Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Enduranceruiters krijgen "dresscode" voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:59

malloesje schreef:
Wat betreft tuigage kan ik niet veel zeggen, zoals gezegd ik ben totaal niet thuis in de endurance, maar een bepaalde mate van veiligheid en dierwelzijn mag best geeist worden. (Hier zou in de reguliere wedstrijdsport ook wel eens kritisch naar gekeken mogen worden)

Veiligheidseisen zijn er al en dierenwelzijn is gewaarborgd met de veterinaire controles. Bij te hoge waardes, wondjes/drukkingen door tuig of kreupelheden wordt de combinatie uit de wedstrijd gehaald.

Al die kleurtjes zijn voor de leken juist leuk, dan kunnen ze gemakkelijker de verschillende deelnemers herkennen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:43

Ja ja... ik sta op scherp dat ze niet ineens een bit gaan verplichten Sigaar

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:46

Arabesk schreef:
Ja ja... ik sta op scherp dat ze niet ineens een bit gaan verplichten Sigaar

Dat zou heel goed ook nog wel eens kunnen Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:57

Ooh dat denk ik niet Lachen Bitloos is al zo ingeburgerd bij endurance, daarnaast zijn er al regels opgesteld voor het geval het niet veilig zou zijn. Met springen mag je ook bitloos rijden, dus denk niet dat ze het plotseling bij endurance gaan verbieden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:58

Ik vind het wel erg jammer, wat me aantrok aan de endurance sort was dat iedereen zelf na mocht denken wat voor hem of haar werkte.. Welke kleuren men mooi/practisch vind etc etc.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:29

juist endurance daar word ontzettend veel gedaan aan dierwelzijn en dergelijke,
een dresscode is daar totaal debet aan ik hoop dat de regels niet te strak worden als nationale en regionale ruiters er ook aan onderworpen worden

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:37

Ik kan me niet voorstellen dat je straks niet meer in de kleur mag rijden die je zelf mooi vindt dat zou echt te ver gaan!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:40

Ben benieuwd wat ze nu precies willen gaan doen. Ik ben geen endurance ruiter maar zou het eeuwig zonde vinden als al dat fleurige (of een deel) vervangen gaat worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:21

Ik vind het niet verkeerd dat ze het imago van de sport een beetje willen verbeteren. Ik hoor nog vaak zat dat endurance ruiters endurance zijn gaan rijden omdat ze geen dressuur kunnen.
Ben ik het natuurlijk niet mee eens, maar als ik soms ruiters voorbij zie komen (nationaal en internationaal) kan ik me toch best wel voorstellen dat mensen dat gaan denken.

Met dat apenpakkie zou het nog wel meevallen, maar van mij mogen ze best iets doen aan het rijtechnische niveau van sommige ruiters.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:57

Maar wat kun je daar aan doen? Moeten ze er een (aangepaste)dressuurproef aan gaan plakken? Dat lijkt mij nou niet echt oke... en invloed op de training heb je toch niet als organisatie... en dus ook niet op de manier van rijden. waar je ook tegen aan loopt is dat je met elke rijmethode mee mag doen. Zou je dat moeten veranderen? Ook daarbij denk ik dat het niet slim is.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:03

Het lijkt me niet ondenkbaar dat je in de toekomst net als bij springen eerst een winstpunt in de dressuur zou moeten halen om endurance te mogen starten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:22

Als dat gebeurt dan houd dan echt een heleboel mensen weg van de endurancewedstrijden. En dat zijn niet allee de 'slechte ruiters' die dan weg zouden blijven. Ook de mensen die wel rijtechnisch goed bezig zijn maar zo hun redenen hebben niet in de dressuur te willen startten (b.v. het bitgebruik of andere belemmering qua optoming) zullen ze dan moeten gaan missen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:24

Dat zou een zware slechte zaak zijn. Want endurance heeft in die zin weinig te maken met dressuur en springen, nouwja moeilijk uit te leggen, hopelijk snappen jullie het.

Maar voordat we overhaaste conclusies trekken eerst maar afwachten wat er precies gaat gebeuren.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:37

Tuurlijk. We trekken hier ook geen conclusies we hebben het slechts over wat ze zouden kunnen doen... en de meeste dingen die ik kan verzinnen zouden niet zo mooi zijn denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:48

Hmmmm als ze polo's gaan verplichten, mag ik wel vast beginnen met endurance rijden zodat ik er tegen die tijd weer mee op kan houden. Paardrijden gaat voor mij alleen in STRAK t-shirtje en met goede beha (geen sportbeha), als ik iets heb dat losser dan STRAK zit, is 't direct niet meer comfortabel. Beha's kopen is voor mij al een ramp, laat staan sportbeha's (nog nooit sportbeha's tegen gekomen die ook maar enigszins zin de buurt komen van mijn maat). In polo rijden is voor mij dus ook al geen optie.... Nagelbijten / Gniffelen

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:14

Nouks schreef:
Hmmmm als ze polo's gaan verplichten, mag ik wel vast beginnen met endurance rijden zodat ik er tegen die tijd weer mee op kan houden. Paardrijden gaat voor mij alleen in STRAK t-shirtje en met goede beha (geen sportbeha), als ik iets heb dat losser dan STRAK zit, is 't direct niet meer comfortabel.

