"Er zitten helaas geen remmen op een paard"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Re: "Er zitten helaas geen remmen op een paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:53

Om met de titel te beginnen, op een paard zonder rem wil ik liever niet rijden en al helemaal niet op de weg. Bij de geboorte zitten er idd geen remmen op, maar die kun je er wel op monteren, opvoeding heet dat, geloof ik. Prairie is als westernpaard zo ontzettend getraint op het woord Whoa, dat ze, zelfs als ze al eens in paniek raakt, direct stopt. Het is geloof ik een automatisme geworden. De jongste die nu twee is kent ook al de betekenis van whoa, zelfs aan een lang los touwtje...

Evengoed zou een campagne nooit kwaad kunnen. Net als bij de al eerder aangehaalde oudjes en kinderen kan het geen kwaad om gewoon uiit beleefdheid een beetje extra rekening te houden met dieren in het verkeer. Toch blijft, imo, de ruiter de hoofdverantwoordelijke voor het gedrag van het paard in het verkeer.

Ook is het wel waar dat het verkeer alsmaar drukker en asocialer aan het worden is. Op mijn fietsje heb ik ook al ternauwernood een aantal hartverknetteringen overleeft na bijna aanrijdingen, en dat terwijl ik toch echt goed uitkijk, richting aangeef en probeer mee te denken enz. En dan heb ik het nog niet eens over de dingen die ik wel eens zie als ik in een auto zit, of van horen zeggen (auto's die met een noodvaart een woonwijkje inrijden, waarvan de bestuurder zelfs weet dat er kinderen spelen bv, onbegrijpelijk).

Uiteindelijk denk ik dan toch dat de waarheid ergens in het midden ligt. Uiteraard dien je als ruiter/begeleider/menner je dier onder controle te kunnen houden in uiteenlopende situaties, maar een algehele mentaliteitsverandering in het verkeer (ik bedoel maar, hoe vaak kun je nu écht de wereld redden in die drie seconden die je hebt gewonnen door me af te snijden?!?) zou ook geen kwaad kunnen.
Een campagne gaat de echte aso's niet veranderen, ben ik bang, hooguit het één en ander verduidelijken voor bereidwillige mensen die alleen niet zoveel verstand van paarden hebben (en dat ergens ook niet hoeven, imo, het is mijn hobby, niet die van hun, al is het stiekum wel erg fijn áls ze rekening met me houden).

Leuk voorbeeld van onwetendheid was wel wat ik laatst op tv zag. Er was een filmpje over bereden politie die op een gegeven moment werden opgeroepen om een fanfareparade te begeleiden. De twee paarden die voorop liepen waren helaas niet zo erg gecharmeerd van alle herrie die de fanfares maakten en lieten dat blijken door ietwat gespannen te gaan dribbelen. Ze bleven handelbaar en controleerbaar, maar hadden er duidelijk geen leut in, wat iemand die bekent is met paarden echt wel had kunnen zien. Het publiek daarentegen, duidelijk geen die-hard paardenfreaks, vond het prachtig. Men dacht dat de paarden op de muziek aan het meedansen waren...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:35

Yamcha schreef:
Jij bent niet verantwoordelijk voor die automobilist, wel voor de reactie en het gedrag van je paard. Dus is het zaak te zorgen dat je je paard goed opgevoed hebt. Zo simpel is het imo Lachen

Yamcha, ik ben benieuwd hoe het je vergaat met een jonkie straks. Knipoog
Want ik kan je vertellen dat het soms pittiger is dan je denkt. Ik ben ook voor een goede opvoeding, ben er niet voor niets al een paar jaar zo mee bezig met mijn paard. Nu kom ik op een punt dat we die stap eens gaan nemen en dan NOG is het niet makkelijk als andere verkeersdeelnemers zich niet aan de regels houden.

