Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:17

eiber schreef:
Zolang mensen zich spiegelen aan de top, moet die top het goede voorbeeld geven.

Daar ben ik het niet mee eens.
Mensen dragen de verantwoordelijkheid voor hun eigen handelen. Als ik denk dat mijn L-paard verbetert van het rijden van een piaffe (as if Nagelbijten / Gniffelen ) kun je het de top niet kwalijk nemen dat zij wel een piaffe rijden. Idem voor LDR.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:17

katiavl schreef:
Sorry, maar als je rollkur en koliek aan elkaar koppelen.
Elke dag overlijden er minstens twee paarden vroegtijdig aan koliek even groot deel ervan zijn de huis tuin en keukenpaarden

De rollkür is een voorbeeld van geestelijke mishandeling van een paard, vroegtijdig overlijden aan koliek wordt toevallig wel heel vaak als doodsoorzaak genoemd bij stal/sportpaarden, en heeft alles te maken met de lichamelijke mishandeling van paarden. (veel weining ruwvoer, te veel krachtvoer, te weinig beweging).
Een paard krijgt geen koliek doordat de ruiter hem met zijn hoofd tussen zijn benen dwingt rond te lopen.
Als je dat uit mijn bericht haalde, heb je het niet goed begrepen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:19

eiber schreef:
katiavl schreef:
Sorry, maar als je rollkur en koliek aan elkaar koppelen.
Elke dag overlijden er minstens twee paarden vroegtijdig aan koliek even groot deel ervan zijn de huis tuin en keukenpaarden

De rollkür is een voorbeeld van geestelijke mishandeling van een paard, vroegtijdig overlijden aan koliek wordt toevallig wel heel vaak als doodsoorzaak genoemd bij stal/sportpaarden, en heeft alles te maken met de lichamelijke mishandeling van paarden. (veel weining ruwvoer, te veel krachtvoer, te weinig beweging).
Een paard krijgt geen koliek doordat de ruiter hem met zijn hoofd tussen zijn benen dwingt rond te lopen.
Als je dat uit mijn bericht haalde, heb je het niet goed begrepen.

En welk bewijs heb jij het om geestelijke mishandeling te noemen Lachen er is er geen dus is het ook niet juist om die naam erop te plakken. En daar gaat het om

De mensen die overtuigt zijn dat het slecht is gaan nu roepen, maar dan krijgen we dit nodeloos dingen roepen. Zonder verdere geldige motivatie Lachen

En sinds dat jij er niet bij was bij al die overlijdens kan je moeilijk de oorzaak weten, dus roep alstublieft dan liever niks.
Verdere hebben fysieke onderzoeken nog geen negatief aspect gevonden
Laatst bijgewerkt door lesilla op 19-04-08 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:20

Urielle schreef:
eiber schreef:
Zolang mensen zich spiegelen aan de top, moet die top het goede voorbeeld geven.

Daar ben ik het niet mee eens.
Mensen dragen de verantwoordelijkheid voor hun eigen handelen. Als ik denk dat mijn L-paard verbetert van het rijden van een piaffe (as if Nagelbijten / Gniffelen ) kun je het de top niet kwalijk nemen dat zij wel een piaffe rijden. Idem voor LDR.

Ja maar Anky geeft wel les en zal het bij haar toppers in de dop ook promoten. Edward was wel een leerling van haar. Zij geeft het dus door, dus waarom zal een wannabeetopper niet denken wat zij kunnen, kan ik ook, dat het schadelijk voor het paard is, is niet iets waar ze over na (willen) denken, het doel heiligt de middelen. Kennelijk heeft Anky daar topatleten mee gecreeerd..., zullen ze denken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:21

Ik ken wel paarden die koliek krijgen als ze zwaar gestressed zijn, dus in die zin zou rollkur in theorie een oorzaak kunnen zijn. Vermits een paard daar dus extreem gestressed van zou raken en ik denk dat we dan gerust van verkeerd toegepaste LDR kunnen spreken Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:21

@eibel: voer heeft niets te maken met rolkür denk ik...
En geestelijke mishandeling: een manegepaard dat heel de dag rondjes moet lopen met verschillende mensen en dus verschillende rijstijlen. en die als hij even niet moet lopen vastgebonden staat met zadel en en hoofdstel aan het bit... Is dat dan niet geestelijke mishandeling?... Dan moeten ze dat ook aanpakken.

