Brandweer Eemnes wil minder uitrukken voor paarden in sloot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Re: Brandweer Eemnes wil minder uitrukken voor paarden in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:51

hilden1971 schreef:
Elk groot korps heeft wel degelijk vaste medewerkers die een 24 uurs continu dienst draaien en stand by staan.;

80% van de korpsen niet....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:52

hilden1971 schreef:
Elk groot korps heeft wel degelijk vaste medewerkers die een 24 uurs continu dienst draaien en stand by staan.;

Denk jij dat een dorp als Eemnes dan zijn korps stand by heeft staan? Clown

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:53

En dan zou ik het nog jammer vinden dat die van ons gemeenschapsgeld dieren van stomme eigenaars moeten "redden" voor niks.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:54

Beroepskorpsen vindt men alleen in grote steden of bijzondere gebieden zoals Europoort.

bron: wikipedia

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:58

Nadya schreef:
hilden1971 schreef:

Denk jij dat een dorp als Eemnes dan zijn korps stand by heeft staan? Clown

Ze hebben daar 4 beroeps en 29 vrijwilligers.....Eemnes ligt tussen de A1 en de A27 ingeklemd en je wilt niet weten hoe vaak ze uitrukken voor ongevallen met beknelling.......

Er speelt overigens nog iets heel anders: "men" wil de korpsen van Eemnes, Laren en Blaricum samenvoegen (zoals ze ook al met de gemeentes hebben gedaan) en daar is nogal wat strijd over momenteel, ik denk dat dit zeker ook meespeelt in dit verhaal.

Ik vind het bv weer zonde van het gemeensschapsgeld dat de brandweer Huizen tig x in de zomer uitrukt om "stomme onwetende" mensen die met bootjes het Gooimeer op gaan te redden als de reddingsbrigade het niet zelf af kan........ wil wel even meldingen gaan tellen, maar dan ben ik nog wel ff zoet.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:59

hilden1971 schreef:
a) daar keizen ze voor
b) wanneer jij door zeaar verkeer op de koog aangereden wordt weet jouw familie ook niet of je heel thuis komt.
C) wanneer jij gaat paardrijden neem je toch ook risico, misschien val je wel op de manege(Veldt??) en heb je een gebroken rug of nek. Het leven zit vol risico`s en er vallen meer slachtoffers in het verkeer dan bij een brand. En met het redden van een paard heb ik nog nooit gehoord dat er een brandweer man is omgekomen.

Hilden1971:
A. Ik denk dat een brandweerman of -vrouw, wel wat meer risico neemt dan iemand die op een manege gaat rijden. Knipoog
B. Het dagelijks verkeer en het bestrijden van brand zijn twee totaal verschillende dingen.
C. Hoeveel verkeer is er dagelijks in ons land en hoeveel branden zijn er dagelijks in ons land?
D. Stap jij makkelijk een auto in? Stap jij makkelijk op een paard? Stap jij net zo makkelijk een gebouw in wat in brand staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:00

hilden wil als ze ooit bekneld zit in de auto (hoop natuurlijk dat het nooit gebeurd) gewoon bllijven zitten.
Die p*k spelende brandweer hoeft ook dan niet uit te rukken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:05

Morrie schreef:
Ze hebben daar 4 beroeps en 29 vrijwilligers.....Eemnes ligt tussen de A1 en de A27 ingeklemd en je wilt niet weten hoe vaak ze uitrukken voor ongevallen met beknelling.......

Er speelt overigens nog iets heel anders: "men" wil de korpsen van Eemnes, Laren en Blaricum samenvoegen (zoals ze ook al met de gemeentes hebben gedaan) en daar is nogal wat strijd over momenteel, ik denk dat dit zeker ook meespeelt in dit verhaal.

Ik vind het bv weer zonde van het gemeensschapsgeld dat de brandweer Huizen tig x in de zomer uitrukt om "stomme onwetende" mensen die met bootjes het Gooimeer op gaan te redden als de reddingsbrigade het niet zelf af kan........ wil wel even meldingen gaan tellen, maar dan ben ik nog wel ff zoet.....

