OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:19

Achterlijk! Ik vind -hoe lullig ook- dat de ouders gewoon op het kind hadden moeten letten.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:33

Liesje89 schreef:
Achterlijk! Ik vind -hoe banketstaaf ook- dat de ouders gewoon op het kind hadden moeten letten.

die manege eigenaar moet in hoger beroep gaan.

zodat hij ook poot heeft, om op te staan.

die ouders moeten zelf op hun kinderen letten.
daar is hij geen manege eigenaar voor.

die ouders zaten net zo fout Boos! Boos!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:55

Is nu op hart van nederland.. Vader leek aardig boos en maar zeuren op de manegehouder..Kom nou, hoe lullig het ook voor ze is, maar zeg dan ook dat je niet aan t opletten was.. Want dat word niet gezegd

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:58

ja juist ow dit ow dat maar kijkt iid niet niet zijn eigen
en de manege eigenaar moet in hoger beroep gaan!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:16

ik baal als een stekker van deze uitspraak weet je dat?
en dat je dan nog zo ***** bent om te zeuren over die stapmolen, gehaktmolen dit gehaktmolen dat...
nee ik snap dat een kind verliezen verschrikkelijk is, helemaal.
maar hij hoorde daar niet te zijn...
een manege is geen speeltuin,
hoe kom je in gódsnaam in die motor, dan moet je iets anders gedaan hebben als een beetje rondjes lopen in die molen naar mijn idee.... maar dat hoort alleen al gewoon niet..

nee zwaar, zwaar frustrerend en ik denk dat hij het met de uitspraak gaat doen, het risico dat de straf hoger uitvalt...

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:19

Lekker is dat! De schuld op de manegehouder afschuiven.
Een manege is geen kinderspeeltuin en als je zelf niet op je kind kan passen, zoek er dan iemand voor die dat wel doet.

Onwijs zielig voor de ouders dat dit gebeurt is, en sneu voor het jongetje dat hij niet langer van zijn leven had mogen genieten maar ik vind dat de manegehouder erbuiten gelaten had moeten worden hoor! Ik zeg nogmaals, een manege is geen speeltuin.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:22

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:32

Een manege is geen speelplaats. Ouders moeten op hun kinderen blijven letten. Hij had net zo goed een goede trap van een paard tegen z'n hoofd kunnen krijgen. Het is gewoon een ongeluk geweest.

Daarnaast natuurlijk erg sneu voor beide partijen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 06:56

Joto schreef:
Is nu op hart van nederland.. Vader leek aardig boos en maar zeuren op de manegehouder..Kom nou, hoe lullig het ook voor ze is, maar zeg dan ook dat je niet aan t opletten was.. Want dat word niet gezegd

ik denk dat pa diep in zijn hart vooral erg boos op zichzelf is,hij draagt natuurlijk ten aller tijde verantwoordelijkheid voor zijn zoontje.
dan had hij hem maar niet zonder toezicht moeten laten rondlopen.
als hij een trap van een paard had gehad,had het paard dan afgemaakt moeten worden en de eigenaar een boete krijgen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:11

Deze uitspraak is tekenend voor de hedendaagse denkwijze..........

het is altijd iemand anders zn schuld!! Ik persoonlijk vind het een schandalige uitspraak

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:40

het is natuurlijk gemakkelijker om de schuld op een ander af te schuiven dan je hand in eigen boezem te steken.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:52

Heb even het stukje van HvN gekeken. Daarin zeggen ze dat rechtbank over 2 weken uitspraak doet. Ik hoop voor de manege eigenaar dat de rechter de eis van het OM vollledig voorwaardelijk maakt.

Noodknoppen heb ik overigens ook nog nooit gezien bij spoorwegovergangen, bruggen o.i.d. die op afstand bediend worden en ook bewegende onafgeschermde delen hebben. Ik snap het dus niet meer.
Laatst bijgewerkt door EmMetjes op 17-06-08 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:53

Foutje dubbel post

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:55

Het lijkt wel amerikaans
Alles en iedereen de schuld geven, behalve jezelf....

Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd, maar waarom zo door gaan ipv het, hoe moeilijk ook, een plaatsje proberen te geven

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:19

Ik vind ook dat de manege eigenaar niet schuldig is. Laat ouders zelf op hun kind passen, als het in de wei of een stal was gegaan en een trap van een paard had gehad, is dan de eigenaar (lees pensionklant) schuldig??? Moet toch niet gekker worden hier in nederland!
De ouders van dat kindje moeten het lekker laten rusten, en idd een plekje geven, en verder gaan met het leven. En niet proberen alle stapmolens te laten verbieden. En een schudige proberen aan te wijzen, terwijl het in mijn ogen een ongeluk is geweest door onoplettendheid of onwetendheid van de ouders zelf.
Ik vind ook een manege is geen kinderspeeltuin dus, of kinderen onder begeleiding of lekker thuis laten!

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:31

Wat ene verschikkelijk ongeval zeg!!
Heb het gister op tv gezien.

