Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mdh

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:06

Mijn geliefde Imaverol is nu ook niet meer in de winkel te koop Huilen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:14

Mail van Club Hypo;

Vanaf 1 juli 2008 is er het één en ander veranderd m.b.t. de verkoop van ontwormingsmiddelen voor paarden. Ontwormingsmiddelen zijn vanaf enkel nog op recept verkrijgbaar. Een recept kan bij de dierenarts gehaald worden. Op een recept kunnen meerdere wormenkuren gegeven worden, zodat niets steeds een nieuw recept gehaald hoeft te worden. Naar verwachting zal dit telkens voor de periode van 1 jaar geschieden. Met een recept kunnen de wormenkuren overal gekocht worden, dit hoeft dus niet bij de dierenarts. De Hypo winkels zullen ook na deze periode een uitgebreid assortiment aan ontwormingsmiddelen hebben.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:18

Denk dat deze site ook verhelderend kan werken:
http://www.cbg-meb.nl/CBG/nl/animals/pr ... efault.htm

Ff voor de duidelijkheid: het recept moet alleen uitgeschreven worden als je het bij een ander wilt halen dan bij je DA! Dus zal het bij 3 paarden goedkoper zijn bij je DA.
Heb je er 100 staan, dan kan de leverancier je kwantumkorting geven en zal de prijs van het recept opwegen tegen je eigen inkoopprijs.
Haal je uit de apotheek bij je DA je spullen (wel moet dit iom een DA, er moet een 'behandelplan' zijn), komen er geen receptkosten bij en betaald je wat je normaal ook betaald.

Je kan dus ook 1x een DA laten komen en voor je hele pensionstal voor 1 jaar een behandelplan laten opstellen en recept uit laten schrijven.
Mogelijk dat de DA het het jaar erop zelfs telefonisch af kan handelen...?
Het idee is: DA = eindverantwoordelijk, vind hij het nodig dat er eerst een visite plaats moet vinden.. Tja, dan zul je toch moeten.

Haken en ogen zitten er altijd in, als je wilt, kan je er genoeg mee sjoemelen. Dat is net zo goed eigen verantwoordelijkheid.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:20

Dus als ik het goed begrijp kan ik net zo goed gewoon ff langs mijn VA rijden en een kuur ophalen.. dan ga ik dus NIET meer betalen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:23

geerke schreef:
dat dit zou helpen om resistentie te voorkomem is natuurlijk onzin....wie controleerd of ik mijn paarden ontworm,hoevaak en waarmee?al zou ik ze helemaal niet ontwormen ,geen haan die er naar kraait....
ik heb net twee flessen ivomec besteld bij de schapen dokter,zolang er maar geen paardenhoofd op het flesje staat is het goed.....ze hebben overgens ook panacur(fenbendazole)en moxidectine in vloeibare vorm...even omrekenen naar paard en door het voer doen....voor panacur 2.5% is het 180 ml voor een paard van 600 kg....scheelt klauwen met geld en de werkzamestof is hetzelfde,en omdat er geen paardenhoofd op de verpakking staat mag dit zonder recept.....wat een onzin eigenlijk...

Volgens mij geld de regeling niet alleen voor paarden maar voor alle voedselproducerende dieren dus ook schapen/koeien etc!
"even omrekenen" naar paard... Doe je dit wel met metabool gewicht? En rekening houden met ander metabolisme, mogelijk totaal andere verwerking van het middel in het lichaam? Dat het dezelfde werkzame stof heeft wil niet zeggen dat het exact hetzelfde werkt... Maar goed dat is een totaal andere discussie.
En het zal waarschijnlijk wel helpen in de resistentierproblematiek omdat niet jan en alleman er maar middelen in kan kieperen! Je DA weet wel ongeveer wat je paard weegt en kan je hierin advies geven wat betreft schema's/hoeveelheden. Het feit dat hij niet op je neus staat te kijken als jij je paard ontwormd doet niks af aan het feit dat het gewoon minder makkelijk te krijgen is en de onderdosering van paarden en klakkeloos een middel erin douwen minder voor zal komen. Niet ontwormen draagt niet bij aan resistentie hoor...dus als jij je paard niet ontwormd ontstaat er bij jou ook niet/nauwelijks resistentie! Het is juist het verkeerde gebruik wat dit veroorzaakt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:26

beantsje schreef:
wij hebben 1 recept voor de hele stal voor een heel jaar. Gaat om tientallen paarden, dus per saldo maakt het niet veel uit.