Ik ken de BEL verhalen over de gemeentes daar wel, hoor, Morrie. Knipoog
Ik lees ook de krant regelmatig.
Hebben wij hier in Loosdrecht ook gehad en we zijn inmiddels al weer jaren gemeente Wijdemeren.
De brandweerkazerne van ons ligt hier om de hoek en we hebben aardig wat water in de omgeving. Knipoog

Ik vind het ook zonde dat de brandweer voor zulke dingen uit moet rukken, omdat het te voorkomen is. Ik vind het niet ok dat mensen zich zo laag uitdrukken over de brandweer, zoals zo'n Hildenweetikveelwat.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:23

hilden: ziet iemand verdrinken en wacht op de brandweer,
zegt vervolgens tegen de duikers dat ie een kwartier geleden daar en daar onder water is gegaan.
brandweerman: waarom ben je hem niet achterna gegaan?
hilden: dat is u beroep, heeft u voor gekozen.

wel eens van een stuk eigen verantwoording gehoord?

jou paard ligt in de sloot(als je die hebt) voorbijganger laat hem lekker verzuipen. jj: waarom heb je de brandweer niet gebeld of geholpen? ja, das jouw paard hoor. jij hebt hem gekocht Clown
zo maar even een voorbeeldje.

moet hier om lachen zeg.
echt belachelijk om zo'n reactie te geven op mensen die zich voor iedereen inzetten met nog een groot risico ook.

gewoon op eigen kosten vind ik, afrastering is eigen zaak maar dan moet je wel verantwoording nemen als het fout gaat. dus de kosten betalen

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:18

runningkawa schreef:
Vanessa schreef:

Onze stalhouder/boer zit bij de vrijwillige brandweer ROFL

en daarmee betaald hij de kosten?
Dacht het niet Haha!

Nee, maar jij bent benieuwd wat de brandweermannen zelf zeggen. Ik denk dat onze stalhouder zegt dat het er nou eenmaal bij hoort.
Onlangs hebben collega brandweermannen nog een paard van een klant van hem uit de sloot getrokken. Geen kwade geirriteerde gezichten gezien hoor.

Overigens ben ik best bereid voor de kosten op te draaien als mijn paard in de sloot beland. Als het dier er maar weer uit komt!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:18

Belachelijk en die arme paarden dan? Hoe moeten ze dr uit komen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:19

ow zo bedoel je Lachen Ben blonT Tong uitsteken

hij is dan wel een beetje bevoorrecht Haha!

Ik zou er dus ook geen moeite mee hebben, als mijn paard idd maar geholpen is Ja

@linda...voorkomen dat ze erin komen? Lachen

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:27

Oh help die berichten van hilden1971 Bloos! dat kan je toch niet serieus menen? Hoe respectloos ten opzichte van die mannen en vrouwen die zich voor ons en onze dieren inzetten en de meest gruwelijke dingen zien en meemaken voor ons.
24 uursdiensten hebben ze alleen in grote steden. Mijn vriend zit bij de brandweer zowel beroeps als vrijwilliger in hetzelfde dorp. En de dagdienst draait in piketdiensten (van 2 personen per dag) en de rest moet aangevuld worden met vrijwilligers (op een tankautospuit gaat 6 man). Inderdaad mensen die hun gewone werk laten vallen om mensen en dieren in nood te helpen. Ik snap best dat de brandweer, zeker als ze in dezelfde plaats steeds voor het zelfde wat voorkomen kan worden moeten uitrukken, dat aan banden wil gaan leggen. Als er bij een zorginstelling meer dan een x aantal keer een loos automatisch brandalarm afgaat (waar ook weer al die vrijwilligers voor van hun bed af moeten komen) wordt het ook in rekening gebracht bij de instelling. De brandweer is inderdaad niet alleen voor het brandje blussen, maar ook voor assistentie bij mensen die vervoerd moeten worden per ambulance en uit hun huis gehaald moeten worden, open knippen van auto's na ongevallen, lijken uit huizen halen die er al hele lange tijd liggen, kinderen na een ongeval horen gillen op de achterbank terwijl hun ouders dood in dezelfde auto liggen omdat ze zijn aangereden door een dronken automobilist, mensen die zelfmoord hebben gepleegd van de rails halen, mensen die onthoofd zijn door een ongeval met de motor van de weg halen en het hoofd nog op moeten zoeken. En dat is slechts een kleine greep van dingen die mijn vriend heeft mee gemaakt en hij is echt geen uitzondering. Ik kan echt nog wel even doorvertellen.
Natuurlijk rukken ze ook uit voor een koe, varken of wat voor dier dan ook wat in de put of sloot ligt. Dat hoort erbij. Maar als dit soort uitrukken voorkomen kunnen worden dan betekent dat, dat al die mensen hun uurtjes in al die andere dingen kunnen steken die de brandweer nog meer moet doen.
Het korps van mijn vriend heeft tussen de 300 en 400 uitrukken per jaar (en dat is in een dorp) wat, dus zeker in de avond- nacht en weekenduren, op vrijwillgers draait.