Het is misschin welzo dat die ouders op hun kind moeten passen, MAAR!! De eigenaar had zicht niet aan de veiligheids regels gehouden!
maarja het blijft gewoon een rot situatie.
Heel veel sterkte voor beide partijen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:32

Mist schreef:
Alle "machines" moeten voldoen aan de Machinerichtlijn van 1995 daarin staat o.a.:
- dat er een noodstop moet zijn
- dat er een gebruiksaanwijzing/instructie moet zijn
- draaiende onderdelen afgeschermd moeten worden.
- signalering (gevaarsbordje o.i.d.)

Voor machines in gebruik genomen voor 1995 geldt deze richtlijn echter niet ! wel is het zo dat volgens de arbowet de manegehouder zijn personeel moet "beschermen" en dus zijn best moet doen om deze nadelen op te heffen.

Ik zou als manegehouder zeker in beroep gaan tegen deze belachelijke uitspraak...+ een groot bord aan de ingang zetten : verboden voor kinderen zonder toezicht !

@Roosii3jJ
welke veiligheidsregels?

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:37

nDie machine is voor 1995 gemaakt dus?
Hhmm raar, ze hadden het over die veiligheids regels en dat het dus de manege eigenaar zijn schuld was... Dit veranderd dan weer een hoop!! Bloos!

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:02

Veel ouders hebben toch niet in de gaten hoe het werkt met paarden. Hoe vaak worden kleine kinderen wel niet bij de achterbenen van een paard gezet met de opmerking 'ga maar lekker het paardje aaien'. Ook al kon het één en ander 'veiliger' aan de draaimolen, dan nog vind ik dat de verantwoording voornamelijk bij de ouders ligt. Je neemt je kind mee naar een plek, waar naast de draaimolen veel meer gevaar op de loer ligt. Juist dan let je beter op, lijkt mij... Maar goed. Het is altijd makkelijk praten als je er zelf niet bij bent geweest. Dan kun je pas écht een mening vormen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:32

runningkawa schreef:
Mist schreef:
Alle "machines" moeten voldoen aan de Machinerichtlijn van 1995 daarin staat o.a.:
- dat er een noodstop moet zijn
- dat er een gebruiksaanwijzing/instructie moet zijn
- draaiende onderdelen afgeschermd moeten worden.
- signalering (gevaarsbordje o.i.d.)

Voor machines in gebruik genomen voor 1995 geldt deze richtlijn echter niet ! wel is het zo dat volgens de arbowet de manegehouder zijn personeel moet "beschermen" en dus zijn best moet doen om deze nadelen op te heffen.

Ik zou als manegehouder zeker in beroep gaan tegen deze belachelijke uitspraak...+ een groot bord aan de ingang zetten : verboden voor kinderen zonder toezicht !

@Roosii3jJ
welke veiligheidsregels?

Ach ze is één regeltje vergeten:

Bestaande machines van vóór 1995 moeten op risico's worden beoordeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:39

En hoe groot neem jij nu de kans/risico dat een kind met een touwtje in dat motortje komt?
Helemaal in het midden van dat apparaat (waar hij niet hoort te zijn)

Ja het is nu gebeurd...maar al tientallen jaren staan die dingen er..nog nooit is er zoiets gebeurd, dus dat risico was dus wel heel erg klein.
Alleen helaas nu een keer niet.
Dus die extra regel maakt niets uit Lachen

En ff heel hard, stikken doe je niet in 2 seconde...
Dus het kind is zeker een hele poos alleen geweest...

Ligt dat dan aan het risico van de stapmolen?
Of toch wel een tikkie aan de ouder sie het kind dus langer dan heel even uit het oog zijn verloren?

En wanneer gaan we paarden keuren op hun veiligheid??
Moesten alle paarden ook maar in het gehalt als er 1 dat kindje had geschopt??
Wat hadden die ouder dan verzonnen om de schuld op te leggen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:58

runningkawa schreef:
En wanneer gaan we paarden keuren op hun veiligheid??

Schijnt bij honden wel te gaan gebeuren, als dat een succes is vrees ik voor de paarden Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:26

pfff, ik hoop dat toch niet... Ach gut
Ik vind de eis écht heel raar.

Een kind onder de 12 (sommigen kun je hun hele leven lang niet los laten lopen, maar da's een andere discussie) hoort imo niet zomaar zonder toezicht op een manege los te lopen.

Ik laat al geen kind zonder toezicht bij een zaag of een hamer, laat staan een stapmolen!!!
Ik laat geen kind zonder toezicht bij mijn hond en mijn katten, die zijn nu eenmaal niet kindveilig (een van de katjes is ook niet kindvriendelijk trouwens Duivel )... laat staan dat ik ze ooit zou laten rondlopen bij paarden...
Ik wil niet gemeen zijn (zo is het niet bedoeld) maar waar zit je verstand dan??
Je laat een kind toch ook niet zomaar bij een cirkelzaag? Al zit daar alle mogelijke beveiliging op, doe je het nóg niet, want die kleintjes zijn eng handig... (dat de meeste kinderen hun jeugd overleven is een wonder op zich Tong uitsteken )