En in ieder geval: hoge bomen vangen veel wind...

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:22

russel schreef:
Heb je helemaal gelijk in, de aanzet zit idd wel daar. Maar volgens mij is het kwaad al geschiedt, diegenen die van mening zijn dat ze zo hun paard moeten trainen, want dan wordt hij een bonfire in de dop, breng je ze er toch niet van af.

ja, Russell, hiermee bevestig je weer het uitgangspunt: de top geeft het voorbeeld.
Pas als iemand als Karen Rohlf de Olympische spelen wint met Monty, zal er werkelijk wat veranderen in paardenland.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:23

Urielle schreef:
Ik ken wel paarden die koliek krijgen als ze zwaar gestressed zijn, dus in die zin zou rollkur in theorie een oorzaak kunnen zijn. Vermits een paard daar dus extreem gestressed van zou raken en ik denk dat we dan gerust van verkeerd toegepaste LDR kunnen spreken Haha!

Wat zijn jullie snel, lees even men edit. Mits dat wij niet behandeld hebben, of een pathologisch onderzoek hebben gedaan kunnen wij onmogelijk een diagnose stellen van die individu. En is het dus pure valse propaganda om die sticker te kleven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:24

Dat manegepaard zal er denk ik minder mee geweld worden. De doorsnee manegepaard heeft het niet slecht. De echte barslechte maneges heb je bijna niet meer. In de Bit bv wordt er elke maand eentje onder de loep genomen en als ik de foto's zie, ziet het er allemaal behoorlijk goed uit. Het voorbeeld van dat vastgebonden manegepaard met zadel en hoofdstel in, vind ik geen vergelijk en zal bij een hoogenkele manege zo gebeuren.

De maneges vanuit mijn jeugd, dat was een drama, maar die bestaan niet meer, dat was ook onwetendheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:25

eiber schreef:
russel schreef:
Heb je helemaal gelijk in, de aanzet zit idd wel daar. Maar volgens mij is het kwaad al geschiedt, diegenen die van mening zijn dat ze zo hun paard moeten trainen, want dan wordt hij een bonfire in de dop, breng je ze er toch niet van af.

ja, Russell, hiermee bevestig je weer het uitgangspunt: de top geeft het voorbeeld.
Pas als iemand als Karen Rohlf de Olympische spelen wint met Monty, zal er werkelijk wat veranderen in paardenland.

Dan wordt het tijd voor een nieuw tijdperk, en misschien staan we wel aan de vooravond ervan... Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:26

russel schreef:
Ja maar Anky geeft wel les en zal het bij haar toppers in de dop ook promoten. Edward was wel een leerling van haar. Zij geeft het dus door, dus waarom zal een wannabeetopper niet denken wat zij kunnen, kan ik ook, dat het schadelijk voor het paard is, is niet iets waar ze over na (willen) denken, het doel heiligt de middelen. Kennelijk heeft Anky daar topatleten mee gecreeerd..., zullen ze denken...

True, maar dan nog blijft het echt het pakkie an van de ruiter.
Als ik ga lessen zitten er regelmatig ruiters voor me die subtop rijden. Series hier, pirouetje daar, keertje passageren.... Ziet er leuk uit en ja, ik ben wel onder de indruk als ik daar in de bak stap tegelijk met een gave zwarte dressuurbok van 1,75 m die alle kunstjes zo uit zijn mouw schudt. Maar moet ik dan denken dat ik mijn nog-geen-vijfjarige-L-paardje op dezelfde manier moet trainen en dat hij dan volgend jaar ook zo door de bak gaat? Welnee, ik bouw rustig op volgens de richtlijnen van mijn instructeur en wie weet als ie een jaar of negen, tien, is kan ik er ook wat stoers mee doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:27

Urielle schreef:

Dus een goed toegepaste LDR geeft geen enkele nadelige gevolgen? Dan zit het FEI helemaal fout met hun verbieden ervan, denk ik dan. Hoe komen zij aan hun stelling, ben ik wel benieuwd naar, dan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:29

russel schreef:
Urielle schreef:

Dus een goed toegepaste LDR geeft geen enkele nadelige gevolgen? Dan zit het FEI helemaal fout met hun verbieden ervan, denk ik dan. Hoe komen zij aan hun stelling, ben ik wel benieuwd naar, dan.

