Glijpartij over paardevijgen in Hengelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Glijpartij over paardevijgen in Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:29

Dat is allemaal leuk en aardig Kugger en Oomens, maar waar moeten wij dan rijden als jullie het voor het zeggen hebben. Op het verboden fietspad of de weg, waar een ongeluk binnen 10 meter niet uit te sluiten is?

Weet je hoe vaak ik wel niet met zweep gereden heb gewoon om de auto's OM me heen ipv dwars door me heen te laten rijden. Nog even snel voor die onoverzichtelijke bocht inhalen, nog even snel voor die andere auto inhalen, gewoon even inhalen. Ik zei altijd je kan pas echt paardrijden als je bij ons het stukje dijk heelhuids over komt. De enige reden waarom er godzijdank nog niks is gebeurd omdat onze paarden zo verkeersmak zijn, die kijken helemaal niet meer op van piepende remmen, boomboxen, keihard optrekkende auto's/brommers/motoren, jongeren die het leuk vinden om even hard te gaan toeteren en snel voorbij razend verkeer op amper 1 cm van jou e je paard. Als ik in me had omgedraait, mn tenen had uitgesteken of mn fjord een stap opzij had gezet waren we allang doodgeweest.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:40

Ja maar dan bega je tenminste geen laakbare overtreding Indianlady Knipoog
Dat kost je je gezondheid of in het ergste geval je leven, maar je hebt je wel aan de verkeersregels gehouden Ja Haha! Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:44

Dan ben ik tot op het laatste moment een 'braaf' meisje geweest Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:19

IndianLady schreef:
Dat is allemaal leuk en aardig Kugger en Oomens, maar waar moeten wij dan rijden als jullie het voor het zeggen hebben. Op het verboden fietspad of de weg, waar een ongeluk binnen 10 meter niet uit te sluiten is?

Weet je hoe vaak ik wel niet met zweep gereden heb gewoon om de auto's OM me heen ipv dwars door me heen te laten rijden. Nog even snel voor die onoverzichtelijke bocht inhalen, nog even snel voor die andere auto inhalen, gewoon even inhalen. Ik zei altijd je kan pas echt paardrijden als je bij ons het stukje dijk heelhuids over komt. De enige reden waarom er godzijdank nog niks is gebeurd omdat onze paarden zo verkeersmak zijn, die kijken helemaal niet meer op van piepende remmen, boomboxen, keihard optrekkende auto's/brommers/motoren, jongeren die het leuk vinden om even hard te gaan toeteren en snel voorbij razend verkeer op amper 1 cm van jou e je paard. Als ik in me had omgedraait, mn tenen had uitgesteken of mn fjord een stap opzij had gezet waren we allang doodgeweest.

Is dat niet eigenlijk een basisvoorwaarde om met je paard het verkeer in te kunnen?

Je weet dat je deze dingen/situaties/geluiden een keer tegen zult komen in het verkeer, en als je weet dat jij of je paard daar niet tegen kan, dan is het dus gewoon niet verantwoord om ermee aan het verkeer deel te nemen.

Hoeveel mensen zijn er niet die ervoor kiezen om 'eigen' regels te verzinnen, omdat ze weten dat zij zelf of hun paard onvoldoende ervaren/geschikt zijn om normaal en veilig aan het verkeer deel te nemen?

@ Anya: Waar haal jij die 100-kilometerweg vandaan? Die vraag aan Kuggur slaat nergens op, want als het goed is heeft niemand hier met zijn paard in Nederland op zo'n weg gereden. De enige wegen waarop je hier namelijk 100km/h mag rijden zijn autowegen. Net als op fietspaden mag je ook daarop met paarden niet komen.
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 29-05-2008) schreef:
Artikel 42
1. Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.

2. Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:41

En waar moet je dan heen oomens? NL is een paardenland en ik vind dat men daar ook best rekening mee mag houden. Dus niet 300 ruiterpaden in hengelo en geeneen in breda, bijvoorbeeld (is gewoon een voorbeeld zonder feiten Knipoog )

Daarom vind ik het zo goed dat KNHS die campagne heeft op gezet met paarden in het verkeer en dat er met autorijlessen ook meer rekening gehouden word met paarden in het verkeer.

Je hebt zeker gelijk dat bovenstaande de reden is dat een paard verkeersmak MOET zijn, maar 1 cm van een paard rijden vind ik onbeschoft, dat doen ze tenminste ook niet bij een andere auto.
En het allerstomste is dat mensen in een auto denken dat ze onschadelijker zijn dan mensen op het paard. Dit is echt totaal niet waar, want vaak komt de automobilist er vervelender uit een ongeluk dan de ruiter. (tuurlijk het paard heeft ook verwondingen, maar waar een automobilist geen rekening mee houdt is dat hij/zij gewoon plat gedrukt word in hun koekjesblik als daar een paard op komt).