Dat had ik idd ook begrepen, dat je een recept voor een jaar krijgt. En zo streeft het idee erachter keihard z'n doel voorbij... Want nu weet een DA nóg niet waar die wormspuiten precies blijven, dus op welke momenten ze aan welk paard worden toegediend.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:27

Inderdaad Karin....
Hadden ze het ook niet op recept hoeven te verkopen... Klopt niks van!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:29

Ik snap heel goed dat de DA wat meer controle willen hebben over wat paarden eigenlijk op een jaar allemaal binnenkrijgen. Niet dat ik er blij mee ben....
maar wat ik echt zware bullshit vind is dat ik voor een spray acederm, of betadine niet meer bij de boerenbond (wellkoop) terecht kan dit moet ook op recept.... Wat een onzin...
Ik hoef toch ook niet eerst naar de dokter toe om een recept te halen voor betadine, nee ik ga gewoon naar de kruidvat en haal een flesje... dus de kruidvat gaat veel verdienen aan mij want mijn ontsmettingsmiddel gaat nu daar vandaan komen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:30

Zelfzorgmiddelen als betadine en traumeel haalde ik sowieso al bij de drogist. Daar ga ik nu echt niet ineens voor naar de DA.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:35

Martine_m schreef:
Dus als ik het goed begrijp kan ik net zo goed gewoon ff langs mijn VA rijden en een kuur ophalen.. dan ga ik dus NIET meer betalen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:37

hangt van je DA af martine, en de prijzen die hij hanteert voor de kuren. Maar in principe heb je daar geen recept voor nodig.

@moonenL: waar haal je vandaan dat acederm/betadine e.d. op recept moeten? Dat is namelijk niet waar, dit zijn en blijven gewoon vrije middelen, check maar eens op die site die eerder op deze pagina genoemd is.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:39

okay dankje Zwerte!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:42

Ja, je begrijpt het goed Martine.
Geerke: voor je schapen/koeien etc. wormmiddel heb je evengoed een recept nodig, tenzij je het bij de DA koopt. Jij durft wel om middelen voor andere dieren bij je paarden te gebruiken, dat is heel erg riskant. Ik zou het nooit aanraden, je hebt geen idee van wat er werkelijk op de goede plek in het paard terecht komt! Je kunt doseringen niet klakkeloos van de ene diersoort naar de andere extrapoleren.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:45

geerke schreef:
dat dit zou helpen om resistentie te voorkomem is natuurlijk onzin....wie controleerd of ik mijn paarden ontworm,hoevaak en waarmee?al zou ik ze helemaal niet ontwormen ,geen haan die er naar kraait....
ik heb net twee flessen ivomec besteld bij de schapen dokter,zolang er maar geen paardenhoofd op het flesje staat is het goed.....ze hebben overgens ook panacur(fenbendazole)en moxidectine in vloeibare vorm...even omrekenen naar paard en door het voer doen....voor panacur 2.5% is het 180 ml voor een paard van 600 kg....scheelt klauwen met geld en de werkzamestof is hetzelfde,en omdat er geen paardenhoofd op de verpakking staat mag dit zonder recept.....wat een onzin eigenlijk...

Ben je je er wel van bewust Geerke, dat fenbendazole in een verkeerde dosering dodelijk kan zijn voor je paard?

Ik weet ook nog niet hoe het zit, ik heb vanavond overleg, eens kijken of ik er wat wijzer van kan worden. Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:46

Sassieja schreef:
geerke schreef:

Ben je je er wel van bewust Geerke, dat fenbendazole in een verkeerde dosering dodelijk kan zijn voor je paard?

Ik weet ook nog niet hoe het zit, ik heb vanavond overleg, eens kijken of ik er wat wijzer van kan worden. Lachen

En wederom wordt er een mooi voorbeeld gegeven waarom het helemaal niet zo verkeerd is om deze middelen uit de vrije handel te halen!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:05

Zwerte schreef:
hangt van je DA af martine, en de prijzen die hij hanteert voor de kuren. Maar in principe heb je daar geen recept voor nodig.

