Paarden in Roemenië afgemaakt met hooivorken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Paarden in Roemenië afgemaakt met hooivorken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:12

Vjestagirl schreef:
Lullig voor de paarden, voor de roma: ja, eigen schuld dikke bult

Dat kan je zo niet zomaar beoordelen.
Ik heb er min of meer met mijn werk mee te maken.
Zo simpel ligt het niet, bij turken, marokkanen, nederlanders niet en ook niet bij Roma's en Sinti's.

Trieste bedoening hoor, arme paarden.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:46

Excuses zoeken voor degenen die deze paarden op een beestachtige wijze hebben omgebracht,
zijn net zo erg als de daad zelf.
het maakt niet uit waar je vandaan komt of je het goed of slecht hebt,zoiets doe je niet.
Het gaat ook niet over het waarom,elk zichzelf respecterend wezen verlaagd zich niet tot zulke daden.
Het mag duidelijk zijn dat deze figuren hiertoe niet behoren.
Dat er hier dan ook nog mensen zijn die vinden dat de cultuur,leefomstandigheden of wat dan ook als excuus wordt aangedragen is voor mij heel moeilijk te verteren.
Dat deze personen geen straf zullen krijgen is duidelijk de gedode en verwonde dieren zijn immers van
een verachte bevolkingsgroep.
Dit soort berichten laat maar weer eens zien hoe verachtelijk de mens zich gedragen kan tegenover weerloze dieren

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:17

Gesina, ik vind het ook niet kloppen dat mensen een paard doodsteken, en ik hoop van harte dat de beschaving daar ook een keer doordringt, maar het is té gemakkelijk om mensen daar te veroordelen, als je geen flauw benul hebt, wat voor leven de mensen daar gedoemd zijn te leiden. Daar zijn dieren nog productiemiddelen, en geen verwende luxe troetelpaardjes. De mensen daar gaan doodgewoon dood als ze geen oogst hebben, en er is geen regering die ze helpt. Ook de zigeuners hebben niks daar.
Wij rondgegeten Nederlanders moeten ons schamen dat we ons pas druk om maken wat er in Roemenië gebeurt als er dieren genoemd worden. De mensen leven er zelf als beesten. Hier in Nederland verdronken ze in de jaren 50 nog jonge katjes, omdat mensen geen geld hadden voor sterilisaties en zo. En paarden gingen naar de slager als ze niet meer konden werken, want er was geen geld voor luxe dingen als paardenpensions. Konijnen waren voor het vlees.

Zo gaat dat, als je moet vechten om te overleven, dan schieten de belangen van dieren erbij in.
Er was in Moldavië eens een project, om een melkkoe te geven aan arme gezinnen. Maar toen de koe geen melk meer gaf, wachtten de mensen niet tot de koe weer een kalf kreeg, en melk kon geven, nee, ze slachtten de koe. Wij zeggen: "wat dom, hadden ze niet even kunnen wachten?" Niet dus. Die mensen werden gewoon gek in de kop, dat ze een koe=vlees zagen, en konden niet zoals de hulpverleners denken: ff een paar maandjes wachten, dan is er een kalfje en melk.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:32

Wat zullen die dieren hebben geleden, 600 kilo paard steek je niet zomaar even dood met een paar hooivorken. Moet er niet aan denken hoe de reactie van die paarden in doodstrijd was...

En wat het conflict is geweest tussen deze boeren en zigeuners.....kan wel zijn, dat vecht je niet uit door weerloze dieren daar de dupe van te laten worden! Echt te belachelijk voor woorden, hier valt geen goed woord over te zeggen, wat voor excuus dan ook te verzinnen valt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 01:26

Nicolletje schreef:
Was het maar zo makkelijk, Navidad. Het houdt elkaar in stand, maar ook: voor elke partij is wat te zeggen.
De Roma's accepteren van hun kant ook geen integratie en hebben alle gratis (!) aangeboden huizen tot de bodem gesloopt.