Ik zou zeggen dat we gewoon allemaal respectvol met elkaar om moeten gaan, we leven nu eenmaal in een paardencultuur. Wij ruiters moeten respect tonen voor de overige weggebruikers en de overige weggebruikers moeten respect tonen voor ons. En de ruiter uit de beginpost, tja zulke "eikels/egoisten" houd je toch. Begin bij jezelf!

Mijn paard poept by the way zo ver mogelijk van de weg af. Dit is haar gewoon aangeleerd Knipoog .

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:06

Ik vind de vergelijkingg tussen hondenpoep en paardenpoep een beetje een vermoeiend argument. Elk paardenmens en de gemiddelde boer zullen weten dat paardenpoep schoner is dan hondenpoep. Maar meestal zijn dat nou net niet de mensen die klagen Pling . De mensen die klagen interesseert het geen klap dat paardenpoep schoner is, het blijft stront. Olifantenpoep is ook schoner dan hondenpoep, ik rij er toch liever niet doorheen met mijn fietsje...
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Het gaat er niet eens zozeer om wie er nou eigenlijk gelijk heeft, het gaat erom dat je de boel beetje schoon achterlaat. En even afstappen en de boel aan de kant schoppen is best te doen, en zeker de moeite waard gezien al het gezeur op het moment over paardenpoep.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:33

[quote="oomens"
Is dat niet eigenlijk een basisvoorwaarde om met je paard het verkeer in te kunnen?[/quote]

Tuurlijk, maar nu ik verhuisd ben kom ik tijdens het rijden/wandelen veel beschaafdere mensen tegen die dus wel weten (of misschien ook niet) hoe je een paard in moet halen. Rust en ruimte geven. Ik ben hier nog geen rare dingen tegen gekomen.

Het liefste zou ik aanstaande zaterdag naar Dordt willen een een filpmje willen maken hoe ze daar omgaan in het verkeer met paarden. Dan ga je ook niet meer prettig over de rijbaan.

Aangezien oop mijn vorige stalling de rijbak minstens een kilometer verder was, moest je wel door het verkeer. Of je paard nu verkeersmak is of niet.

Maar weer een vraag terug Oomens en Krugger, hoe is bij jou de situatie. Rijd je uberhaupt wel buiten, zo ja wat is dan de verkeerssituatie? Waar ga je dan heen, wat kom je tegen? Hoe reageren de medeweggebrukers op je?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:37

Wie weet heeft het jochie voor de lol door de kak gereden en is hij daarbij onderuit gegaan Haha! Kleine jongetjes die geen kattenkwaad uithalen zijn er volgens mij niet ROFL

Maar goed, wie zal het zeggen, we waren er niet bij Haha! Maar om nou voor een schaafwondje met het jong naar het ziekenhuis te gaan, poehpoeh, vroeger kreeg je een pleister Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:40

Ik had het niet specifiek over de Nederlandse situatie Ik heb het over de wegen in mijn gebied. Daar rijden ze 80 of 100 (100 dus direct na het bordje Bundesrepublik Deutschland waar je standaard 100 mag op de gewone wegen buiten de bebouwde kom Knipoog En als grensganger kom ik nog wel eens in Duitland. Ook te paard.

Maar dan beperkt ik de vraag voor de niet grensbewoners tot: heb je wel eens met je paard over een 80 km weg gereden? En hoe bevoel het??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:44

Overigens vind ik wel dat je paard inderdaad gewend moet zijn aan het verkeer Ja

Mijn paard gaat regelmatig voorop met jonge paarden. Om ze juist te laten wennen met hulp van een ervaren paard. Maar jonge paarden hebben nu eenmaal de neiging af en toe door het asfalt te zakken bij iets 'engs'. En dat kun je niet voorkomen. Hoe goed je ze ook opvoedt en hoe vroeg ze al verkeersmak zijn.

Mijn jongste paard ging als 1-jarige al mee met zijn moeder op buitenrit aan een touw (gelukkig stonden we toen nog in Duitsland, minder drukte meer zandpaden). Die is verkeersmak. Maar ook die kan schrikken. Bijvoorbeeld van een man op een fiets met een tros ballonnen. Dat is normaal bij een paard. Je kunt niet alles voorkomen. Je kunt ze alleen leren een redelijk binnen de perken schrikreactie te vertonen i.p.v. mindless weg te rennen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:58

[quote="IndianLadyMaar weer een vraag terug Oomens en Krugger, hoe is bij jou de situatie. Rijd je uberhaupt wel buiten, zo ja wat is dan de verkeerssituatie? Waar ga je dan heen, wat kom je tegen? Hoe reageren de medeweggebrukers op je?[/quote]

Ik rijd meestal buiten, voornamelijk op de onverharde buitenwegen hier (en natuurlijk off road), soms, indien nodig op de geasfalteerde.
Op geasfalteerde wegen mogen auto´s 90 km rijden , op de onverharde (gravel) 80km.
Er wordt i.h.a. prima rekening gehouden met ruiters (uitzonderingen daargelaten), wat wellicht helpt is dat de schapen met hun lammeren hier zomer´s vrij rondstruinen, en die hebben altijd voorrang, gemotoriseerd verkeer moet daar dus altijd goed rekening houden. Ook hebben bijna alle ijslanders wel eens op een paard gezeten, bijna alle automobilisten hebben dus zelf ervaring met paarden.
Wat betreft de andere vragen, ik kan het niet beter verwoorden dan Oomens heeft gedaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:02

