Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Re: Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:12

Coliena schreef:
Wat betreft thuis adres of pensionadres, dat is hier wel degelijk geregeld. BIj de aanvraag en registratie van je paard worden jouw gegevens gevraagd (met naam en thuisadres), MAAR je moet ook de gegevens ingeven van waar je paard gestald staat en wie daar sanitair verantwoordelijke is (dus diegene die de paarden eten geeft en stallen mest,...). Dus je ziet, er is wel degelijk aan dergelijke dingen gedacht. Als je paard verhuist van verblijfplaats voor langer dan 2 maand, dan moet dit aan de databank gemeld worden.

ja, en die sanitair verantwoordelijke is dan volgens de documenten ook degene die het paard begeleidt bij transport Vork serieus, "meneer de pensionhouder, kom je even mee op wedstrijd? " - "gaat niet hoor, blijf jij maar thuis, ik moet met een ander mee op wedstrijd vandaag"

wij hebben gewoon thuisadres opgeschreven en de pensionhouder nergens vermeld, denk niet dat ik zin heb zo een mutatie te regelen als ik toevallig van stal verander oid

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:18

Ik zit er zowiezo niet zo op te wachten om een pensionhouder op officiele documenten van mijn paard te vermelden Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 10-06-08 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:24

nee inderdaad... ik zit eigenlijk meer te wachten op de dag dat hij zegt dat hij er te oud voor wordt en ik de huur van die geweldige wei van hem kan overnemen Nagelbijten / Gniffelen

moet je het adres van je paard doorgeven, mooi niet, mogen ze eerst hier thuis komen aanbellen en dan zie ik wel of ze het mogen weten Knipoog lekker als ze hem weten zitten en ik ben niet in de buurt in het geval van een uitbraak oid... mag er niet aan denken.

edit : uitbraak van een ziekte natuurlijk, niet van mijn paard Bloos

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:27

Haha! Die edit ROFL

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:42

Paljassofie schreef:
ja, en die sanitair verantwoordelijke is dan volgens de documenten ook degene die het paard begeleidt bij transport Vork serieus, "meneer de pensionhouder, kom je even mee op wedstrijd? " - "gaat niet hoor, blijf jij maar thuis, ik moet met een ander mee op wedstrijd vandaag"

wij hebben gewoon thuisadres opgeschreven en de pensionhouder nergens vermeld, denk niet dat ik zin heb zo een mutatie te regelen als ik toevallig van stal verander oid

En dat is nu net het deel wat dus ook gaat veranderen. Zoals ik al aangegeven heb bij de +65 km regeling. De transporteur neemt op dat moemnt de verantwoordelijkheid over.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:54

nu al gaat veranderen Verward serieus het is pas vanaf volgende maand volledig verplicht in belgië, weer extra kosten? kunnen ze mijn rug op, duurt toch weer 4 jaar tegen dat het echt verplicht is

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:24

ik heb bij sanitair verantwoordelijke gewoon mezelf ingevuld.
Ik doe alles met haar. Alleen mesten ze haar stal uit en geven ze haar eten. Daarom zijn ze toch niet de vaste verzorger Verward

Ik heb het trouwens nagevraagd op stal, pensionhoudster IS dierenarts (die ook veel paarden chipt) en zij zei ook dat je beste je eigen naam kan invullen.
Het gaat erom wie verantwoordelijk is voor het dier.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:59

sanitair verantwoordelijke is diegene die de stal plaats uitbaat,net zoals bij rundvee

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:01

SuSEQ schreef:
Nadya schreef:
Wat is er mis met DNA registratie, als dat een alternatief is voor de chip?

Het kost geld aan de eigenaar bij iedere controle, is traag, en brengt veel gedoe met zich mee. Fijn als je dat allemaal wil doen, maar mij niet gezien. (afgezien van het feit dat ik niet in .nl woon, natuurlijk)

Tja, die vreselijke chip in mijn paard is echt nog nooit gecheckt. Knipoog
Dus van traagheid en veel gedoe is in ons geval totaal geen sprake.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:02

Coliena schreef:
Bij vervoer naar het buitenland wordt chip gecontroleerd.

