Franke Sloothaak bitloos!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Franke Sloothaak bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:01

@fransje23 en wendy: De martingaal is officieel bedoelt voor paarden die hun hoofd hoog in de lucht doen waardoor het bit niet meer inwerkt op de lagen maar in de minder gevoelige mondhoeken, kortom een paard reageerd minder heftig op het bit. Door een kleine omzeiling met een martingaal komen de teugels in een andere hoek te staan waardoor het bit alsnog op de lagen inwerkt. Maar met bitloos zit er geen bit in en de inwerking van een bitloos hoofdstel veranderd dus ook niet als een paard zijn hoofd in de lucht doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:02

Maar hij voelt wel zeker meteen een neerwaartse druk als hij zijn hoofd omhoog doet, dus "straft" zichzelf als het ware af.
Idem dito als met het bit Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:03

vanmiddag op tv heb ik hem gezien op een duitse wedstrijd, inderdaad bitloos.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:07

runningkawa schreef:
Maar hij voelt wel zeker meteen een neerwaartse druk als hij zijn hoofd omhoog doet, dus "straft" zichzelf als het ware af.
Idem dito als met het bit Lachen

Maar als het goed is heb je de handen gewoon laag zitten en niet ter hoogte van de oren, dus is er sowieso een neerwaartse druk. Bij een bit maakt de hoek waarin de druk wordt gegeven uit omdat de inwerking verschilt van op de lagen of in de mondhoeken, bij een bitloos hoofdstel is dit niet van belang en zal de inwerking dus het zelfde zijn. Maar goed, wil er ook geen heel punt over maken gezien een martingaal geen enkel effect heeft, dus als je er leuk bitloos mee wilt rijden moet je dat vooral doen. Het schaat het paard immers ook niet Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:37

Visconti schreef:
Maar goed, wil er ook geen heel punt over maken gezien een martingaal geen enkel effect heeft, dus als je er leuk bitloos mee wilt rijden moet je dat vooral doen. Het schaat het paard immers ook niet Knipoog

Met een martingaal krijg je een soort katrol-effect waarbij je meer kracht kan zetten ook bij een boomloze optoming. Bij bitloos zal er dus zeker meer druk op o.a. het neusbot komen.

Een goed bevestigde martingaal is overigens om te voorkomen dat paarden hun hoofd naar achter kunnen slaan en daarmee de ruiter een kopstoot geven Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:00

ik vond wel, bitloos dat hij behoorlijk hing, maar ik hoor het wel verders als de meningen anders zijn.. Lachen

maar ik blijf erbij dat het allebei niet zaligmakend is, je kan met als zonder bit genoeg schade aanbrengen.