Ook op de weg als ik zelf in de auto zit, merk ik hoeveel automobilisten zich niet aan de regels houden. Ik ben ook niet perfect, hoor, rij ook wel eens te hard Bloos, maar niet in buurten waar kinderen, oude mensen, paarden, scholen e.d. zijn. En ik hou altijd afstand, pest geen mensen (je wilt niet weten hoeveel bullshit gasten er zijn, die het er om doen om te toeteren, te schreeuwen 'lekker ding' of erger Haha! ). Echt, je hebt geen idee. Ik inmiddels wel met al die achterlijke watertoeristen hier (en alle andere mafketels in het verkeer). Clown

Helaas is een ongeluk niet altijd van jezelf afhankelijk. Ik ga er altijd vanuit dat een ander idiote dingen kan doen. Daarom hou ik altijd afstand en ben voorzichtig. Met al mijn vervoersmiddelen, inclusief de benenwagen. Hoe vaak ik niet bijna geschept ben op een zebrapad bijvoorbeeld. Nou, ik ga er niet eens meer van uit dat iemand stopt daar. Is toch te erg voor woorden, want hoe zijn de regels bij een zebrapad ook alweer?????? Lijst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:48

Ik ben ook wel benieuwd. Maar goed, dat zullen we dan wel zien Lachen
Ik ben het wel met Pluizebolplum eens, en ook wel met jou, dat sommige automobilisten écht heel asociaal zijn.
Dan nog.... ben je wél verantwoordelijk voor het gedrag van je eigen paard.

Wellicht kunnen we de automobilisten wel opvoeden met campagnes, maar hoe dan ook, de echte ziekerds verander je er toch niet mee.
Maar als je je eigen paard dan netjes opvoedt, is de kans op een ongeluk toch heel wat kleiner Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:03

fojoe schreef:
als je in de berm loopt en een auto dreigt je rakelings te passeren, moet je dan maar in de sloot springen?

Als ik in de berm zou lopen is dat rakeling een non probleem.
Als ik op de weg loop dan ja, ik vraag mijn paarden inderdaad in en over greppels te springen als een andere wat fout dreigt te doen. Klopt.

Wat een ander doet ligt buiten jouw invloedssfeer. Dus als je gevaar wil vermijden moet je dat ZELF doen.

Dat fouten maken door anderen (en jezelf) is geen onzeker voorval, dat zál gebeuren en daar moet je op anticiperen.
Je moet wel assertief rijden maar vooral heel defensief en preventief.
Je moet er van uitgaan dat:
- je niet waargenomen wordt
- geen voorrang krijgt
- onvoldoende ruimte krijgt
- er naast je getoeterd zál worden
- een rolluik schuin achter boven dichtgekletterd zál worden
- een vuilcontainer naast je open of dichtgeklapt zál worden
Ga ervan uit dat wat je het minst uitkomt zál gebeuren waar dat het meeste kwaad kan.

Juist omdat een ruiter voor diens rijdier verantwoordelijk is, wettelijk en ethisch (voor diens welzijn) moet JIJ daar op voorbereid zijn.
Je kan dit heel positief benaderen door een heer in het verkeer te zijn: jíj bent hoffelijk en voorkomend, jíj let op.
In de psychotherapie is daar een methode voor welke NLP heet. Wendy Jago heeft er ism Charles de Kunffy een paardrijboek over geschreven. Dat gaat over dressuur doch is naadloos hierop van toepassing omdat het om een klik in hóófd gaat.
Als jij preventief rijdt kan je heel tevreden zij als je dat landscheren (of wat ook) voorzien en ontweken hebt Knipoog
Als je het niet voorzien heb; zie de fietser = míjn fout als goed ruiter.

Goed paardmanschap is het VOORKOMEN van problemen. Vingerwijzen is een brevet van onvermogen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:29

Een tijd terug heb ik als tegenwicht voor al het negatieve geneuzel eens een topic: ´pósitieve buitenrij-ervaringen´ geopend.
Aks je niet met een positieve instelling rondrijdt zit met onnodige spanning in het zadel en krijgt jouw paard veel onnodige stress voor de kiezen. Dat maakt het er voor beiden on-leuk en nog gevaarlijker ook.