Nogmaals dit zijn jongens (en vrouwen) die hun leven voor ons en onze dieren op het spel zetten, die het geestelijk zeer zwaar te verduren hebben bij sommige uitrukken en zich toch voor ons allemaal blijven inzetten. En datzelfde geldt voor de beroeps. Ik heb alleen maar bewondering voor dit soort mensen en ik kan me ook niet voorstellen dat een hilden1971 serieus is in haar antwoorden .

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:30

Ik lees echt met volle verbazing een aantal reacties hier... Verward Heb niet het hele topic doorgelezen, maar genoeg om te weten dat sommige reacties echt helemaal nergens op slaan.. Met name die van Hilden1971 Boos!
Tuurlijk is het het werk van de brandweer om te water geraakt vee te redden, maar heeft dit korps gezegd dat ze helemaal niks meer doen?
NEE, ze willen de handen ineen slaan om het te verminderen en evt. een halt toe roepen... En als hier een draadje bij hoort dan liever een draadje spannen dan weer de brandweer laten komen. Clown
En wat mij betreft mag ook gelden dat de kosten op de eigenaren mag worden verhaald, vooral als het vaker dan eens voorkomt..

mvanaarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:47

Ik vraag me af of de meeste mensen wel weten wat de brandweer allemaal wel en niet doet. Hier hebben we dan toevallig wel een beroepskorps, maar die zitten echt niet de hele dag uit hun neus te vreten.....

Die mensen werken in hun diensten ook gewoon van 8 tot 5 en dat bestaat uit oefenen, oefenen en nog eens oefenen, alle materialen onderhouden (auto's, slangen, duikspullen enz. enz.) En dat doen ze allemaal om JOU uit je huis te kunnen redden als je televisie (die bij 99% van de huishoudens gewoon lekker standby staat) midden in de nacht kortsluiting maakt. Krijgen ze overdag een uitruk, dan schuift het werk/oefening van overdag dus gewoon op naar de avond!!!! En denk maar niet dat ze ook netjes 24 uur betaald krijgen voor een 24-uursdienst.......Nee, in de avonduren wordt er maar een heel klein deel betaald ookal staan ze de hele avond in een brandend pand.

En denken jullie dat dieren uit de sloot trekken en brandjes blussen het enige is wat ze doen.....open je ogen eens. Wat dacht je van oliesporen opruimen op het wegdek, auto-ongelukken met beknelling en/of gevaarlijke stoffen, een gaslekkage, kat in de boom, omgevallen boom, waterschade, duikinzetten en dan heb ik hier nog niet eens de helft genoemd.

Omhein dus gewoon je weiland........en ja, van oorsprong kom ik ook uit de polder dus ik weet hoe groot die weilanden daar zijn en hoe het er daar uitziet, maar hier kunnen weilanden van een aantal ha. groot ook gewoon netjes omheind worden dus waarom in de polder niet. Als je paard dan alsnog per ongeluk eens door een omheining heengaat en dan in de sloot terecht komt, zal je daar niemand over horen. Zeker de brandweer niet......

