hilden1971 schreef:Elk groot korps heeft wel degelijk vaste medewerkers die een 24 uurs continu dienst draaien en stand by staan.;
80% van de korpsen niet....
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hilden1971 schreef:Elk groot korps heeft wel degelijk vaste medewerkers die een 24 uurs continu dienst draaien en stand by staan.;
Nadya schreef:hilden1971 schreef:Elk groot korps heeft wel degelijk vaste medewerkers die een 24 uurs continu dienst draaien en stand by staan.;
Denk jij dat een dorp als Eemnes dan zijn korps stand by heeft staan?
hilden1971 schreef:a) daar keizen ze voor
b) wanneer jij door zeaar verkeer op de koog aangereden wordt weet jouw familie ook niet of je heel thuis komt.
C) wanneer jij gaat paardrijden neem je toch ook risico, misschien val je wel op de manege(Veldt??) en heb je een gebroken rug of nek. Het leven zit vol risico`s en er vallen meer slachtoffers in het verkeer dan bij een brand. En met het redden van een paard heb ik nog nooit gehoord dat er een brandweer man is omgekomen.
Morrie schreef:Ze hebben daar 4 beroeps en 29 vrijwilligers.....Eemnes ligt tussen de A1 en de A27 ingeklemd en je wilt niet weten hoe vaak ze uitrukken voor ongevallen met beknelling.......
Er speelt overigens nog iets heel anders: "men" wil de korpsen van Eemnes, Laren en Blaricum samenvoegen (zoals ze ook al met de gemeentes hebben gedaan) en daar is nogal wat strijd over momenteel, ik denk dat dit zeker ook meespeelt in dit verhaal.
Ik vind het bv weer zonde van het gemeensschapsgeld dat de brandweer Huizen tig x in de zomer uitrukt om "stomme onwetende" mensen die met bootjes het Gooimeer op gaan te redden als de reddingsbrigade het niet zelf af kan........ wil wel even meldingen gaan tellen, maar dan ben ik nog wel ff zoet.....
runningkawa schreef:Vanessa schreef:
Onze stalhouder/boer zit bij de vrijwillige brandweer
en daarmee betaald hij de kosten?
Dacht het niet
gekvanfleur schreef:hilden: ziet iemand verdrinken en wacht op de brandweer,
zegt vervolgens tegen de duikers dat ie een kwartier geleden daar en daar onder water is gegaan.
brandweerman: waarom ben je hem niet achterna gegaan?
hilden: dat is u beroep, heeft u voor gekozen.
wel eens van een stuk eigen verantwoording gehoord?
jou paard ligt in de sloot(als je die hebt) voorbijganger laat hem lekker verzuipen. jj: waarom heb je de brandweer niet gebeld of geholpen? ja, das jouw paard hoor. jij hebt hem gekocht![]()
zo maar even een voorbeeldje.
Lennox schreef:Oh help die berichten van hilden1971dat kan je toch niet serieus menen? Hoe respectloos ten opzichte van die mannen en vrouwen die zich voor ons en onze dieren inzetten en de meest gruwelijke dingen zien en meemaken voor ons.
24 uursdiensten hebben ze alleen in grote steden. Mijn vriend zit bij de brandweer zowel beroeps als vrijwilliger in hetzelfde dorp. En de dagdienst draait in piketdiensten (van 2 personen per dag) en de rest moet aangevuld worden met vrijwilligers (op een tankautospuit gaat 6 man). Inderdaad mensen die hun gewone werk laten vallen om mensen en dieren in nood te helpen. Ik snap best dat de brandweer, zeker als ze in dezelfde plaats steeds voor het zelfde wat voorkomen kan worden moeten uitrukken, dat aan banden wil gaan leggen. Als er bij een zorginstelling meer dan een x aantal keer een loos automatisch brandalarm afgaat (waar ook weer al die vrijwilligers voor van hun bed af moeten komen) wordt het ook in rekening gebracht bij de instelling. De brandweer is inderdaad niet alleen voor het brandje blussen, maar ook voor assistentie bij mensen die vervoerd moeten worden per ambulance en uit hun huis gehaald moeten worden, open knippen van auto's na ongevallen, lijken uit huizen halen die er al hele lange tijd liggen, kinderen na een ongeval horen gillen op de achterbank terwijl hun ouders dood in dezelfde auto liggen omdat ze zijn aangereden door een dronken automobilist, mensen die zelfmoord hebben gepleegd van de rails halen, mensen die onthoofd zijn door een ongeval met de motor van de weg halen en het hoofd nog op moeten zoeken. En dat is slechts een kleine greep van dingen die mijn vriend heeft mee gemaakt en hij is echt geen uitzondering. Ik kan echt nog wel even doorvertellen.
Natuurlijk rukken ze ook uit voor een koe, varken of wat voor dier dan ook wat in de put of sloot ligt. Dat hoort erbij. Maar als dit soort uitrukken voorkomen kunnen worden dan betekent dat, dat al die mensen hun uurtjes in al die andere dingen kunnen steken die de brandweer nog meer moet doen.
Het korps van mijn vriend heeft tussen de 300 en 400 uitrukken per jaar (en dat is in een dorp) wat, dus zeker in de avond- nacht en weekenduren, op vrijwillgers draait.
Nogmaals dit zijn jongens (en vrouwen) die hun leven voor ons en onze dieren op het spel zetten, die het geestelijk zeer zwaar te verduren hebben bij sommige uitrukken en zich toch voor ons allemaal blijven inzetten. En datzelfde geldt voor de beroeps. Ik heb alleen maar bewondering voor dit soort mensen en ik kan me ook niet voorstellen dat een hilden1971 serieus is in haar antwoorden.
hilden1971 schreef:nee de hele dag in de kazerne met je pik zitten spelen en wel je centen ontvangen dat kost geen geld zeker, wat een flauwekul zeg Nederland ten top. Wanneer je de keuze maakt om eerst een brand te blussen en daarna het beest pas uit een sloot te halen dat kan ik me indenken maar niets meer doen, nee kan er bij niet in. Straks roepen ze nog bij teveel branden dat het te duur wordt en ze selectief gaan bekijken of het wel nodig is om de brand te blussen. Stelletje achterlijken, geef de eigenaar van het vee dan een dure prent als ze geen goede afrastering hadden, zo kom je ook aan je centen. Bah bah en nog eens bah wat wordt dit toch een walgelijk land.