Afgelopen zondag een paard 175 km getransporteerd, van NL naar Duitsland. Aan de grens niet gecontroleerd. De donderdag ervoor een controleur van het VWA (Voedsel en Waren Autoriteit) erbij gehad om de benodigde papieren in orde te maken. Chipcontrole? Nee, hij had niet eens een chipreader bij zich.
Wat een indrukwekkend, waterdicht systeem is het toch Slapen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:05

Het is je reinste geldklopperij...... Clown

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:07

Mystica schreef:
Paard gaat van stamboekmerrie naar papierloos paard, als ze dat laat doen. Terwijl dit hele gedoe juist is begonnen doordat ze met de merrie wilde fokken. Dat is dus niet de oplossing voor haar probleem. Ze wil gewoon weten wie haar paard wél is.

Wat een uitkomst zou een DNA-databank zijn in zo'n geval Duivel

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:09

@ Dorien: klopt. DNA van het paard is ook gecontroleerd, maar helaas nergens mee te vergelijken Clown Ja, met op papier de ouders. Dit kwam dus niet overeen Nagelbijten / Gniffelen

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:12

.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 20-09-23 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:20

.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:32

.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 01:28

Citaat:
@Nadia: Kom aub niet met die site op de proppen. Ik heb hem van voor naar achter gelezen. Staat vol onzin, medische nonsens en verhalen die niet kloppen. Zoek maar eens op mijn naam, ik heb die site al verschillende malen besproken. Geen enkele van die medische gevallen is te wijten aan de chip. Wel aan onzorgvuldig/onkundig plaatsen en afwijkingen die niet door de chip veroorzaakt zijn. En btw: de grote internationale ruiters? Die paarden zijn wel degelijk gechipt! Anders kunnen ze simpel weg niet internationaal rijden.

die paarden zijn dus degelijk meerendeels NIET gechipt
internationale ruiters in nl zijn er ook van vrijgesteld
(iig prijs klasse paarden ruim boen gemiddeld dus de echt waardevolle oaarden hoeven
us niet gechipt te wiorden .. jan de tuinman moet dat wel
ware het niet dat jan de tuinman misshioen weet dat dna ook een oplossing is

Citaat:
Kijk, nogmaals, ik ben geen voorstander van de chip.

nou zo kom je iig echt echt niet over Bloos Clown Vork

Citaat:
maar de schuld van diegene die de chip heeft geplaatst! Daarom worden er in België cursussen georganiseerd en mag iemand die de cursus niet gevolgd heeft, ook geen paarden chippen.

maw nederlandse artsen mogen geen paard chippen ?
denk je echt dat die allemaal een extra cursus hebben gedaan om die juiste plaats te kunnen vinden ??

Citaat:
Naar aanleiding van het start bericht begrijp ik dat er geen alternatief meer wordt toegestaan? Het doet er ook niet toe. Iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben. Maar nog één vraagje: jij zegt dat je tegen lichaamsvreemde voorwerpen in een lichaam bent. Als jij dan een gat in je tand hebt, laat je die dan niet vullen? Dat is namelijk ook lichaamsvreemd. en zelfs nog erger, want die metalen komen rechtstreeks in contact met je weefsels. Een chip is inert glas, geen enkel gevaar. En als je later een kapotte heup of knie hebt, laat je die dan niet vervangen?
Maar dit terzijde. Ik heb inderdaad respect voor je mening en je overtuiging, maar ik zou het leuk vinden als je dat dan ook voor anderen hebt. En ik ben niet tegen, noch voor.

een gezond lichaam of niet zit een wereld van verschil in
ik heb lichaams vreemde stoffen in mijn lijf
maanden ziek geweest avan het gevecht van mijn licaam
om die vreemde dingen er uit te krijgen ..

tanden worden hier overigens gevuld met een soort porselein
vergelijkbaar met de reeds estaande tand

Citaat:
Ik vind echter niet dat dit forum moet gebruikt worden om te schreeuwen hoe slecht de chip is en dat er enkel maar nadelen aan zijn. Dat vind ik niet correct en probeer ik terug in perspectief te brengen. Laat ons zeggen dat ik niet voor onrechtvaardigheid ben. Ik weerleg gewoon argumenten met vaststaande feiten, dat maakt mij nog geen pro-chipper. Ik ben neutraal en probeer neutrale feiten over te brengen ipv spookverhalen en fabeltjes

en wat als die spook verhalen uit 1e hand zijn .. heb zelf genoeg ellende gezien van de en met de chip ,, niks verhalen , mijn paarden mijn dieren mijn ervaringen
hebben , boven tegen lichaams vreemde objecten in een GEZOND lijf te zijn ,
mij er van vertuigd tegen de chip te zijn