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:26

gekvanfleur schreef:
hilden: ziet iemand verdrinken en wacht op de brandweer,
zegt vervolgens tegen de duikers dat ie een kwartier geleden daar en daar onder water is gegaan.
brandweerman: waarom ben je hem niet achterna gegaan?
hilden: dat is u beroep, heeft u voor gekozen.

wel eens van een stuk eigen verantwoording gehoord?

jou paard ligt in de sloot(als je die hebt) voorbijganger laat hem lekker verzuipen. jj: waarom heb je de brandweer niet gebeld of geholpen? ja, das jouw paard hoor. jij hebt hem gekocht Clown
zo maar even een voorbeeldje.

Mijn paarden hebben nog nooit in de sloot gelegen omdat ik niet te beroerd ben om een kapitaal uit te geven aan omheiningen/schrikdraad enz.

Elke 6 weken de slootranden maaien zodat de paarden precies zien waar de grens zit tussen land en water.

Voor het water, pompen op zonnecellen. Welke continu de paarden voorzien van vers water. Het is allemaal niet zo moeilijk hoor om het goed te doen alleen moet men wel willen, en begin niet over het ook kunnen want wie een paard kan aanschaffen kan ook verantwoording dragen voor zijn of haar voorzieningen............

Dus geen draadje paard, pony, schaap, koe of wat dan ook in de sloot lekker laten dokken en goed ook.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:33

Lennox schreef:
Oh help die berichten van hilden1971 Bloos! dat kan je toch niet serieus menen? Hoe respectloos ten opzichte van die mannen en vrouwen die zich voor ons en onze dieren inzetten en de meest gruwelijke dingen zien en meemaken voor ons.
24 uursdiensten hebben ze alleen in grote steden. Mijn vriend zit bij de brandweer zowel beroeps als vrijwilliger in hetzelfde dorp. En de dagdienst draait in piketdiensten (van 2 personen per dag) en de rest moet aangevuld worden met vrijwilligers (op een tankautospuit gaat 6 man). Inderdaad mensen die hun gewone werk laten vallen om mensen en dieren in nood te helpen. Ik snap best dat de brandweer, zeker als ze in dezelfde plaats steeds voor het zelfde wat voorkomen kan worden moeten uitrukken, dat aan banden wil gaan leggen. Als er bij een zorginstelling meer dan een x aantal keer een loos automatisch brandalarm afgaat (waar ook weer al die vrijwilligers voor van hun bed af moeten komen) wordt het ook in rekening gebracht bij de instelling. De brandweer is inderdaad niet alleen voor het brandje blussen, maar ook voor assistentie bij mensen die vervoerd moeten worden per ambulance en uit hun huis gehaald moeten worden, open knippen van auto's na ongevallen, lijken uit huizen halen die er al hele lange tijd liggen, kinderen na een ongeval horen gillen op de achterbank terwijl hun ouders dood in dezelfde auto liggen omdat ze zijn aangereden door een dronken automobilist, mensen die zelfmoord hebben gepleegd van de rails halen, mensen die onthoofd zijn door een ongeval met de motor van de weg halen en het hoofd nog op moeten zoeken. En dat is slechts een kleine greep van dingen die mijn vriend heeft mee gemaakt en hij is echt geen uitzondering. Ik kan echt nog wel even doorvertellen.
Natuurlijk rukken ze ook uit voor een koe, varken of wat voor dier dan ook wat in de put of sloot ligt. Dat hoort erbij. Maar als dit soort uitrukken voorkomen kunnen worden dan betekent dat, dat al die mensen hun uurtjes in al die andere dingen kunnen steken die de brandweer nog meer moet doen.
Het korps van mijn vriend heeft tussen de 300 en 400 uitrukken per jaar (en dat is in een dorp) wat, dus zeker in de avond- nacht en weekenduren, op vrijwillgers draait.

