Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IndianLady schreef:Dat is allemaal leuk en aardig Kugger en Oomens, maar waar moeten wij dan rijden als jullie het voor het zeggen hebben. Op het verboden fietspad of de weg, waar een ongeluk binnen 10 meter niet uit te sluiten is?
Weet je hoe vaak ik wel niet met zweep gereden heb gewoon om de auto's OM me heen ipv dwars door me heen te laten rijden. Nog even snel voor die onoverzichtelijke bocht inhalen, nog even snel voor die andere auto inhalen, gewoon even inhalen. Ik zei altijd je kan pas echt paardrijden als je bij ons het stukje dijk heelhuids over komt. De enige reden waarom er godzijdank nog niks is gebeurd omdat onze paarden zo verkeersmak zijn, die kijken helemaal niet meer op van piepende remmen, boomboxen, keihard optrekkende auto's/brommers/motoren, jongeren die het leuk vinden om even hard te gaan toeteren en snel voorbij razend verkeer op amper 1 cm van jou e je paard. Als ik in me had omgedraait, mn tenen had uitgesteken of mn fjord een stap opzij had gezet waren we allang doodgeweest.
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 29-05-2008) schreef:Artikel 42
1. Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
2. Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.
oomens schreef:Ik ken paarden en ruiters in het verkeer vooral vanuit mijn situatie als fietser. Ik kom helaas genoeg (jonge) ruiters tegen die met de mp3-speler op met zijn tweeën naast elkaar het fietspad lopen te blokkeren, terwijl ernaast een overzichtelijke 60-km-weg ligt met brede bermen. Als je dan ook nog voorzichtig aangeeft (bellen kan natuurlijk al helemaal niet!) dat je erlangs wilt, dan krijg je meteen boze blikken.
Dit lijkt mij niet echt de manier waarop ruiters meer respect kunnen krijgen van medeweggebruikers.