Jij hebt het in IJsland dan echt beter voor elkaar.
Hier wordt je echt heel oprecht volkomen van de sokken gereden op een 80 km weg. Al is het maar omdat de 80 kilometerweg bij ons de sluiproute vanuit Duitsland is geworden. Alle polen, russen, baltische staten rijden hun vrachtwagens over die weg. Oversteken is al spelen met je leven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:06

Om even een antwoord te geven op de vraag van IndianLady.

De situatie bij mij thuis (omgeving Breda) is er gelukkig een met redelijk wat ruiterpaden. Toch is het voor ruiters op buitenritten onvermijdelijk om af en toe een stukje op of langs een drukke(re) weg te moeten.

Ik heb één keer een buitenrit gemaakt, en ik heb toen besloten dat ik dat voorlopig niet meer doe.
In ieder geval wil ik eerst meer rij-ervaring op zich hebben, zekerder kunnen zitten (ook tijdens een bok) en beter kunnen inschatten hoe paarden in vreemde situaties reageren. Sowieso wil ik niet met onbekende paarden de weg op als ik niet kan inschatten hoe verkeersmak ze zijn en waaraan ze wel of niet gewend zijn.

Ik wil het risico niet lopen dat ik straks naast een paard lig dat er in het verkeer vandoor gaat en daar voor gevaarlijke situaties zorgt.

Ik ken paarden en ruiters in het verkeer vooral vanuit mijn situatie als fietser. Ik kom helaas genoeg (jonge) ruiters tegen die met de mp3-speler op met zijn tweeën naast elkaar het fietspad lopen te blokkeren, terwijl ernaast een overzichtelijke 60-km-weg ligt met brede bermen. Als je dan ook nog voorzichtig aangeeft (bellen kan natuurlijk al helemaal niet!) dat je erlangs wilt, dan krijg je meteen boze blikken.

Dit lijkt mij niet echt de manier waarop ruiters meer respect kunnen krijgen van medeweggebruikers.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:12

Ik wil je niet aanvallen, maar jij kan dus niet zeggen dat wij niet op het fietspad mogen. Wij zijn daar zelf achter gekomen en ik zat met mijn paarden aan een hele drukke weg en in de omgeving een nog drukkere dijk. Onderaan kan je mits het al weken droog is prima rijden, maar anders niet. Daarom reed ik dus altijd op het fietspad, puur alleen vanwege de verkeersveiligheid. De fietsers, wandelaars en hondenuitlaters weten bij ons niet beter dat wij over het fietspad rijden.
En aangezien in ieder geval onze stal een bak buitenaf hebben, moeten wij over de weg heen.

Bedankt voor jullie antwoorden. Wow Krugger dat klinkt heel gaaf IJsland.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:24

oomens schreef:
Ik ken paarden en ruiters in het verkeer vooral vanuit mijn situatie als fietser. Ik kom helaas genoeg (jonge) ruiters tegen die met de mp3-speler op met zijn tweeën naast elkaar het fietspad lopen te blokkeren, terwijl ernaast een overzichtelijke 60-km-weg ligt met brede bermen. Als je dan ook nog voorzichtig aangeeft (bellen kan natuurlijk al helemaal niet!) dat je erlangs wilt, dan krijg je meteen boze blikken.

Dit lijkt mij niet echt de manier waarop ruiters meer respect kunnen krijgen van medeweggebruikers.

Dat is ook wat ik probeer te zeggen, als wij nu als rijdend NL eens wat meer respect tonen zullen we ook meer ontvangen. Ikzelf rijd met me belg altijd erg netjes en krijg daarnaast ook veel complimentjes, rijd zelf in ene natuurgebied waar je mag paardrijden, wandelen en fietsen etc. Op een weg probeer ik altijd zoveel mogelijk opzij te gaan.

Wel snap ik de irritatie van met zijn 2en naast elkaar op 1 fietspad rijden. Zelf vind ik dat enorm aso, zoiezo omdat jij al verkeer eerst moet remmen voordat eindelijk die paarden achter elkaar lopen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:16

Met twee personen naast elkaar op een fietspad rijden is zeker niet netjes. Dat is ook de bedoeling niet. Ik bebruik het fietspad om bij de zandpaden te komen. En dan nog betekent dat dat je rekening houdt met andere gebruikers van die paden. Dus bij wandelaars ga ik terug naar stap, als ik zie dan mensen bang zijn voor paarden zet ik mijn paard even stil. Maar het zou zo fijn zijn ans anderen ook rekening met paarden hielden. Mijn paard is volkomen verkeersmak. Die is ook al wat ouder en met haar 13 jaar veel gewend. Maar dat geldt niet voor ieder paard.