Nogmaals dit zijn jongens (en vrouwen) die hun leven voor ons en onze dieren op het spel zetten, die het geestelijk zeer zwaar te verduren hebben bij sommige uitrukken en zich toch voor ons allemaal blijven inzetten. En datzelfde geldt voor de beroeps. Ik heb alleen maar bewondering voor dit soort mensen en ik kan me ook niet voorstellen dat een hilden1971 serieus is in haar antwoorden .

Het is niet respectloos bedoeld dan begrijp je mij ten zeerste totaal niet. Ik ben voor afrasteringen meteen doen, maar elk beest wat voor soort dan ook dient te worden geholpen. Zoals het artikel schetst bepaald straks de brandweer of ze wel of niet uitrukken. Dat vind ik onterecht. Altijd uitrukken en ter plaatse de situatie beoordelen. Wanneer iemand dan niets heeft gedaan tegen dit soort zaken zodat ze ten alle tijde te water kunnen geraken dan met uitzondering van enig ongeluk daargelaten de eigenaar goed beboeten zodat hij na het betalen zich achter zijn of haar oren krabt van goh daar kon ik wel 3 schrik apparaten voor kopen. Wedden dat er dan minder hoeft worden geholpen bij dit soort zaken.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:41

hilden1971 schreef:
nee de hele dag in de kazerne met je pik zitten spelen en wel je centen ontvangen dat kost geen geld zeker, wat een flauwekul zeg Nederland ten top. Wanneer je de keuze maakt om eerst een brand te blussen en daarna het beest pas uit een sloot te halen dat kan ik me indenken maar niets meer doen, nee kan er bij niet in. Straks roepen ze nog bij teveel branden dat het te duur wordt en ze selectief gaan bekijken of het wel nodig is om de brand te blussen. Stelletje achterlijken, geef de eigenaar van het vee dan een dure prent als ze geen goede afrastering hadden, zo kom je ook aan je centen. Bah bah en nog eens bah wat wordt dit toch een walgelijk land.

Ik vind dit toch aardig respectloos als ik eerlijk ben.

Gelukkig bepaalt de brandweer niet waar ze wel en niet naartoe uitrukken. De melding komt in eerste instantie binnen bij de meldkamer die al dan niet na overleg met een OVD bepaalt of er gepiept gaat worden. Als de pieper gaat moeten ze gaan! En binnen zoveel tijd op "de klus" staan.
Mijn vent komt nog uit een brandend huis met een vissenkom, waar dan iedereen om moet lachen, en heeft jonge eendjes uit een dakgoot gehaald. Natuurlijk rukken ze nog uit voor vee in nood als ze daarvoor opgepiept worden. Mocht het beleid daarop aangepast moeten worden dan is dat niet aan de brandweer zelf...

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:58

Ik vind dat de paardeneigenaren ook verantwoordelijkheid hebben, dat hun paarde nin de eerts eplaats niet in de sloot raken. Waarom raakt een paard in de sloot? In de eerste plaats omdat hij erbij kan en ook om ter drinken. Dus misschien een electrische draad spannen? Verder water geven in een ton o.i.d. En mocht hij erin raken, dan kan het handig zijn, de oevers zo te maken, da thij er ok weer uitkan. maar dat zal moeilijke rzijn. Zoals altijd, voorkomen is beter dan genezen, dus een omheining ervoor!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:13

ik heb 1 vrijwilliger "gevangen" vanmiddag bij de Welkoop.... hij snapt geen bal van dat krantenartikel en, zoals ik al dacht isd het puur "politiek". Er is in Eemnes een nieuwe kazerne gezet, die is nog niet eens helemaal klaar, nu willen "ze" de brandweer afschaffen en 1 korps voor de BEL-gemeentes maken, zoals ze ook al met de gemeentehuizen en met de politie hebben gedaan. Eemnes is daar tegen.

Hij verzekerde me dat als mijn paard in de sloot ligt (hij staat alleen niet meer in de polder en ik heb geen sloten, maar mocht ie er per ongeluk in springen met mij erop zeg maar) dat ik gerust kan bellen ze halen hem er met liefde voor me uit!