Dan trek je toch eerst zo'n strak shirtje aan en er dan een polo overheen? Ws. zegt het reglement helemaal niets over aantal laagjes kleding op je lijf, dus dat moet kunnen. Of het op zomerdagen te warm is, is een tweede.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:05

Polo is voor mij prima als ze dat gaan verplichten, daar rij ik nu toch ook al mijn wedstrijden al mee Haha! Tong uitsteken Maar dan wel in mijn eigen kleur!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:35

Er zijn ook strakke polo's.

Ik heb ook altijd een strak spagetti topje onder m'n shirt. Ik vind het niet echt veel warmer.

Ik vind ook wel dat een endurance ruiter gewoon een simpel B proefje moet kunnen rijden (of vergelijkbaar in western, maar daar heb ik geen verstand van) Dat vraagt helemaal geen moeilijke kunsten van je paard, alleen maar correct rijden van de ruiter (hulpen, houding...) Want dat is zeker wel belangrijk bij endurance.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:49

magda_90 schreef:
Dat zou een zware slechte zaak zijn. Want endurance heeft in die zin weinig te maken met dressuur en springen, nouwja moeilijk uit te leggen, hopelijk snappen jullie het.

Ik ben wel van mening dat er best wat endurance paarden ervan zouden opknappen als er ook wat meer aan dressuur (engels of western) gedaan zou worden in de endurance.

Dressuur vind ik hoe dan ook de basis voor alle paarden sporten.

Mijn knol vind het niks maar ze heeft pech, want ze moet soepel blijven.

Ijsbrand Chardon laat zijn paarden ook minimaal 3x per week onder het zadel dressuurmatig berijden, en dat legt hem zeker geen windeieren!!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:19

Jorie schreef:
Precies, dus ik denk dat het wel losloopt allemaal. En als je voor je land uitkomt wordt het gewoon een witte endurance broek. Haha!
Die nog niet bestaat volgens mij maar dit terzijde.

Die bestaan hoor. Stud One heeft een witte. Eerst met grijs zitvlak, maar die is blijkbaar vervangen door zwart
http://www.studone.com/images/culotte%2 ... r%2008.jpg

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:03

Jorie schreef:
Ik ben wel van mening dat er best wat endurance paarden ervan zouden opknappen als er ook wat meer aan dressuur (engels of western) gedaan zou worden in de endurance.

Dressuur vind ik hoe dan ook de basis voor alle paarden sporten.

Mijn knol vind het niks maar ze heeft pech, want ze moet soepel blijven.

Ijsbrand Chardon laat zijn paarden ook minimaal 3x per week onder het zadel dressuurmatig berijden, en dat legt hem zeker geen windeieren!!!!

Helemaal mee eens! Zelf heb ik altijd 1x in de week dressuurles, op nieuwe stal straks 1x per 2 weken. Dressuur vind ik ook erg belangrijk en is gewoon de basis van alles! Winstpuntje in de B heb ik gelukkig al Tong uitsteken

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:24

Het idee van endurance ruiters moeten ook dressur kunenn rijden is natuurlijk prima, maar laat ze dat dan ook in hun zelf gekozen optoming doen als ze verplicht een winstpunt moeten halen.. Laat dat dan gewoon bitloos en met elk zadel toe, zolang als het paard er geen hinder van ondervind.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:31

Vindt dat weer niet zo, ik rij dus absoluut niet graag dressuur maar doe het echter wel om mn paard soepel te houden, maar vinddt dat winstpuntje in de B te ver gaan zelfs. Dit voornamleijk omdat dressuur een jurysport is en ze moeten je dr maar net mogen, zie heel vaak mensen in de b teleurgesteld naar huis gaan terwijl de proef super ging maar de jury het paard niet aanstond, dressuur is nou eenmaal een sport waar ze liever kwpners etc zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:40

Lenneke_ schreef:
Er zijn ook strakke polo's.

Ik heb ook altijd een strak spagetti topje onder m'n shirt. Ik vind het niet echt veel warmer.

Ik vind ook wel dat een endurance ruiter gewoon een simpel B proefje moet kunnen rijden (of vergelijkbaar in western, maar daar heb ik geen verstand van) Dat vraagt helemaal geen moeilijke kunsten van je paard, alleen maar correct rijden van de ruiter (hulpen, houding...) Want dat is zeker wel belangrijk bij endurance.

Je hebt strak en STRAK he Knipoog

Maar strak shirt onder polo is optie idd Haha!