@moonenL: waar haal je vandaan dat acederm/betadine e.d. op recept moeten? Dat is namelijk niet waar, dit zijn en blijven gewoon vrije middelen, check maar eens op die site die eerder op deze pagina genoemd is.

Nou ik moest van de week bij de boerenbond een betadinespray halen en die waren nergens te vinden, dus dat vond ik een beetje vreemd, dus ik naar een verkoper en die vertelde mij dat ze betadine / acederm / blauwsel enz.. niet meer mogen verkopen zonder recept.

daar haal ik dat vandaan... dus ik neem aan dat het waar is

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:07

betadine koop ik altijd al gewoon bij de dogist net als sudocrem...
acederm gebruik ik niet.. misschien zit het tussen me oren maar heb zoiets ga geen twee middelen door elkaar gebruiken...

Wel vreemd dat ze dat nergens hadden staan.. misschien hebben ze het in de winkel gewoon niet goed begrepen Clown

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:11

dan snapt de winkel het inderdaad niet. Het gaat alleen om ontwormingsmiddelen, antiparasitica, antimycotica, sedativa en NSAID's. Niet om ontsmettingsmiddelen e.d. dus!
Zie de site van cbg-meb.nl

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:16

als de dierenartsen beter inzichtelijk willen hebben wat een paard krijgt. kan daar dan niet beter het paspoort voor worden gebruikt?
Ik vind het allemaal een beetje overtrokken. Is het verplicht je paard te ontwormen? Ik zal zeker minder gaan ontwormen nu ik bij de voerleverancier niet even een spuit mee kan nemen.... Bloos

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:20

nee het is zeker niet verplicht (zoals ook al eerder gezegd....)
Lijkt me nogal een chaos in het paspoort worden als alle middelen erin gezet moeten worden...elk pijnstillertje e.d. moet er dan in staan met datum, tijd, wachttijd etc. Laat dat maar lekker in de administratie van de DA staan!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:23

ik weet dat het niet verplicht is, maar kan de achterliggende gedachten niet volgen.....

Als het verplicht is, kon ik het begrijpen. Als er veel contraindicaties door ontstaan ook.. Maar ik heb mijn veearts nog nooit horen vragen wanneer en met wat ik mijn paard het laatst ontwormt had voordat hij het paard iets gaf...

Gaan er veel paarden dood aan een overdosis? Ik heb meer gehoord van onderdosering...

Kortom. Ik snap de reden niet van dit omslachtige gedoe Bloos

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:24

Indien je een Belgisch toestuuradres hebt kun je vanalles krijgen zonder recept ... Indien je een Nederlands adres hebt, heb je dus een recept nodig.
Ik vond dit hier : http://www.jordenshippo.nl/estore/index ... 0703171925

Deze prijzen op die site zijn wel flink wat voordeliger dan kopen bij de DA. De grootste winstmarge van dierenartsen ligt op hun medicatie die ze verkopen, mijn DA zou zeker geen recept uitschrijven omdat hij er zelf verkoopt.
Ik koop dus steeds mijn ontworming op deze webwinkel, ben heel gelukkig dat ik Belg ben ....
Laatst bijgewerkt door magic84331 op 03-07-08 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:26

de reden is 1 woord: voedselveiligheid!
Residuen van wormenkuren etc zijn niet bevorderlijk hiervoor. Daarom moet het mogelijk zijn om te kunnen traceren wat het dier wanneer gekregen heeft. Als het middel vrij op de markt is, valt dit totaal niet te traceren.
Komen de voordelen bij van de resistentieontwikkeling en verkeerd gebruik van middelen met alle mogelijke gevolgen vandien.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:26

Ik zal mijn paard echt niet minder ontwormen omdat ik ze nu bij de VA moet halen.. je deed en doet dat toch om het welzijn van je paard?? tja een paard hebben kost geld.. als ja dat niet wilt moet je geen paard nemen..
maar das mijn mening..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:29

Zwerte schreef:
Sassieja schreef:

En wederom wordt er een mooi voorbeeld gegeven waarom het helemaal niet zo verkeerd is om deze middelen uit de vrije handel te halen!

Zonder of met recept die mensen heb je altijd hoor, ik zou het ook niet wagen om te geven aan mijn paard