Citaat:
Coliena schreef:
Maar geef toe dat het hier in België toch wel goed geregeld is? Zou je je kunnen verzoenen met het systeem zoals het hier gaat

daar kan ik niks tegen inbrengen .. ware het niet dat belgie geen mogelijkheid geeft tot een
andere manier verder denk ik
dat is belgie en gelukkig geen nl ..
en gelukkig ben ik inwoner va nl en heb dus niks met de belgische wet te maken

Citaat:
Ik weet het niet zeker, maar ik denk wel dat die databank Europees zal worden. Dat hoop ik in ieder geval. Maar dat wil dan wel zeggen dat jullie geen DNA registratie meer zullen mogen gebruiken en dat zal dan weer niet in goede aarde vallen natuurlijk...

nee dat zal zekr niet in goede aarde vallen
maar snap je punt niet ?? chip registratie 1 eu bank
dna mag daarbij maar is geen chip dus waarom zou die daar bij moeten ?

een eu chip registratie bank is heel iets anders dan een eu paarden registratie bank ..

Citaat:
Ook het inschatten van het benodigde aantal vaccins is een kwestie van een berichtje naar de DA's met de vraag hoeveel paarden er in hun klantenbestand zitten. Er is dan wel wat overlap, maar dat is met statistiek uit te rekenen

nou .. dat zou dan ook het enigste zijn
en idd klantenbestanden vd dieren artsen weet je al heeel erg veel
zeker genoeg om een hoeveelheid van benodigd vacin te erekenen
en ach ze weten ook hoeveel kids er zijn en zelfs dan kunnen ze de benodigde
hoeveelheid vaccin niet eens goed berekenen dus waar hebben we het eigenlijk over

Citaat:
Citaat:
de communicatie is trouwens ook niet alles ken veel paardeneigenaren die nog niet op de hoogte zijn, en als ik het ieniemienie artikeltje in de krant vorig jaar niet had opgemerkt had ik het ook niet geweten zonder internet.

De vakpers staat er al een jaar bol van; stamboeken berichten erover in hun ledenbladen. Hoezo, niet geïnformeerd?

uhhhhh okee je leest geen penny en je hebt geen stamboekpaard
je bent iig niet lid van een stamboek ereniging
rijd geen wedstrijd niks nada noppes..
zoals wij .. het is dat ik op bokt zit
anders hadden wij het echt niet geweten ..

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:41

Paljassofie schreef:
nu al gaat veranderen Verward serieus het is pas vanaf volgende maand volledig verplicht in belgië, weer extra kosten? kunnen ze mijn rug op, duurt toch weer 4 jaar tegen dat het echt verplicht is

Ik wil je niet ongoochelen maar ze zijn al drie jaar bezig met deze verplichting. Jaar 1: geen paard kan nog geslacht worden zonder chip. Jaar 2: alle veulens geboren in dat jaar moeten voor de leeftijd van 4 maand en alle paarden die op de openbare weg komen moeten gechipt worden. Jaar 3: elk paard moet voor 1 juli 2008 gechipt worden. Dus ik weet niet waar jij al die jaren hebt gezeten, maar het is dus al drie jaar bezig!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:47

Dorien66 schreef:
Coliena schreef:
@Nadia: Kom aub niet met die site op de proppen. Ik heb hem van voor naar achter gelezen. Staat vol onzin, medische nonsens en verhalen die niet kloppen. Zoek maar eens op mijn naam, ik heb die site al verschillende malen besproken. Geen enkele van die medische gevallen is te wijten aan de chip. Wel aan onzorgvuldig/onkundig plaatsen en afwijkingen die niet door de chip veroorzaakt zijn. En btw: de grote internationale ruiters? Die paarden zijn wel degelijk gechipt! Anders kunnen ze simpel weg niet internationaal rijden.

Hier het brein achter die site Vork
Alleen IJsbrand Chardon heeft zijn wedstrijdpaarden gechipt, zijn manegespul niet. En de rest chipt ook niet (kopen natuurlijk wel eens gechipte paarden aan, dus ze hebben ze wel ja).
Internationaal is er geen enkele regel over het chippen, het hoeft simpelweg niet van de FEI.
Dus als jij hier mensen (mij dus) beschuldigd van onzin verkondigen... Pot verwijt de ketel.

Enne, het is http://www.antichip.nl, zoals ook in mijn handtekening te lezen is (invisio heeft er niets mee te maken).