Dat is net de vraag russel, ze geven een stelling zonder te onderbouwen. En zonder onderzoeken (tot zover we weten) Lachen
En de gebeurde lichamelijke onderzoeken zijn niks uitgekomen, dus om die te gebruiken in een negatieve stelling kan ook niet.
Daarom komt er ook commentaar over. Als er een goed voorgelegde stelling komt ben ik er gerust mee eens. Maar dit is niet meer dan roddelboekjes artikel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:30

Urielle, jij bent meer betrokken bij het welzijn van jouw paard, jij weet ook beter, maar ik zie maar al te vaak bij wedstrijdruiters dat scoren boven alles gaat.

Er wordt ook altijd heel veel gelachen op die wedstrijden, de dames zijn ook altijd weer heel erg gezellig onder elkaar, de winstpunten en het 1e worden is niet waar ze voor gaan, de uitslagen van anderen zijn niet belangrijk.

Er heerst een cultuurtje die in de hand werkt, gaat niet - bestaat niet. Het dier als dier staat niet boven aan, met natuurlijk de uitzonderingen daargelaten, maar die vallen dan ook echt op.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:31

@Lindake: goed lezen: ik heb het over geestelijke EN lichamelijke mishandeling, of verwaarlozing. Ik zeg NIETdat koliek veroorzaakt wordt door je paard met zijn hoofd tussen zijn benen te laten lopen.
en ja, er is nog veel te verbeteren, ook bij maneges en pensionstallen.
maar dat houdt niet in dat we niet verschillende fronten tegelijk kritisch kunnen zijn en de rollkür maar moeten accepteren totdat bv. de mogelijheid tot opstallen in stands wordt verboden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:31

russel schreef:

Dat is iets waar ik me als basissportruiter niet over uit durf te spreken.
Ik plaats alleen mijn kanttekeningen bij het oordeel mentale mishandeling.
Dus hoe de FEI eraan komt hoor ik ook graag van ze, mijn eigen invulling zolang is 'onder druk van de publieke opinie'. Waar ik geen hoge dunk van heb.
Ik geef geen oordeel positief danwel negatief over de traininsmethode an sich. Ik wacht gewoon af. Zelf pas ik het niet toe, dus hoef ik er ook niet over na te denken wat IK er mee doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:33

katiavl schreef:
Dat is net de vraag russel, ze geven een stelling zonder te onderbouwen. En zonder onderzoeken (tot zover we weten) Lachen
En de gebeurde lichamelijke onderzoeken zijn niks uitgekomen, dus om die te gebruiken in een negatieve stelling kan ook niet.
Daarom komt er ook commentaar over. Als er een goed voorgelegde stelling komt ben ik er gerust mee eens. Maar dit is niet meer dan roddelboekjes artikel

Zeg jij dit met jouw studie als achtergrond??

Hoe zit het met de botwoekeringen in de hals? Waarom hoor ik raspende geluiden van die paarden met wijdopengesperde neusgaten als ze in die onmogelijke houdingen gereden worden, waarom bloeddoorlopen ogen?

Maar ik ga op een zijpad, want ze hebben het over geestelijke mishandeling. Kijken de voorstanders dan heel anders naar paarden dan de pennies??

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:36

Ik vraag me af wat de definitie is van geestelijke mishandeling bij paarden. Hoe het zich uit want niet alle rollkurpaarden hebben staldeugden (niet te vergeten mogelijke erfelijke factor) Hoe kijken jullie hierop? Best interessant

Russel juist, er zijn bij ons scripties hierover geweest en een gastspreker.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 19-04-08 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:38

russel schreef:
Urielle schreef:

Ze komen ook helemaal niet aan die stelling Haha! Lees de noot bij het openingsbericht:

Noot: Inmiddels is de desbetreffende passage uit het persbericht van de FEI gehaald, naar verluidt omdat er een fout in zat: er zou sprake zijn van mentale mishandeling in geval van excessieve toepassing van de methode. Invulling van het begrip excessief zou nog enige tijd op zich laten wachten.[/quote]

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:39

russel schreef:
Urielle, jij bent meer betrokken bij het welzijn van jouw paard, jij weet ook beter, maar ik zie maar al te vaak bij wedstrijdruiters dat scoren boven alles gaat.