Tuurlijk, 99 van de 100 keer gaat het goed... en die 100ste keer gaat het fout... en met die grote machines gaat het dan gelijk enorm fout... Ach gut
Vreselijk, dit. Ik vind het verschrikkelijk voor de ouders, die imo wel de gevolgen van hun onverantwoordelijkheid moeten dragen... zelden wordt een mens zó hard gestraft voor gemaakte fouten. Ze zullen alleen wel moeten inzien dat hun zoontje hun verantwoordelijkheid was... dat zij zelf schuldig zijn... dat lijkt me heel hard, en heel pijnlijk Ach gut
De manege-eigenaar? Of hij nu schuldig is of niet (imo niet, de stapmolen was volmaakt veilig voor paarden, en daar was-ie immers voor bedoeld) de klap is hard genoeg geweest... hij zal nooit meer naar de molen kunnen kijken zonder intense pijn te voelen... Verdrietig

Hier moet imo niet strafrechtelijk vervolgd gaan worden... het leed is al geschied, en de betrokkenen hebben imo genoeg geleden.... Verdrietig

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:06

Ben het grotendeels met je eens.

Het enige wat ik anders zie is dat in jouw ogen de ouders de enige schuldigen zijn. Ik denk dat er uberhaupt geen schuldige is, ouders hadden idd beter op moeten letten maar het blijven kinderen, zo zitten ze aan de keukentafel te kleuren en zo rennen ze buiten over straat. Een kind kun je niet altijd in het oog houden, vraag is hier of het kind echt 'ontsnapt' was, onder toezicht van zijn oudere zus of zelf op pad mocht. Zolang je dat niet weet kun je de ouders niet als schuldigen aanwijzen.

De manegeeigenaar is imo ook niet als schuldige aan te wijzen, die man heeft dat ook niet gewild. Je zou kunnen zeggen dat hij nalatig is geweest omdat hij weet dat er kinderen over zijn terrein lopen maar dan zou je moeten weten hoe die stapmolen echt in elkaar heeft gezeten.

Ik vind het erg jammer dat de andere kinderen niet gehoord worden, die waren er tenslotte bij. Waarschijnlijk zou blijken dat een van hun de stapmolen heeft aangezet of dat ze niet goed op het jochie hebben gelet. Maar zolang zij niet gehoord worden zul je dat nooit weten, jammer.

Dat de ouders in de uitzending van HVN zo fel op de manegeeigenaar zijn kan ik me enerzijds wel voorstellen, anderzijds vind ik dat ze ook even moeten nadenken of dat kind niet onder toezicht van een volwassen persoon zou moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:18

Het blijft lastig, Annelies.
En als de ouders het OM niet hadden ingeschakeld, en niet waren gaan praten over "dood door schuld" (zie eerdere nieuwsberichten) was de schuldvraag helemaal niet ontstaan

Nu ligt die er wel... helaas.
Ik kan me voorstellen dat ze fel zijn, ik kan me voorstellen dat je in verdriet of in woede vreselijke dingen zegt, waarvan je achteraf wenste die woorden niet gezegd te hebben.
Maar ze zijn gezegd. En wat nu?

Punt is ook, dat kinderen een uitgesproken talent hebben om in alle 7 sloten tegelijk te lopen, en dat je als ouder ook niet alles voor kunt zijn...
Maar ik meende ook uit eerdere berichten te kunnen halen, dat de ouders in de kantine koffie zaten te drinken, terwijl de kinderen zonder enig toezicht op het terrein rondliepen... en dat vind ik dan op zijn zachtst gezegd onverantwoordelijk. Ach gut

Júíst omdat kinderen zoveel ongelukken meemaken of zelf veroorzaken, zou je ze in de gaten moeten houden... en juist op een manegeterrein (wat nu niet bepaald kindveilig is) niet uit het oog verliezen.
Dat je ze in een speeltuin even uit het oog verliest, is alleszins begrijpelijk... maar op een manege heb ik er wat moeite mee om dat te begrijpen...

Het is zeker erg dat de andere kinderen niet gehoord worden... het zou een stuk helderheid geven. Al moet je niet vergeten dat kinderen soms ook dingen zeggen omdat ze denken dat volwassenen die graag willen horen... in plaats van de waarheid te zeggen.
Ik kan me zo voorstellen dat de ouders heel andere dingen te horen zouden krijgen van die kinderen, dan de advocaat van de manegehouder....
Niet dat ze bewust liegen, nee... maar ze willen volwassenen (en vooral vreemden) wel graag een plezier doen... het getuigenis van een kind is over het algemeen niet heel betrouwbaar.

Op zich is er natuurlijk wel een manier om ervoor te zorgen dat ze de waarheid vertellen.
Je hebt een volkomen neutrale ondervrager nodig, die alleen open vragen stelt. En ze één voor één apart ondervraagt, zodat ze ook door elkaar niet beïnvloed worden, en stoer gaan doen... Het kan dus wel, maar je moet echt heel zorgvuldig zijn met je vraagstelling, de ruimte, de situatie...

En emotioneel betrokkenen zouden in geen geval aan het gesprek deel mogen nemen, of er zelfs maar in de buurt zijn...
Plus dat het kind ervan verzekerd moet zijn, dat wát hij/zij zegt, nooit erg is... nooit.