De aangeboden gratis huizen zal ik ook slopen als der geen respect voor het desbetreffende zigeunervolk te vinden is.. elke zigeuner is hoe dan ook een woonwagenbewoner, Als je uit een woonwagen komt en in een hhuis terecht komt is het een wereld van verschil.. Kan je wel denken wat ik het verschil dan.. maar een woonwagenbewoner / zigeuner voelt bepaalde vrijheid in zijn leven als er wielen onder het huis zitten.. Voor mij was die overstap ook heel erg moeilijk.. Toen ik een vaste woning kreeg Knipoog Waar ik mijn buren niet kende en waar ik niet effe naar iemand toe kon lopen om me verhaal kwijt te kunnen.. Hun wonen gelukkig nog met de familie bij elkaar.. Maar hun trots word geschaad als ze GRATIS een woning aangeboden krijgen waar ze verplicht moeten gaan wonen, omdat de regering te lui is om de een vaste staanplaats te geven, met genoeg ruimte voor hun dieren etc.

geen ene zigeuner heeft er bewust voor gekozen om in en huis te gaan wonen.. als het aan mij lag had ik nu nog steeds mijn eigen wagen Knipoog

maar goed nu gaan we net even iets teveel offtopic.

Zowiezo dat de dieren het dupe hiervan worden vind ik niet kunnen vind ik tever gaan. degene die het hebben gedaan die uberhaupt zo dieronvriendelijk zijn om een weerloos beest zo te benaderen.. die mogen van mij opgehangen worden aan de hoogste boom.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 01:39

Het is gewoon jammer dat deze paarden er de dupe van zijn geworden. Maar het fenomeen zigeuners en andere mensen heeft al een oorsprong in vorige eeuwen.
Iemand die in een woonwagen woond wil ook niet in een huis wonen vaak. Wat Navidad zegt echte zigeuners zijn natuurmensen en ervaren een bepaalde vorm van vrijheid door in woonwagens te wonen en dus ook nog echt op stap gaan hiermee.
Roemenie heeft nog veel te leren maar vooral moet het land nog helemaal opgelapt worden na alle communistische dingen die daar gebeurt zijn.
Helaas is daar corruptie ook nog gewoon iets van alledag.........
als ze zin hebben laten ze je bij de grensovergang rustig 3 dagen wachten......

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:57

Hoewel sommigen van ons wel degelijk weten van de wantoestanden in landen als Roemenie,Kroatie,Albanie,Servie enz enz (geloof me wat er op de journaals komt is een fractie van de gruwelen die er gepleegd zijn en worden) mag dit geen excuus zijn voor wat er gebeurd is.

Hoeveel miljoenen gaan er jaarlijks niet naar ontwikkelingslanden zowel in als buiten europa
en de mensen schieten er geen hol mee op want elke keer is het hetzelfde verhaal.
Je geeft als voorbeeld Moldavie,geef n koe voor de melk er zal ook wel uitgelegd zijn dat n koe ook moet kalven als je melk wil houden en als ze dat dan niet doen dan slachten ze het dier want dan heb je vlees,dat klopt.
Koe weg,dus tijd om maar weer te bedelen voor n nieuwe koe,die op transport gezet wordt door een welvarend land en over een jaar hetzelfde gejammer.
Mensen die daar leven die moeten zelf ook wat willen doen om het beter te krijgen

Ik weet heel goed dat wij misschien wat makkelijk praten hebben maar soms ligt de bal in de hoek van degenen die hulp krijgen/verdienen

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:43

Het is toch ook dwijlen met de kraan open naar ontwikkelingslanden? Er gaat zoveel geld en middelen heen en ondertussen blijven de mensen arm, is er nog steeds armoe en honger! ondertussen zijn er wel wat mensen die een kans krijgen tot een enigzins goede opleiding maar verder?