Dat vraag ik me dus af. In mijn omgeving ben ik een van de meer prestatiegerichte ruiters. Ook op wedstrijd in de basissport zijn de gevallen die ik zie van misbruik (en dan doel ik op opzettelijk wreed rijden imo) echt excessen - die vaak nog worden aangesproken op hun gedrag ook. Ook heb ik op een aantal stallen gewerkt en een kijkje mogen kijken bij 'de weg naar de top' zeg maar, en niet iedereen was even geengageerd met zijn paard, maar wreedheid heb ik nooit gezien. Er werd hard getraind met de paarden maar nooit unfair.
Wie dag in dag uit zijn geld probeert te verdienen in de paarden, wat niet evident is, moet toch ondanks de prestatiedruk wel gevoel voor paarden hebben. Ik kan me echt niet voorstellen dat je het anders volhoudt, die lange dagen met altijd maar weer rijden en lesgeven.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:42

Karl66 schreef:
russel schreef:

Ze komen ook helemaal niet aan die stelling Haha! Lees de noot bij het openingsbericht:

Noot: Inmiddels is de desbetreffende passage uit het persbericht van de FEI gehaald, naar verluidt omdat er een fout in zat: er zou sprake zijn van mentale mishandeling in geval van excessieve toepassing van de methode. Invulling van het begrip excessief zou nog enige tijd op zich laten wachten.

ROFL lekker. Sorry hoor maar vind dit echt wel een grote fout

Wel een reflectie dat je toch moet blijven kritisch denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:46

Urielle, zo zie je maar weer hoe er een verschil van interpretatie kan zijn.

Ik vind het nl al dierenmishandeling als paarden nooit weidegang hebben, dus ook niet 1 of 2 uurtjes per dag, al zou het alleen maar in het weide seizoen zijn. Nog veel erger vind ik het als paarden alleen hun box uit komen om te trainen, al is die training nog zo fair, wordt het paard nog zo lief geborsteld, en nog zo aardig toegesproken, heeft hij het beste van het beste passende tuig. Krijgt hij een worteltje en een lekker schepje slobber na de training en een prima plakje hooi in zijn schone stalletje. Als hij dan ook nog in zijn faire training rollkuhr over zich heen krijgt wat hij braaf in zijn saaie geregelde leventje over zich heen laat komen. Heb ik het al weer gehad.

Dan ben ik eigenlijk maar liever penny.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:48

Wie heeft er ee nfoto'tje hiervan voor me? Weet niet zo goed wat het is Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:50

russel schreef:
Hoe zit het met de botwoekeringen in de hals? Waarom hoor ik raspende geluiden van die paarden met wijdopengesperde neusgaten als ze in die onmogelijke houdingen gereden worden, waarom bloeddoorlopen ogen?

Maar ik ga op een zijpad, want ze hebben het over geestelijke mishandeling. Kijken de voorstanders dan heel anders naar paarden dan de pennies??

De botwoekeringen zijn (nog) niet afdoende bewezen voor zover ik weet.
Raspende geluiden en bloeddoorlopen ogen zie je ook bij paarden die gewoon echt hard aan hun broek gezeten worden in de training of die zelf de nodige spanning hebben en ingehouden worden. (Als jij het beeld benoemt wat ik denk tenminste, anders heb ik gewoon nog iets gemist)

Ik ben geen voorstander, evenmin een tegenstander.
Als LDR positieve invloed heeft op het fysiek van een bepaald type GP-paard, zoals het heeft volgens Anky en consorten, dan maak ik het mentale aspect wellicht ondergeschikt. Zoals ik eerder in de discussie schreef, vind ik het een beetje hypocriet om over het mentale aspect te spreken. Imo geef je een paard zelden meer een psychische en fysieke opdoffer dan wanneer je er voor de eerste keer opstapt. En aangezien ik dat wel op mijn geweten heb kan ik dan moeilijk over LDR iets zeggen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:51

Karl66 schreef:
russel schreef:

Noot: Inmiddels is de desbetreffende passage uit het persbericht van de FEI gehaald, naar verluidt omdat er een fout in zat: er zou sprake zijn van mentale mishandeling in geval van excessieve toepassing van de methode. Invulling van het begrip excessief zou nog enige tijd op zich laten wachten.

Ik vind het triest dat ze het moeten bijstellen, ik krijg dan beelden bij het idee dat er druk van binnenuit of buitenaf is geweest.