Ik rij altijd buiten en hier zijn geen fietspaden, -ruiterpaden of bermen. Wel veel (riskant) terrein en mallote touristen Cool
Ja, daarbij komen incidenten voor. net zoveel als ergens anders. Bíjna altijd míjn fout omdat ik het hád moeten voorzien.
Nee, ik kan niet voorzien dat er schuin achterboven in en engig en steil steegje met gladde kasseien een rolluik open klettert terwijl er een trekker ratelend omlaag komt.
NIEMAND kan daar wat aan doen en ook al ben ik stijgend verkeer, ga IK terug en mijn bloedkikkers van hispano-arabes (welke ik optomingsloos rij) zijn erop voorbereid. Als er intussen ook nog een bijziende opa in een brommerauto omhoog knort, stap ik af en ga ik samen met paardlief genieten van hoe opa en loonwerker dit oplossen. Daar komt vanzelf meer publiek bij en dat wordt vast gezellig Haha!
Een paar dagen later krijg ik er dan in de kroeg weer een borrel voor aangeboden omdat ik en mijn paard zulke keurige verkeersdeelnemers waren.
Idem als ik voor een zebra stop en door een blaag met een dayglow bh-tje dansend aan zijn binnenspiegel rakeling ingehaald wordt. Mijn páárd blijft keurig staan en de omstanders zien dat echt wel. Een brede zwaai met de hoed om de voetganger alsnog te laten passeren is icing of the cake.

Poep gebeurt, wees erop voorbereid en geniet!

Wellicht is het mijn 300.000 kilometer ervaring op de motorfiets; als kwetsbare verkeersdeelnemer heb je NOOIT ´voorrang´.
Je bepaalt zelf hoe veilig jouw gedrag is.

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:15

Huertecilla schreef:
fojoe schreef:
als je in de berm loopt en een auto dreigt je rakelings te passeren, moet je dan maar in de sloot springen?
Als ik in de berm zou lopen is dat rakeling een non probleem.

ik had het erbij moeten vermelden: de bermen bij mij in de buurt zijn vaak nog geen halve meter breed, dus hier toch een probleem Knipoog
over een sloot kan je eventueel nog wel springen, maar als je bijvoorbeeld in een te smalle straat ingehaald wordt, kan je geen kant meer op.
Huertecilla schreef:
Je moet er van uitgaan dat:
- je niet waargenomen wordt
- geen voorrang krijgt
- onvoldoende ruimte krijgt
- er naast je getoeterd zál worden
- een rolluik schuin achter boven dichtgekletterd zál worden
- een vuilcontainer naast je open of dichtgeklapt zál worden
Ga ervan uit dat wat je het minst uitkomt zál gebeuren waar dat het meeste kwaad kan.

dat doe ik dus ook Ja
maar dit nogal negatieve uitgangspunt valt niet altijd gemakkelijk te combineren met dat andere zinnetje:
Huertecilla schreef:
Als je niet met een positieve instelling rondrijdt zit ...

Huertecilla schreef:
Je bepaalt zelf hoe veilig jouw gedrag is.

idd, jouw gedrag, want dat van de anderen heb je niet in de hand Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:39

Ook al stelt hc het scherp, ik ben het er mee eens. Je kunt foeteren wat je wilt, de wereld zal niet veranderen. Zorg dus dat je zelf klaar bent om zo veilig mogelijk deel te nemen aan het verkeer, in plek van het probleem nog groter te maken. En idd, je kwaad maken op de ander, haalt haast niks uit.

Mijn instructrice begeleidt al jaren wandelingen en dat gaat meestal heel goed. Haar paarden worden goed opgeleid, hebben een goede rem. We starten altijd langs een 90km weg, en 2 keer raden? Het gaat daar vaak beter dan in die smalle landweggetjes Knipoog

Zij heeft nog maar 1 ongeluk gehad, een bestelwagen die haar rakelings voorbijscheurde in de bocht, de spiegel boorde zich in de bil van het paard en paard sprong de gracht in. Iedereen kwam er vanaf met de schrik. Ik ben overtuigd dat ze die keer weinig anders had kunnen doen, maar ja, hoe veilig je ook doet, ongelukken gebeuren er altijd.
Er zijn bij haar trouwens ook al veel zwepen genseuveld hoor.