Dus die site is jouw werk? Wel, een punt van kritiek dan toch: deze site is helemaal niet professioneel opgesteld. De verhalen kloppen niet, zelfs de citaten uit de wetteksten en verordeningen kloppen niet! En ja, ik heb ze allemaal van voor naar achter gelezen. Verder heb je geen enkele diergeneeskundige achtergrond, waardoor je de helft van de problemen niet herkent als niet-chipgereleateerd. Het laatste verhaal? Typisch geval van Wobbler. Heeft helemaal niks met de chip te maken! Ik heb vier identieke verhalen, en deze paarden waren niet gechipt. De andere verhalen zijn inderdaad tragisch, maar zet er dan toch eens bij dat dit komt door VERKEERD chippen. Niet door de chip! Je kan mensen sensibiliseren en duidelijk maken WAAR een chip hoort te zitten! Je mag gerust meedelen dat er andere alternatieven zijn. Mensen horen dit inderdaad te weten. Maar informeer je degelijk en geef nooit een berichtgeving van uit één hoek! Zeker niet als die mening niet veterinair onderbouwd is en als je niet volledig op de hoogte bent van alles. Hou de site neutraal, dan bereik je veel meer mensen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:56

Verder wens ik mij terug te trekken uit deze (nutteloze) discussie. Het is duidelijk dat niemand hier wil luisteren. Ik vind ook dat mensen moeten weten van de alternatieve methodes. Maar feit is dat dit in België niet is toegestaan. Daar is niks aan te doen. Feit is ook dat het systeem hier weliswaar in zijn kinderschoenen staat, maar een zeer goede basis heeft en tot nu toe nog geen fouten gevonden heeft (afgezien van de te hoge prijs dan). Als er mensen zijn die nog vragen hebben over de registratie van hun paard of die vragen of zorgen hebben, die zijn altijd welkom om een pb te sturen. Uit de openlijke discussies ga ik mij wijselijk terugtrekken, want het maakt niet uit hoe goed ik onderbouwd ben, hoe veel ervaring ik heb of hoeveel achtergrondkennis, sommige mensen hebben gewoon een bord voor hun hoofd en staan niet open voor de mogelijkheid dat deze maatregel misschien nadelen gaat kennen, maar ook heel veel voordelen voor de paardensector. Verder heb ik niets dan respect voor mensen die de chip weigeren, maar deze mensen hebben blijkbaar bitter weinig respect voor mensen die de chip geen probleem vinden. En ja, een systeem kan maar volledig waterproof zijn, zolang er geen mensen rondlopen die er alles aan doen om het te boycotten en weigeren mee te werken. En aangezien dit de aard is van mensen, zal de registratie nooit in orde komen, er zullen er namelijk ook altijd zijn die DNA regsitratie onzin vinden en het te duur vinden. Dus gelijk wat er wordt ingevoerd, waterdicht zal het op die manier nooit zijn.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:58

SuSEQ schreef:
Daarmee heb ik ook een punt van kritiek voor Coliena: het systeem is maar zo waterdicht als zijn gebruikers ermee omspringen. Volgens mij zullen veel particulieren of handelaren het muteren achterwege laten, waardoor de data niet meer klopt. Je kunt beboeten wat je wilt, maar als het niet klopt is het eigenlijk al te laat. En laat ons in het achterhoofd houden dat wij in België wonen, waar fraude en belastingsontduiking een nationale sport is...

Helemaal mee eens! Vooral de laatste regel... Knipoog

En over communiceren gesproken:
Als je hier in de buurt vraagt aan mensen of ze voor hun paard al een paspoort en chip hebben dan kijken ze ja aan alsof ze water zien branden...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:27

Coliena schreef:
Paljassofie schreef:

Ik wil je niet ongoochelen maar ze zijn al drie jaar bezig met deze verplichting. Jaar 1: geen paard kan nog geslacht worden zonder chip. Jaar 2: alle veulens geboren in dat jaar moeten voor de leeftijd van 4 maand en alle paarden die op de openbare weg komen moeten gechipt worden. Jaar 3: elk paard moet voor 1 juli 2008 gechipt worden. Dus ik weet niet waar jij al die jaren hebt gezeten, maar het is dus al drie jaar bezig!

ja inderdaad, ik heb een 10 jaar oud paard zonder papieren, het is dus pas verplicht vanaf volgende maand Haha!

en zonder internet had ik niets geweten

mijn geld gaat naar mijn paard, niet naar tijdschriften, een paard zonder papier is niet ingeschreven in een stamboek en mijn paard gaat in geen geval naar de slacht en ik vervoer mijn paard niet, want ik rijd geen wedstrijden en heb geen trailer

ik ben WEL lid van de VLP (niet enkel als rijdend lid, ook als instructrice), maar ook via deze weg heb ik niets van informatie ontvangen. Als ik niet zelf was gaan zoeken had ik het niet geweten als ik het niet zelf aan mijn DA had gevraagd, had hij mij niets verteld.