ondertussen denk ik ook dT VEEL MENSEN IN DAT SOORT LANDEN WELEENS BEWUST DOM OFZOIETS GEHOUDEN WORDEN. ALLES WORDT GEWOON IN STAND GEHOUDEN. SORRY ALS MENSEN GEEN opleiding krijgen of educatie krijgen over het 1 en ander zullen mensen ook niet veranderen. Verandering begint bij de bevolking zelf en helaas is dat vaak juist zo moeilijk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:34

Navidad schreef:
De aangeboden gratis huizen zal ik ook slopen als der geen respect voor het desbetreffende zigeunervolk te vinden is..

Tja en ik zou er ook niet zo happy mee zijn als jij het huis wat je aangeboden is van mijn belastinggeld zou slopen.
Ik zou dan niet je paard met een hooivork te lijf gaan ofzo, maar ik merk nu al aan bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland dat ik steeds moeilijker begrip kan opbrengen; zeg maar gerust inmiddels géén.

Ik weet ok wel dat de Roma's een volk zonder land is, dat is de moeilijkheid. Roemenie en Tsjechie en Slowakije zitten er maar mooi mee in de maag. En zij hebben besloten dat het beter zou zijn voor de integratie als zigeuners in huizen gaan wonen. Nou en dat is duidelijk niet gelukt.
De gedachten van vrij leven met je dieren etc. is allemaal erg mooi. Maar op dit moment denk ik ook: jee ze zullen dan maar hier op jouw weiland neerstrijken zeg, met hun hele kamp.

Maargoed. paarden met hooivorken te lijf gaan vind ik te gruwelijk voor woorden. Maarja, ik ken dan ook geen armoede

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:58

Nicolletje schreef:
Navidad schreef:
De aangeboden gratis huizen zal ik ook slopen als der geen respect voor het desbetreffende zigeunervolk te vinden is..

Tja en ik zou er ook niet zo happy mee zijn als jij het huis wat je aangeboden is van mijn belastinggeld zou slopen.
Ik zou dan niet je paard met een hooivork te lijf gaan ofzo, maar ik merk nu al aan bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland dat ik steeds moeilijker begrip kan opbrengen; zeg maar gerust inmiddels géén.

Ik weet ok wel dat de Roma's een volk zonder land is, dat is de moeilijkheid. Roemenie en Tsjechie en Slowakije zitten er maar mooi mee in de maag. En zij hebben besloten dat het beter zou zijn voor de integratie als zigeuners in huizen gaan wonen. Nou en dat is duidelijk niet gelukt.
De gedachten van vrij leven met je dieren etc. is allemaal erg mooi. Maar op dit moment denk ik ook: jee ze zullen dan maar hier op jouw weiland neerstrijken zeg, met hun hele kamp.

Maargoed. paarden met hooivorken te lijf gaan vind ik te gruwelijk voor woorden. Maarja, ik ken dan ook geen armoede

Je begrijpt me denk ik verkeerd Lachen Voor die huizen hadden ze ook een stuk land kunnen krijgen, waar ze hun woonwagens op konden zetten, wat ze dus wel af hadden kunnen zetten mischien, omdat dat hun eigen stuk grond is..

maja zowiezo een dier laten lijden door een "burgerruzie" nee dat kan gewoon niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:05

Navidad schreef:
Je begrijpt me denk ik verkeerd Lachen Voor die huizen hadden ze ook een stuk land kunnen krijgen,

Nee ik begrijp je niet verkeerd Lachen

Het is een keuze geweest van de regering in die landen om ze een normaal huis te geven, omdat ze anders als etnische minderheid zouden zijn bestempeld en dat paste niet in het communisme.

Dat is uiteindelijk verkeerd uitgepakt (met name na de val van het communisme) met alle gevolgen van dien.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 03:35

Nicolletje schreef:
Het is een keuze geweest van de regering..

