffende onderzoek gelezen? Ik neem het persoonlijk niet bepaald serieus.

Het lijkt me eerlijk gezged ook niet makkelijk te onderzoeken, omdat er zoveel factoren veranderen als het paard diep gereden wordt.

Als je er met zo een visie al opkijkt, is het moeilijk om een onderzoek te geloven. Uiteindelijk kan je er tachtig wetenschappelijke doen, mensen blijven toch maar in hun eigen waarheid geloven.

En dat heb ik in het begin ook al vermeld.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:27

Als mijn paard aan de kletter gaat blijf ik ook achter in de beweging, maar mijn paard wordt dan juist lang in de hals of gaat tegen de hand en breekt dus letterlijk uit... Ik krijg het niet voor elkaar om het paard zo met de kin op de borst te trekken hoor! Als je paard zelf aanleuning heeft, dan kan dat eigenlijk ook niet gebeuren lijkt mij, want dan heeft het ook de ruimte om op zo'n moment tegen de hand te gaan/lang te worden. Deze ruiter is ook heel klein op dit paard, dus ik vind het knap dat dit gebeurt als het paard ervandoor gaat, al besef ik wel dat ze met S&T rijdt en ik niet en dat je daar een heel andere (sterkere) inwerking mee hebt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:14

Hmmm, als mijn arabier aan "de kletter" gaat, dan kan ik hem alleen terug nemen door zijn hoofd helemaal naar beneden te rijden. Z'n kin is niet op z'n borst, maar het zal niet veel schelen. Hij neemt dan enkele grote galopsprongen... Dan kan je dus ook zo'n mooie foto nemen, terwijl hij anders lekker aan een losse teugel wordt gereden. Als ik m'n paard zo onder controle krijg en dat hij na 2 meter terug stilstaat, is op dat moment het belangrijkst. Een momentopname dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:51

Nimmy schreef:
nee mss ook om een vliegje weg te happen ofzo... Maar niet alleen bij LDR ruiters zie je soms een open mond..

vaak worden er ook tig foto's gemaakt en de slechtse geplaatst...

Foto's?

Tik maar eens rollkur in bij youtube...

Momentopnames? Nee hoor filmpjes van meerdere minuten waarbij een paard zo gereden wordt. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:54

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:59

Joviban, ik had je gisteren nog een vraag gesteld.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:18

Maar die ene foto is wel degelijk een momentopname. Daar zie je wel duidelijk dat het paard wegspringt. Een slecht voorbeeldfoto dus!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:26

Misschien... Ik was er niet bij. Lachen Ik kan wel zien dat het paard van het achterbeen afloopt, maar niet waarom dat gebeurd... Ik geloof wel wat jullie zeggen dat het geen echt goed voorbeeld is van rollkur maar een momentopname van een heel slecht moment.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:32

JoviBan schreef:
Arabesk schreef:
Foto's?

Tik maar eens rollkur in bij youtube...

Momentopnames? Nee hoor filmpjes van meerdere minuten waarbij een paard zo gereden wordt. Boos!

Het zijn idd geen "ongelukkige momenten".

http://www.youtube.com/view_play_list?p ... 8118F2B2E0

Ik kijk even je link door:
filmpje een: allemaal verschillende foto's van nog eens allemaal verschillende paarden. Filmpjes van minuten waarin het paard zo gereden word? netjes van je dat jij dat zo kan zien. Knipoog

filmpje twee is welliswaar een prachtig opgefokt wit paard maar het verdere nut zie ik niet

filmpje drie is dan eindelijk een echt filmpje van deskundige Anky op haar Salinero (denk toch dat sali is) IMO denk ik dat Sali veel losser in zijn lijf is dan eender welk ander paard. Maar slecht voorbeeld want bij Anky is het natuurlijk in deskundige handen Clown

Daarna volgen nog een aantal fotofilmpjes met de nodige uitleg over hoe slecht die stomme anky wel niet rijd.

De volgende op de biechtstoel is Imke Schellekens Bartels, Die ondergaat waarschijnlijk dezelfde kritiekronde. Kortom: laat me een filmpje zien van een niet deskundige ruiter die minutenlang zo rijd. En dan vind ik die van Imke niet eens zo schokkend. Zo zie ik menig jong paard lopen om steun te zoeken dus ik denk niet dat dat zo'n onnatuurlijke houding is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:23

Bolieke schreef:
Maar die ene foto is wel degelijk een momentopname. Daar zie je wel duidelijk dat het paard wegspringt. Een slecht voorbeeldfoto dus!

En dit dan?
Afbeelding

Ik zie hier een paard dat gewoon stil staat. Ook met eigen ogen irl gezien...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:28

Aaaaah maar zo'n foto's kan ik je zat geven van mijn hengst bij het groeten/halthouden hoor Ja En die reed ik toch echt niet LDR in mijn proeven Haha!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:36

pharagirlke schreef:
Aaaaah maar zo'n foto's kan ik je zat geven van mijn hengst bij het groeten/halthouden hoor Ja En die reed ik toch echt niet LDR in mijn proeven Haha!

Leer jij je paard zo als hierboven halthouden dan? En toevallig ook met stang en trens?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:37

Toekie schreef:
pharagirlke schreef:

Leer jij je paard zo als hierboven halthouden dan? En toevallig ook met stang en trens?

neen, maar ik ken wel zat paarden die hetzelfde doen bij het halthouden Knipoog Ook met Stang en trens. Knipoog Heb ook liever eentje die een paar seconden "in knikt" bij het halthouden dan die zijn neus in de lucht steekt Clown

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:40

Paarden die zo doen?????

Lips are sealed

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:43

Toekie schreef:
Paarden die zo doen?????

Lips are sealed

kan je dit even verder uitleggen?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:49

Ja hoor! Lachen

pharagirlke schreef:
neen, maar ik ken wel zat paarden die hetzelfde doen bij het halthouden Knipoog Ook met Stang en trens. Knipoog Heb ook liever eentje die een paar seconden "in knikt" bij het halthouden dan die zijn neus in de lucht steekt Clown

Volgens mij zijn het de RUITERS die zo doen. En ''in knikken'' is enigszins een understatement in het geval van bovenstaande foto...