Wat krijgen we morgen? Brandweer Blaricum wil geen villa's met rieten daken meer blussen??? Laren wil geen gevalletjes wateroverlast meer opruimen ontstaan door kapotte zwembadpompen? (iedere gemeente hier heeft wel iets bijzonders namelijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:17

Heb je hem wel weer los gelaten? Tong uitsteken Clown

De brandweermannen zelf zullen het vast niet zo'n probleem vinden.
Die hebben denk ik liever wat te doen dan aan hun p.k te zitten spelen Clown (grapje!)
Maar die hoeven ook niet met de begroting uit te komen, wat de hogerhand wel moet.

Verdr lees ik in de titel bijv ook niet dat ze niet meer uit willen rukken, maar minder.
En dat kan denk ik ook heel goed als dieren eigenaar een draadje spannen Lachen
Dan kunnen de dieren die door de draad gaan of erzo inspringen met rijden zonder morren van de hogere hand eruit gehaald worden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:24

hilden je zegt het niet respectoos te bedoelen, maar de manier waarop je schrijft is wel respectloos. brandweermensen lopen wel degelijk gevaar bij het uit de sloot halen van dieren. weet niet of je het wel eens van dichtbij gezien hebt? er zijn heel veel risico's aan het brandweervak gebonden en ja, daar kiezen ze voor, maar iemand moet het doen! ik hoop echt dat je het nooit zult meemaken dat je ze nodig hebt maar dan wagen ze wel hun leven voor jou om je b.v. uit een brandend huis te halen

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:27

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom de brandweer er altijd direct bij moet?
Vaak kun je het dier er wel uithalen. Een schaap is met 2/3 man zo weer op het droge.. Kan me voorstellen dat de brandweer minder wil uitrukken hiervoor Knipoog Ik denk dat zij ook wel inzien dat veel vee door de boeren of mensen er uit gehaald kunnen worden?

Of is dit raar?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:29

ik vind 10 x melding dier-in-sloot wel meevallen in 6 1/2 maand in een gemeente met zoveel vee eerlijk gezegd...... ik zie in de polders ook bedroevend weinig koeien staan, het is goedkoper om ze op stal te houden tegenwoordig.
Al het land in de polders is pachtland, waar je nog geen paal in de grond mag slaan om het polderaanzicht niet te bederven. Hier en daar is een stukje eigendom van een boer en soms staat er een hectare te koop, heb wel eens geïnformeerd, maar voor iemand met 2 paarden is het niet interessant: je mag er niets op zetten, paarden mogen er niet het jaar rond op (kan ook niet: veengrond) en je hebt je aan 1001 regels te houden......

Ik heb in de 5 jaar dat mijn paard in die polder stond tientallen keren geholpen bij koeien, schapen en paarden uit de sloot halen, niet 1 x met de brandweer overigens en een aantal keer niet eens doordat ze in de wei erin gelopen zijn, maar vanuit de polder: zijsprongetje omdat ze van iets schrikken, je kan ook gewoon een keertje pech hebben

Maar goed, het is een politiek spelletje, daar ben ik nu wel van overtuigd

Een schaap trek je met een beetje mazzel in je uppie op het droge maar een paard niet hoor, zelfs een shetlander niet en bij een koe heeft een boer graag 2 of 3 mensen om te helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:32

Voor het tijdperk van de mobieltjes kwam de brandweer er vrijwel nooit aan te pas. Nu iedereen zo'n ding op zak heeft, wordt, zodra een voorbijganger een dier in een sloot ziet, gelijk 112 gebeld en is de brandweer vaak ter plekke voor de eigenaar de kans krijgt om zelf zijn of haar dier op het droge te krijgen.
Marjo, jouw reactie is niet raar maar in de meeste gevallen zijn het dus niet boeren of eigenaren die de brandweer dus bellen.
Het zou beter zijn, als als "toeristen" een dier in een sloot zien, eeeeeven de moeite nemen om rond te vragen van wie het dier is en diegene te waarschuwen.....