Dat is uiteindelijk verkeerd uitgepakt (met name na de val van het communisme) met alle gevolgen van dien.

Klopt inderdaad.. precies hoe je het zegt.. Het is de keuze geweest van de regering.. niet van de roma's zelf..

Maar laten we maar effe ontopic blijven of er een ander topic over openen Tong uitsteken Want anders gaan we hier erg offtopic

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:56

Het feit dat de zigeuners huizen kregen en geen stuk land heeft niks te maken met het feit dat het zigeuners waren maar met de denkbeelden van toendertijd de communistische regering. Eind jaren 60 geloof ik moesten alle roemenen hun land aan de staat geven voor het collectieve gebruik.
Ceaucescu wilde het land omvormen van voornamelijk op landbouw gericht naar industrie. Daarvoor zijn er ook complete dorpen gesloopt en er flats neergezet.
Daarvoor zijn er ook zat roemenen uit hun huizen gezet en noodgedwongen in een flat gaan wonen.
De meeste zigeuners die zo'n woning hadden leefde in een tent in de tuin. Er zijn ook nu grote groepen zigeuners die huizen bouwen en zoals ik eerder zei zijn dit behoorlijk grote en dure huizen.
Niet alle zigeuners hebben dus de behoefte meer om rond te blijven trekken.

@nicolletje, wat heeft het bruto nationaal product hiermee te maken. Onderontwikkeling in de zin van scholing is heel wat anders.
De waarde van het leven van een dier is daar net zoveel waard als hier voor de mensen. Je hebt daar altijd mensen gehad die goed zijn geweest voor hun dieren en mensen die ze inderdaad niet netjes behandelde. Enige verschil is dat men hier meer financiele mogelijkheden heeft om een dier ook de zorg te geven die het nodig heeft. Zoals eerder door iemand geschreven (sorry ben de naam even kwijt) hier ging men vroeger ook heel anders met dieren om en dat is nog niet eens zo waanzinnig lang geleden.

Dat er gekeken wordt naar de culturele achtergrond en de redenen van waarom dit gebeurd is maakt het niet minder erg, maar kan het wel begrijpelijker maken. In ieder geval meer dan iemand die zoals nu weer in Engeland 81 paarden verwaarloosd.

Wat betreft de toetreding tot de EU, de meeste roemenen zijn daar ook totaal niet blij mee.

Sjakila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 02:57

gesina schreef:
Hoewel sommigen van ons wel degelijk weten van de wantoestanden in landen als Roemenie,Kroatie,Albanie,Servie enz enz (geloof me wat er op de journaals komt is een fractie van de gruwelen die er gepleegd zijn en worden) mag dit geen excuus zijn voor wat er gebeurd is.

Hoeveel miljoenen gaan er jaarlijks niet naar ontwikkelingslanden zowel in als buiten europa
en de mensen schieten er geen hol mee op want elke keer is het hetzelfde verhaal.
Je geeft als voorbeeld Moldavie,geef n koe voor de melk er zal ook wel uitgelegd zijn dat n koe ook moet kalven als je melk wil houden en als ze dat dan niet doen dan slachten ze het dier want dan heb je vlees,dat klopt.
Koe weg,dus tijd om maar weer te bedelen voor n nieuwe koe,die op transport gezet wordt door een welvarend land en over een jaar hetzelfde gejammer.
Mensen die daar leven die moeten zelf ook wat willen doen om het beter te krijgen

Ik weet heel goed dat wij misschien wat makkelijk praten hebben maar soms ligt de bal in de hoek van degenen die hulp krijgen/verdienen

*Mond valt open* Hier heb ik echt geen woorden voor Ziek

Sommige reacties met betrekking tot zigeuners hier doen me trouwens echt pijn Boos!
Ik voel me heel erg verwant met hun manier van leven.

Verder heb ik niks toe te voegen; lees de reacties van Navidad en je weet mijn mening.