inderdaad storrum : veel heb ik er hier nog niet over gehoord van andere mensen, ik heb zelf de andere mensen op mijn pension ingelicht en aangezien het zeg maar niet echt paardenmensen zijn zelf de papieren voor hun ingevuld (die nog steeds onderweg zijn naar de DA trouwens Rolleyes )

savath schreef:
sanitair verantwoordelijke is diegene die de stal plaats uitbaat,net zoals bij rundvee

zo staat het niet omschreven in de "regels" die je kan nalezen op dezelfde website dan die waar je de papieren downloadt
dus hier nog zo een gat in het systeem : geen internet, geen documenten te downloaden ik ken zat boeren met een aantal paarden die nog nooit een computer van dichtbij gezien hebben, laat staan dat ze even die documenten gaan vinden op het internet Sigaar

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:21

Bij ons op stal zijn alle paarden tegelijk gechipt. Dat is dan meteen de reden dat mijn paard er nu 2 heeft. Het is niet door mijn eigen DA gebeurd. Deze DA had niet de juiste chipreader om de chip die mijn paard al had op te sporen, mijn eigen DA had die wel...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:32

.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 20-09-23 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:33

Citaat:
sommige mensen hebben gewoon een bord voor hun hoofd en staan niet open voor de mogelijkheid dat deze maatregel misschien nadelen gaat kennen, maar ook heel veel voordelen voor de paardensector. Verder heb ik niets dan respect voor mensen die de chip weigeren, maar deze mensen hebben blijkbaar bitter weinig respect voor mensen die de chip geen probleem vinden. En ja, een systeem kan maar volledig waterproof zijn, zolang er geen mensen rondlopen die er alles aan doen om het te boycotten en weigeren mee te werken. En aangezien dit de aard is van mensen, zal de registratie nooit in orde komen, er zullen er namelijk ook altijd zijn die DNA regsitratie onzin vinden en het te duur vinden. Dus gelijk wat er wordt ingevoerd, waterdicht zal het op die manier nooit zijn.

ja idd sommige mensen hebben een bord voor hun kop
misschien staat de andere kant wel precies anders om
ken de nadellen ze zouden misschien wel eens voordelen kunnen hebben

respect voor die ze weigeren en respect voor die ze wel zetten ..
gaat 2 kanten op
als iemand zo graag wil chippen dan gaat die zijn goddelijke gang maar
maar niet in onze pony ... heb al te vaak dingen fout zien
(dus niet horen zeggen) gaan
mijn voormalige da is ook strikt tegen .. mede door
de vakliteratuur welke duiden op mogelijke problemen in de toekomst
en te kort te weinig testen

hoe wil men het uberhaubt gaan doen bij de nog bestaande wilde kuddes ?
1 regel in eu ? terwijl er een paar landen definitief weigeren ..
denk niet dat dat gaat werken

in belgie dadelijk max 65 km reizen
betekend dat veel anderen dus geen wedstrijden meer gaan rijden in belgie

er is hier in nl zoiezo al ontheffing voor de duurdere paarden
waarom de goedkopere wel ? duurdere niet ?
ons 50 euro slachtprijs ponytje is in geen geld uit te drukken zo kostbaar

tja het kan waterproof zijn en nee het zal nooit waterdicht zijn
wat is het nu ?

gaat er ook geregistreerd worden als er meerdere chips in een paard zitten ?
gaar er in die zelfde data bank ook de dna registraties staan ?
of brandmerken of tatoos ?

gaan er mensen langs de boertjes en hobby houders welke
geen stamboek lid zijn geen wedstrijden rijden geen internet hebben geen vakliteratuur lezen ?
zo zijn er duizenden ..

zou er een kern van waarheid in de fout gevallen kunnen zitten

en aub kom nou niet met het antwoord dat nederlandse da's niet kundig genoeg zijn

er is maar 1 partij welke zegt dat het absoluut geen fout kan en dat is de chip fabrikant
voor de rest ..

paarden registreren kan zoiezo daar heb je de chip niet voor nodig

nee als ik heb gezien wat er fout ging bij 2 van onze voormalige paarden
en onze hond ga ik met de heilige familie vriend echt geen risico lopen
zeker omdat als het fout gaat niemand schuldig is behalve de eigenaar
je kan bij niemand aankloppen ..